جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۳
کد مطلب: 43672
۱

پیر چشمی چیست و چگونه درمان می‌شود؟!

پیر چشمی چیست و چگونه درمان می‌شود؟!
میگنا: پیرچشمی Presbyopia )  اصطلاحی یونانی است که برای توصیف شرایطی به کار می رود که دامنه تطابق چشم بیمار به حدی کاهش می یابد که در نزدیکترین نقطه ( فاصله ) مورد نظر ، بینایی واضح و راحت فرد رخ نخواهد داد .

پیرچشمی از ۴۰ سالگی آغاز می شود و به نظر می رسد که پیرچشمی بتواند به عنوان شایعترین بیماری بشر قلمداد شود، چرا که هر فرد بالای ۴۰ سال دیر یا زود به درجاتی از مشکلات بینائی نزدیک دچار خواهد شد. از این رو، گروه زیادی از افراد در پی چاره جوئی برای رفع مشکل بینائی خود، به دنبال راههای گوناگون درمانی برای حل این معضل خواهند بود.

در واقع لنزهای چشم کمتر انعطاف پذیر می شوند . لنزها سفت و ماهیچه هایی که لنز را کنترل می کنند ، ضعیف می شوند و این کار از توانایی ماهیچه ها برای خم کردن و پهن کردن لنزها جهت تمرکز نور روی شبکیه جلوگیری می کند ، در نتیجه چشم در تمرکز بر روی اشیاء مشکل دارد.

دامنه تطابق به تدریج با افزایش سن ، کاهش پیدا می کند، پیرچشمی بطور کلی موقعی اتفاق می افتد که دامنه تطابق بیمار کمتر از ۵ دیوپتر باشد . در این جاست که اغلب بیماران علائم را نشان میدهند. سن شروع پیرچشمی متفاوت است . بیشتر بیماران تا سن ۴۵ سالگی به اصلاح دید نزدیک نیاز خواهند داشت .

افراد دوربین « زودتر از افراد نزدیک بین » به پیرچشمی مبتلا می شوند .

در مورد اینکه آیا می‌توان از پیرچشمی جلوگیری کرد و یا آن را به تعویق انداخت، بایستی گفته شود که تاکنون به این سوال پاسخ مشخص داده نشده و تحقیقات تاکنون نتوانسته است راه حلی را پیشنهاد نماید.

عمدتا مشكل پير چشم ها وابستگي به عينك است و اين تنها براي مطالعه نيست. براي گرفتن شماره تلفن و يا خواندن يك SMS و يا ديدن يك انگشتري در مهماني ،آرايش صورت، مانيكور و اصلاح ناخن، كار در آشپزخانه و … مواردي است كه شخص پير چشم نياز به عينك دارد. عدم دسترسي به عينك و نياز به برداشتن و گذاشتن مكرر و در مواردي نگاه كردن از بالاي عينك ، هميشه افراد پير چشم را رنج ميدهد


●  عوامل پیرچشمی :
پیرچشمی بخشی از مراحل طبیعی پیری است که به تدریج شروع می شود و بیماران متوجه تغییراتی در بینایی شان می شوند که از جوانی آنها شروع شده تا نیمه ۴۰ سالگی ادامه می یابد. تحقیقات نشان می ‌دهد که شروع پیرچشمی به عوامل مختلفی مثل نژاد، شرایط آب و هوایی ، تغذیه و عوامل فیزیولوژیک فرد بستگی دارد.

به طوری که پیرچشمی در کشورهای اروپایی در سنین 45 تا 50 سالگی اتفاق می‌افتد، در حالی که در کشورهایی مثل هند، عربستان و کوبا در سنین 40 سالگی اتفاق می‌افتد، و یا اینکه سیاه پوستان زودتر از سفید پوستان دچار پیرچشمی می ‌شوند. طبق تحقیقاتی که در خصوص سن شروع پیرچشمی در شهر تهران به عمل آمده، این سن 5/37 سالگی مطرح شده است.


