جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۶:۵۸
کد مطلب: 41438
۱
ترجمه: هدی بانکی

با بچه‌ها‌یتان در مورد سیگار حرف بزنید

ترجمه از: هدی بانکی
با بچه‌ها‌یتان در مورد سیگار حرف بزنید
برای صحبت در مورد سیگار با بچه‌ها، هرگز زود نیست. شاید فکر کنید دلیلی ندارد با کودک ۵ یا ۶ ساله‌ی خود درباره‌ سیگار و مسائل آن حرف بزنید چون به نظر شما این احتمال که فرزندتان در این سن بخواهد سیگار بکشد، صفر است، اما واقعیت این است که شما زمان بیشتری برای گفتگو پیرامون خطرات و آسیب‌های سیگار خواهید داشت. تنباکو، دلیل عمده‌ مرگ‌های قابل پیشگیری در سراسر دنیاست.

بهترین راه پیشگیری از مرگ‌های ناشی از سیگار این است که از همان کودکی، آموزش داده شوند. تحقیقات نشان داده ۹۰ درصد از بزرگسالان سیگاری، اولین سیگار خود را وقتی که بچه بوده‌اند کشیده‌اند. در سال ۲۰۱۶، مرکز پیشگیری و کنترل بیماری‌ها دریافت که ۸ درصد از نوجوانان دبیرستانی در عرض ۳۰ روز گذشته، یک سیگار کشیده‌اند.

وقتی فرزند شما کودک است، به شما به عنوان قدرت مطلق نگاه می‌کند تا بفهمد چه چیزی خوب یا بد است، بنابراین گفتگو در مورد سیگار را زودتر شروع کنید تا در مسیر درست هدایت او قرار بگیرید.
 
 روی چیزی تمرکز کنید که فرزندتان به آن اهمیت می‌دهد

همانطور که می‌دانید، بدترین عوارض سیگار کشیدن، انواع سرطان‌ها، مشکلات ریوی و سایر بیماری‌هایی است که ناشی از سیگار هستند. اما اینکه به کودک خود بگویید سیگار خوب نیست چون ممکن است سرطان بگیرد، فایده‌ای ندارد چون بچه‌ها معمولا نگران پیامدهای بلند مدت نیستند. بلکه بیشتر به تاثیرات فوری سیگار واکنش نشان می‌دهند، مثلا بویی که روی موها و لباس‌ها می‌ماند، زرد شدن دندان‌ها، بد بو شدن دهان، مشکلات پوستی و ...

شاید هم متوجه شوید فرزندتان به جنبه‌های مالی و اقتصادی بیشتر اهمیت می‌دهد، پس می‌توانید یک ماشین حساب بردارید و به او نشان دهید یک فرد سیگاری اگر هر روز یک پاکت سیگار بکشد، در عرض یک ماه، سه ماه و یا یک سال، چقدر پول هدر خواهد داد. بعد در این مورد بحث کنید که همین فرد با این مقدار پول چه چیزهایی می‌تواند بخرد.

صحبت‌های‌ خود را به ورزش ربط بدهید

اگر فرزند شما علاقه‌مند به ورزش است، خطرات سیگار را به تاثیری که روی عملکرد ورزشی دارد ربط بدهید. برایش توضیح دهید چطور سیگار می‌تواند توانایی دویدنش را از او بگیرد یا بگویید اگر سیگار بکشد مجبور خواهد بود خیلی زود، بازی را ترک کند چون نفس کم خواهد آورد.

در مورد اعتیاد با او حرف بزنید

کمپانی‌های سیگار خوب می‌دانند چطور برای محصولات خود بازاریابی کنند، برای همین فرزند کوچک شما احتمالا نخواهد فهمید نیکوتین چقدر می‌تواند مضر و اعتیادآور باشد.

برای کودک‌تان دقیقا بیان کنید که سیگار کشیدن، اعتیادآور است و وقتی کسی سیگار کشیدن را شروع می‌کند، دیگر به سختی خواهد توانست آن را ترک کند. به فرزندتان توضیح دهید نیکوتین، به اندازه‌ی موادی چون هروئین و کوکائین، اعتیادآور و حتی خطرناک‌تر از آنهاست.
 
در مورد خطرات جایگزین‌های سیگار با او حرف بزنید

با افزایش سیگارهای الکترونیکی و قلیان و سیگارهای بدون تنباکو، راههای بیشتری پیش روی فرزند شماست تا یک عادت بد را انتخاب کند و به احتمال زیاد فرزندتان فکر می‌کند این جایگزین‌ها، بی‌خطر و بهتر هستند. پس باید مطمئن شوید که کودک‌تان را نسبت به خطرات و عواقب این جایگزین‌ها آگاه کرده‌اید و او می‌داند که این ابزارها نیز همان عواقب سیگار را دارند.


