ميگنا : پايگاه خبری روانشناسی و بهداشت روان 11 ارديبهشت 1390 ساعت 16:46 https://www.migna.ir/news/2960/دانشجويان-تربيت-معلم-خواهان-استخدام-هستيم-آموزش-وپرورش-تعهدي-نداريم -------------------------------------------------- عنوان : دانشجويان تربيت معلم:خواهان استخدام هستيم/ آموزش وپرورش:تعهدي نداريم -------------------------------------------------- متن : شماري از دانشجويان مراكز تربيت معلم در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، خواهان استخدام در دستگاه آموزش و پرورش شدند اما مقام هاي اين وزارتخانه مي گويند تعهدي براي استخدام آنان ندارند.       به گزارش  ايرنا، به گفته برخي از دانشجويان اين مراكز، در حال حاضر 8 هزار دانشجوي تربيت معلم دوره كارداني ورودي سال 1388 كه از طريق كنكور سراسري جذب اين مراكز شده اند، با مشكلات صنفي روبرو هستند. اين دسته از دانشجويان خواهان رديف استخدامي، كمك هزينه دانشجويي، رفع مشكل خدمت سربازي و برطرف كردن موانع در قوانين مديريت خدمات كشوري از جمله شرايط سن و مدرك دانشگاهي و امكان ادامه تحصيل از دوره كارداني به كارشناسي در اين مراكزهستند. يك دانشجوي مركز تربيت معلم قزوين كه نامش را ذكر نكرد، به خبرنگار ما گفت: اين مشكلات در حالي براي دانشجويان ورودي سال 88 بوجود آمد كه دانشجويان ورودي سال هاي قبل، از همه اين مزايا بهره مند بوده اند. يكي ديگر از دانشجويان مركز تربيت معلم كشور نيز مي گويد: دانشجويان ورودي سال 88 مراكز تربيت معلم تنها دانشجوياني هستند كه جزو دانشجويان آزاد محسوب مي شوند، اين در حالي است كه پس از ورودي هاي سال 88، دانشجوياني تحت عنوان سهميه فرهنگيان پذيرش شدند. به گفته اين دانشجو، همچنين دانشجويان ورودي سال 88 مراكز تربيت معلم، امكان ادامه تحصيل از مقطع كارداني به كارشناسي را نيز ندارند. رييس كميته آموزش و پرورش كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با خبرنگار اجتماعي ايرنا گفت: دانش آموختگان مراكز تربيت معلم با توجه به ضرورت احياي اين مراكز بايد در اولويت استخدام آموزش و پرورش قرار گيرند. نماينده مردم بابل در مجلس شوراي اسلامي، اظهارداشت: از آن جايي كه دانشجويان اين مراكز از سرويس هاي ويژه آموزش و پرورش بهره برده و با فضاي تعليم و تربيت آشنا مي شوند، نسبت به ساير متقاضيان آزمون استخدامي از اولويت برخوردار هستند. اين نماينده مجلس شوراي اسلامي، اضافه كرد: از آموزش و پروش توقع مي رود تا با برنامه ريزي جديد در كوتاه مدت و دراز مدت براي احياي مراكز تربيت معلم گام بردارد. كريمي فيروزجايي در پاسخ به اين پرسش كه با وجود اينكه آموزش و پرورش هيچ گونه تعهدي براي تربيت و استخدام فارغ التحصيلان مراكز تربيت معلم ندارد، تكليف دانشجويان اين مراكز چه مي شود؟ گفت: وزارت آموزش و پرورش بايد به اين مراكز اهميت دهد چرا كه بي توجهي وزارت آموزش و پرورش به مراكز تربيت معلم خسارات جدي به زيرساخت هاي تعليم و تربيت كشور وارد مي كند. وي با اشاره به اينكه در دولت هاي قبل، تعطيلي مراكز تربيت معلم و حذف معاونت پرورشي و تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش لطمات جدي به آموزش و پرورش وارد كرد، افزود: اين اقدام موجب به حاشيه رفتن مراكز تربيت معلم و معاونت پرورشي و تربيت بدني شد. وزير آموزش و پرورش هم در پاسخ به پرسش ايرنا در مورد انتقاد برخي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مبني بر استفاده نكردن آموزش و پرورش از دانش آموختگان مراكز تربيت معلم، گفت: اين وزارتخانه تعهدي براي استخدام دانش آموختگان مراكز تربيت معلم و آموزشكده هاي فني ندارد. 'حميدرضا حاجي بابايي' افزود: افرادي كه در مراكز تربيت معلم يا آموزشكده هاي فني تحصيل مي كنند، جزو نيروهاي استخدامي محسوب نمي شوند چرا كه دانشجوي تربيت معلم تعريف خاص خود را دارد و به افرادي فارغ التحصيل تربيت معلم گفته مي شود كه در آزمون و با رعايت شرايط لازم، پذيرفته شده باشند. به گفته وي، اين افراد بايد چهار سال در مراكز تربيت معلم فعاليت كنند كه در طول اين مدت، علاوه بر دريافت حقوق، از تمامي امكانات آموزش و پرورش نيز بهره مند مي شوند. وزير آموزش و پرورش با تاكيد بر اينكه در زمينه استخدام فرهنگيان، مطابق قانون عمل خواهيم كرد، گفت: در زمينه استخدام دانش آموختگان مراكز تربيت معلم، طبق قانون عمل خواهيم كرد همچنان كه اكنون براساس قانون اقدام به جذب حق التدريسي هايي كه داراي چهار سال سابقه كار و مدرك ليسانس، پنج سال سابقه كار و مدرك فوق ديپلم و هفت سال سابقه كار و مدرك ديپلم هستند، كرده ايم. حاجي بابايي با يادآوري اينكه تربيت دانشجو وظيفه آموزش و پرورش نيست، گفت: با اين حال، اكنون بر اساس مصوبه مجلس شوراي اسلامي به صورت موقت در مراكز تربيت معلم، دانشجو پذيرفته مي شود و اين تا زماني است كه دولت، سند ملي آموزش و پرورش را به صورت لايحه ارايه و مصوب كند و پس از تصويب اين لايحه، وزارت آموزش و پرورش به رسالت اصلي خود مي پردازد. رييس مجتمع آموزش عالي پيامبر اعظم (ص) نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: درسال گذشته هشت هزار دانشجو در دوره كارداني در مراكز تربيت معلم پذيرفته شدند كه هيچ تعهدي براي استخدام آنان در دفترچه آزمون قيد نشده بود. 'سهراب رضايي' اضافه كرد: در اين دفترچه مقرر شده بود در صورت نياز، آموزش و پرورش اقدام به استخدام آنان خواهد كرد. وي ادامه داد: اكنون آموزش و پرورش هيچ تعهدي براي پرداخت كمك هزينه دانشجويي، كد پرسنلي، رفع مشكل خدمت سربازي براي ادامه تحصيل و رديف استخدامي اين دانشجويان ندارد. رضايي در عين حال گفت: دانشجويان مراكز تربيت معلم وروي سال 88 نگران اين مشكل نباشند زيرا اخيرا وزير آموزش و پرورش طي نامه اي به رييس جمهوري خواستار رفع مشكل اين دسته از دانشجويان مراكز تربيت معلم شد و رييس جمهور نيز براي رفع اين مشكل دستور مساعدت داده است تا مشكلات آنان تا زمان فارغ التحصيلي برطرف شود. وي اضافه كرد: دانشجويان ورودي 88 چون شامل سهميه فرهنگيان نمي شوند و جزو دانشجويان آزاد به شمار مي آيند، آموزش و پرورش نسبت به استخدام آنان تعهدي ندارد و نمي توانند از مزاياي فرهنگيان استفاده كنند. رييس مجتمع آموزش عالي پيامبر اعظم (ص) گفت: محدوديتي براي ادامه تحصيل اين دسته از دانشجويان از دوره كارداني به كارشناسي وجود ندارد اما اين دانشجويان نمي توانند از مزاياي فرهنگيان براي ادامه تحصيل استفاده كنند بلكه مي توانند به صورت آزاد ادامه تحصيل دهند. اين مقام مسوول ادامه داد: در قوانين مديريت خدمات كشوري دو ماده قانوني وجود دارد كه دست ما را براي جذب دانشجوي آزاد تربيت معلم در آموزش و پرورش بسته است. رضايي خاطرنشان كرد: براي رفع اين مشكل، طرحي را پيشنهاد داده ايم تا اين محدوديت ها از قوانين مديريت خدمات كشوري برداشته شود كه در صورت تصويب اين طرح، مشكل اين دست از دانشجويان نيز برطرف مي شود.