جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۳ آبان ۱۳۹۸ / ۰۸:۰۶
کد مطلب: 48654
۲
علت باز ماندن دهان در خواب

عوارض خوابیدن با دهان باز را میدانید؟!

عوارض خوابیدن با دهان باز را میدانید؟!
میگنا: بسیاری از افراد وجود دارند که به دلایل مختلف تنفس خود را به صورت دهانی انجام می‌دهند و این کار برای آنها تبدیل به نوعی عادت شده است. متاسفانه بیشتر این افراد از عوارض این نوع تنفس مطلع نیستند و آن را پیگیری نمی‌کنند. در واقع تنفس دهانی، معضلی است که اگر زود به درمان آن نپردازیم، می‌تواند طی زمان مشکلات زیاد دیگری را برای ما ایجاد کند.
 
عادت به بازگذاشتن دهان هنگام خواب نیز می‌تواند یکی از نشانه‌های اختلال تنفسی افراد باشد که باید به پیگیری عوامل آن پرداخت. وقتی فردی هنگام خواب دهان خود را باز می‌گذارد و از راه دهان تنفس می‌کند، احتمال وجود بیماری‌های مختلف ناشی از اختلال در کار دستگاه تنفسی فوقانی در وی وجود دارد. بنابراین توصیه متخصصان در این مورد این است که اگر فردی از راه دهان تنفس می‌کند یا هنگام خواب دهان او باز می‌ماند، باید هر چه سریع‌تر برای بررسی دقیق به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند تا بتواند مشکل خود را پیش از بروز عوارض دیگر مرتفع کند.  
 
خوابیدن با دهان باز می تواند باعث بیماری و مشکل شود: عادتی که بسیاری از زنان و مردان درگیر ان هستند خوابیدن با دهان باز است که محققان در تازه ترین مطالعات خود به تاثیرات منفی آن پی بردند . عوارضی که برابر با مصرف نوشابه های سمی است.

یکی از بزرگ ترین دلایل باز ماندن دهان در شب این است که نمی توانید از طریق بینی نفس بکشید. ما باید طبیعتا با بینی نفس بکشیم، اما اگر دچار گرفتگی بینی باشیم، راهی نداریم جز تنفس از طریق دهان. اگر این اتفاق در خواب رخ دهد، بزاق از دهان خارج شده و روی بالش می ریزد.

 
آیا شما هم با دهان باز به خواب می روید ؟
علت باز ماندن دهان در خواب

احتمال خوابیدن با دهان باز در افراد مبتلا به آسم و آپنه خواب بیشتر است. از سوی دیگر، مردان نسبت به زنان بیشتر احتمال دارد که با دهان باز بخوابند، به طوری که براساس نتایج یک مطالعه، تقریبا یک سوم از مردان در هنگام خواب از طریق دهان نفس می کشند، اما این میزان در زنان تنها پنج درصد است.

پولیپ بینی
خوابیدن با دهان باز می‌تواند در اثر بسته بودن بینی به علت حساسیت، پولیپ بینی، انحراف بینی و در بچه‌ها لوزه سوم باشد.
پولیپ بینی معمولاً به علت ایجادشدن نسج اضافه‌ای در داخل بینی تشکیل می‌شود که معمولاً به علت حساسیت، ثانویه‌ است و افرادی که دچار حساسیت شدید بینی هستند و آن را درمان نمی‌کنند به این عارضه مبتلا می‌شوند.مهم ترین علامت پولیپ بینی گرفتگی بینی است که معمولاً یک طرفه یا دو طرفه است، اما بیشتر اوقات دو طرفه است و گاهی کوچک و گاهی بزرگ می‌شود. لذا هر چه اندازه آن بزرگ تر باشد گرفتگی بینی بیشتر خواهد شد.مهمترین عارضه‌ای که پولیپ بینی ایجاد می‌کند سینوزیت است، چرا که این عارضه موجب می‌شود راه‌های خروجی سینوس‌ها بسته شود و عفونت در سینوس‌ها ایجاد شود.

اولین راه درمان پولیپ بینی جلوگیری از برخورد با مواد‌ حساسیت‌زا است مثلاً فردی که حساسیت بهاره دارد باید به نوعی از ورود در محیطی که گرده گیاهان وجود دارد خودداری کنند.

درمان پولیپ‌های بینی به دو دسته طبی و جراحی تقسیم می‌شوند که ابتدا درمان طبی خواهد بود و به کمک داروهای آنتی‌ هیستامین و اسپری‌های درمانی حساسیت بیمار کنترل می‌شود. اما اگر فرد به درمان جواب ندهد درمان جراحی که امروزه به کمک آندوسکوپی انجام می‌شود صورت می‌گیرد که به کمک آن پولیپ را بر می‌دارد.

عمل جراحی بینی برای درمان این عارضه آخر راه نیست و نباید مبتلایان فکر کنند که پولیپ آنها درمان شده است زیرا اگر مراقبت‌های پس از عمل را رعایت نکنند در بیش از ۵۰ تا ۷۰ درصد موارد پولیپ عود می‌کند.لذا برای جلوگیری از عود آن باید درمان‌های ضد حساسیت را پس از عمل ادامه داد و مرتبا شست‌وشوی بینی داشت. همچنین اسپری‌های لازم را مصرف کنند تا رشد پولیپ را متوقف کند.

با وجود همه این درمان‌ها ۱۰ تا ۱۵ درصد بیماران دچار عود پولیپ می‌شوند. بسیاری از بیماران انحراف تیغه بینی را با پولیپ بینی اشتباه می‌گیرند، در حالی که در انحراف بینی تیغه بینی کج شده و یک طرف راه بینی را می‌بندد که به جزء درمان جراحی هم راه دیگری ندارد.

افرادی که انحراف بینی دارند و بینی آنها به سمت مثلاً چپ کج شده است همیشه سمت چپ بینی آنها گرفته است اما کسانی که پولیپ بینی دارند گاهی سمت چپ، گاهی سمت راست و گاهی هر دو طرف بینی‌شان بسته می‌شود.

«اگر در طول روز از طریق بینی نفس می کشید و فقط موقع خواب دهانتان باز می شود و نمی توانید از بینی نفس بکشید، از قطره بینی استفاده کنید. قطره بینی التهاب بینی را از بین می برد، ولی نمی توانید برای همیشه از آن استفاده کنید.اگر پولیپ بینی داشته باشید مشکلتان برطرف می شود، ولی اگر ادامه داشت، باید حتما معاینه پزشکی شوید.به اطرافیان بسپارید اگر باز هم با دهان باز خوابیدید، به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کنید تا بینی تان را بررسی کنند. احتمالا انحراف شدید بینی دارید.در مشکل تنفسی موقعی که طاقباز می خوابید ، مشکل بدتر می شود.»


پوسیدگی دندان ها نتیجه خوابیدن با دهان باز
محققان می گویند که خوابیدن با دهان باز به اندازه نوشیدن نوشابه های گازدار در زمان قبل از خواب، به دندان ها آسیب می زند.
علت آسیب دیدن دندان ها این است که نفس کشیدن از راه دهان، باعث خشک شدن دهان می شود و اثر محافظتی بزاق را در کشتن باکتری موثر در اسیدی شدن دهان از بین می برد. با توجه به افزایش سطح اسید در شب ها، خوابیدن با دهان باز موجب فرسایش و پوسیدگی دندان می شود.

محققان معتقدند که این یافته به دندانپزشکان در توضیح علت افزایش پوسیدگی دندان افرادی که با دهان باز می خوابند، کمک می کند.از سوی دیگر، وضعیت پوسیدگی دندان در افرادی که با دهان باز می خوابند، اغلب در دندان های عقبی بدتر است که علت آن خشک تر بودن قسمت انتهایی دهان نسبت به قسمت جلویی آن است.

در شرایط عادی سطح pH دهان که اندازه اسیدی و یا قلیایی دهان را نشان می دهد، در سطح خنثی ۷٫۷ است.خوابیدن با دهان باز، این سطح خنثی را به یک سطح متوسط اسیدی با پ.هاش ۶٫۶ کاهش می دهد.همچنین در برخی افراد این سطح اسیدی به ۳٫۶ افزایش می یابد که برای فرسایش مینای دندان کافی است و شبیه نوشیدن نوشابه گازدار قبل از خواب است.

‘جوآن چوی’ محقق دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند و همکارانش برای این تحقیق وسیله ای ابداع کردند که به دندان وصل می شود و سطح اسیدی دهان را ثبت و داده ها را به یک رایانه منتقل می کند.در ادامه تحقیق، از ۱۰ داوطلب خواسته شد که در هنگام خواب به بینی خود گیره بزنند تا مجبور شوند شب را با دهان باز بخوابند.

در شب دوم، داوطلبان که متوسط سنی ۲۵ سال داشتند، به صورت عادی و بدون گیره زدن به بینی خود خوابیدند.
تجزیه و تحلیل داده های این بررسی ها تایید کرد که نفس کشیدن از طریق دهان یکی از عوامل ابتلا به بیماری های دندان مانند فرسایش مینای دندان و پوسیدگی آن است.به گفته محققان، این اولین مطالعه ای است که تغییرات pH را در عرض چند روز در داخل دهان افراد سالم به طور مداوم بررسی می کند.

خشکی دهان
علت اصلی مواجه شدن با چنین مشکلی هنگام خواب این است که بعضی از افراد به جای تنفس از طریق بینی از راه دهان نفس می‌کشند و در نتیجه این فرآیند موجب خشکی دهان و مجاری تنفسی می‌شود. عملکرد بینی به گونه‌ای طراحی شده است که می‌تواند هوای ورودی به بینی را گرم کرده و میزان رطوبت آن را افزایش دهد. اما اگر به دلایل مختلفی مانند سرماخوردگی، ابتلا به زکام یا حساسیت فصلی، انسداد مجاری بینی به علت وجود پولیپ یا به هر علت دیگری تنفس از طریق بینی امکان‌پذیر نباشد، به ناچار هوا باید از طریق دهان وارد مجاری تنفسی شود. خشکی دهان می‌تواند به دلیل عدم کارکرد صحیح غدد بزاقی رخ دهد.

خشکی دهان می‌تواند علت‌های زیادی داشته باشد، اما خشکی دهان در خواب اغلب به دلیل خوابیدن با دهان باز یا خروپف رخ می‌دهد. مهم نیست که علت آن چیست، خشکی دهان مزمن به خصوص در خواب مسئله‌ای است که باید توسط دندان پزشک متخصص رفع شود. دهان شما به رطوبت نیاز دارد، به خصوص زمانی که خواب هستید این امر اهمیت بیشتری می‌یابد. بزاق دهان به جلوگیری از پوسیدگی دندان،، به دلیل آن شستن باکتری‌ها و مواد غذایی و کمک به بلع، کمک می‌کند. هنگامی که دچار خشکی دهان در خواب می‌شوید، دهان و لثه‌ها قرمز و ملتهب می‌شوند و احتمال عفونت بالاتر می‌رود. جدا از این تاثیر بلند مدت، خشکی دهان در خواب مانع خواب خوب و آرامش فرد می‌شود.

زمانی که بزاق کافی نیست، باقی مانده‌های مواد غذایی کمتر تخلیه می‌شوند، و این امر باعث ایجاد پوسیدگی دندان‌ها و عفونت‌های دهانی می‌شود.


راه هایی برای درمان بسته شدن دهان در حین خواب
بسته نگه داشتن دهان را یاد بگیرید

قدرتمند ترین ابزار شما برای درمان خوابیدن با دهان باز ، مغزتان است. شما می توانید با استفاده از قدرت مغزتان این مشکل را برطرف کنید. اگر شما متوجه شده اید که در طول روز از دهان تان نفس می کشید، پس بهتر است تلاش کنید تا از راه بینی که درست ترین راه است تنفس است، استفاده کنید. برخی افراد از نرم افزار یادداشت گوشی شان برای یادآوری این امر استفاده می کنند. بنابراین به هر طریق ممکن برای عادت کردن به نفس کشیدن از طریق بینی تلاش کنید، سعی کنید که همیشه دهان تان را بسته نگه دارید و به پشت بخوابید و شانه های تان را شل نگه دارید.

تمرین‌های پاکسازی بینی
راه درمان خوابیدن با دهان باز چیست؟
هنگامی که در وضعیت نشسته ی نرمالی هستید، با دهان بسته و از بینی نفس بکشید. نفس تان را نگه دارید و با انگشتان تان بینی خود را بگیرید تا بسته بماند. سپس تا زمانی که می توانید نفس خود را نگه دارید. هنگامی که دیگر نتوانستید تحمل کنید، به آرامی نفس تان را رها کنید تا از سوراخ بینی تان خارج شود. در طول این تمرین نباید فراموش کنید که دهان تان را بسته نگه دارید و این ورزش را چندین مرتبه ی دیگر نیز تکرار کنید. برای سخت تر کردن این تمرین ، در حالی که در خانه می چرخید و کارهایتان را انجام می دهید این کار را انجام دهید.

هنگام خواب سرتان را بالاتر نگه دارید
افرادی که از دهان نفس می کشند، احتمالا هنگام خواب بیشتر تمایل دارند تا سرشان را بالا تر نگه دارند. این روش می تواند برای بسته نگه داشتن دهان شما بسیار موثر باشد. شیوه ی خواب اشتباه باعث می شود تا خر و پف شما شدیدتر شود، بخصوص اگر عادت دارید دهانتان را باز نگه دارید. سعی کنید به حالتی بخوابید که سرتان اندکی از بدنتان بالا تر قرار بگیرد. مثلا میتوانید برای انجام این کار از تشک های قابل تنظیم یا بالش استفاده کنید. بالش می تواند هنگام خواب سرتان را در حالت درستی قرار دهد و روشی مناسب برای درمان خوابیدن با دهان باز باشد.

حالت خواب درستی را انتخاب کنید
برخی از حالت های خواب باعث می شوند تا نفس کشیدن از راه دهان دشوار شود. خوابیدن به پشت بهترین حالت خواب برای درمان خوابیدن با دهان باز است. خوابیدن به پست در رختخواب باعث می شود تا عمیق تر نفس بکشید. در این حالت نفس کشیدن از راه بینی سخت است و بدین دلیل مجبور می شوید تا از دهان نفس بکشید. چرا که قسمت انتهایی زبان در دهان فرو می رود و هنگامی که نفس می کشید حالت ارتعاش و صدای لرزاننده ای ایجاد می کند. پس سعی کنید که به بغل یا به روی شکم تان بخوابید. این روش برای بهبود مشکلات مربوط به کمر هم موثر است.

ورزش کنید
چگونه می توانیم با دهان بسته بخوابیم؟
یکی از روش های موجود برای درمان خوابیدن با دهان باز ، ورزش کردن است. هم ورزش هوازی و هم یوگا می توانند به تنفس صحیح و بهتر کمک کنند. این تمرینات که مختص نفس کشیدن هستند به شما کمک می کنند تا بتوانید از راه سوراخ های بینی تان نفس بکشید. برخی از بررسی ها نشان داده اند که افرادی که اضافه وزن دارند، از راه دهان نفس می کشند. با تلاش کردن برای کاهش وزن این شانس را نیز به خود می دهید تا بتوانید از راه بینی نفس بکشید. همچنین این ورزش ها برای سلامت عمومی بدن نیز، مفید هستند.

از اسپری بینی استفاده کنید
اسپری بینی باعث می شود تا بینی تان مرطوب شود. این رطوبت باعث می شود تا بینی دچار گرفتگی نشده و بتوانید بصورت نرمال نفس بکشید. این اسپری ها که گرفتگی بینی را برطرف می کنند، به شما کمک می کنند تا با دهان بسته بخوابید.

استرس و تشویش خود را کاهش دهید
تشویش و اضطراب یکی از دلایلی است که باعث می شود از راه دهان نفس بکشید. اگر روز پر مشغله ای داشته اید، هنگام خواب احتمالا با دهان نفس می کشید؛ زیرا خسته هستید و نفس های تان نیز عمیق تر هستند. بیمارستان دانشگاه ساوتهامپتون مدارکی ارائه داده اند که نشان می دهند افرادی که اضطراب دارند، سخت تر نفس می کشند که این مسئله نتایج و مشکلات جدی تری را برای فرد به دنبال خواهد داشت. افرادی که از راه دهان نفس می کشند، احتمالا دارای مشکل اضطراب و دلواپسی دائمی هستند. برای کاهش تنفس از راه دهان، بهتر است استرس و اضطراب خود را نیز کاهش دهید.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
شاید باورتون نشه اما دنیا به کوچک‌ترین خوبی‌های شما نیاز داره، خوب بمونید.