شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۷ / ۰۹:۵۵
کد مطلب: 44383
۲

روزه دارانی که دچار سردرد می‌شوند، بخوانند

روزه دارانی که دچار سردرد می‌شوند، بخوانند
میگنا: بسیاری از افراد در ماه رمضان ممکن است دچار سردردهای خفیف یا متوسط شوند که ناشی از عواملی مانند هیپوگلیسمی، کم شدن کافئین، تغییر در الگوی خواب و استرس روزه گرفتن است. در یک مطالعه ی چهار ماهه که در دانشگاه مالایا انجام شد ( دو ماه قبل از ماه رمضان و یک ماه بعد از آن ) 83 نفر شدت و تعداد دفعات سردرد های خود را ثبت کردند. از این مطالعه نتیجه گرفته شد که 48% از افراد مورد مطالعه در ماه مبارک رمضان بیشتر احساس سردرد دارند. سردرد اغلب بعد از ظهر و یا غروب درست قبل از باز کردن روزه اتفاق می افتد. شدت سردرد معمولا با گذشت روزهای روزه داری افزایش میابد. معمولا کسانی که در روزهای دیگر سال نیز تجربه ی سردرد را دارند بیشتر در خطر سردرد در ماه رمضان قرار دارند، اما کسانی هم هستند که سابقه ی سردرد یا میگرن ندارند اما در این ماه دچار سردرد میشوند. خبر خوب این است که میتوانید این سردردها را بدون شکستن روزه ی خود مدیریت کنید.
 
چگونه سردرد را هنگام روزه داری در طول ماه رمضان از بین ببریم؟
پزشکان کم شدن کافئین در ماه رمضان را یکی از دلایل اصلی سردرد میدانند. کسانی که در خطر این نوع سردرد هستند میتوانند چند هفته مانده به ماه رمضان آرام آرام مصرف کافئین خود را پایین بیاورند تا عادت کنند و یا قبل از اذان صبح یک نوشیدنی دارای کافئین قوی استفاده کنند ( استفاده از نوشیدنی کافئین دار هنگام سحر توصیه نمیشود ). هیپوگلیسمی ( قند خون پایین ) میتواند باعث تحریک سردرد در بسیاری از افراد شود. اگر قبل از شروع ماه رمضان وعده های غذایی با قند بالا مصرف کنیم میتواند باعث بالا رفتن سریع سطح قند خون و در پی آن با روزه گرفتن این قند خون به سرعت پایین می آید و باعث سردرد میشود. خوردن یک وعده ی غذایی با قند کم قبل از روزه داری میتواند از شروع سردرد در طول روز جلوگیری کند. کم آب شدن بدن یکی دیگر از دلایل شایع سردرد است.

مصرف کافی مایعات قبل از روزه داری تا حدود زیادی میتواند مانع سردرد شود.بیش از 75% از مغز انسان را آب تشکیل داده است و بسیار به میزان آبی که در اختیارش است حساس است. وقتی مغز متوجه میشود ذخایر آب رو به کاهش است شروع به تولید هیستامین میکند. این امر یک فرآیند سهمیه بندی آب وبه منظور محافظت از مغز در برابر کم آبی برای مدت طولانی است.

هیستامین باعث درد و خستگی میشود، به عبارت دیگر سردرد و خستگی همراهان هیستامین هستند. تا جایی که ممکن است باید از سردرد دوری کرد مخصوصا در این ماه که احتمال آن زیاد است به همین دلیل باید مواظب دیگر عوامل ایجاد آن مانند احتباس مایعات، استرس، خستگی و کمبود خواب در ماه رمضان نیز باشید. هنگام روزه داری استراحت و خواب کمک میکند کمتر دچار سردرد شوید، نشانه های سردرد بعد از افطار خود به خود محو میشوند.
 
 
در رابطه با اين موضوع، یک متخصص مغز و اعصاب گفت: یک توصیه بسیار مهم این است که خانم های مبتلا به میگرن به هیچ وجه نباید از قرص جلوگیری از بارداری جهت ایجاد فرصت برای گرفتن روزه در تمام ماه استفاده کنند چون احتمال ایجاد لخته در عروق مغز و سکته مغزی را به شدت بالا می برد.
 
دکتر منصوره تقاء رئیس انجمن سردرد ایران گفت: یکی از دلایل شایع سردرد در روزه داری عادت به مصرف چای و یا قهوه و نسکافه است. بهترین کار این است که قبل از ماه مبارک رمضان بتدریج میزان مصرف آنها کاهش یابد و اگر این کار انجام نشده است در افطار و سحر به میزان کمتر و رقیقتر استفاده شود.

علت دیگر سردرد کاهش آب بدن است که برای جلوگیری از آن مصرف میزان کافی مایعات و میوه و سبزیجات توصیه می شود. در وعده سحر حتما از سبزی، کاهو و یا خیار و یا سایر میوه ها استفاده شود.

در ماه مبارک رمضان استفاده از تخم شربتی در آب و مصرف لیمو ترش برای رفع سردرد پیشنهاد می شود. دلیل دیگر سردرد ممکن است بدلیل گرسنگی باشد که جهت جلوگیری از آن مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت، تخم مرغ پخته و یا حبوبات در وعده سحر توصیه می شود. همچنین تغییر زمان غذا خوردن در روزهای اول ماه مبارک رمضان ممکن است محرک سردرد در افراد مستعد به سردرد شود که در روزهای بعد بدن معمولا عادت می کند.

به گفته این متخصص، تا حد امکان از خستگی در روز و در معرض آفتاب بودن پرهیز شود.

رئیس انجمن سردرد ایران متذکر شد: افراد میگرنی و همچنین مبتلایان به سایر سردردها لازم است بیشتر از سایرین رعایت پرهیز از محرک های سردرد را کرده و موارد ذکر شده فوق را با جدیت بیشتری دنبال کنند. مصرف حجم زیاد غذا، غذاهای چرب و نفاخ در وعده های افطار و سحری می تواند باعث سنگینی معده و انبساط روده و اختلال هضم غذا و محرک ایجاد سردرد شود.

همچنین نامنظمی خواب و کمبود خواب و نامنظمی خواب محرک باعث ایجاد سردرد در افراد میگرنی می شود که در چند روز اول ماه مبارک رمضان ممکن است موجب سردرد در این افراد شود که با نظم جدید خواب در روزهای بعد معمولا بدن عادت می کند و مشکل حل می شود.

یک توصیه بسیار مهم این است که خانم های مبتلا به میگرن به هیچ وجه نباید از قرص جلوگیری از بارداری جهت ایجاد فرصت برای گرفتن روزه در تمام ماه استفاده کنند چون احتمال ایجاد لخته در عروق مغز و سکته مغزی را به شدت بالا می برد.
 
 
چه زمانی با پزشک خود تماس بگیریم؟
اگر سردرد بعد از افطار هم ادامه داشت و درد آن به مرور بیشتر شد باید با پزشک خود موضوع را درمیان بگذارید تا کامل معاینه شوید. همیشه باید سردرد را جدی گرفت شاید دلیل سردردی که داری اصلا مربوط به ماه رمضان نشود. پس در صورت مشاهده طولانی شدن مدت آن اقدامات لازم را توسط پزشک خود انجام دهید.
مرجع : جام جم آنلاین+سايت دكتر كرماني
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
زندگی درس حساب است، خوبیها را جمع، بدیها را کم ، خوشی ها را ضرب و شادیها را تقسیم کنیم