پنجشنبه ۳۰ خرداد ۱۳۹۸ - 20 Jun 2019
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ / ۲۲:۵۷
کد مطلب: 46679
۱
هشدار؛ پشت میز کارت ناهار نخور!

نگاهی روان‌شناسانه درباره ناهار خوردن کارمندان پشت میز کارشان

نگاهی روان‌شناسانه درباره ناهار خوردن کارمندان پشت میز کارشان
میگنا: اصطلاح «ال دسکو» سال ۲۰۱۴ وارد لغت نامه آکسفورد شده است و به وضعیتی اشاره دارد که کارمندی ناهارش را پشت میز کارش می‌خورد. «ال دسکو» اصطلاح طنازی محسوب می‌شود؛ ترکیبی از عبارت desk به معنای میز در زبان انگلیسی و اصطلاح al fresco به معنای بودن در هوای تازه به زبان ایتالیایی. اما به رغم طناز و شوخ بودن روح این اصطلاح، واقعیت آن نه شوخ است و نه طناز! این موضوع را از هر کارمندی که ناچار است ناهار خود را به سرعت پشت میز کارش بخورد، می‌توانید بپرسید. وضعیتی که روز به روز بیشتر از قبل شاهد آن در محیط‌های کاری هستیم. در این باره چند نکته مهم وجود دارد که خواندنش به چنین کارمند‌هایی توصیه می‌شود.
 

زمانی برای رفع خستگی
کارمندان پشت میز نشین
اگر شما از جمله کارمندانی هستید که ساعات طولانی ناچار از نشستن پشت میز و کار با رایانه هستید، دوری از خوردن ناهار پشت میز کار می‌تواند برای شما فواید متعددی داشته باشد. اول آن که صرف بلند شدن از پشت میز، راه رفتن و قرار گرفتن در موقعیتی دیگر می‌تواند خستگی جسمانی شما را کاهش دهد. این تحرک کوتاه مدت می‌تواند مانع از درد گردن، کمر درد و البته سوزش چشم به واسطه تماشای طولانی مدت صفحه رایانه شود و در عین حال به بهبود گردش خون نیز کمک کند. در کنار آن می‌توانید مسائل مربوط به بهداشت محیط و خوردن ناهار در فضایی تمیزتر را هم در نظر بگیرید. در نهایت هم همان طور که خودتان شاید تا به حال تجربه کرده باشید، جا به جا شدن در محیط می‌تواند خستگی ذهنی شما را کاهش دهد.

نکته: اگر می‌خواهید حداکثر استفاده از زمان ناهار را ببرید و واقعا خستگی در کنید، تا حد امکان از گوشی تلفن خود در این زمان استفاده نکنید تا چشم‌های شما بتوانند کمی بیشتر استراحت کنند.


آشنایی بیشتر با همکاران
کارمندانی که باید در گروه کار کنند
وقتی افراد در قالب عضوی از یک تیم بزرگ‌تر کار می‌کنند، نزدیک شدن به دیگر اعضای تیم و شناخت روحیات و علایق همدیگر می‌تواند نقش مهمی در افزایش بهره وری داشته باشد. به واسطه همین واقعیت نیز این روز‌ها تعداد شرکت‌ها و موسسه‌هایی که برای کارکنان خود برنامه‌های تفریحی دسته جمعی خارج از ساعت اداری در نظر می‌گیرند، بیشتر از قبل است. اما در این بین یکی از موانع جدی اجرایی کردن چنین برنامه هایی، هزینه بر بودن آن هاست. اگر به دنبال تقویت کار گروهی در مجموعه خود هستید و از طرفی نمی‌توانید هزینه زیادی برای این موضوع در نظر بگیرید، زمان ناهار را دست کم نگیرید. دور هم جمع شدن برای ناهار یا حتی همراهی در نوشیدن چای در کنار یک جعبه شیرینی، به صورت هفتگی می‌تواند تا حد زیادی شما را به اهداف تان نزدیک کند، در عین حال که هزینه زیادی تحمیل نمی‌کند.

نکته: یادتان باشد که هر چه قدر داشتن یک زمان مشخص برای ناهار و دور هم جمع شدن، می‌تواند مفید باشد، طولانی شدن بیش از حد این زمان می‌تواند از فواید آن بکاهد. اگر گروه همکاران شما بیش از ۱۰ نفر هستند، شاید بهتر باشد به جای برنامه ناهار، از چای و شیرینی شروع کنید تا بتوانید زمان را به شکل بهتری مدیریت کنید.


افزایش خلاقیت و ایده پردازی
کارمندان نیازمند خلاقیت
این روز‌ها کار‌هایی که نیازمند خلاقیت هستند، دیگر استثنا محسوب نمی‌شوند. در کنار خلاقیت، تمرکز بالا و داشتن حداکثر کارایی، از دیگر ویژگی‌هایی هستند که کارفرما‌ها در محیط‌های مختلف به دنبال آن هستند. اگر حوزه کاری شما، نیازمند چنین قابلیت‌هایی است، پس لزوم جدا شدن از میز و صرف ناهار در محیطی دیگر را جدی بگیرید. جدای از استراحت مغز شما در این زمان، رد و بدل کردن افکار و ایده‌ها با همکاران می‌تواند به ذهن شما این فرصت را بدهد که بعد از این زمان، بهتر و متمرکزتر کار کند.

نکته: یکی از بهانه‌های اصلی برای دور زدن ساعت ناهار، سنگینی پس از ناهار است. این بهانه واقعی است و ریشه در محدودیت‌های جسمی ما دارد؛ بدن ما نمی‌تواند زمانی که دستگاه گوارش به صورتی مفصل درگیر هضم غذاست، وظایف شناختی خود را به خوبی پیش ببرد. اما راه حل قطعا در حذف کلی ناهار نیست چراکه در این صورت شما انرژی کافی برای ساعات بعد از ظهر را نخواهید داشت. در عوض، سعی کنید ناهار سبک و کم حجم انتخاب کنید. نوشیدنی گازدار همراه غذا نخورید و از غذا‌های چرب اجتناب کنید. با رعایت چنین مواردی می‌توانید مطمئن باشید که وزنه نشاط بخشی ناهار بیش از کسل‌کنندگی آن خواهد بود.


کاهش تنش و فشار
کارمندان پاسخ گو به ارباب رجوع
یکی از حوزه‌های کاری خسته کننده و البته پرتنش، پاسخ گویی به ارباب رجوع چه به صورت حضوری و چه تلفنی است. اگر شرح وظایف شما شامل چنین مواردی است، ساعت ناهار را به هیچ عنوان دست کم نگیرید و برای صرف ناهار در خارج از اتاق کاری تان و با همراهی یکی دو نفر از همکاران خود بیشتر تلاش کنید. هر چند درباره نقش تعاملات اجتماعی در کاهش استرس تفاوت‌هایی بین زنان و مردان وجود دارد و به عنوان مثال زنان بیشتر تمایل دارند با هم صحبتی با دیگران، اضطراب شان را کاهش دهند، اما حتی در میان آقایان نیز، کمی گپ زدن با یک همکار و رد و بدل کردن چند شوخی می‌تواند آرامش بخش باشد.

نکته: یادتان باشد زمان ناهار، وقت استراحت و آرامش پیدا کردن است، موضوعات حساس و حاشیه دار بهتر است در این زمان مطرح نشوند چرا که کوتاهی زمان، هم فرصت پرداخت درست به آن‌ها را کاهش می‌دهد و هم این که می‌تواند خود به افزایش اضطراب و تنش در شما دامن بزند.

 
 
 
 
مرجع : روزنامه خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

راههای حفظ امنیت فرزندان خود در اینترنت
کشف عاملی که بر رفتار کودکان تاثیر می‌گذارد
میانگین سنی اعضای هیأت علمی دانشگاه به ۵۰ سال کاهش یافت
این موادغذایی، فشار خون را کاهش می‌دهند
نگرانی مشکلات فردا را دور نمی کند بلکه تنها آرامش امروز را دور می کند...