سه شنبه ۶ فروردين ۱۳۹۸ - 26 Mar 2019
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۷ / ۲۲:۳۱
کد مطلب: 46045
۱

مقابله با کمرویی با ۴ قدم موثر

مقابله با کمرویی با ۴ قدم موثر
میگنا: بسیاری از ما برای مقابله با کمرویی‌مان هیچ وقتی نمی‌گذاریم چون ترجیح می‌دهیم آن را دور بزنیم! همین امر باعث اتلاف انرژی ما می‌شود. لازم است ابتدا کمرو بودن خود را بپذیرید و سپس با چند گام موثر به موفقیت در مقابله با آن برسید.
 
کسی نیست که بشود گفت ذره‌ای کمرویی در وجودش یافت نمی‌شود!
همه ما در زمینه‌هایی کم‌رو هستیم. اگرچه شدت این کم‌رویی به عوامل زیادی بستگی دارد.

براساس آماری جهانی، ۸۰% افراد در دوران کودکی و نوجوانی دوره‌هایی از کمرویی را تجربه کرده‌اند و ۴۰% از بزرگسالان هم به طور جدی کم‌رو هستند. آیا تا به حال خواسته‌اید برای مقابله با کمرویی‌تان قدمی بردارید؟ چه قدم‌هایی؟


 
مقابله با کمرویی
اینکه شما بخواهید خودتان را دیگر در موقعیت‌هایی که باعث بروز کمرویی شما می‌شود قرار ندهید، فقط پاک کردن صورت مساله است. تا آخر عمر که نمی‌توانید خودتان و اطرافیان‌تان را گول بزنید. به علاوه این مشکل می‌تواند شما را از رفتن به مسیر‌های بسیاری بازدارد. مسیر‌هایی که ‌می‌تواند آینده درخشانی برای شما رغم بزند. اگر فکر می‌کنید وقت آن رسیده که برای مقابله با کمرویی‌تان قدمی بردارید، شاید این پیشنهادات به شما کمک کنند.
 
۱- پذیرفتن کمرویی و ریشه‌یابی کردن آن
به جای فرار کردن از ابراز این حقیقت که « من کم‌رو هستم.» اول از همه بپذیرید که واقعا کم‌رو هستید. شاید مقاله  تست کمرویی؛ تا چه اندازه کمرو هستید؟ به شما کمک کند تا بفهمید واقعا کم‌رو هستید یا نه و اگر هستید دیگر با خودتان روراست باشید. بعد هم آن را ریشه‌یابی کنید. چه مواقعی کم‌رو می‌شوید؟ دقیقا از چه چیزی می‌ترسید؟ چه چیزی برای شما ناراحت‌کننده است؟ تا متوجه صورت سوال‌های زندگی‌تان نشوید نمی‌توانید برای آن‌ها دنبال پاسخ بگردید!
 
۲- تهیه لیست از نقاط ضعف
قدم بعدی برای مقابله با کمرویی، تهیه کردن لیستی از نقاط ضعفتان است. در این راستا دست بکار شوید و اقدام به ریشه‌یابی کمرویی‌تان کنید و در کنار آن یک لیست تهیه کنید. مثلا لیستی از افرادی که جلوی آن‌ها دست‌پاچه می‌شوید، موقعیت‌هایی که باعث کمرویی شما می‌شوند، یا مسائلی که شما را آزار می‌دهند. بعد این افراد یا موقعیت‌ها را بر اساس اینکه کنار آمدن با آن‌ها چقدر می‌تواند آسان یا سخت باشد از آسان به سخت طبقه‌بندی کنید.
همه ما در زمینه‌هایی کم‌رو هستیم‎
 
۳- ایجاد چالش و تمرین
حالا به اولین گزینه لیست‌تان نگاه کنید. باید سعی کنید اول از اینجا شروع کنید. یعنی مثلا اگر در مقابل دخترخاله‌تان کم‌رو می‌شوید اول باید تلاش کنید این معضل را حل کنید. شما باید سعی کنید خودتان را در مقابل دختر‌خاله‌تان قرار دهید و در جهت رفع کم‌رویی‌تان تلاش کنید.
ایجاد چالش برای خودتان در موقعیت‌هایی که احساس ضعف می‌کنید.
 
