جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۶:۲۱
کد مطلب: 43347
۲

کمبود «کلاژن» در بدن سبب پیری پوست و مشکلات مفصلی می‌شود

کمبود «کلاژن» در بدن سبب پیری پوست و مشکلات مفصلی می‌شود
میگنا: دکتر «کریستل بانت»، در خصوص ماده کلاژن در بدن و اثربخشی آن، اظهارداشت: یکی از غنی‌ترین پروتئین‌های بدن هر انسان، کلاژن است که در همه سلول های بدن یافت می شود. این ماده در استخوان‌ها و پوست وجود دارد و همچنین ۳۰ درصد پروتئین بدن ما را  تشکیل می‌دهد.
وی افزود: برخی بافت های بدن از جمله پوست، سرشار از کلاژن است و به همین دلیل این ماده برای پوست بدن اهمیت بیشتری دارد. کلاژن روند پیری را کند می کند. در سنین پیری کلاژن بدن کم می‌شود ولی تامین این ماده به بافت ها استحکام می دهد و  باعث کند شدن روند پیری می شود.

وی همچنین تصریح کرد: از سن ۲۵ سالگی به بعد روند تولید کلاژن در بدن رو به کاهش می‌یابد، به‌طوری که معمولا در سن ۵۰سالگی تولید آن در بدن متوقف می شود که به دلایل متعددی بستگی دارد. از جمله عواملی که باعث کاهش میزان کلاژن در بدن می‌شود می‌توان به عوامل داخلی مانند افزایش سن و عوامل خارجی مانند دخانیات، آفتاب و آلودگی‌های محیطی اشاره کرد. کمبود کلاژن در بدن کاهش آب بدن را به دنبال دارد که این خود از عوامل بروز چین و چروک های پوست است.

بانت اظهار کرد: کلاژن در منابع غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز و ماهی یافت می شود اما وجود آن در سبزیجات هنوز اثبات نشده است همچنین می‌توان علاوه بر موادغذایی پروتئینی، کلاژن مورد نیاز بدن را از طریق مکمل‌های آن دریافت کرد.

این داروساز فرانسوی یادآور شد: این ماده علاوه بر پوست به بافت ها و تاندون ها نیز استحکام می‌بخشد و مطالعات بالینی را بر روی ورزشکارانی که غضروف ها و تاندون های آنها آسیب دیده بودند، انجام دادیم که نشان داد وجود این ماده غنی به کاهش درد آنها کمک کرده است.
 
توضيحات بيشتر:
کلاژن نوعی پروتئین است که پوست، مفاصل،استخوان و ماهیچه‌ها را محکم می‌کند. با افزایش سن، مقداری از کلاژن از بین می‌رود.وقتی کلاژن کم می‌شود خاصیت کشسانی پوست نیز کاهش می‌یابد و پوست به‌تدریج شل شده و چروک‌های آن نمایان می‌شود.علاوه بر استفاده از محصولات آرایشی حاوی کلاژن که به بهبود پوست کمک می‌کنند، مصرف خوراکی کلاژن نیز بسیار مؤثر است. در ادامه با آی.مانکن همراه باشید.

اختلالاتی که با کمبود کلاژن باعث مشکلات پوستی میشود:
چین و چروک پوست
خشکی و زبری پوست
تیریگی پوست
جوش و اگزما
افتادگی پوست
کشش و ترک پوست
جای جوش و اسکارس

مشکلاتی که بر اثر کمبود کلاژن برای پوست ایجاد میشود به اینجا ختم نمیشود و همچنان تحقیقات زیادی در این مورد در حال برسی میباشد.
 
یکی از راهای طبیعی دریافت کلاژن مصرف گوشت،تخم مرغ، ماهی و میوه میباشد اما مشکلی که وجود دارد فقط 27 درصد کلاژن موجود جذب میشود و این اصلا کافی نبوده و از طرفی مصرف بیش حد این مواد غذایی خود عوارض بالایی دارند و یا معمولا تاثیر ناچیزی بروی پوست دارد.

