ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 16 خرداد 1397 ساعت 9:32 https://www.migna.ir/news/44464/کاهش-انگیزه-دانشجویان-ورود-رشته-های-مهندسی -------------------------------------------------- معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیر مطرح کرد عنوان : کاهش انگیزه دانشجویان برای ورود به رشته‌های مهندسی -------------------------------------------------- معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیر مهم‌ترین چالش معاونت آموزشی این دانشگاه را کم شدن انگیزه دانشجویان برای ورود به رشته‌های مهندسی عنوان کرد و گفت: این یک چالش جدی برای رشته‌های مهندسی است که ما چندان نقشی در آن نداریم و فضای کل کشور و شرایط بازار این مسئله را به ما تحمیل کرده است. متن : میگنا: علی اشرفی‌زاده، مدرک‌گرایی را یکی دیگر از چالش‌های حوزه آموزش عنوان کرد و افزود: میل شدید به مدرک‌گرایی در تحصیلات تکمیلی ما را خیلی اذیت می‌کند. متقاضی برای تحصیل در این مقاطع بسیار زیاد است، اما این متقاضیان آن طور که باید در تحصیل جدی نیستند. برای مثال، در مصاحبه‌های پذیرش دانشجو در مقطع دکتری از سوی وزارت علوم چیزی حدود ۲۵۰۰ نفر به ما معرفی شده‌اند که از بین آنان عده‌ای را پذیرش می‌کنیم، اما نحوه عملکرد این افراد در مقطع دکتری از نگرانی‌های جدی ما است و همه دانشگاه‌ها نیز گرفتار این مسئله هستند. اشرفی‌زاده یادآور شد: ارتقای انگیزه‌های دانشجویان دکتری برای عملکرد بهتر در این مقطع از مسائلی است که  در حال کار کردن روی آن هستیم. دانشگاه خواجه نصیر؛ در صدد ایجاد ۸ رشته میان رشته‌ای معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیر درباره برنامه‌های دانشگاه جهت ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای، بیان کرد: یک مطلب مهم و استراتژیک دانشگاه، بحث رشته‌های میان رشته‌ای است. ما در حال حاضر در حال بررسی برنامه ۸ رشته میان رشته‌ای پیشنهادی هستیم که این رشته‌ها در دانشگاه‌های کشور منحصر به فرد بوده و تا به حال دانشگاه‌های دیگری آن‌ها را ارائه نکرده‌اند. اشرفی‌زاده درباره روند برنامه‌ریزی در خصوص ارائه این هشت رشته، اظهارکرد: در شورای برنامه‌ریزی آموزشی بررسی این رشته‌ها را مصوب کردیم و ظرف چند ماه آینده این برنامه‌ها تدوین خواهد شد و بعد از آن مراحل تصویب و اجرای آن‌ها را پیگیری خواهیم کرد. وی درباره یکی از این رشته‌ها توضیح داد: ما یک دانشکده نقشه‌برداری داریم که تخصص این دانشکده، تجهیزات تصویربرداری است. ما به دنبال ایجاد رشته جدیدی هستیم که از این امکانات برای تصویربرداری پزشکی استفاده کنیم که طبیعتا این رشته فعالیت مشترکی بین دانشکده نقشه‌برداری و بخش پزشکی خواهد بود. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیر آزمون‌های غیر تخریبی را یکی دیگر از زمینه‌هایی دانست که دانشگاه به دنبال تاسیس رشته‌ای برای آن است. اشرفی‌زاده درباره این رشته اظهارکرد: آزمون‌های غیر تخریبی در مهندسی اهمیت زیادی دارد و ما تاکنون برای آن رشته‌ خاصی نداشته‌ایم. این رشته گرایشی است بین فیزیک و چند رشته مهندسی مثل برق و مکانیک. در خصوص سازه‌های هوافضایی و ارتباطش با مهندسی مواد نیز کارهایی در حال انجام است و این‌ها نمونه‌هایی از این هشت رشته است که طبیعت بین رشته‌ای دارند. اهتمام دانشگاه بر تقویت مهارت‌های زبان انگلیسی دانشجویان دکتری معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیر درباره مهارت‌های زبان انگلیسی دانشجویان دکتری، گفت: مهارت‌های زبان انگلیسی دانشجویان دکتری باید تقویت شود، ضمن اینکه مهارت‌های زبان فارسی نیز وضعیت چندان مناسبی ندارد. وی با اشاره بر اهتمام دانشگاه جهت ارتقای مهارت‌های نوشتن زبان انگلیسی دانشجویان دکتری، اظهارکرد: چند سال پیش برای دانشجویان دکتری جهت ارتقای مهارت‌های نوشتاری در زبان انگلیسی درسی را اجباری کردی م که البته نمره این درس در معدل محاسبه نمی‌شود، اما گذراندن آن اجباری است. اشرفی‌زاده تاکید کرد: البته برای ارتقای این مهارت، برنامه دیگری نیز داریم و در حال حاضر به شرطی به تز دانشجویان دکتری مجوز می‌دهیم که به زبان انگلیسی نوشته شده باشد. همچنین بعضی از کرسی‌هایمان را متناسب با شرایط، به زبان انگلیسی ارائه می‌کنیم. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیر در مورد برنامه‌های این معاونت در سال ۹۷، گفت: معاونت آموزشی در چندین حوزه، برنامه‌هایی دارد که یکی از این برنامه‌ها در راستای بحث اشتغال‌پذیری و مهارت‌افزایی دانشجویان است. در این زمینه در حال سامان دادن به یک سری فعالیت‌های آموزشی غیر رسمی هستیم که محدوده وسیعی از فعالیت‌ها را از قبیل مسابقات دانشجویی، ارتقای وضع کارآموزی و ارتباط با صنعت را شامل می‌شود. اشرفی‌زاده افزود: البته این برنامه‌ها از گذشته نیز وجود داشته، اما هیچ وقت در برنامه‌ریزی آموزشی دانشگاه‌ها به صورت جدی به آن‌ها پرداخته نمی‌شده است، اما امسال در این زمینه‌ها در حال انجام فعالیت‌هایی جدی‌ هستیم. تمایل داریم موسسات بین‌المللی دانشگاه را ارزیابی کنند وی با بیان اینکه دانشگاه خواجه نصیر تنها دانشگاهی است که همه دانشکده‌های مهندسی‌اش ارزیابی درونی شده‌اند، اظهارکرد: فاز ارزیابی درونی را به وسیله موسسه ارزشیابی آموزش مهندسی ایران انجام داده‌ایم و در صدد انجام ارزشیابی بیرونی دانشگاه هستیم. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیر درباره نتایج و نحوه این ارزیابی گفت: برای انجام ارزیابی، اطلاعاتی از دانشکده‌ها در اختیار این موسسه قرار داده شده و موسسه پس از ارزیابی این اطلاعات، چند مورد ایراد از دانشکده‌ها گرفته که در حال رفع کردن این ایرادات هستیم. وی درباره نحوه ارزیابی درونی توضیح داد: در ارزیابی درونی، دانشگاه خود اطلاعاتی شامل ریز طرح درس‌ها و اطلاعات فیزیکی دانشگاه همچون امکانات آزمایشگاهی را در قالب فرم‌هایی به موسسه ارائه می‌دهد و در واقع این ارزیابی براساس یک نوع خوداظهاری است. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیر در مورد ارزیابی بیرونی دانشگاه یادآور شد: در این نوع از ارزیابی، هیئتی از موسسه ارزشیابی چند روز در دانشگاه مستقر می‌شوند و شاخص‌های موردنظر را در دانشگاه ارزیابی می کنند. اشرفی‌زاده با بیان اهمیت ارزشیابی دانشگاه‌ها توسط موسسات ارزشیابی، گفت: اگر اوضاع خوب پیش برود به دنبال آن هستیم که در سطح بین‌المللی دانشگاه را ارزیابی کنیم،‌ یعنی موسسات بین‌المللی ارزیابی دانشگاه‌ها را انجام بدهند. اهمیت مهارت‌های آموزشی استادان دانشگاه مغفول مانده است وی اظهارکرد: یکی دیگر از برنامه‌هایی که به دنبال سامان دادن به آن هستیم، بحث ارتقای مهارت‌های آموزشی اساتید است و این زمینه‌ای است که در کشور کمتر روی آن کار شده است و معمولا پیش فرض این بوده که کسی که مدرک دکتری می‌گیرد، توانایی‌های آموزشی نیز دارد. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیر افزود: البته این فرض درستی نیست و لازم است که روی مهارت تدریس اساتید کار شود و برای این منظور کارگاه‌هایی برگزار خواهد شد و اساتید دوره‌هایی را خواهند گذراند، همچنین کتابخانه تخصصی‌ای نیز به این منظور فعالیت خواهد کرد. اشرفی‌زاده تسهیل و الکترونیکی کردن خدمات آموزشی دانشگاه را از دیگر برنامه‌های معاونت آموزشی عنوان کرد و گفت: ما برای این منظور، مسئولی را انتخاب کرده‌ایم تا در جهت تسهیل، منطقی‌سازی و الکترونیکی کردن خدمات آموزشی به صورت متمرکز کار کند و این از آرمان‌های کشور جهت تسهیل فرآیندهای اداری است. وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر تا حد امکان در این زمینه، دانشگاه قدم‌های خوبی را برداشته است. معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه خواجه نصیر در خصوص سنوات مجاز تحصیلی در دوره کارشناسی دانشگاه خواجه نصیر، اظهارکرد:  اگر دانشجوی دوره کارشناسی تا ترم هشتم تحصیلاتش را تمام نکند، شورای آموزشی دانشگاه با پیشنهاد شورای دانشکده موضوع را بررسی میکند و در صورت تایید مراتب، دانشجو می تواند برای نیمسال های نهم و دهم نیز به تحصیل ادامه دهد. اما دانشجو باید شهریه این دو ترم را بپردازد. اگر ترم‌ها بیشتر از این شود و مشکل سربازی هم وجود نداشته باشد، موضوع ادامه تحصیل باید در کمیسیون موارد خاص دانشگاه بررسی شود. البته این ضوابط مربوط به دانشجویانی است که حدودا از سال ۹۴ وارد دانشگاه شده اند. در مورد دانشجویان قدیمی‌تر، ضوابط اندکی متفاوت است. وی در پایان در خصوص سنوات مجاز دوره ارشد نیز، توضیح داد: سنوات مجاز در این مقطع چهار ترم یعنی دو سال است و اگر دانشجو به ترم پنجم نیاز داشته باشد، با تایید شورای آموزشی دانشگاه می‌تواند تحصیل خود را بدون پرداخت شهریه در نیمسال پنجم هم ادامه دهد. تمدید برای ترم ششم دشوارتر بوده و از طریق کمیسیون موارد خاص دانشگاه صورت می گیرد. تحصیل دانشجویان روزانه در ترم ششم مستلزم پرداخت شهریه خواهد بود. در دوره دکتری نیز دانشجویان روزانه از ترم یازده موظف به پرداخت شهریه هستند.