پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۹۷ / ۱۴:۰۰
کد مطلب: 46044
۰

در حدی دلشوره بی دلیل دارم که قلبم تیر می کشد!

نویسنده : مصطفی نجمی
در حدی دلشوره بی دلیل دارم که قلبم تیر می کشد!
میگنا: استرس را می‌توان به عنوان واکنش‌ روانی، جسمانی، هیجانی و رفتاری فرد به هرگونه تهدید یا فشار ادراک شده درونی یا محیطی قلمداد کرد. همه ما با تحمل میزان معینی از استرس، زندگی می‌کنیم. هدف ما حذف استرس نیست بلکه فراگیری چگونگی استفاده از آن به منظور کمک به خود است. از یک سو استرس کمتر از حد، عامل خمودگی است و در ما احساس خستگی و رخوت ایجاد می کند و از سوی دیگر استرس مفرط باعث تنش می شود. بنابراین آن‌چه ما بدان نیازمندیم، یافتن سطح بهینه و مطلوبی از استرس است که ما را برمی‌انگیزد، ولی در خود غرق نمی‌کند. بنابراین با توجه به توضیحات شما در پیامک تان، چند توصیه به شما داریم.
 
زمان را مدیریت کنید
مهارت مدیریت زمان و برنامه ریزی به منظور کاهش و کنترل استرس از اهمیت اساسی برخوردار است. یادگیری اولویت بندی وظایف و اجتناب از به عهده گرفتن کارهای فراتر از توان‌تان، برای پیشگیری از استرس زا شدن شرایط زندگی ضروری است. برنامه ریزی صحیح و توجه به کارهای مفیدتر سبب می‌شود شما به دلیل کمبود وقت و نداشتن برنامه ریزی در شرایط استرس‌زا قرار نگیرید.

از تکنیک آرام سازی کمک بگیرید
آرام بخشی از جمله روش‌های سنتی کاهش استرس است و در صورتی که به خوبی یاد گرفته و اجرا شود، کارایی بسیار خوبی در مدیریت استرس دارد. در آموزش آرمیدگی شما یاد می‌گیرید ماهیچه‌های خود را به آرامش کامل درآورید. به این ترتیب که ابتدا یک دسته از ماهیچه‌های بدن خود را به حالت انقباض در آورید و بعد آ‌ن ها را شل کنید تا این‌که احساس شل شدن را در آن دسته عضلات خود احساس کنید. بعد می‌توانید این تمرین را با تمامی قسمت‌های بدن خود انجام دهید. آموزش آرمیدگی روشی سریع برای بازگشت به حالت آرامش است.

احساسات خود را روی کاغذ بیاورید
نوشتن احساسات، خود نوعی ابراز وجود برای بیان احساس است. این کار علاوه بر ایجاد راهی برای تخلیه هیجانی، فرصتی را برای یافتن راه حل درباره احساسات منفی نیز ایجاد می‌کند. نوشتن، یکی از راه‌های نجات از به هم ریختگی ذهنی است که می توانید در مواقع اضطراب برای نظم بخشیدن به افکارتان از آن استفاده کنید.

یادگیری فنون تنظیم هیجان
استفاده از فنون تنظیم هیجان به شما کمک می‌کند در شرایط استرس‌زا از راهبردهای سازش یافته‌تر و کارآمدتر مقابله مانند راهبردهای مقابله مسئله محور استفاده کنید. کسب این توانایی به کمک یک متخصص آموزش دیده در حوزه سلامت روان این امکان را به شما می‌دهد که هیجان‌ها و استرس‌ها را در خود و دیگران تشخیص دهید و با آگاهی از نحوه تاثیر هیجان‌های خود بتوانید واکنش‌های مناسب از خودتان بروز دهید.

از جمله راهبردهای تنظیم هیجان می‌توان به پذیرش پاسخ‌های هیجانی، تغییر دادن گفت وگو، برگرداندن توجه، دور کردن ذهن از هر موضوع آشفته کننده و تلاش برای رسیدن به حالت خوگیری سریع درباره موضوع ناراحت کننده اشاره کرد.


استفاده از دارو به تشخیص روان پزشک
با توجه به استرس شدیدی که باعث اختلال در عملکرد روزانه شما شده، پیشنهاد می‌کنیم به منظور استفاده احتمالی از دارو توسط روان پزشک ویزیت شوید. آگاه باشید که در صورت لزوم برای استفاده از دارو، بدبین نباشید چراکه دارودرمانی نه تنها در تضاد با فرایند روان‌درمانی نیست بلکه می‌تواند ضمن تکمیل فرایند درمان‌، دوره درمانی را تسهیل کند.


نویسنده : مصطفی نجمی | کارشناس ارشد روان شناسی بالینی
 
 
مرجع : خراسان
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد