سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ / ۲۰:۵۰
کد مطلب: 45044
۵
۲

ازدواج پسر با دختر بزرگتر؛ خوب یا بد؟

ازدواج پسر با دختر بزرگتر؛ خوب یا بد؟
میگنا: این روز‌ها برخی از جوانان با شعارهایی مانند " ازدواج که سن نمی‌شناسد "، " تناسبات فرهنگی مهم است " و " تفاوت سنی مهم نیست " به ازدواج‌هایی تن می‌دهند که پس از گذشت چند وقت به علت رواج نداشتن در فرهنگ عمومی کشور دچار مشکل می‌شوند.
 
ازدواج دختران با پسران کوچکتر از خودشان جزء پدیده‌هایی است که این روز‌ها زیاد در جامعه آن را می‌بینیم؛ ازدواج‌هایی عجیب و متفاوت که دختران گاهی تا ۱۵ سال از شریک زندگیشان بزرگتر هستند؛ کارشناسان و روانشناسان زیادی ازدواج پسران با دختران بزرگتر از خود را معضلی فرهنگی می‌دانند به همین جهت درباره این مشکل اجتماعی به سراغ لاله شهیدی دکترای روانشناسی عمومی و مشاور نوجوان و خانواده و اعظم السادات مرتضایی درمانگر و روانشناس زوجین رفتیم و با آنها درباره  «ازدواج معکوس» گفت‌وگو کردیم.


چرا پسران سراغ دخترهای بزرگتر از خود برای ازدواج می روند؟
لاله شهیدی دکترای روانشناسی عمومی و مشاور نوجوان و خانواده درباره مهم‌ترین علل گرایش مردان به ازدواج با زنانی بزرگتر از خودشان، اظهار کرد: امروزه پسران به علت اینکه دختران وضعیت شغلی و مالی بهتری دارند، به ازدواج با زنانی تمایل پیدا می‌کنند که بزرگتر از خودشان هستند تا در ابتدای ازدواج مشکلات اقتصادی کمتری داشته باشند.

وی درباره علل دیگر گرایش پسران به ازدواج با زنان بزرگتر از خود، بیان کرد: در گذشته اعضای خانواده‌ها با همدیگر تعامل خوبی داشتند و والدین بیشتر به فرزندان محبت می‌کردند، ولی امروزه مهر و محبت بین اعضای خانواده‌ها کمتر شده و تکنولوژی و شهر نشینی پیشرفت کرده است بنابراین پسران دنبال زنانی هستند که محبت بیشتری از خود بروز می‌دهند؛ گاهی هم پسران محبت مادرانه را از دخترانی که بزرگتر از سن آنها هستند، دریافت می‌کنند.


ازدواج معکوس ریشه در این مشکلات روحی دارد
 اعظم السادات مرتضایی درمانگر و روانشناس زوجین درباره علل گرایش پسران به ازدواج با دختران بزرگتر از خودشان اظهار کرد: پسران به دلیل کمبودهای عاطفی که دارند به سمت زنانی بزرگتر از خودشان گرایش پیدا می‌کنند تا با آنها ازدواج کنند؛ این زنان به پسران توجه و محبت و از آن‌ها حمایت می‌کنند.
وی بیان کرد: عزت نفس پایین پسران یکی از علل اصلی گرایش آنها به ازدواج با دخترانی بزرگتر از خودشان است؛ وضعیت مالی و اقتصادی خوب دختران هم برای پسران بسیار مهم است به طوری که پسران تمایل دارند با دخترانی بزرگتر از خودشان که وضعیت مالی و اقتصادی خوبی دارند، ازدواج کنند.

پول و مسکن در ازدواج معکوس حرف اول را می زند
شهیدی تأکید کرد: ازدواج معکوس فرصت زندگی مشترک را برای زنانی که در سنین بالا هستند، فراهم می‌کند؛ وقتی که پسران با دخترانی که وضعیت مالی و اقتصادی خوبی دارند، ازدواج می‌کنند دیگر دغدغه مسکن و مسائل اقتصادی را ندارند؛ زنان در سنین بالاتر پختگی بیشتری دارند و دیگر احساسات و عواطف زودگذر بر آنها حاکم نیست بنابراین آن‌ها بهتر زندگی را اداره و کمتر احساساتی رفتار می‌کنند.

وی تصریح کرد: عرف جامعه ازدواج‌های معکوس را کمتر می‌پذیرد؛ پسران به علت اینکه دیرتر به بلوغ سنی و فکری می‌رسند بهتر است برای ازدواج چند سال بزرگتر از دختران باشند و اغلب خانواده پسر راضی نمی‌شوند که فرزندشان چند سال کوچکتر از دختر باشد؛ اختلاف سنی زیاد در ازدواج‌های معکوس باعث افزایش طلاق در این ازدواج‌ها می‌شود.

این مشاور نوجوان و خانواده اظهار کرد: زنان پس از زایمان و پا به سن گذاشتن جذابیت جسمانی خود را از دست می‌دهند و جسم آنها زودتر از مردان فرسوده می‌شود بنابراین از دست دادن جذابیت جسمانی زنان با افزایش سن خطری است که ازدواج‌های معکوس را تهدید می‌کند؛ اگر زنان ۲ تا سه سال بزرگتر از مردان باشند این ازدواج‌ها معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کنند، اما در صورتی که زنان خیلی بزرگتر از مردان باشند این ازدواج‌ها ممکن است به طلاق منجر شوند.


بهترین اختلاف سنی دختر و پسر برای ازدواج
شهیدی بیان کرد: اگر پسر زیر ۲۵ سال با خانمی  خیلی بزرگتر از خود ازدواج کند، این احتمال وجود دارد که این ازدواج‌ به طلاق منجر شوند؛ در ازدواج‌های معکوس زوجین با گذشت زمان به پختگی عقلانی و عاطفی می‌رسند و این پختگی باعث می‌شود که مقبولیت و صمیمیت بین زوجین کاهش پیدا کند؛ معیارها، توقعات و انتظارات آنها با یکدیگر متفاوت باشد و بینش و نگرش آنها نسبت به ازدواج تغییر پیدا کند.
وی درباره مناسب‌ترین فاصله سنی بین دختر و پسر برای ازدواج افزود: بهتر است که مردان سه تا پنج سال از زنان بزرگتر باشند؛ وقتی زن در سن بالاتر است قدرت و کنترل بیشتری را بر مرد اعمال می‌کند و احترام کمتری را به مرد می‌گذارد پس اگر مرد از طرف همسرش تأیید، محبت و احترام را دریافت نکند زندگی زناشویی آنها به مخاطره می‌افتد.

شهیدی یادآور شد: در دستورات دینی گفته نشده است که در ازدواج کدام یک از زوجین باید بزرگتر باشند؛ به طور کلی ازدواج باید با آگاهی و شناخت صورت بگیرد و مهارت‌های زندگی را زن و مرد پیش از ازدواج فرا گرفته باشند؛ در چنین ازدواجی زن و مرد رشد و تعالی پیدا می‌کنند.


مشکلاتی که در پس ازدواج معکوس نهفته است
وی گفت: اگر خانواده پسر با ازدواج فرزندشان با دختر بزرگتر موافق نباشند نپذیرفتن ازدواج معکوس از طرف خانواده شوهر باعث می‌شود که این ازدواج آسیب‌زا باشد هر چند زن و شوهر همدیگر را دوست داشته و این تفاوت سنی را پذیرفته باشند.
این درمانگر و روانشناس زوجین افزود: زنان تفاوت‌های زیادی از نظر شخصیتی با مردان دارند به طور مثال آنها زودتر از مردان به رشد عقلانی می‌رسند همچنین زنان نگاهی مو‌شکافانه به مسائل دارند، ولی مردان کلی‌نگر هستند بنابراین آنها در ارتباط با مردان دچار مشکل می‌شوند.

این دکترای روانشناسی عمومی تأکید کرد: از نظر زیستی مردان قدرتمندتر از زنان هستند و دوست دارند که قدرت و اقتدار را در خانواده داشته باشند؛ اگر آنها این قدرت و اقتدار را نداشته باشند احساس خشنودی و رضایت خاطر را در زندگی ندارند.

شهیدی تصریح کرد: اگر زن به علت اینکه زودتر به بلوغ جسمی، فکری و اجتماعی می‌رسد نگاه تحکم‌آمیز به همسرش داشته باشد، اقتدار مرد  زیر سئوال می رود و در این صورت مرد دچار پرخاشگری و نارضایتی از زندگی می‌شود و این پرخاشگری و نارضایتی زمینه را برای جدایی فراهم می‌کند.

مرتضایی تأکید کرد: زنانی که بزرگتر از مردان هستند به طور مداوم همسرشان را کنترل می‌کنند که پس از مدتی این کنترل کردن برای پسران سخت می‌شود و ارتباط آنها با همسرشان را دچار مشکل می‌کند.

وی یادآور شد: زن و مردی که ازدواج معکوس کرده‌اند و اکنون دچار مشکل شده‌اند باید برای رفع این مشکل به مشاوره مراجعه کنند؛ زن و شوهر باید در مسیری حرکت کنند که به رشد و شکوفایی رابطه بین خودشان کمک کند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

جمشیدی نیا
Iran, Islamic Republic of
فقط درصورتی که زن ،بی بی فیس باشد ازدواج معکوس اشکالی ندارد،زیرا ظاهراین زنان مثل زنان دیگرنیست که ظاهری مسن داشته باشند
Iran, Islamic Republic of
ظاهرا شما سخنان دکتر افروز نشنیدید
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
انسانهاي شاد دنياي درونشان را ميسازند، انسانهاي غمگين دنياي بيرونشان را سرزنش ميكنند.