ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 22 ارديبهشت 1397 ساعت 23:53 https://www.migna.ir/news/44247/برگزاری-همایش-ملی-یافته-های-نوین-روانشناسی-تربیتی-چالش-های-پیش-رو -------------------------------------------------- عنوان : برگزاری همایش ملی «یافته‌های نوین روانشناسی تربیتی و چالش‌های پیش رو» -------------------------------------------------- اولین همایش ملی «یافته‌های نوین روانشناسی تربیتی و چالش‌های پیش رو» با بررسی چالش‌های پیش رو و ارزیابی نظام آموزشی تیزهوشان در ایران، در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار ‌شد. متن : میگنا: به گزارش واحد علوم و تحقیقات، دکتر شهره شکرزاده استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات در این همایش درخصوص ارزیابی نظام آموزشی تیزهوشان در ایران گفت: نظام آموزش و پرورش دانش ­آموزان تیزهوش از ظرافت های ویژه ­ای برخوردار است و نمی­ توان به برنامه درسی تیزهوشان، بی­ توجه بود. وی با تاکید بر تعیین اهداف ویژه در نظام برنامه درسی دانش ­آموزان تیزهوش، خاطرنشان کرد: همچنین باید محتوای متفاوتی را در نظام برنامه درسی دانش ­آموزان تیزهوش در نظر گرفت، مواد آموزشی متنوعی را به کار برد و الگوهای یاددهی- یادگیری را مدنظر قرار داد. علاوه بر آن، غربالگری، تشخیص و سنجش تیزهوشی است که می ­تواند به ارائه اطلاعات مرتبط با تفاوت­های فردی منجر شود و نظام آموزش مبتنی بر سنجش نیازهای ویژه شناختی را فراهم سازد. این عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات گفت: در نظام آموزش و پرورش رسمی دانش ­آموزان تیزهوش، مدارس سمپاد (سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان) قرار دارد که با شکست روبه ­رو شده است؛ زیرا سنگ زیربنایی نظام آموزشی مزبور متکی بر آزمون­های پیشرفت تحصیلی مرتبط با سطح دانش است. به راحتی می ­توان آزمون­های ورودی مدارس سمپاد را مورد ارزیابی قرار داد و مشخص کرد که هیچکدام از آزمون ­های مزبور، قابلیت اندازه­ گیری هوش عمومی را نداشته و غفلت قابل توجهی را در سنجش تیزهوشی نشان می ­دهند. کاربرد نظریه‌های آموزش، رشد، انگیزش و فراشناخت در تدریس و یادگیری، شیوه‌های اصلاح و تغییر رفتار، نقد ابزارهای حوزه روانشناسی تربیتی، ساخت و هنجاریابی ابزارهای حوزه روانشناسی تربیتی، روانشناسی افراد با نیازهای ویژه و چالش‌های پیش رو، نقد روش‌شناختی و محتوایی پژوهش‌های اخیر در حوزه روانشناسی تربیتی، سبک‌های یادگیری و آموزش، سبک‌های تفکر و آموزش، روانشناسی معلم، مدیریت کلاس درس، اختلالات یادگیری و مطالعات عصب تربیتی از محورهای اولین همایش ملی «یافته‌های نوین روانشناسی تربیتی و چالش‌های پیش رو» بود. مقاله‌هایی با عنوان «نقد روش‌شناختی و محتوای پژوهش‌های اخیر در حوزه روانشناسی تربیتی»، «نقد ابزارهای حوزه روانشناسی تربیتی»، «هنجارهای روانشناسی و خطاهای معرفت شناختی» و «حدود و قلمروی عصب تربیت‌شناسی و چالش‌های پیش رو و ارزیابی نظام آموزشی تیزهوشان در ایران» در این همایش یکروزه ارائه شد.