● علل بروز پیرچشمی :
وقتي پا به سن مي‌گذاريم، لنزها سفت و ماهيچه‌هايي كه لنز را كنترل مي‌كنند، ضعيف مي‌شوند. ماهيچه‌هاي ضعيف شده نمي‌توانند عدسي چشم را به راحتي خم و پهن كنند، در نتيجه نوري كه از طرف اشياء وارد چشم مي‌شود، دقيقا روي شبكيه متمركز نشده و اشياء باوضوح رويت نمي‌شوند. در پيرچشمي در واقع قدرت تمركز خود بر روي اشياء را از دست مي‌دهيم.

پیرچشمی بخشی از روند طبیعی افزایش سن می‏باشد و در هنگامی که عدسی چشم قابلیت انعطاف خود را بتدریج از دست می‏دهد، اتفاق می‏افتد. اما از دلایل عمده پیرچشمی سخت شدن پوسته عدسی چشم می‌باشد، دلیل دیگرش کاهش قدرت عضلات جسم مژگانی هست که در این حالت عضلات مژگانی قادر نیستند که انحنای لازم را برای عدسی بوجود بیاورند، به علت اینکه خود این عضلات با افزایش سن دچار اسکلروزیس می‌گردند.
بطور کلی یک سری تغییرات در بدن به علت افزایش سن ایجاد می‌گردد که غیر قابل برگشت می‌باشد و پیرچشمی یکی از این تغییرات است، پیرچشمی مساله نگران کننده‌ای نیست و براحتی قابل درمان است، منظور از درمان همان اصلاح است.
 

● عوامل خطر :
علاوه بر سن عوامل خطر دیگری نیز برای پیرچشمی مطرح شده است :
۱ دوربینی : که این به انعطاف پذیری زیاد لنزها نیاز دارد .
۲ شغل : این هم یک عامل خطر است بویژه اگر شغل به دید نزدیک نیاز داشته باشد .
۳ جنس : در زنان جوان شیوع بیشتری دارد .
۴ بیماری چشم یا تروما و آسیب به لنزها یا ماهیچه های مژکی می تواند باعث تسریع پیشرفت پیرچشمی شود .
۵ بیماری سیستمیک : بیماریهای مانند دیابت ، مولتیپل اسکلروز( MS) می توانند بیمار را در افزایش خطر پیرچشمی قرار دهند .
۶ داروها : داروهایی مانند الکل ، ضدافسردگی ها و آنتی هیستامین ها می توانند انعطاف پذیری لنز را کاهش دهند .
۷ فاکتورهای جغرافیایی : دماهای بالای سالانه مواجهه زیاد با اشعه ماوراء بنفش و بیمارانی که در نزدیک خط استوا زندگی می کنند ، در معرض خطر بیشتر ابتلا به پیرچشمی هستند .


● علائم :
علايم پيرچشمي متفاوت است مثل:
• در بيشتر افراد اولين علامت ايجاد اشکال در حين مطالعه نوشته‌هاي ريز به خصوص در شرايط روشنايي کم مي‌باشد که قبلا جهت مطالعه آن مشکل وجود نداشته است.
• خستگي زودهنگام چشم در مطالعه طولاني‌مدت يا در حين انجام کارهاي ظريف و ممتد، سردرد و خواب‌آلودگي
• لزوم دور نگه داشتن کتاب هنگام مطالعه براي بهتر ديدن
• ايجاد اشکال در نخ‌کردن سوزن گرچه در نور زياد به علت تنگ‌شدن مردمک اين کار با اشکال کمتري برحسب سن امکان‌پذير است.
• افرادي که مطالعه، تايپ، کار با کامپيوتر، انجام کارهاي ظريف نزديک مانند خياطي و… کار روزانه و دايمي آنهاست زودتر متوجه پيرچشمي خود خواهند شد ولي بعضي ديگر مانند خانم‌هاي خانه‌دار و کشاورزان… که کمتر با کار نزديک سر و کار دارند نياز به عينک براي اصلاح ديد نزديک را ديرتر احساس خواهند کرد. به عبارت ديگر مي‌توان گفت با توجه به نوع شغل افراد نياز به استفاده از عينک نزديک در سن پيرچشمي با توجه به شرايط فرد با تقدم و تاخر خواهد بود.

