ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 6 آبان 1393 ساعت 3:00 https://www.migna.ir/news/27529/رازهای-موفقیت-آزمون-کارشناسی-ارشد-روانشناسی -------------------------------------------------- گفتگو با زینب خجوی، دانشجوی دکتری سلامت دانشگاه تهران عنوان : رازهای موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی -------------------------------------------------- برای آشنایی بیشتر با این آزمون و آگاهی از فوت و فن های موفقیت به سراغ زینب خجوی دانشجوی دکتری سلامت دانشگاه تهران رفته ایم، او که خود حایز رتبه‌ ۶ آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی و رتبه ۲ در آزمون دکتری روانشناسی است و مدیریت سایت روان آموز را نیز به عهده دارد، در این مصاحبه از سه گام مهم برای موفقیت در آزمون ارشد روانشناسی گفته است. متن : رشته روانشناسی یکی از پرطرفدارترین رشته های آزمون کارشناسی ارشد است و تعداد زیاد افراد مشتاقی که موفقیت علمی و حرفه ای خود را در گرو این آزمون می بینند، موفقیت در آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی را با دشواری هایی روبه رو ساخته است. برای آشنایی بیشتر با این آزمون و آگاهی از فوت و فن های موفقیت، به سراغ زینب خجوی دانشجوی دکتری روانشناسی سلامت دانشگاه تهران رفته ایم، او که خود حایز رتبه‌ی ۶ آزمون کارشناسی ارشد روانشناسی و رتبه ۲ در آزمون دکتری روانشناسی است و مدیریت سایت روان آموز را نیز به عهده دارد، در این مصاحبه از سه گام مهم برای موفقیت در آزمون ارشد روانشناسی گفته است. گام اول: انگیزه و هدف در قدم اول باید انگیزه و هدف خودتان را برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی مشخص کنید. از کنار این موضوع مهم به راحتی نگذرید که مهم ترین نکته این بخش همین هدف شماست! رشته روانشناسی یک اقیانوس عظیم است شما به دنبال صید چه چیزی هستید؟ هدف خودتان را مشخص کنید و آن را روی یک کاغذ بنویسید و در معرض دیدتان قرار دهید. هر موقع که احساس خستگی و فشار کردید کافی است با خودتان هدفتان را مرور کنید. گام دوم: انتخاب منابع قدم دوم مشخص کردن منابع است. می دانید که منابع کارشناسی ارشد روانشناسی زیاد و پراکنده هستند که نمی توان با اطمینان گفت چه منابعی برای امسال قطعا مرجع سوالات هستند اما طبق سال های اخیر می توان مهم ترین منابع را مشخص کرد و از خیر چند سوال پراکنده ای که منبع مشخصی ندارند با خیال راحت گذشت. از ابتدا بدانید که چقدر فرصت دارید، پایه علمی شما چطور است، رشته کارشناسی مرتبط بوده است و هدف شما چه رتبه ای است؟ اگر وقت ندارید، به رتبه تک رقمی نمی اندیشید و هدف شما دانشگاه های برتر نیست خواندن فقط خلاصه کتاب موسسات و جزوه های رتبه های برتر بهترین راه حل است چرا که اگر وقت نداشته باشید و منابع اصلی بخوانید نه تنها سودی نمی کنید بلکه ضرر هم خواهید کرد. شما بهتر است منابع خلاصه و کمتری بخوانید اما مطمئن باشید که آنها را تمام و دوره خواهید کرد. برخی از دوستان هم هستند که پایه عالی دارند و با اساتیدی درس داشته اند که به احتمال زیاد طراح سوال هستند. خوب اینها به جزوه ها و دانش کارشناسی خود اعتماد می کنند و البته اکثر منابع پیشنهادی را هم قبلا خوانده اند. بنابراین راه آنها شاید کمی جدا باشد که با خواندن سریع کتاب های اصلی و خواندن جزوه های اساتیدشان بار خودشان را ببندند. و اما برای سایر افراد و فردی که تغییر رشته می دهد بهترین راه شروع با منابع اصلی است. نظر من این است که برای یک تغییر رشته ای خواندن خلاصه کتاب کافی نیست. حال اگر این فرد وقت کمتری داشته باشد توصیه من این است که قبل از خواندن هر فصل حداقل یک بار فصل کتاب اصلی را به صورت رمان وار بخواند و بعد خلاصه کتاب موسسات یا جزوه رتبه های برتر را مطالعه کند و نهایتا در صورت وقت بسیار کم فقط خلاصه کتاب بخواند تا بیشتر مرور کند. برای آشنایی با اولویت های منابع کنکور کارشناسی ارشد روانشناسی می توانید به اینجا مراجعه کنید. گام سوم: برنامه ریزی حالا باید قدم سوم را بردارید. تا کی این منابع را خواهید خواند؟ خواندن جزوه ها را کی شروع خواهید کرد؟ کی دوره را شروع خواهید کرد؟ هر درس چقدر دوره لازم دارد؟ این یک برنامه بلندمدت است که می توان گفت از الان نوشته می شود اما قابل اصلاح است و به قول ما روانشناس ها یک فرایند سیال است! شما برنامه خودتان را می نویسید اما چون از اتفاقات بعدی و از اینکه هر درس چقدر وقت خواهد گرفت اطلاعی ندارید می توانید هر ماه آن را اصلاح کنید. برای مثال شاید شما بتوانید محاسبه کنید که روانشناسی بالینی را در هرهفته چند صفحه می خوانید اما برای درسی مثل آمار شاید امکان این امر نباشد. در اینجا دسترسی به یک مشاور که از روند درسی شما اگاه است و می تواند انتخاب ها و تصمیم های فرایندی شما را هدایت کند بسیار کمک کننده خواهد بود. قدم بعدی نوشتن برنامه کوتاه مدت است. این برنامه به نظر من باید هفتگی باشد و هر جمعه اصلاح شود. قبل از هر چیز مشخص کنید که روزی چند ساعت مطالعه خواهید داشت، ساعات استراحت، کلاس، تفریح و ... را مشخص کنید و یک حاشیه امن هم بگذارید. به فکر یک برنامه پیوسته باشید که با ساعات کم آغاز و به ساعات زیاد در نزدیک کنکور ختم می شود. بعد از چند هفته که روال عادی شروع شد ساعات متوسط را حفظ کنید. قطعا انتظار ندارید که بشنوید چند ساعت باید بخوانید! چون این یک موضوع شخصی است شاید برای کسی دوازده ساعت باشد و برای دیگری شش ساعت یا کمتر! شاید کند خوان باشید یا تندخوان، شاید عادت به ساعات زیاد داشته باشید یا نه. ولی برای ساعات متوسط که روال عادی شما خواهد بود شش ساعت را پیشنهاد می کنم. اگر فرصت ندارید و وقت کمی دارید مسلما باید یک برنامه پیوسته داشته باشید و در روزهای تعطیل زمان های از دست رفته را جبران کنید. قطعا زمان بالا نشانه کیفیت کار شما نیست ولی هرچه زمان بیشتر همراه با کیفیت باشد وضعیت بهتری خواهید داشت. به محض اینکه دیدید کیفیت کارتان پایین است برنامه را اصلاح کنید. بنابراین برنامه شما بسیار شخصی است اما مشاور می تواند در این فرایند شما را یاری کند و مواردی را به شما گوشزد کند. توصیه می شود هم برای شروع و هم در روند کار با مشاورتان در ارتباط باشید. نمونه ای از یک برنامه کوتاه مدت هفتگی در زیر اورده شده است. بر طبق دروس مختلف رشته روانشناسی می توان ساعات مختلفی را تنظیم کرد. مثلا علم النفس ساعت کمتری به خود اختصاص می دهد اما روانشناسی بالینی برعکس. برخی دروس دوره روزانه احتیاج دارند مثلا روانشناسی فیزیولوژیک، برخی مباحث آمار، لغات زبان تخصصی. برای درس های دوقسمتی مثل روان شناسی مرضی و کودکان استثنائی نیز میتوانید در هفته دو قسمت اختصاص دهید یا اینکه بعد از اتمام یک درس، بخش دوم را آغاز کنید. به طور کلی یک برنامه ریزی کلی که با خصوصیات، زمان و شرایط شما هماهنگ باشد بهترین برنامه است.   روز  زمان یک زمان دو زمان سه زمان چهار شنبه روانشناسی بالینی روانشناسی رشد آمار زبان یک شنبه روانشناسی بالینی روانشناسی رشد امار زبان دوشنبه روانشناسی بالینی روانشناسی رشد روش تحقیق زبان سه شنبه روانشناسی بالینی اسیب شناسی فیزیولوژی زبان چهارشنبه روانشناسی بالینی اسیب شناسی فیزیولوژی زبان پنج شنبه روانشناسی بالینی کودکان استثنائی انگیزش و هیجان زبان جمعه علم النفس جبران تفریح تفریح