جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۳:۲۸
کد مطلب: 40002
۴
۱

چرا فروید هیپنوتیزم را به کناری نهاد؟!

میلاد زارعی
چرا فروید هیپنوتیزم را به کناری نهاد؟!
میگنا: هیپنوتیزم نه خواب است و نه بیداری. شاید میانه این دو مفهوم را بتوان آرامشی ژرف برای ذهن نام نهاد. آرامشی که به نوعی خودآگاه، به روان و هیپنوتیزور اجازه دخول به ناخوداگاه را می دهد، اما به شرط حضور ضمیری آگاه در ورای خلسه حتی در زیرین ترین لایه آن.
مفهوم و واژه هیپنوز، با سایه و گاه خرافاتی آمیخته شده است. پیش از آنکه به فروید و محتوای هیپنوزش بپردازیم، خالی از لطف نیست که کمی از هیپنوتیزم بگوییم.

همان طور که میدانید، مفهوم هیپنوز را می توان از هزاران سال پیش تا کنون تعقیب کرد. از زمان مصر باستان و اگر پیش تر بیاییم از هند در زمان قدیم.
هیپنوتیزم چیزی جدا و گسیخته از ریلکسیشن و مراقبه نیست. چیزی که هیپنوز را متفاوت می کند، اثر درمانی خاص است که بیشتر مواقع به راهنمایی یک هیپنوتراپ نیاز دارد. فرد می تواند در خود هیپنوتیزم، خود را هیپنوتیزم کند اما در اختلالات و مشکلات عمیق تر، جستجو در ناخودآگاه و شکست مقاومت های احتمالی نیاز به راهنمایی، آگاه دارد.

یکسری خرافه های آمیخته شده با هیپنوز شامل این موارد است:
فردی که در خلسه است، ممکن است خارج شود.
هیپنوتیزور هر کاری بگوید، فرد هیپنوز شده بدون چون و چرا انجام می دهد.
هیپنوتیزم زیان های خاص خودش را دارد و...

افرادی که با هیپنوتیزم علمی آشنایی دارند به خوبی می دانند که امکان ندارد فردی که وارد خلسه شده است، خارج نشود. اگر فردی در عمیق ترین خلسه هم باشد، باز هم اگر دقایقی به او تلقین نشود، خود از خلسه بیرون می آید.
هر فردی که وارد خلسه می شود، یک ضمیر آگاه در پس ذهنش وجود دارد. آن ضمیر آگاه و بیننده، این اجازه را نمی دهد که هر چیزی هیپنوتیزور تلقین کرد بر کرسی بنشیند و به عمل برسد. در پژوهش های متعدد نیز اثبات شده است که خلسه هیپنوتیز، هیچ گونه عوارضی برای هیپنوز شونده ندارد.
از بزرگان هیپنوز، پس از مسمر، که برای اولین بار به صورت سیستماتیک برای درمان هیستری از هیپنوز سود جست، می توان شارکو را نام برد. پزشک فرانسوی و پر آوازه که در قرن بیست، بسیاری از بیماری ها را به کمک هیپنوز درمان می کرد. فروید مدتی زیر نظر شارکو و در فرانسه تعلیم دید. شاید بتوان گفت فروید، دقیق شدن در هیپنوز و استفاده از آن و در اصل، جدی گرفتن مفهوم هیستری را مدیون بی قید و شرط استادش، بروئر بود. او بود که با هیپنوتیزم برتا، توانست متوجه هیستری زنانه او شود و متوجه شد که برتا زمانی که در خلسه است، بهبود میابد و از میزان احساس گناه و اضطراب او به شدت کاسته می شود.
فروید از این کیس بروئر، درس های زیادی گرفت. پس از آن بود که به خدمت شارکو رفت و از او چیز های زیادی آموخت. مانند اینکه بر خلاف دانش محدود وینی ها، هیستری نوع مردانه هم دارد.
فروید در کیس های خود هیپنوتیزم را به کار بست اما به چند دلیل، آن را به کناری نهاد. در کتب مختلف می خوانیم که فروید با هیپنوتیزم راحت نبود. این عدم راحتی دلیلی مشخص دارد که در آن زمان پوشیده بوده است.
می دانیم که بیست درصد افراد یک جامعه و یا جمعیت عمومی، توانایی و نبوغ ورود به خلسه را ندارند و بیش از پنجاه درصد از افراد، توانایی ورود به خلسه عمیق را ندارند. قطعا فروید با این مشکل دست و پنجه نرم می کرده است.

فروید در اوایل کار خود بیمار چندانی نداشت. مسلما این میان این تعداد کم، افراد زیادی بودند که نمی توانستند وارد خلسه و یا وارد خلسه عمیق، برای واکاوی مشکلات عمیق تر شوند.
قطعا این مورد فروید را با دلسردی و مشکل مواجه کرد و در کنار دیگر دلایل باعث شد که فکری دیگر بکند.

در کنار این دلیل، بسیار از مراجعان در خلسه، بسیاری از روان رنجوری ها و ناراحتی های خود را بیان می کرده اند اما در خارج از خلسه به دلیل مقاومت ها و برگشت فرد به حال عادی، روان نژندی مورد نظر خودرا بیان نمی کردند و این عدم بیان کردن، سدی در برای بهبود آنان به چشم می خورد. پس از این مشکلات بود که فروید تداعی آزاد و یا به قول «برتا» بخاری پاک کنی را در مشاوره با بروئر، پیش گرفت و به مراجعین خود این امکان را داد که در خارج از خلسه، ناخودآگاه خود را، خودآگاه کنند.

نویسنده: میلاد زارعی
هیپنوتیزور و روانسنج
کلینیک آتیه تهران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Mitra
Iran, Islamic Republic of
سلام روز خوش
سوالی از خدمتتون داشتم که در صورت بله خوشحال میشم منبع را ذکر بفرمایید.
این درسته که فروید اواخر عمر مجدد از هیپنوتیزم استفاده کرد
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
آنكه مدام از كمبودها و ناراستي هاي زندگي خويش سخن مي گويد دوست خوبي براي تو نخواهد بود .