پس در مروری ساده علائم به شکل زیر است :
۱ دید بیمار در نقطه نزدیک نرمال تار می شود .
۲ علائم نزدیک بینی اصلاح نشده ظاهر می شود .
۳ خستگی چشم به هنگام مطالعه
۴ شکایت سرگیجه به هنگام مطالعه
۵ کنتراست کم به هنگام مطالعه
۶ نیاز به نور مستقیم و روشن به هنگام مطالعه
و مهمترین اینها مشکل در خواندن نوشته های زیر مانند آنچه بر روی بطری داروها و یا در کتابهای تلفن نوشته می شود .

علاوه بر خطای انعکاسی مسافت و دامنه تطابق ، فاکتورهای زیادی وجود دارد که مشخص می کند بیمار شما نیاز به اصلاح پیرچشمی دارد. بعضی از این فاکتورها شامل:

شغل و حرفه بیمار
کاهش بینایی نزدیک یکی از مهمترین علائم پیرچشمی است. در این حالت افراد برای رؤیت شیء نزدیک و یافتن مورد مطالعه ، سعی می‌کنند که سر خود را عقب‌تر ببرند و یا اینکه شیء یا کتاب را دورتر از چشم نگاه دارند و بدین وسیله مقداری از تاری دید نزدیک را برطرف نمایند.
در هنگامی که روشنایی کافی نباشد، بخصوص در هنگام عصر که مردمک چشم بازتر می‌گردد، این مشکل افزایش پیدا می‌کند.

 از علائم دیگر این که فرد پیر چشم خطوط ریز کتاب و یا متن مورد مطالعه را نمی‌تواند واضح ببیند و تلاش برای واضح دیدن منجر به ایجاد علائمی مثل خستگی چشم ، سردرد ، بخصوص در ناحیه پشت سر ، اشک ریزی ، سوزش چشم و درد چشم می‌گردد.
یکی از رایج‌ترین شکایت خانمهای مبتلا به پیرچشمی در مراجعه به پزشک عدم توانایی آنها در سوزن نخ کردن است.
اندازه مردمک ( در عمق میدان دید )
عادت به مطالعه و فعالیت های دیگری که نیازمند دید نزدیک هستند .


● تشخیص پیر چشمی :
روشهای تشخیصی متفاوت بوده و با استفاده از ابزارهای خاصی صورت می گیرد به گونه ای که بکارگیری همه آنها مهم است زیرا می تواند در درمان تأثیر گذار باشد.
بطور کلی اگر فردی از عینک یا لنزهای تماسی استفاده نمی کند. هیچ مشکلی چشمی ندارد و دارای شانس کمی جهت ابتلا به بیماریهای چشمی است، باید بین سن ۲۰ تا ۲۹ سال حداقل یکبار ، بین ۳۰ تا ۳۹ سال حداقل دو بار، بین سن ۴۰ تا ۶۴ سال هر ۲ تا ۴ سال و بالا ۶۵ سال هر ۱ تا ۲ سال جهت معاینات چشمی به متخصص مراجعه نماید.

اگر فردی از عینک یا لنز استفاده می کند نیز باید معاینات در فواصل کمتری صورت گیرد. اما در صورت وجود هرگونه علامت یا مشکل چشمی حتی در صورت انجام معاینه در همین اواخر باز باید جهت معاینه مجدد به پزشک مراجعه شود و بعنوان مثال وجود تاری دید ممکن است بیانگر علامتی باشد که نیاز فرد به تغییر عینک یا لنز را مطرح سازد .


● اصلاح پیرچشمی :
اصلاح پیرچشمی نیازمند استفاده از لنزهای مثبت است . لنزهای مثبت ، عدسی چشم را قادر می سازد که دید در نقطه نزدیک واضح و راحت باشد .
مشخص کردن قدرت عدسی:
بوسیله دامنه تطابق : اصل این روس به طریقی است که به بیمار اجازه داده شود یک دوم تا دوسوم دیوپتوازکل دامنه تطابقش استفاده کند .



