پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۷ / ۰۸:۲۲
کد مطلب: 45871
۲

ارتباط استفاده از شبکه های اجتماعی با تنهایی و افسردگی

مک سالوو
ارتباط استفاده از شبکه های اجتماعی با تنهایی و افسردگی
میگنا: استفاده از شبکه های اجتماعی یک بار دیگر به تنهایی و افسردگی ارتباط داده شد. چندین سال است که تحقیقات از وجود چنین ارتباطی خبر می دهند، اما دانشمندان دانشگاه پنسیلوانیا می گویند که این مطالعه جدید جامع ترین و همه جانبه ترین و دقیق ترین مطالعه ای است که تا این تاریخ در این باره انجام شده است.

شبکه های اجتماعی مزایایی هم دارند، اما اکثر مردم معمولا در استفاده همراه با اعتدال از حساب های کاربری شبکه های اجتماعی خود مشکل دارند. بر اساس این مطالعه جدید، این نوع استفاده می تواند وضعیت ذهنی  فرد را دچار مشکلاتی کند تا جایی که حتی برای کسانی که به شبکه های اجتماعی اعتیاد پیدا کرده اند درمان ها و بازپروری هایی در نظرگرفته شده است.

از آنجا که سایت هایی چون فیس بوک و اینستاگرام به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده اند، دانشمندان به فکر افتاده اند که آیا استفاده از آنها می تواند در ایجاد مشکلات سلامت روانی نقش داشته باشند یا خیر.

به نوشته دیس اینسایدر در واقع مطالعات از ارتباط بین استفاده از شبکه های اجتماعی و افسردگی چندین سال است که خبر می دهند. ما به نقطه ای رسیده ایم که در آن مردم در دورکردن خودشان از شبکه های اجتماعی دچار مشکل شده اند.

این جدیدترین مطالعه که در نشریه روانشناسی اجتماعی و بالینی منتشر شده وضعیت نامساعد سلامت روانی را به استفاده از شبکه های اجتماعی ربط می دهد و حتی شواهد بیشتری را برای تایید این فرضیه ارائه کرده است. پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا آگاهانه تجربه خود را به گونه ای طراحی کرده اند که به نسبت مطالعات پیشین فراگیری بیشتری داشته باشد. آنها به جای اتکا به داده های آزمایشگاهی کوتاه مدت یا پرسشنامه هایی که خود فرد پاسخ می دهد، از 143 دانشجو خواستند تا اسکرین شات هایی را از  نمایشگر تلفن خود در طول یک هفته به اشتراک بگذارند تا از آنها برای گردآوری داده هایی در این باره استفاده شود که آنها چگونه از اپلیکیشن های شبکه های اجتماع از جمله فیس بوک، اسنپ چت و اینستاگرام استفاده می کنند.

بر اساس یک گزارش از این مطالعه که دیس اینساید انجام داده، به سوژه های این مطالعه نه گفته شد که رفتار معمول خود را در شبکه های اجتماعی حفظ کنند و نه زمان استفاده از آنها را به 10 دقیقه در روز محدود کنند. در کنار داده های دریافتی از اسکرین شات ها، پژوهشگران میزان ترس از گمشدن، اضطراب، افسردگی و تنهایی را که مشارکت کنندگان تجربه کرده اند را نیز زیر نظر داشتند.

ملیسا جی.هانت روانشناس از دانشگاه پنسیلوانیا و نویسنده ارشد این گزارش می گوید: «یک الگوی مشخص در این مورد وجود داشت. استفاده کمتر از میزان معمول از شبکه های اجتماعی، به کاهش های قابل ملاحظه ای در میزان افسردگی و تنهایی منجر می شود. این اثرات به خصوص در کسانی متمایزتر بود که وقتی وارد مطالعه شدند افسرده تر بودند. این یافته کمی نمادین است که کاستن از میزان استفاده از شبکه های اجتماعی، عملا موجب می شود که کمتر احساس تنهایی کنید.»

وی افزود: «برخی از مطالعات موجود در مورد شبکه های اجتماعی می گویند که در آنها حجم عظیمی از مقایسه های اجتماعی اتفاق می افتد. وقتی به زندگی دیگران به خصوص دراینستاگرام نگاه می کنید، به سادگی ممکن است چنین نتیجه گیری کنید که زندگی هر کس دیگری بهتر و یا شادتر از زندگی شماست.»

آلیسون آبرامز به بیزینس اینسایدر می گوید: «اگر شما بیشتر وقتتان را صرف گشت و گذار در میان فیدهای خبری و کنترل زندگی دیگران و مقایسه آنها با زندگی خودتان کنید، در معرض خطر نشان دادن نشانه های افسردگی یا اضطراب (یا موقعیتی بدتر از این) قرار می گیرید. به خصوص در کسانی که اعتماد به نفس پایینی دارند این وضعیت بیشتر صادق است.»

یقینا مزایای فیزیکی و سلامت روانی مشخصی در استفاده از فناوری وجود دارد. نتایج نشان می دهند که شبکه های اجتماعی و نمایشگرها هر دو را باید با اعتدال استفاده کرد:  درست مثل اکثر چیزهای دیگر. هانت می گوید: «وقتی که شما سرگرم وقت گذرانی در شبکه های اجتماعی نیستید، عملا زمان بیشتری را صرف چیزهایی می کنید که بیشتر محتمل است احساس بهتری را نسبت به زندگی خودتان در شما به وجود بیاورند. به طور کلی من می گویم که گوشی تان را کنار بگذارید و وقتتان را با کسانی سر کنید که در زندگی تان حضور دارند.»

نویسنده: مک سالوو (Mac Slavo)  سردبیر سایت
منبع: yon.ir/B061u
 
مرجع : فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کسانی که شما را دوست دارند حتی اگر هزار دلیل برای رفتن وجود داشته باشد هرگز رهایتان نخواهند کرد، آنها یک دلیل برای ماندن خواهند یافت.