شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۹۶ / ۰۹:۲۰
کد مطلب: 43536
۱

درمان کبد چرب با یک تغییر در رژیم غذایی

درمان کبد چرب با یک تغییر در رژیم غذایی
میگنا: کاهش مصرف پاستا، سیب زمینی و دیگر خوراکی‌های غنی از کربوهیدرات روش شناخته‌ شده‌ای برای پایین آوردن وزن است. هر چند مطالعات جدید نشان می‌دهد رژیم غذایی با میزان کربوهیدرات پایین می‌تواند در درمان بیماری کبد چرب غیرالکلی هم مفید باشد.

پزشکان سوئدی دریافتند تنها دو هفته رژیم غذایی با میزان کربوهیدرات پایین سطح چربی کبد را کاهش می‌دهد. بیماری کبد چرب غیر الکلی با انباشت مازاد چربی در کبد شناخته می‌شود. بر خلاف کبد چرب الکلی، بیماری کبد چرب غیر الکلی ناشی از مصرف زیاد مواد الکلی نیست.

چاقی و بیماری‌های مرتبط با آن از قبیل دیابت نوع دو فاکتورهای اصلی خطرزا در بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی هستند. این بیماری در حدود ۳۰ تا ۹۰ درصد افراد چاق دیده می‌شود.

داشتن رژیم غذایی سالم نقش کلیدی در درمان بیماری کبد چرب غیرالکلی دارد و به طور معمول پزشکان کاهش مصرف چربی‌ها را توصیه می‌کنند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، هر چند در این بررسی جدید آمده است کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها می‌تواند راهکار درمانی دیگری برای بیماری کبد چرب غیرالکلی باشد.

توضیح:
کربوهیدرات‌ها (هیدرات‌های کربن یا مواد قندی) هیدرات‌های کربن از اتم‌های کربن، هیدروژن و اکسیژن تشکیل شده‌اند. کربوهیدرات‌ها در بدن بیشتر به عنوان مولکول‌های ذخیره‌کننده انرژی عمل می‌کنند.
 
نشاسته کربوهیدرات ذخیره‌ای در گیاهان (سیب زمینی، نان، برنج و…) است که از بهم پیوستن تک قندی‌ها به اشکال مختلف حاصل می‌شوند و در بدن پس از گوارش مالتوز تبدیل شده و سرانجام به تک‌قندی‌های گلوکز، فروکتوز و گالاکتوز در می‌آیند. این سه تک‌قندی جذب خون شده و پس از عبور از کبد به وسیله گردش خون در سرتاسر بدن پخش می‌گردد.
 
بدن سالم بعد از جذب قندها به وسیله اعمالی که انجام می‌دهد، مقدار آن را تا حدودی ثابت نگه می‌دارد. مقدار اضافی مواد قندی و نشاسته‌ای در کبد و ماهیچه‌ها به میزان معینی ذخیره و بقیه به صورت چربی در بافت چربی ذخیره می‌گردد تا در صورت لزوم، بدن بتواند به عنوان منبع انرژی از آن استفاده نماید. بهترین راه برای دریافت کربوهیدرات ها خوردن میوه ها و سبزیجات خام است.
 
فردی که اضافه وزن دارد، باید مقدار کربوهیدرات مصرفی خود را کنترل کند، زیرا اگر این کربوهیدرات ها نسوزند و به مصرف نرسند، تبدیل به چربی شده و منجر به کبد چرب و اضافه وزن بیشتر می شود.

یک قوطی نوشابه حاوی ۳۶ گرم کربوهیدرات یا بیشتر است.
سیب به طرق مختلف برای شما خوب است. اما اگر در حال مراقبت از مصرف کربوهیدرات خود هستید، می‌توانید به جای آن، کیوی یا توت فرنگی بخورید. یک سیب، حاوی ۲۱ گرم کربوهیدرات است .

حتی نان‌های غلات کامل هم حدود ۲۰ گرم در هر تکه‌شان کربوهیدرات دارند.

آرد سفید یا ماکارونی سمولینا، یک غذای سرشار از قند است! در عوض سعی کنید تا ماکارونی سبوس‌دار یا ماکارونی کینو آ یا ماکارونی گندم سیاه بخورید و وعده‌های غذایتان را به اندازه انتخاب کنید.

حتی یک کیک سالم و بدون شکر هم سرشار از کربوهیدرات است.
نخود فرنگی و ذرت، در هر فنجان بیشتر از ۳۰ گرم کربوهیدرات دارند! پس در عوض چنین سبزیجاتی، به سراغ مصرف سبزیجات برگ سبز یا کلم بروکلی بروید.

یک موز، در حالی که سرشار از فیبر و پتاسیم است، اما حدود ۲۷ گرم کربوهیدرات خالص دارد. موز در بین میوه‌ها حاوی بالاترین میزان قند است!
مرجع : ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ز باغ رعيت، گر مَلك خورد سيبي / برآرند غلامان، درخت از بيخ