● درمان پیرچشمی :
اگر چه روشی برای درمان پیرچشمی وجود ندارد ، چندین درمان است که دید بیمار را بهبود می بخشد ، اینها شامل : عینک ، لنزهای تماسی و جراحی انکساری می باشد .
درمان پیرچشمی همیشه بلافاصله لازم نیست. این اختلال را معمولا زمانی درمان می کنند که به حدی باشد که فعالیت های روزمره زندگی مختل شود. مانند سایر عیوب انکساری چشم، پیرچشمی را می توان با عینک، لنز و جراحی اصلاح کرد.

براي اينكه پيرچشمي چشمانتان را اصلاح كنيد و از شر آن خلاص شويد؛ بايد از لنزها يا عدسي‌هاي مثبت استفاده كنيد. اين عدسي‌ها به شما كمك خواهند كرد، اجسام نزديك را واضح و روشن ببينيد. بايد به اين نكته توجه كنيد كه براي پيرچشمي درماني قطعي وجود ندارد ولي چندين درمان وجود دارد كه ديد شما را بهبود مي‌بخشند: عينك، لنزهاي تماسي و جراحي انكساري.



عينك:
متخصصان اعتقاد دارند بهترين روش درمان پيرچشمي استفاده از عينك است. در سنين بالاتر از 40 تا 45 سال، افرادي با ديد طبيعي (بدون پيرچشمي) احتياج به عينك مطالعه پيدا مي‌كنند و افرادي كه قبلا از عينك استفاده مي‌كرده و نزديك‌بين يا دوربين بوده‌اند، احتياج به 2 عينك يكي براي دور و يكي براي نزديك پيدا خواهند كرد.

البته عينك‌هايي در بازار وجود دارد كه بخش بالاي عدسي آنها مناسب براي ديدن اجسام دور است و بخش پائين آن عدسي براي ديدن اجسام نزديك مناسب است. شما مي‌توانيد براي اصلاح پيرچشمي خود از اين نوع عينك‌ها استفاده كنيد، به اين ترتيب با نگاه كردن در راستاي بالاي عدسي، اجسام دور را به وضوح مي‌بينيد و با نگاه كردن در راستاي پائين عدسي، اجسام نزديك را واضح و روشن رويت خواهيد كرد.

يك مزيت نزديك بيني كمتر از 3 ديوپتر اين است كه اين افراد پس از شروع پيرچشمي مي‌توانند عينك دور خود را بردارند و قادر به خواندن بدون عينك باشند. اما افراد با نزديك بيني متوسط و شديد پس از شروع پيرچشمي علاوه بر عينك دور نياز به عينك مطالعه هم خواهند داشت و در واقع مزيتي نسبت به افراد طبيعي ندارند. از زمان شروع پيرچشمي هر 2 تا 3 سال، 0/25 تا 0/5 نمره به ‌نمره ‌عينك‌ افزوده مي‌شود بنابراين براي معاينه دوره‌اي به چشم پزشك مراجعه كنيد. فراموش نكنيد كه استفاده از عينك جهت پيشگيري از افزايش نمره عينك نيست بلكه تنها به ديد بهتر شما در زمان انجام كارهايي مانند مطالعه كمك مي‌كند.


لنزهاي تماسي:
عدسي‌هاي چشمي 2 كانوني، لنزهاي مخصوصي هستند كه براي آن دسته از افرادي كه مشكل نزديك‌بيني و دوربيني را همزمان دارند، ساخته شده‌اند. پيرچشمي از جمله همين اختلالات است. اين لنزها داراي 2 كانون هستند كه بخش فوقاني عدسي براي مشاهده اجسام دور و بخش تحتاني براي مشاهده اجسام نزديك است.

چشم پزشكان گاهي براي بعضي افراد عينك مطالعه با لنز تماسي توصيه مي‌كنند. در اين صورت عينك مطالعه براي ديدن اجسام نزديك استفاده مي‌شود.البته به اين نكته توجه كنيد كه در صورت استفاده از لنز تماسي بايد دقت و حوصله كافي براي رعايت نكات بهداشتي و رعايت اصول گذاشتن و برداشتن آن را در چشم داشته باشيد.

جراحي و ليزر:
معمولا چون لنزهاي قابل برداشتن رضايت بيماران را تامين نمي‌كنند، روش‌هاي جراحي مانند لنزهاي 2 كانوني و يا چند كانوني، لنزهاي تطابقي با قابليت جا به جايي هنگام تطابق، و لنزهاي كماني شكل بعد از جراحي آب مرواريد به كار گرفته شدند.

روش‌هاي جراحي خاصي نيز وجود دارد كه عدسي يك چشم را براي ديدن اجسام دور و عدسي چشم ديگر را براي ديدن اجسام نزديك تنظيم مي‌كند. تفسير مغزي از دو تصوير كه در دو نيم كره مغزي تشكيل مي‌شود به مرور زمان به گونه‌اي تغيير مي‌يابد كه بيمار ناخودآگاه دور و نزديك را راحت مي‌بيند.

برخي متخصصان مي‌گويند ليزر تاثيري بر روي قدرت متمركز كننده عدسي ندارد و بنابراين نمي‌تواند پيرچشمي را درمان كند.  ” كراتوپلاستي ”  روش جديدي است كه با استفاده از امواج راديويي و بدون عمل جراحي، پيرچشمي اصلاح مي‌شود.


●  پیشگیری از پیر چشمی :
اگر چه پیرچشمی قابل پیشگیری نیست اما با انجام اقدامات خاص می توان از چشم ها و بینایی محافظت نمود که شامل موارد ذیل است:
▪ انجام معاینات منظم و مناسب چشمی توسط پزشک
▪ کنترل بیماریهای زمینه ای نظیر مرض قند، فشار خون که بر روی بینایی آثار سوء دارند.
▪ مراجعه سریع و به موقع به پزشک در صورت بروز علائمی نظیر کاهش یکباره بینایی در یک چشم
▪ تنبلی یکباره یا تاری دید چشم ها، جرقه های نوری ، لکه های سیاه در میدان دید و هرگونه علامت دیگر
▪ استفاده از عینک های با شماره درست که مستلزم انجام معاینات منظم توسط پزشک است.
استفاده از نور کافی و مناسب می باشد. بعلاوه می توان از جراحی نیز جهت درمان استفاده نمود.
 

3 توصيه براي پيشگيري

خوب بخوابيد:
متخصصان اعتقاد دارند 8 ساعت خواب در شبانه‌روز در پيشگيري از پيرچشمي موثر است.

خوب بخوريد:
هويج و مركبات سرشار از ويتامين a و c هستند، اين ويتامين‌هاي آنتي‌اكسيدان پيرچشمي را به تعويق مي‌اندازند. دانشمندان دانشگاه‌ جان هاپكينز مي‌گويند،‌اين ويتامين‌ها عدسي چشم را در شرايط مناسبي قرار داده و باعث مي‌شوند به خوبي براي ديدن اجسام دور و نزديك انطباق پيدا كند.
از عينك آفتابي استفاده كنيد:
اشعه خورشيد باعث ايجاد پيرچشمي به خصوص در ساكنان مناطق گرمسير مي‌شود. بنابراين با عينك آفتابي از چشمانتان محافظت كنيد.‌
چشمانتان را جوان نگه داريد
به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز  ،   برخي از عوامل پير چشمي در كنترل شما هستند و مي‌توانيد با توجه به آنها، پير شدن چشمانتان را به تعويق بيندازيد:

‌شغل:
اگر شما شغلي داريد كه دائما مجبور هستيد از ديد نزديك خود استفاده كنيد، احتمال ابتلا شما به عارضه پيرچشمي بيشتر است. تمام شغل‌هايي كه نياز به دقت و نگاه كردن طولاني مدت به اشياء‌ نزديك دارند، از مشاغل پير كننده چشم محسوب مي‌شوند. بنابراين نويسندگان، كاربران حرفه‌اي كامپيوتر، طلا و جواهرسازها، دندانپزشكان و خانم‌هايي كه كارهاي دستي انجام مي‌دهند، بيش از ديگران در خطر پيرچشمي خواهند بود.