 
– هویج
هویج سرشار از ویتامین A است و به افزایش تولید کلاژن و کند شدن تجزیه کلاژن و الاستین که باعث
پیری پوست می‌شود، کمک می‌کند. ویتامین A باعث تحریک تولید کلاژن، الاستین و بهبود عملکرد عروق خونی پوست می‌شود این به‌نوبه خود جریان خون به سطح پوست را افزایش داده و موجب زیبایی آن می‌شود. هویج به ترمیم ساختار سلولی آسیب‌دیده توسط اشعه UV کمک می‌کند و موجب کاهش تجمع ملانین و ایجاد لکه‌های قهوه‌ای‌رنگ روی پوست می‌شود. هویج با کاهش تولید سبوم،سلامت پوست را ارتقاء داده و همچنین مشکلات آکنه را کاهش می‌دهد. همچنین در ریشه‌کن کردن ضایعات پوستی سرطانی،بسیار مفید است و یک غشاء محافظ سلولی قوی در اطراف آن تشکیل می‌دهد.


 
بذر کتان و گردو
بذر کتان یک منبع شگفت‌انگیز از اسیدهای چرب امگا ۳است. یک‌چهارم فنجان مغز گردو حاوی حدود ۲٫۷ گرم و یک‌چهارم فنجان بذر کتان شامل حدود ۶٫۳ گرم اسیدهای چرب امگا ۳ می‌باشند. اسیدهای چرب امگا ۳ اسیدهای چرب ضروری نامیده شده‌اند. آن‌ها فوق‌العاده برای سلامت لازم هستند اما مواد غذایی تنها منابع آن‌ها به شمار می‌روند و بدن ما نمی‌تواند آن را تولید کند. اسیدهای چرب امگا ۳،خطر بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد و به بهبود عملکرد مغز،کمک می‌کند. تابش بیش‌ازحد اشعه ماوراءبنفش،با صدمه زدن به DNA سلولی پوست،موجب ایجاد جهش‌های ژنتیکی می‌شود که می‌تواند به سرطان پوست منجر شود.بنابراین برای داشتن پوست زیبا و سالم باید غذاهایی که غنی از اسیدهای چرب امگا ۳ بوده و به افزایش تولید کلاژن و کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست کمک می‌کند، مصرف نمایید.

 
– زیتون سیاه یا سبز
گنجاندن زیتون سیاه یا سبز در رژیم غذایی،یکی از بهترین شیوه‌ها برای افزایش سلامت پوست است. زیتون سیاه و سبز غنی از گوگرد بوده و به افزایش تشکیل کلاژن کمک می‌کند. از دیرباز،گوگرد برای درمان مشکلات پوستی مانند درماتیت مورداستفاده قرارگرفته است.زیتون برای کاهش چربی پوست،آکنه و جلوگیری از انسداد منافذ پوست مفید است. آکنه یک بیماری پوستی است که باعث جوش، دانه‌های سرسیاه و قرمز و ملتهب شدن پوست می‌شود. گوگرد در طیف گسترده‌ای از محصولات مراقبت از پوست مانند صابون،مواد پاک‌کننده و لوسیون یافت می‌شود. گوگرد همچنین برای فعالیت بیولوژیکی آنزیم‌ها موردنیاز بوده و همچنین باعث افزایش سوخت‌وساز بدن می‌شود.

 
– لیمو و پرتقال
وجود ویتامین C در لیمو و پرتقال موجب افزایش تولید کلاژن می‌شود. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان است که باعث کاهش آسیب رادیکال‌های آزادشده و از بیماری اسکوربوت پیشگیری می‌کند. توت‌فرنگی،آناناس، پرتقال و پاپایا سرشار از ویتامینC بوده و برای سلامت و زیبایی پوست بسیار مفید هستند. ویتامین C با افزایش تولید کلاژن،تشکیل چین‌وچروک را کاهش می‌دهد. ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان قوی است که آفتاب‌سوختگی و لکه‌های قهوه‌ای را به‌طور طبیعی کاهش می‌دهد و همچنین آسیب به پوست وابسته به سن را معکوس می‌کند.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم