جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱ فروردين ۱۳۹۲ / ۱۱:۰۲
کد مطلب: 16814
۴۰
۳۸

تفاوت میان اختلالات سایکوتیک و نوروتیک (روانپریش و روان نژند)

تفاوت میان اختلالات سایکوتیک و نوروتیک (روانپریش و روان نژند)
در روان شناسی اختلالات روانی به دو دسته : نوروتیک و سایکوتیک تقسیم می شوند. نوروتیک یا اختلال های روان رنجور و سایکوتیک اختلال های روان پریش ترجمه شده اند. اما بیماران روان نژند خصوصیاتی دارند که بسیار رایج و شناخته شده اند. نوروتیک در فارسی به روان نژندی (اختلال خفیف و طبیعی) ترجمه شده و سایکوتیک به روان پریشی(اختلال شدید)
روان‌پریشی یا سایکوز (به انگلیسی: Psychosis)‏ به معنای وضعیت روانی غیرطبیعی است و اصطلاحی است که در روان‌پزشکی برای حالتی روانی‌ به کار می‌رود که اغلب به صورت «از دست دادن تماس با واقعیت» توصیف می‌شود.
واژه سایکوز از ترکیب دو کلمه یونانی "psyche" به معنای روان و "-osis" به معنای وضعیت غیرطبیعی تشکیل شده است. وبه معنی وضعیت روانی غیرطبیعی است که حالتهای مختلفی را دربر میگیرد ولی اصلیترین ویژگی آنها نوعی قطع ارتباط با واقعیت است.

روان پریشی نوعی نابسامانی روانی است که فرد مبتلا با دنیای واقعی ارتباط برقرار نمی کند و درک صحیحی از واقعیات ندارد، مثل بیمارانی که دچار توهم و جنون هستند. از شاخص ترین آنها می توان به اضطراب، وسواس، افسردگی، ترس های مرضی و هیستری اشاره کرد. بیماران دچار اختلال شخصیت مرزی بین این ۲ گروه قرار می گیرند.

 اختلالات نوروتیک اشاره به بیماری هایی دارد که فرد از وجود آن، خودش رنج می برد اما برای جامعه بی خطر
است.

سایکوز به انواع جدی اختلالات روانی اطلاق می‌شود که در طول آن‌ها بیمار ممکن است دچار توهم و هذیان شود. گاه افراد سایکوتیک اختلال شخصیت نیز دارند. جنون يا سایکوز نوعی قطع ارتباط با واقعیت است، که بطور مشخص شامل هذیان (عقائد نادرست درباره وقایع یا اشخاص) و توهم (دیدن یا شنیدن چیزهایی که وجود خارجی ندارند) می باشد.

بيماري‌هاي روان پريشي درصد کمي از بيماري‌هاي پزشکي را شامل مي‌شوند و تنها پنج درصد بيماري‌هاي روانپزشکي در اين مقوله قرار دارند و در کل جمعيت شيوعي در حدود يک درصد دارند

شکایات منجر به مراجعه بیماران ممکن است حالات زیرراتجربه کنند :
▪ شنیدن صداها
▪ ترسها یا عقاید عجیب وغریب
▪ سردرگمی (Confusion)

خانواده ها ممکن است به دلیل تغییرات غیرقابل توجیه دررفتار جویای کمک شوند. چنین تغییراتی شامل رفتار عجیب یا رعب آور میشود(گوشه گیری،بدبینی، تهدید). دربالغین جوان ممکن است صرفا با تغییرات پایدار در عملکرد، رفتار یا شخصیت (همچون گوشه گیری ) تظاهر یابد و اصولا خبری از علایم سایکوتیک بارز نباشد.
ممکن است با کاتاتونیا یا برآشفتگی Agitation تظاهر یابد. در درمان این بیماران می توان هم رواندرمانی را اتخاذ کرد و هم استفاده از دارو را. بیماریهای نوروتیک تمام عملکرد شخصیت را دربرنمی گیرند و فرد می داند که رفتار یا افکارش بهنجار نیست. او معمولا اضطرابی دائمی دارد
و اغلب حرکاتی کودکانه به نمایش می گذارد و نمی تواند با واقعیت جامعه خویش کنار بیاید، نمونه ی بیماریهای نوروتیک مثل وسواس، اضطراب، ترسهای مرضی(فوبیا)، هیستری و پارانویا است.

برجسته ترین تفاوت اختلال سایکوتیک و نوروتیک در درجه آگاهی فرد نسبت به حالت خود است. مثلا شخص نوروتیک توهم دارد و صحنه هایی را می بیند که با واقعیت جور نیست، خودش می داند که اینها پوچ و بی اساس است و باید به دنبال درمان باشد. migna.ir اما کسی که مبتلا به اختلالات سایکوتیک است تمام آنچه را که در توهم می بیند یا خیال می کند واقعی محسوب می کند و در خود نیازی به درمان نمی بیند. نمونه ی بارز اختلالات سایکوتیک اسکیزوفرنی و مانیک- دپرسیو است.
اختلالات سايكوتيك
اختلالات سایکوتیک بیماریهایی را شامل می شود که هذیان و توهم دارند و ممکن است برای جامعه خطر داشته باشد. در درمان این بیماران دارو حرف اول را می زند.
اختلالات سايكوتيك به ميزان زيادي سنجش واقعيت را مختل ميكنند.تشخيص هاي اختصاصي به ماهيت و مدت علايم و علت آن در هنگام تشخيص بستگي دارند.

به طور خلاصه،هفت اختلال در زير آورده شده اند.
1- اسكيزوفرني : اسكيزوفرني عملكردهاي اصلي بيمار مثلا" در مدرسه يا سركار يا در روابط بين فردي يا مراقبت از خود را مختل مي كند.براي تشخيص اين برنامه براي تشخيص اين بيماري بايد عملكرد بيمار در يك يا تعدادري از اين موارد براي
مدت چشمگيري تا حد بسيار پايين تر از وضعيت قبلي افت كرده باشد.
همچنين بيمار بايد حداقل دو مورد از علائم زير را براي مدت يك ماه ،در بيشتر مواقع تجربه كرده باشد: (1):هذيان ،
(2):توهم ،
(3):تكلم آشفته ،
(4):رفتار شديدا" آشفته يا كاتاتونيك (رفتار هاي كاتاتونيك يافته هاي غير طبيعي رواني حركتي و شامل استوپور،بي حرفي،مقاومت منفي در برابر راهنمايي يا تلاش براي جابجا كردن بيمار،وضعيت هاي سفت يا عجيب،وفعاليت از روي هيجان و به طور واضح بي هدف،هستند.)
(5):علايم منفي مثل عاطفه هموار،كم حرفي(كم بودن محتواي كلام) يا كم علاقگي(كمبود علاقه،انگيزه و توانايي تنظيم و پيگيري اهداف).نشانه هاي مداوم بيماري بايد حداقل به مدت 6 ماه باقي بماند. زيرگروههاي اين اختلال عبارت اند از:اسكيزوفرني پارانوييد،آشفته و كاتاتونيك.

2- اختلال شبيه به اسكيزوفرني : اين اختلال علايمي شبيه به علايم اسكيزوفرني دارد اما كمتر از 6ماه باقي ميمانند و اختلال عملكردي كه در اسكيزوفرني ديده ميشود الزاما" در اينجا وجود ندارد.
3- اختلال اسكيزوافكتيو : در اين اختلال ويژگي هاي اسكيزوفرني و يك اختلال خلقي اصلي به طور توام وجود دارد.اختلال خلقي(افسردگي،مانيا يا مختلط) در بيشتر مدت بيماري ديده ميشود و بايد براي مدتي با علايم اسكيزوفرني هم زمان باشد.در طي همين مدت بايد حداقل به مدت دو هفته هذيان يا توهم ،بدون بارز بودن علايم
خلقي وجود داشته باشد.
4- اختلال هذياني : اي اختلال با هذيان باورنكردني در مورد موقعيتهاي واقعي زندگي مثل داشتن بيماري يا فريب خوردن توسط فردي كه عاشق شخص است ،مشخص ميشود. هذيان حداقل به مدت يك ماه باقي مانده است اما عملكرد بيمار زياد مختل نميشود و رفتار او به طور آشكار عجيب يا غريب نيست. علايم اسكيزوفرني به غير از توهم هاي بويايي و لمسي مرتبط با هذيان،در اين اختلال ديده نميشوند.

