سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۷ / ۱۶:۲۱
کد مطلب: 44377
۷

معیارهای انتخاب همسر

نویسنده : علیرضا بابایی فرد
معیارهای انتخاب همسر
میگنا: بعضی از مردم قبل از اینکه برای خود شریک زندگی انتخاب کنند دقت های لازم را به عمل می آورند، در واقع آنها به سرعت با کسی رابطه برقرار نمی کنند.

عده ای دیگر با اولین شخصی که برخورد می کنند، او را به عنوان شریک زندگی انتخاب می کنند. امروزه جوانان در ایالات متحده زمانی را برای این کار صرف می کنند. آنان مدت زمانی را به انتظار ازدواج می گذرانند و به همین دلیل سن اولین ازدواج برای زنان و مردان در دهه های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است.

اگر این تمایل به علت این باشد که تاخیر در ازدواج آنان به خاطر رسیدن به بلوغ کافی در انتخابشان است، ایده آل خواهد بود، ولی این ممکن است فقط یک تفکر آرزومندانه باشد. عواملی مانند باهم زندگی کردن و فشار اقتصادی دلایلی برای افزایش سن در ازدواج هستند. در این فرآیند در گزینش و یافتن همسر مناسب تعدادی از متغیر ها نیز مهم هستند . این متغیرها شامل همگونی، خود افشاگری و جذابیت های بدنی و فیزیکی می باشند.

همگونی یا شبیه بودن یکی از پایه های اساسی جذابیت است. شبیه بودن در ویژگی های شخصیتی و ویژگی های اقتصادی و عوامل دیگر می باشد.

به نظر می رسد افرادی که با یکدیگر همگون هستند خیلی زود جذب هم می شوند و احتمال بسیار دارد که با یکدیگر ازدواج کنند.

تمایل برای انتخاب همسری همگون و مشابه به خود که به عنوان هنجاری از انتخاب ها از سال ها پیش دنبال شده است. این مشابهت در موضوعاتی مانند دین، نژاد و فرهنگ، زبان و تحصیلات بوده است.

داشتن نگرش و سوابق خانوادگی و تحصیلی و .. برای یافتن یک همسر مناسب بسیار مهم است . این عوامل باید از قبل وجود داشته باشند، چرا که بسیاری از آنها با تعاملی که بین دو نفر اتفاق می افتد به آسانی به وجود نمی آید.

خود افشاگری به راغب بودن فرد به گفتن صادقانه آن چه که فکر می کند و آنچه را که احساس می کند به شخص دیگری باید بگوید، اشاره دارد. به این وسیله شخص ماسک اجتماعی خود را که با آن نقش بازی می کند برمیدارد و آنچه را که هست در مقابل دیگری آشکار می سازد .

زنان و مردان ( مخصوصا زنان ) تفاوت های خودشان را در افشاگری آشکار می سازند. در جهان غرب زنان و مردان با فرهنگ های مختلف تفاوت های اساسی باهم دارند. زنان خوب تربیت کردن، آسیب پذیر بودن و شیوه  مناسب برای رابطه داشتن با دیگران را یاد میگیرند.

از سوی دیگر مردان اغلب موفق بودن و پرخاشگر بودن را یاد میگیرند و ارتباط داشتن با دیگران ( به جز رابطه جنسی ) را جزء ملاحضات ثانویه به حساب می آورند.


جذابیت های بدنی
قضاوت مردم از جهان و رویدادهای آن بیشتر وابسته به دیدگاه های آنان است. مهم بودن پدیده ها بستگی به چگونه دیدن آن ها دارد. تحقیقات در این زمینه نشان داده اند که جذابیت ها و زیبایی های بدنی زوجین برایشان مساله مهمی به شمار می آید.

ویژگی های مختلف بدنی و جذابیت ها و زیبایی در نظر افراد مختلف متفاوت است و خوشبختانه زیبایی در چشم بیننده است. زیبایی ها و جذابیت های بدنی ممکن است در مرحله آغازین ازدواج به عنوان یک شیوه غربالگری بسیار مهم باشد اما با پیش رفتن زندگی این حالت کم رنگ می شود.


منبع : روانشناسی اجتماعی – اسماعیلی، ابراهیمی، شایسته
نویسنده : علیرضا بابایی فرد
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...