ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 12 دی 1389 ساعت 9:00 https://www.migna.ir/news/2000/امکان-تحصیل-رشته-های-علوم-انسانی-مدارس-استعدادهای-درخشان-فراهم -------------------------------------------------- عنوان : امکان تحصیل رشته های علوم انسانی در مدارس استعدادهای درخشان فراهم شد -------------------------------------------------- متن : معاون آموزش متوسطه وزرات آموزش و پرورش خبرداد :  معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت:با توجه به نقش و اهمیت علوم انسانی در تامین نیروی انسانی کشور و تاکید مقام معظم رهبری بر تقویت این رشته، وزرات آموزش و پرورش درمدارس استعدادهای درخشان خود ،در کنار سایر رشته ها، یک کلاس را نیز به علوم انسانی اختصاص داده تا جوانان نخبه در رشته های انسانی نیز امکان تحصیل داشته باشند.   به گزارش  مركز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش به نقل از روابط عمومی استان هرمزگان ؛ابراهيم سحرخيز در حاشیه همایش مدیران و رابطین مجتمع های آموزشی و پرورشی (طرح ترنم ولایت)استان هرمزگان، افزود: تاکنون با اختصاص مدارس استعدادهای درخشان به رشته های ریاضی و فیزیک و تجربی چنین القا شده بود که رشته های انسانی در نظام آموزشی کشور جایی در تحصیل و آینده افراد نخبه و تیزهوش ندارد که این کم لطفی آثار نامطلوبی را درساختار آموزشی بالاخص تامین نیروی انسانی کشور برجای گذاشته است. وی تصریح کرد: البته این طرح با دقت نظر به گونه ای مدیریت می شود که  در حد نیاز کشور به تربیت نیروی متخصص در علوم انسانی پرداخته شود. وی در ادامه همچنین  از کاهش دانش آموزان رشته های نظری و حرکت به سمت توسعه رشته های فنی و حرفه ای خبرداد وگفت:طرح دیگری که در دستور کار حوزه معاونت آموزش متوسطه وزرات آموزش و پرورش قردارد ،آموزش مهارت در مدارس شبانه روزی است که به موجب آن در هر استان دوآموزشگاه شبانه روزی بصورت پایلوت انتخاب شده اند تا دانش آموزان علاوه بر تحصیل در رشته های نظری یک مهارت را طی سه سال فرابگیرند و گواهی مهارت 800ساعته را دریافت نمایند.  به گفته وی؛ این امر موجب می شود دانش آموزان علاوه بر اخذ مدرک دیپلم بایک مهارت نیز آشنا شوند تا بتوانند در صورت نیاز از آن در بازار کاراستفاده نمایند.  معاون آموزش متوسطه وزرات آموزش و پرورش دربخش دیگر از سخنان خود با اشاره به رویکرد تحولگرای وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: در طرح سند تحولی خود ، وزرات آموزش و پرورش با تمرکز زدایی از ادارات و اقتدار بخشی به مدیران مدارس، کوشیده است محور فعالیت را مدرسه قرار دهد، بطوریکه در ساختار جدید مدرسه از اختیارات لازم و توان اجرایی بالایی برخورداراست .به گفته ابراهيم سحرخيز ؛ وزرات آموزش و پرورش درصدد است با توانمند سازی مدارس ساختار اداری و تشکیلاتی ادارات خود رابا تعدیل نیروهای اداری  تا حد ممکن کوچک نموده تا ضمن تقویت بنیه اجرایی مدارس، مسوولان آموزش و پرورش تمرکزبیشتری بر اجرای برنامه های راهبردی وزاتخانه داشته باشند. وی از طرح ساماندهی نیروی انسانی در آموزش و پرورش نیز به عنوان یکی دیگر از محورهای ساختار تحولی آموزش و پرورش کشور خبرداد و بیان داشت:با تفویض این مسوولیت به حوزه معاونت متوسطه از سوی مقام عالی وزرات، در صددهستیم با تمرکز بر نیازهای بومی مناطق ، استفاده بهینه از منابع انسانی را داشته باشیم . وی اضافه کرد: کیفیت بخشی در تامین نیروی انسانی مدارس با افزایش اختیارات مدیران مدارس از جمله شاخص های این طرح است که در قالب پروژه مدرسه محوری دنبال می شود.  این مقام مسوول در خاتمه از مراحل پایانی بررسی سند ملی تحول آموزش و پرورش کشور خبرداد و اظهار داشت: این طرح درکمیسیونهای معین مراحل  پایانی خود را طی می کند و قرار است به زودی به صحن شورای انقلاب فرهنگی بیایید تا پس از تصویب برای اجرا ابلاغ شود.