فراموش نکنید که این آسان‌ترین گزینه شماست. اگر بتوانید از پس این اولین قدم بر بیایید سپری کردن مراحل دیگر برای شما مثل آب خوردن می‌شود. البته بسیاری از افراد در همین اولین قدم گیر می‌کنند و نمی‌دانند باید برای جنگیدن با این بچه غول لیست‌شان چه کار کنند.
ما به شما پیشنهاد می‌دهیم:
 
اگر فکر می‌کنید ایرادی دارید که به خاطر آن کم‌رو می‌شوید دو حالت پیش می‌آید، اگر ایرادتان قابل رفع شدن است پس از این فرصت استفاده کرده و برای رفع و مقابله با کم ‌رویی، آن ایراد را رفع کنید. اما اگر غیر قابل رفع شدن است و جزئی از ذات و طبیعت شماست چرا باید بخواهید به خاطر دیگران خودتان را تا این حد اذیت کنید؟ پس اولین تلاش‌تان در این جهت باشد که خودتان را بپذیرید و دوست داشته باشید.

 
خیالبافی کردن و تصور وضعیتی که در آن دچار کم‌رویی می‌شویم 
شاید بچه غول شما همیشه در دسترس‌تان نباشد که بتوانید خودتان در مبارزه با آن بیازمایید. پس از قدرت تجسم‌تان بهره بگیرید و همان موقعیت یا فرد را تصور کنید. با خودتان خیالبافی کنید که چه کارهایی می‌کنید یا چه حرف‌هایی می‌زنید و در مقابل هر عمل شما چه عکس‌العملی شکل می‌گیرد؟

متناسب با همان عکس‌العمل‌هایی که پیش‌بینی می‌کنید برنامه‌ریزی کنید که چه چگونه رفتار کنید.
 
حتما شما هم در وجودتان نقاط مثبتی هست که به آن ببالید. حتی اگر هرگز به آن‌ها فکر نکرده‌اید بیایید پیدایشان کنید و به آن‌ها فکر کنید. همان نقاط قوت را تقویت کنید و به آن‌ها ببالید تا اعتماد به نفس شما احیا شود. سعی کنید از همان نقاط قوت در چالش‌هایی که برای خودتان ایجاد می‌کنید بهره بگیرید.

 
۴- ثبت موفقیت
لیست‌تان را فراموش نکنید. هر موقعیتی که از پس آن بر می‌آیید، به عنوان یک موفقیت‌ در لیست ثبت کنید. حتی می‌توانید برای خودتان تجربیات‌تان را هم ثبت کنید و بنویسید از چه ترفندی بهره گرفتید تا مشکل‌تان حل شود؟ چه تفکری به شما کمک کرد و از چه واکنش‌هایی بازخوردهای بهتری گرفتید؟

ثبت این تجربیات به شما در مقابله کردن با گزینه‌های بعدی لیست‌تان کمک می‌کند. به علاوه ثبت موفقیت‌تان باعث تقویت انگیزه و روحیه شما می‌شود و اعتماد به نفس‌تان را احیا می‌کند.
  
سخن آخر
این نکته خیلی مهم است که بدانید شما تنها نیستید، انسان‌های بسیاری هستند که مثل شما دچار کمرویی بودند. اینکه شما زیاد آن‌ها را اطراف‌تان نمی‌بینید برای این است که آن‌ها نیز برای مقابله با کمرویی شان تلاش کرده‌اند و موفق هم شده‌اند! چون آمار حاکی از این است که ۴۰٪ بزرگسالان به طور جدی کم‌رو هستند اگرچه شاید خودشان ندانند و یا در پی انکار آن باشند.

 
مرجع : ستاره
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

آیا هواپیمای در حال پرواز از فضا دیده می‌شود؟ +عکس
تست گودیناف؛ میزان هوش کودک خود را بسنجید
معرفی رشته علوم سیاسی
چرا نگرش های منفی اغلب بر نگرش مثبت پیروز است ؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.