کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معیارهای ازدواج از دیدگاه یک دکتر روان شناس

اخبار رسمی , 26 تير 1398 ساعت 12:19

از دیدگاه روانشناسی اگر نامزد فردی معیارهای ازدواج بیان شده را دارد و از احساس خوبی نسبت به این موضوع دارد در انتخاب همسر مناسب موفق بوده و زندگی زناشویی خوبی در آینده خواهد داشت.


میگنا: معیارهای ازدواج در انتخاب فردی مناسب برای ادامه زندگی یکی از مهم ترین تصمیماتی است که دختر و پسر باید برای شروع زندگی مشترک در نظر بگیرند. انتخاب همسر مناسب برای ازدواج باید عاقلانه باشد و تحت تاثیر تب و تاب عاشقی قرار نگیرد.

در ادامه توصیه‌های یک دکتر روانشناس در مورد معیارهای ازدواج مناسب در دوران نامزدی یا آشنایی قبل از ازدواج که زوج باید مورد توجه قرار دهند مورد بررسی قرار گرفته است. بهتر است این سوالات را قبل از ازدواج از خود پرسید چون  پاسخ این سوالات می‌تواند راهنمای خوبی باشد.


در معیارهای ازدواج توجه به چه خصوصیات رفتاری از همسر مهم است؟
باید در تعیین معیارهای ازدواج فهرستی تهیه کرد که تنها به خصوصیات ظاهری مانند قد و بالا و یا رنگ مو خلاصه نشود. به مواردی مانند تعهد در رابطه، ویژگی‌های شخصیتی، خصوصیات رفتاری و نقاط مشترک مهم مانند زمینه‌های فرهنگی، خانوادگی، اجتماعی و مذهبی باید فکر کرد.

در دوران نامزدی معیارهای ازدواج مانند خصوصیات مطلوب مشترک مانند هوش، اصول اخلاق کاری، صداقت، شوخ طبعی، ثبات، و توانایی برقراری روابط اجتماعی را باید در نظر گرفت. به عقیده روانشناسان، داشتن حداقل چند علاقه مشترک با همسر آینده برای انجام فعالیت‌های مشترک مانند سرگرمی یا علاقه به مسافرت امری ضروری است. از نظر روانشناسی ، توصیه می‌شود در زمینه‌های بسیاری با نامزدی که قصد ازدواج با او وجود دارد بتوان به راحتی ارتباط برقرار کرد.

آیا ضعف شخصیتی یا رفتاری جدی که بر رابطه زناشویی اثر منفی بگذارد در طرف مقابل وجود دارد؟
منظور روانشناسان رفتارهایی است که می‌توانند یک ازدواج را به جدایی و طلاق بکشانند. مثلاً در مورد اعتیاد، سوء استفاده جسمی و احساسی، عدم تعهد در رابطه، نادیده گرفته شدن یا سوء استفاده شدید در دوران کودکی (که ممکن است ناگفته مانده باشد)، عدم بلوغ فکری و وجود بیماری روانی مزمن و درمان نشده همسر آینده باید فکر شود.

البته مقصود این نیست که فرد با چنین مشکلاتی شایسته ازدواج و تشکیل خانواده نیست، بلکه ممکن است این افراد برای یک رابطه زناشویی سالم و موفق چالش‌های جدی به همراه داشته باشد. باید در معیارهای ازدواج به خوشبختی خود و فرزندان و برقراری رابطه زناشویی با چنین فردی بیشتر فکر کرد.


آیا فارغ از معیارهای ازدواج در رابطه، زندگی با این فرد لذت بخش است؟
باید از چیزهای زیادی در زندگی لذت برد. داشتن روابط دوستی، شغل، تفریحات و سرگرمی‌ها و یک احساس رفاه و رضایت کلی در زندگی، که باعث می‌شود فرد به بهترین شکل برای برقراری یک رابطه عاشقانه و عاطفی آماده شود.

وقتی فرد در موقعیت مناسبی قرار دارد و خود را دوست دارد، آسان‌تر در مورد انتخاب همسر مناسب تصمیم می‌گیرد. به علاوه، بار سنگین مسئولیت خوشحال کردن خود را بر دوش کسی نمی‌گذارد. بسیاری از افراد دوست ندارند تنها باشند، اما باید به طور کلی با تنهایی مشکلی نداشته باشند چون اگر اینگونه باشد برای اجتناب از احساس تنهایی دست به انتخاب‌های غیر عقلانی خواهند زد که منجر به عدم دستیابی به یک ازدواج موفق خواهد شد. 


آیا در انتخاب همسر برای ازدواج باید زیاد قرار ملاقات گذاشت؟
هدف از قرارهای دوستی و دوران نامزدی این است که مشخص شود فردی می‌خواهد با فرد مورد نظر بیشتر وقت بگذراند یا خیر. این امر همچنین به افراد کمک می‌کند نگرش بهتری از معیارهای ازدواج خود پیدا کنند. اگر این قرارهای دوستی و نامزدی کم کم موجب احساس نگرانی و اضطراب و حتی ترس از ازدواج شود، بهتر است هر چه زودتر تصمیم به قطع رابطه گرفت و رابطه را خاتمه داد.

همچنین در صورتی که قرار گذاشتن و ملاقات با این فرد ملال آور و کسل کننده است بهتر است رابطه با کسی که مناسب ازدواج نیست را پایان داد. به عقیده مشاوران ازدواج، تنها ماندن بهتر از برقراری یک رابطه ناسالم و ناخوشایند است. زیرا در صورت ازدواج با چنین شخصیتی نه تنها احساس خوشبختی وجود ندارد بلکه ممکن است زندگی بعد از ازدواج به جدایی و طلاق بیانجامد.

آیا در معیارهای ازدواج آشتی و مصالحه لازم است؟
سازش و مصالحه یکی از مهمترین معیارهای ازدواج موفق است. باید آماده بود که تا در قالب ما فکر کرد نه من. در آمادگی قبل از ازدواج هر فردی باید حس کند که آماده اینگونه اندیشیدن و طرز فکر است و نامزد وی نیز مانند او آماده ازدواج و شروع یک زندگی مشترک است. همچنین افراد نباید اینطور فکر کنند که در حال فدا کردن چیزهایی هستند که برای آنها مهم است.

باید نسبت به شروع رابطه و زندگی مشترک احساس خوبی داشت، حتی در مواقعی دست از اختلافاتی که ممکن است ارزش دعوا با همسر را نداشته باشد کشید.

مهم تر از همه در تعیین معیارهای ازدواج باید اطمینان حاصل کرد که نامزد، فرد قابل اعتمادی است.  نباید با کسی رابطه داشت که پشتیبان و حامی نیست و یا حتی از آن بدتر، باعث پسرفت و شکست در زندگی می‌شود.

افرادی که در مواقع ضروری، حاضرند و می‌توانن در شرایط سخت و مواجه با مشکلات زندگی به آنها تکیه کرد، اشخاصی مناسب برای ازدواج به عنوان همسر آینده هستند

از دید روان شناس خانواده ، اگر نامزد فردی معیارهای ازدواج بیان شده را دارد و از احساس خوبی نسبت به این موضوع وجود دارد، در انتخاب همسر مناسب موفق بوده و زندگی زناشویی خوبی در آینده خواهند داشت.


کد مطلب: 47731

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/article/47731/معیارهای-ازدواج-دیدگاه-یک-دکتر-روان-شناس

میگنا
  https://www.migna.ir