مهارت «نه گفتن» را در او تقویت کنید

شاید به نظرتان جدی نیاید و حتی به آن بخندید، اما فشاری که فرزندتان از سوی همسالانش تحمل می‌‌کند بسیار زیاد است. اگر به فرزندتان سیگاری پیشنهاد شود و شما هرگز نیاموخته باشید که چطور در برابر یک درخواست نادرست بدون اینکه وجهه‌ خود را از دست بدهد، نه بگوید، مطمئن باشید آن سیگار را رد نخواهد کرد. حتی می‌توانید نقش بازی کنید، مثلا به فرزند خون یک سیگار پیشنهاد بدهید و او شیوه‌های مختلف نه گفتن را تمرین و اجرا کند؛ مثلا، نه متشکرم، از بوی آن خوشم نمی‌آید، نه، من باید برای تمرین بسکتبال آماده بشوم و سیگار باعث می‌شود تنفسم مشکل پیدا کند، یا نه ترجیح می‌دهم سیگار نکشم، در سینه‌ام احساس سوزش خواهم کرد.

گپ و گفت‌های دوستانه با هم داشته باشید

در مورد سیگار و خطرات آن، بیش از اندازه هم حرف نزنید. مطالعات نشان داده گفتگوی مدام و تمام وقت در مورد سیگار می‌تواند احتمال سیگاری شدن فرزندتان را بیشتر کند! اگر به او بگویید: تو هرگز نباید سیگار بکشی! یا تمام سیگاری‌ها آدم‌های بدی هستند٬ در واقع او را تشویق به طغیان خواهید کرد. اگر فرزندتان در سنین نوجوانی باشد، تمایل پیدا می‌کند سیگار را امتحان کند تا حداقل به شما ثابت کند «می‌تواند»!

اگر گپ و گفت‌های خوب و هشیارانه با کودک‌ خود داشته باشید می‌توانید مانع سیگار کشیدن او بشوید. مطالعات زیادی نشان داده یک نوع خاص از صحبت یا بیان وجود ندارد که روی همه‌ بچه‌ها تاثیر یکسان داشته باشد و شما که از هر کس دیگری فرزند خود را می‌شناسید باید بفهمید بهترین راه ارتباط برقرار کردن و دوستی صمیمانه و موثر با او چیست، و خلاصه‌ی کلام اینکه رگ خواب او در دست شماست!

هر چند صحبت در مورد سیگار، جدی است اما سعی کنید گفتگوهای‌تان به دور از هر گونه قضاوت یا تهدید و تنبیه باشد تا بهتر بتوانید با فرزندتان در این مورد حرف بزنید و اگر هم احتمالا یک روز، سراغ سیگار رفت، از گفتن این موضوع به شما واهمه‌ای نداشته باشد.

اهمیت سبک زندگی درست را به او گوشزد کنید

به جای صحبت‌های مکرر در مورد خطرات سیگار، در مورد اهمیت انتخاب‌های درست و سالم در زندگی بیشتر حرف بزنید. برایش توضیح دهید که تغذیه‌ سالم، خوب خوابیدن و مرتب ورزش کردن می‌تواند به او کمک کند همیشه سالم و جذاب و خوش‌اندام باشد. اگر فرزند شما برای توانایی تند دویدنش ارزش قائل باشد یا وقتی که درک کند خواب کافی داشتن به او کمک می‌کند تمرکز بیشتری سر ِ کلاس درس داشته باشد، احتمال اینکه مرتکب رفتارهایی شود که سلامتی‌اش را به خطر بیندازد بسیار کمتر خواهد شد.
 
 
الگوی خوبی برایش باشید

بچه‌هایی که والدین‌شان سیگار می‌کشند، بیشتر مستعد سیگاری شدن هستند زیرا سیگار کشیدن را عادت بدی تلقی نمی‌کنند. حتی اگر به فرزند خود بگویید قصد ترک سیگار دارید یا کاش هرگز سیگاری نبودید، کلام شما چندان موثر نخواهد بود. بچه‌ها همان چیزی را تقلید می‌کنند که شما انجام می‌دهید.

بنابراین شاید وقت آن باشد که خودتان هم سیگار را ترک کنید؛ برای سلامت خودتان و سلامت فرزندتان.

خانه و پیرامون‌تان را از وجود سیگار پاک کنید

مطالعات نشان داده محدود کردن دسترسی فرزندتان به سیگار و افراد سیگاری، تا حدود بسیار قابل توجهی از احتمال سیگاری شدن او می‌کاهد. پس بهتر است برای خانه‌تان قانونی وضع کنید که هیچکس اجازه ندارد در خانه سیگار بکشد یا با خود سیگار به خانه بیاورد. اگر دوستان یا اقوامی دارید که سیگاری هستند، مودبانه به آنها توضیح دهید که اجازه نمی‌دهید در خانه‌ی شما سیگار بکشند. اگر فرزند شما، پشتکار و جدیت‌تان را در مورد این محدودیت‌ا ببیند (حتی با افراد بزرگسال)، در مورد انتخاب‌هایش بسیار بادقت عمل خواهد کرد.
 
ترجمه از: هدی بانکی
برترين ها
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...