جنس:
تحقيقات جديد نشان مي‌دهد خانم‌ها در موقع كار بيش از آقايان به عوارضي مانند، تاري ديد هنگام ديدن اجسام نزديك، مشكل خواندن و مطالعه و خستگي چشم در موقع كار كردن، مبتلا مي‌شوند. همه اين علايم، نشانه‌هاي پيرچشمي است و نشان مي‌دهد خانم‌ها بيش از آقايان به پيرچشمي مبتلا مي‌شوند.

بيماري‌هاي چشم:
گر شما به برخي بيماري‌هاي چشم مبتلا باشيد و يا به چشمان شما ضربه‌اي وارد شده باشد كه به لنز (عدسي) يا ماهيچه‌هاي مژكي چشمان شما آسيب وارد شود، احتمال پيرچشمي و كم شدن تطابق چشمان شما افزايش خواهد يافت.

●  بيماري هاي مرتبط:
بيماري قند‌(ديابت) و همچنين بيماري ام.اس (مولتيپل اسكلروزيس) مي‌تواند شما را در خطر پيرچشمي قرار دهد. بنابراين اگر بيماري قند داريد، قند خود را پيوسته كنترل كنيد تا به اين عارضه مبتلا نشويد.

•عینک: عینک مطالعه، دو کانونی و چند کانونی
•لنزهای تماسی: دو کانونی، مونوویژن و مونوویژن تغییر یافته.

•جراحی: جراحی اصلاح عیوب انکساری، لنز و عمل قرنیه جراحی پیرچشمی به ندرت مورد نیاز است. این جراحی اغلب زمانی استفاده می شود که عینک و لنز کار ساز نباشند. برخی از اعمال جراحی برای پیر چشمی، مانند جراحی انکساری، برگشت ناپذیر است. بنابراین گزینه های دیگر مانند تغییر در قرنیه ممکن است ارجح تر باشد.
 

داروها:
داروهاي ضدافسردگي و همچنين ضدحساسيت‌ها (آنتي هيستامين‌ها) مي‌توانند انعطاف‌پذيري لنز را كاهش دهند و شما را در خطر ابتلا به پيرچشمي قرار دهند.
محل زندگي: نتايج تحقيقات نشان داده‌اند كساني كه در مناطق جغرافيايي گرم و خشك زندگي مي‌كنند مانند مناطق جنوبي كشورمان يا كساني كه در نزديك خط استوا زندگي مي‌كنند، بيش از ديگران به پيرچشمي مبتلا مي‌شوند. در اين مناطق،‌ تابش نورخورشيد شديدتر و نورماوراي بنفش در فضا بيشتر است. اشعه ماوراي‌ بنفش براي چشم مضر است. بنابراين اگر ساكن چنين نواحي هستيد، حتما از عينك آفتابي مناسب استفاده كنيد.


●  مراقبتهای فردی :
اگر چه پیرچشمی قابل پیشگیری نیست اما با انجام اقدامات خاص می توان از چشم ها و بینایی محافظت نمود که شامل موارد ذیل است:
▪ انجام معاینات منظم و مناسب چشمی توسط پزشک
▪ کنترل بیماریهای زمینه ای نظیر مرض قند، فشار خون که بر روی بینایی آثار سوء دارند.
▪ مراجعه سریع و به موقع به پزشک در صورت بروز علائمی نظیر کاهش یکباره بینایی در یک چشم
▪ تنبلی یکباره یا تاری دید چشم ها، جرقه های نوری ، لکه های سیاه در میدان دید و هرگونه علامت دیگر
▪ استفاده از عینک های با شماره درست که مستلزم انجام معاینات منظم توسط پزشک است.
استفاده از نور کافی و مناسب می باشد. بعلاوه می توان از جراحی نیز جهت درمان استفاده نمود.


●  پاسخ به پرسش ها :

▪  در چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید ؟
اگر شدت اختلال به حدی باشد که فرد نتواند در فاصله نزدیک مطالعه کند یا کارهای ریز را آنگونه که می خواهد انجام دهد یا اینکه کیفیت تصاویر به حدی باشد که انگیزه فرد را جهت انجام کارها کاهش دهد باید به پزشک مراجعه کند.

