ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 28 بهمن 1396 ساعت 8:30 https://www.migna.ir/news/43473/روش-آزمون-شناسایی-استعدادهای-برتر-غلط -------------------------------------------------- عنوان : روش آزمون برای شناسایی استعدادهای برتر غلط است -------------------------------------------------- معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه روش آزمون برای شناسایی استعدادهای برتر، روش غلطی است، گفت: به خاطر 15 هزار دانش آموز، 7.5 میلیون دانش آموز را در یک ماراتن سخت وارد می کردیم. متن : شرکت 7.5 میلیون دبستانی در ماراتن ورود به سمپاد   ميگنا: علی زرافشان معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در مناظره شبکه یک سیما در خصوص حذف مدارس سمپاد متوسطه اول، اظهار داشت: دولت و آموزش و پرورش امکانات ویژه ای را برای دانش آموزان استعدادهای درخشان فراهم کرده است. وی ادامه داد: یکی از وظایف نظام تعلیم و تربیت، پاسخگویی به ویژگی های خاص دانش آموزان است و این وزارتخانه باید شرایطی را فراهم کند تا در این خصوص پاسخگویی و ارائه طریق دهد و آن اقداماتی است که انجام دادیم و به شناسایی و آموزش دانش آموزان استعدادهای برتر می پردازد. زرافشان با اشاره به مصوبه حذف آزمون گفت: هدف از این مصوبه، حذف آزمون از مدارس ابتدایی به جهت آسیب های این آزمون هاست که در دبستان ها ایجاد می کرد و این در حالیست که آزمون و امتحان باید در خدمت یادگیری باشد. وی افزود: آزمون های مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی در مسیری که  رشد اجتماعی دانش آموزان را  در پی داشت، حرکت نمی کرد به عنوان مثال در آزمون استعدادهای درخشان از 250 هزار شرکت کننده، 15 هزار نفر پذیرفته می شدند که عدد 16 به یک بود. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در حال حاضر در کنکور تجربی از هر دو نفر، یک نفر پذیرفته می شود و این در حالیست که در این آزمون فرد 18 ساله شرکت می کند اما در آزمون سمپاد متوسطه اول باید دانش آموز 12 ساله در یک ماراتن نفسگیر شرکت کند. وی اضافه کرد: در آزمون مدارس نمونه دولتی از 350 هزار دانش آموز شرکت کننده، 50 هزار نفر پذیرفته می شوند که از هر 7 نفر، یک نفر است؛ به عبارت دیگر این فشار آزمون، آموزش ابتدایی را از مسیر خود خارج کرده بود. زرافشان با بیان اینکه در مصاحبه ها هم افراد مختلف بر آسیب زا بودن روش شناسایی دانش آموزان تیزهوش که روش برگزاری آزمون است، تأکید کردند، گفت: 160 نماینده مجلس به رئیس جمهور نامه نوشتند و در آن نامه به مشکل برگزاری صرفا آزمون کتبی برای شناسایی نخبگان و نگرانی اولیا و صرف هزینه برای حضور دانش آموزان در مدارس سمپاد تأکید کردند. وی با اشاره به اینکه در آزمون سمپاد به جای آنکه ملاک استعداد باشد، مهارت های تست زنی است، افزود: حتی این مهارت های تست زنی از کلاس های اول و دوم شروع شده بود که نتجه آن صرفا تک بعدی شدن و دور شدن از آموزش است. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: اجماع حرف ها نیز در این جلسه این است که روش آزمون برای شناسایی استعدادهای برتر، روش غلطی است. وی در خصوص روش های جایگزین به جای سمپاد گفت: 3 جلسه بحث بر سر این بود که روش های جایگزین چه باشد که جز طرح شهاب، 2 روش درون مدرسه ای و برون مدرسه ای  مطرح شد. زرافشان ادامه داد: در روش درون مدرسه ای، غنی سازی است و برون مدرسه ای نیز مثل مسابقات، جشنواره ها و نمایشگاه ها است. مثلا جشنواره های جابربن حیان، نوجوان و جوان خوارزمی، مسیر شناسایی استعدادهاست اما در آزمون فقط هوش ریاضی را می سنجد و به ابعاد دیگر هوش توجه ندارد. وی در پاسخ به اینم پرسش که بهتر نیست برای دانش آموزان پایه های پنجم و ششم آزمون های استعدادیابی برگزار شود، اظهار داشت: ما یک جامعه آزمون زده هستیم و فکر می کنیم همه راه حل ها به آزمون ختم می شود بلکه می توان شناسایی استعداد در موقعیت، پوشه کار و فعالیت ها و جشنواره ها صورت گیرد. معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش در خصوص دلایل حذف آزمون گفت: ما به خاطر 15 هزار دانش آموز، 7.5 میلیون دانش آموز را در یک ماراتن سخت وارد می کردیم؛  البته به دنبال روش جایگزین برای آزمون سمپاد بودیم اما چون جمعیت 200 هزار نفری بود، روش جایگزین وجود نداشت و راه های دیگر را برای شناسایی استعدادها  انتخاب کردیم.     لزوم تجدید ساختار مدارس سمپاد استاد دانشگاه با بیان اینکه مدارس سمپاد باید تجدیدساختار پیدا کنند، گفت: آزمون‌ها فرصت تعلیم و تربیت را اشغال می‌کند. به گزارش فارس، کوروش فتحی کارشناس و استاد دانشگاه در برنامه مناظره اظهار داشت: معتقدیم باید از بچه های تیزهوش و کم هوش حمایت شود سوال درباره مدل این حمایت است. وی ادامه داد: 3 استراتژی درباره این موضوع وجود دارد که استراتژی اول این است که باید دانش آموزان را جدا کنیم و برای آنها خدمات ویژه فراهم کنیم؛ استراتژی بعدی این است که آموزش مساوی باشد و دانش آموزان در کنار هم تحصیل کنند و مدل سوم، ترکیبی است. فتحی با اشاره به آسیب آزمون سمپاد گفت: آزمون ها، فشارهای عصبی و استرس های بی حسابی به دانش آموزان ابتدایی وارد می کند و در حقیقت آزمون یک عقرب است که از سر و دم می زند. وی با بیان اینکه موضوع سمپاد نیست، تصریح کرد: آزمون ها فرصت تعلیم و تربیت را اشغال کردند ضمن اینکه جداسازی، دانش آموزان را از تربیت شهروندی دور می کند. استاد دانشگاه افزود: مدارس خصوصی باید مدیریت شود ضمن اینکه مدارس سمپاد هم شهریه می گیرد. وی با بیان اینکه باید مدارس سمپاد تجدید ساختار پیدا کنند، گفت: هنر سمپاد این نیست که بچه های تیزهوش را مشخص و فیلتر کند بلکه باید بهترها را بهتر کند و متوسطه ها را بالا بکشد.    آموزش‌وپرورش برای تصمیم جدید خود با نخبگان مشورت نکرد در ادامه این مناظره، الهام یاوری عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در مخالفت با حذف آزمون مدارس سمپاد با اشاره به مشکل دانش‌‌آموزان پایه ششم که تا دو ماه دیگر می‌خواستند در آزمون مدارس سمپاد شرکت کنند، گفت:‌ این دانش‌آموزان حدود یک سال است که برای شرکت در این آزمون مطالعه کرده‌اند و در برخی موارد خانواده‌ها هزینه‌هایی انجام داده‌اند اما دو ماه مانده به کنکور می‌گویند کنکوری نداریم و مدارس تیزهوشان در پایه هفتم پذیرش نخواهند داشت. وی افزود:‌ دبیرکل شورای عالی آموزش‌وپرورش مرداد 96 گفته بود "پیش از این فعالیت مدارس تیزهوشان بدون آئین نامه بود و الان با تصویب آئین‌نامه جدید پذیرش دانش‌آموزان در پایه هفتم و دهم از انسجام بیشتری برخوردار خواهد بود، این تصویب نامه چهار جلسه در شورای عالی بررسی شده است" اما یکباره و کمتر از 5 ماه بدون هیچ پشتوانه کارشناسی و جلسه جدید می‌گویند مدارس سمپاد حذف است. عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: هیچ فردی موافق برگزاری آزمون برای مدارس سمپاد نیست و بچه‌های تیزهوش امکانات ویژه نمی‌خواهند اما آنها فضای ویژه و هم‌افزایی می‌خواهند، بچه‌های تیزهوش می‌خواهند استعدادهایشان به رسمیت شناخته و از توانمندی آنها استفاده شود در بحث فرار نخبگان مهمترین عامل تاثیرگذار این است که فکرمی‌کنند تاثیرگذاری ندارند.   * با حذف سمپاد دسترسی به امکانات آموزشی با کیفیت محدودتر می‌شود یاوری تأکید کرد: آنچه که باعث استرس می‌شود رقابت است وقتی دسترسی کافی به سیستم آموزش کیفی وجود ندارد سر امکانات با کیفیت رقابت ایجاد می‌شود و این رقابت استرس‌زاست و با حذف مدارس سمپاد و نمونه دولتی امکانات موجود محدوتر و تعادل عرضه و تقاضا به هم می‌خورد و رقابت از این مدارس به مدارس غیردولتی که هیچ کنترلی بر روی آن ندارند کشیده می‌شود. وی مطرح کرد: 60 درصد کشورهای دنیا روش تفکیکی دارند و هیچ کشوری نبوده که روش تفکیکی داشته باشد و آن را از بین ببرد. ما هم با برگزاری آزمون برای جذب در مدارس سمپاد مخالفیم اما آموزش‌وپرورش برای این تصمیم جدید باید با نخبگان مشورت می‌کرد که این اقدام صورت نگرفت و با حذف مدارس سمپاد ارتباط نسل‌های نخبگان از بین می‌رود.     42 درصد سمپادی‌ها کشور را ترک نکرده‌اند در ادامه این برنامه، میعاد صالحی عضو هیئت علمی دانشگاه شریف و عضو تیم تدوین سند راهبردی کشور در امور نخبگان در مخالفت با حذف آزمون مدارس سمپاد عنوان کرد: ما بیشتر از منتقد متعجب هستیم. وقتی ریشه را می‌زنید و می‌گویید ساقه سر جای خود می‌ماند مشخص است ساقه خشک می‌شود. این مصوبه مشکل محتوایی و شکلی دارد و با سندهای بالا دستی در تضاد است. وی افزود: طرح شهاب سالها قبل تصویب شده و اکنون در مرحله اجراست و مشخص نیست این طرح در این سالها چه کرده و به چه نتایجی رسیده است؟ چرا در سه سالی که طرح شهاب در سه پایه تحصیلی به صورت آزمایشی اجرا شد اطلاعات اجرای آن برای بررسی و تحلیل بیشتر منتشر نکرده‌اند تا براساس آن برای مدارس تیزهوشان پذیرش داشته باشیم. عضو هیئت علمی دانشگاه شریف بیان کرد:‌ با این طرح افراد پولدار بچه‌هایشان را به مدارس غیردولتی خاص می‌فرستند و آنها که پول ندارند رها می‌شوند هر چند گفتن این مسائل ممکن است از نظر آموزش‌ و پرورش ارزش نداشته باشد. عضو تیم تدوین سند راهبردی کشور در امور نخبگان گفت: از 50 نفر مدال‌آور رشته ریاضی، 31 نفر یا به عبارتی 60 درصد سمپادی هستند که از بین سمپادی‌ها 42 درصد در کشور حضور دارند و کشور را ترک نکرده‌اند. تصمیمات مختلفی تا به امروز موجب تضعیف سمپاد شده است در حالیکه می‌توانستیم بدون آزمون و با مکانیسم دیگری دانش آموزان تیزهوش را جذب کنیم.