5- اختلال سايكوتيك كوتاه مدت: در اين اختلال حداقل يكي از علائم سايكوتيك بايد وجود داشته باشد:هذيان،توهم،تكلم آشفته مثل پرت شدن مكرر از موضوع يا نامربوط سخن گفتن يا رفتار شديدا" آشفته يا كاتاتونيك .اختلال حداقل يك روز و حداكثر تا يك ماه باقي ميماند و بيمار به سطح عملكرد قبلي خود باز ميگردد.
6- اختلال سايكوتيك ناشي از شرايط طبي عمومي : در طي بيماري هاي طبي ممكن است توهم يا هذيان بارزي تجربه شوند.براي مطرح كردن اين تشخيص،هذيان و توهم نبايد منحصر به دليريوم باشند.شرايط طبي بايد مستند و داراي رابطه علي با علايم باشند.
7- اختلال سايكوتيك ناشي از مصرف مواد: ممكن است در اثر مسموميت يا محروميت از موادي مثل الكل ،كوكائين با اپيوييدها هذيان يا توهم به طور بارز تجربه شوند. براي مطرح كردن اين تشخيص،هذيان و توهم نبايد منحصر به دليريوم باشند.شرايط طبي بايد مستند و داراي رابطه علي با علايم باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

نا شناس
Iran, Islamic Republic of
راه مقابله ویا تسکین این بیماری چیست لطفا به سوالم پاسخ بدید
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
فقط دارو درمانی و بعد از آن رواندرمانی
علی
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب بودمرسی متشکرم
Iran, Islamic Republic of
خیلی عالی
ابراهیم یوسفی تهرانی
Iran, Islamic Republic of
با سلام و عرض ادب و احترام بعنوان یک مبتلا به بیماری دوقطبی با 26 سال سابقه درمان با طبقه بندی مانیک - دپرسیو در گروه بیماری های سایکوتیک مخالف هستم. گرچه در دوره های قطع دارو و عود بیماری چه در فاز مانیا و چه در فاز افسردگی افکار غیر واقعی به سراغ شخص می آیند و بقدری واقعی جلوه می کنند که فرد همه دنیا را در یک طرف و خود را در طرف دیگر احساس می کند و از اینکه چرا بقیه مردم دنیا مثل او فکر نمی کنند سخت متعجب است اما این خالات موقتی بود و با مصرف یک دوره داروی ساده لیتیم کربنات و تنظیم ترشحات بیوشیمیائی مغز این افکار به طور کلی از بین رفته و شخص از وجود جنان افکاری در دوره عود بیماری متعجب می شود در حالیکه به نظر نمیرسد بیماری اسکیزو فرنی که با این بیماری در یگ گروه قرار داد شده چنین باشد. از طرف دیگر نداشتن ضرر برای افراد دیگر جامعه از سوی یک بیمار دوقطبی به تعریف بیماریهای نوروتیک نزدیکتر است تا سایکوتیک. با توجه به اینکه همیشه تشخیص صحیح بخش اعظم تجویز درست را تشکیل میدهد مطالب فوق را به عنوان شخصی که سالهاست با این بیماری در گیر بوده و تحت یک درمان داروئی مناسب توانسته است از یک زندگی کاملاً طبیعی بهره ببرد عرض کردم. موفق باشید
مهدیه معین
Iran, Islamic Republic of
باسلام من هم مخالفم. اختلال دوقطبی در رده سایکوزها قرار گیرد .زیرا همه دچار روان پریشی نمی شوند.
روانشناس
France
دوقطبی در طبقه اختلالات خلقی قرار دارد .
Iran, Islamic Republic of
ببخشید کسی که همش میگه من الزایمر دارم در صورتیکه واقعا اینجوری نیست ،و کارای مثل خودکشی میکنه و وقتی علت رو.میپرسیم میگه یکی به من میگه خودتو بکش امده براشوخواستگار این اتفاق ولی الان میگه دوسش دارم ولی میره اگه میره امیره ازدواج کنم چون الزایمر دارم
ایا این بیماری درمان میشه ؟؟ اسمش چی هست ؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
این دو نفر که قتل انجام دادن نام بیماریشون چیه؟
Iran, Islamic Republic of
طمع حسرت پول
Y
Iran, Islamic Republic of
لطفا در مورد قتل این زنو شوهر از تمامی ابعاد بررسی و ریشه یابی شکد از انجمن روانشناسان بالینی و جامعه شناسها خواستاریم که این موضوع قبل از محاکمه بصورت کاملا علمی مورد کنکاش قرار بگیره.آسیب شناسی اجتماعی.. هیپنوتراپی.. .. اگرم ممکنه نظر پزشک این سایت درین مورد گزاشته بشه.ممنون
مینو
Iran, Islamic Republic of
سلام. یک. دکتر. خوب. معرفی. مبکنبد. پسرم. دانسجو. موفق. الان. عجیب. شده
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
دکتر سینا قاسمی خیلی خوب هستند.
مریم
Romania
دکتر مانی رفیعی که مطبشون تو خیابون ازادی هست کارشون فوق العاده ست
نازنین
Iran, Islamic Republic of
سلام تو رو خدا جواب بدین نامزدم 20سالشه تازگی دکتر رفته بهش گفته روان پریشی الان بهش دارو داده من میگم هیچیش نیست همه دردش اینه ک میریزه تو خودش گاهی اوقات مثلا سه چهار روز از منم فاصله میگیره ینی حالش بده ک بهش دارو داده دارو ها رو میخوره خاب همش خوب میشه؟ حالش خیلی بده؟ کمکی ک من میتونم بهش کنم چیه؟ کمک کنین دارم میمیرم وقتایی ک ازم فاصله میگیره چکار کنم؟کمک


---------------
پاسخ : سلام . خب اگر نگران هستید ایشون قبل مراجعه به پزشک و شروع دارودرمانی می تونه به یک روان شناس یا مشاور مراجعه کنه و در جلسات رواندرمانی شرکت کنه . بهرحال نظر متخصص مهمه
Iran, Islamic Republic of
سلام با نظرتون کاملا موافقم یک رواندرمان خوب قبل یک روانپزشک خیلی خوب میتونه کمک کنه
Iran, Islamic Republic of
شما کارتون چیه
gholamreza rigi
Iran, Islamic Republic of
با سلام و خسته نباشید از مطالب ارزندتان استفاده شد ومیشه . بنده دانشجوی ارشد رواشناسی شخصیت هستم طریقه نمره گذاری و تصحیح وکسلر هم بذارید ممنون میشم
Iran, Islamic Republic of
❤️
زکریا
Iran, Islamic Republic of
سلام خوا هشمنداست یک روانپزشک بنام وعالی بادرس معرفی نمایید
Iran, Islamic Republic of
دکتر محمدرضا سرگلزایی
مريم
Iran, Islamic Republic of
سلام برادر من درحال مصرف شربت از اين مراكز درماني ترك اعتياد است ولي از لحاظ رواني بعي اوقات توهم ميزنه وميگه كسي من رهبري ميكنه من براي خودم نيستم وفقط ميگه بايد برم خارج از كشور ومنو سازمان ملل ببينه برميداره وميفرسته به هر كشوري . نمي دونم كدوم دكتر ببرم يا بيمارستان بخوابونم لطفا راهنماييم كنيد نمي خوام تا اخر عمرش اينطور بمونه وذليل دست نگاه كن ديگران . ممنونم
Estonia
حتما پیش دکتر روانپزشک ببرینشون دکتر افشین یداللهی
لیلا
Iran, Islamic Republic of
سلام. برادر من برای بیماری که داشته یک دارویی استفاده میکنه که اونو دچار اختلالاتی شبیه به اختلالات بیماری سایکوتیک میکنه و البته تنها زندگی میکنه.میخواستم بدونم براش خطری هم داره.چون اصرار داره تنهایی راحتتر میتونه باهاش کنار بییاد.لطفا جواب بدین.ممنون
Iran, Islamic Republic of
برادر شما معتاده و اون دارو متادونه که میل میکنه نمیخاد شما بفهمید
مشاور
Iran, Islamic Republic of
چه سریع تشخیص دادین !!! مراقب قضاوت ها و برچسب هایی که میزنیم باشیم
دریا
Sweden
تفاوت سایکوز در اسکیزوفرنی با مصرف مواد مخدر چیست؟
میشه لطفا بهم جواب بدید
هیلدا
Iran, Islamic Republic of
سلام، روانشناس خوب خانم تو کرج سراغ دارین؟!
مصطفی
Iran, Islamic Republic of
سلام. من ساکن کرج هستم نمیشناسم. اما اگر تهران بخواید، مرکز مشاوره زندگی بهتر یا مرکز معین.
روانشناس
Iran, Islamic Republic of
سلام , مثال هایی که در ابتدای متن به عنوان نمونه روان پریشی آورده اید اشتباه است (اضطراب , وسواس و....). این سایت توسط بسیاری از مردم به عنوان مرجع علمی استفاده می شود! لطفا اصلاح کنید.
Iran, Islamic Republic of
عالی
فاطمه
Iran, Islamic Republic of
سلام من مادرم دچار این بیماری سایکوتیک شده ب مدت شیش سالع الان تحت نظر پزشکه میخواد مرخص بشه و من چون پدرم فوت شده باید از مادر وبرادرم نگهداری کنم بااینکه سنم کمه وتنها هفده سال دارم قبول کردم این مسیولیتو ولی میخوام بدونم باید چجوری با مادرم ب خورد کنم اگه جوابمو بدید ممنون میشم
مریم
Iran, Islamic Republic of
الهی دورت بگردم اینقدر شجاع و مهربونی
خدا کمکت کنه پسرم
با گذشت زمان حالش بهتر میشه
اگه داروهاشو مرتب بخوره کمتر اذیت میشه
راحله
Iran, Islamic Republic of
سلام.از دوستان راهنمایی میخوام.خواهرم حدود 40ساله هست.ده سال پیش از همسرش جدا شد و همراه پسرش به تنهایی زندگی میکرد.از سه سال پیش متوجه تغییراتی در رفتارش شدم که تازگی ها خیلی بدتر شده.ابتدا بیماریش با بدبینی های ساده شروع شد اما بعدا حرفای عجیبی در مورد اینکه مهمترین شخص مملکته و پیروان زیادی داره و.. میگه غیر از این سخنانش بقیه رفتارهاش و عملکردش عادیه و توهم شنیداری یا دیداری هم نداره.فکر میکنم پارانویید داره هر چه تلاش کردم نتونستم راضیش کنم دکتر بریم و چون با ما زندگی نمیکنه امکان ریختن دارو در غذاش هم وجود نداره.خواهش میکنم راهنماییم کنید که باید چکار کنم؟بیماریش چیه؟آیا کسی مورد اینچنینی دیده .چطور باید راضیش کنم دکتر بیاد.واقعا درمانده شدم
Iran, Islamic Republic of
یک هفته تحت درمان خواص
شهریار
Iran, Islamic Republic of
درمورد سایکوز می خواستم بدونم چه درمانی خوبه خواهرم ۵ساله مبتلا شده
س
United Arab Emirates
شوک الکترونیک پدرم بهش جواب داد با دو تا شوک
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
با سلام مطالباتان عالی است اما خواستم از اشتباهی که در مقاله تفاوت روان پریشی با روان نژندی ذکر کردین اطلاع دهم. در پاراگراف چهارم اول مقاله خط دوم ذکر شده از شاخص ترین آنها متظور روان پریشی می توان اضطراب وسواس افسردگی را نام برد که این اختلالات در دسته روان نژندی یا روانرنجوری قرار می گیرند لطفا اصلاح فرمایید
با تشکر فرزاد
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هر وقت احساس حسادت کردیم ، یادمان باشد ، خاموش کردن شمع دیگری ، باعث نمیشود ، شمع ما درخشان تر نور افشانی کند