▪  عوامل مستعدکننده پيرچشمي چيست؟
مهم‌ترين عامل پيرچشمي افزايش سن و در نتيجه کاهش قدرت انطباق عدسي چشم براي مطالعه و انجام کارهاي نزديک است. بعضي از افراد دوربين قبل از رسيدن به سن پيرچشمي و زماني که براي ديد دورشان نياز به عينک نداشته‌اند جهت انجام کارهاي نزديک نياز به استفاده از عينک پيرچشمي را احساس خواهند کرد.

▪  آيا ممکن است فردي تا 70-60 سالگي به پيرچشمي مبتلا نشود؟
خير، تمام افراد بدون استثنا در سنين بعد از 40 سالگي دچار پيرچشمي شده و براي اصلاح ديد نزديک بايد از عينک استفاده کنند ولي همان‌طور که توضيح داده شد شماره عينک نزديک‌بيني افرادي که قبل از سن پيرچشمي دچار ضعف بينايي بوده‌اند با توجه به نوع عينک متفاوت است.

▪  آیا افرادی که با مانیتور کار می کنند می توانند از این عینک های نزدیک بین استفاده کنند؟
این امکان همیشه وجود ندارد که بتوان از عینک نزدیک بین برای دیدن مانیتور کامپیوتر هم استفاده کرد زیرا که ما همواره برای دیدن نوشته های چاپی آن را به چشم نزدیک تر نگه می داریم و حال آنکه صفحه نمایش مانیتورها دورتر قرار دارد، بنابراین ممکن است اگر عینک نزدیک شما طوری است که مجبورید هنگام استفاده از مانیتور سر خود را عقب تر نگه دارید تا آن را ببینید، بی جهت به عضلات گردن خود استرس بی مورد وارد می کنید. بنابراین بهتر است به فکر تهیه عینک مناسب خاص استفاده از کامپیوتر باشید که نسبت به عینک نزدیک شما، مقدار شماره کمتر دارد.

▪  چه علل و عواملی سبب بروز پیرچشمی می شوند؟
به نظر می رسد که علت بروز پیرچشمی نوعی ضعف تدریجی پاسخ ارتجاعی یا کشسانی عدسی چشم انسان در مقابل اشیائی است که به سمت چشم نزدیک می شود. زیرا که در انسان زیر ۴۰ سال، عدسی چشم قادر است که در حالتی پویا، متناسب با نزدیک شدن اشیاء دور به سمت چشم با تغییری که در شکل و تحدّب آن ایجاد می شود، قدرت های انکساری متعددی را اعمال کرده و بالطبع قابلیت پاسخگوئی تطابقی مناسبی جهت فوکوس کردن تصویر نهائی شیئی نزدیک روی شبکیه چشم انسان را فراهم کند ولی به مرور زمان و پس از ۴۰ سالگی به دلایلی که چندان هم مشخص نیست از توانائی چنین قابلیتی کاسته شده و در نهایت عدسی چشم قادر به پاسخ تطابقی متناسب با اشیاء نزدیک شده به چشم نیست.

▪  به هنگام خرید عینک به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
اگر تصمیم دارید عینک نزدیک آماده ای را از داروخانه تهیه کنید، باید مراقب باشید شیشه آن به طور کامل شفاف و عاری از هرگونه حباب هوا،‌موج و یا ترک در شیشه باشد. بسیاری از بیماران برای خلاصی از اتاق انتظار پزشکان و یا جهت صرفه جوئی در وقت و هزینه به هنگام تهیه عینک نزدیک و یا نیاز به تعویض عینک راه ساده تر را انتخاب کرده و با مراجعه به داروخانه یا فروشگاه نسبت به تهیه عینک های آماده اقدام می کنند، غیر از اشکالات فوق که به آن اشاره شد،‌اقدام اخیر این اشکال را هم دارد که ممکن است بیمار را از فرصت یک معاینه به موقع چشم پزشکی پس از سنین ۴۰ سالگی که می تواند در تشخیص مواردی مانند گلوکوم (آب سیاه) و یا بیماری های دیگری که علائم واضح هشدار دهنده ای ندارند،‌ محروم کرده و سبب نوعی غفلت و تأخیر تشخیص بیماری فرد شود.


▪  آیا عینک های پیرچشمی دارای مزایا و معایبی هم هستند؟
عینک های پیرچشمی در رنگ و سبک های گوناگون ارائه می شوند و بدیهی است که به علت ارزانی اگر از مدل یک عینک خسته شدید، می توانید به راحتی مدل آن را با عینک جدید دیگری تعویص کنید و همین طور به علت ارزانی مقدار زیادی از آنها را خریداری و در محل های مختلفی مانند محل کار، اتومبیل، اتاق خواب،‌کیف همراه و …. قرار داد. اما عیب عمده این عینک ها این است که متناسب با افراد گوناگون درست شده است، بنابراین برای افراد متعدد تنها با سایز ثابت ارائه می شوند. به این معنا که گر چه شماره های شیشه در اندازه های گوناگونی وجود دارد ولی همواره اندازه هر دو شیشه ثابت بوده و همواره فاصله مرکز دو شیشه که متناسب با فاصله مرکز مردمک هر فرد باید ساخته شود،‌ برای تمامی عینک های ساخته شده یکسان است.
ضمن اینکه در بسیاری از افراد درجاتی از آستیگماتیسم در اصلاح دید دور آنها وجود دارد که لازم است در عینک نزدیک آنها نیز در نظر گرفته شود و حال آنکه در عینک های نزدیک آماده، هیچ گاه آستیگماتیسمی در نظر گرفته نمی شود. به همین دلیل استفاده از عینکی که به هر علت مناسب چشم شما نیست ممکن است علائمی از قبیل سردرد، خستگی چشم، و حتی تهوع را برای شما ایجاد کند. بنابراین اگر پس از استفاده از عینک نزدیک آماده ای چنین علائمی را پیدا کردید، بهتر است با چشم پزشک خود مشورت کنید.

▪  عینک تدریجی چیست؟
عینک های تدریجی، عینک های بدون خطی هستند که تمامی فواصل دور، نزدیک و میانه را اصلاح می کنند. به این شکل که انتقالی تدریجی از قسمت دور به سمت دید میانه و در نهایت به سمت دید نزدیک صورت می گیرد. بنابراین در همان وضعیت که قادر به دید دور هستید می توانید با مانیتور کار کرده و یا به طور هم زمان نوشته هایی را که در نزدیکی چشم شما قرار می گیرند، مطالعه کنید.

▪  آیا مصرف برخي ويتامين‌ها و ميوه‌ها از جمله هويج موجب پيشگيري از پيرچشمي مي‌شود ؟
پيرچشمي در اثر افزايش سن عارض مي‌شود و ويتامين‌ها و يا آب هويج هيچ اثري در جلوگيري از بروز پيرچشمي ندارند. اما مصرف ميوه براي سلامت کلي بدن ضروري است .

▪  درمان نشدن پيرچشمي چه خطراتي دارد؟
هيچ‌گونه خطري ندارد با استفاده از عينک و ساير روش‌هاي ذکر شده مي‌توان عارضه پيرچشمي را اصلاح کرد

▪  استفاده‌نکردن از عينک‌هاي طبي و آفتابي چقدر در بروز پيرچشمي موثر است؟
هيچ اثري در فرآيند پيرچشمي نخواهد داشت. مجددا تاکيد مي‌کنم که پيرچشمي بعد از سن 40 سالگي در همه افراد عارض خواهد شد.

▪  استفاده از عينک چقدر در کاهش پيرچشمي موثر است؟
استفاده از عينک در حذف يا کاهش دايمي پيرچشمي هيچ‌گونه اثري ندارد. ولي افراد دچار ضعف بينايي که از عينک با شماره کمتر از منهاي سه سود مي‌جويند در سنين پيرچشمي ممکن است براي انجام کار نزديک از عينک بي‌نياز شوند و در هر حال استفاده از عينک پيرچشمي مانع از پيشرفت عارضه پيرچشمي نيست.
مرجع : سایت پزشکان بدون مرز
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .