سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ / ۲۳:۲۹
کد مطلب: 46958
۰

پیشرفت تکنولوژی عامل بلوغ زودرس کودکان

پیشرفت تکنولوژی عامل بلوغ زودرس کودکان
میگنا: مژگان نیکنام با بیان اینکه "بلوغ"، نوعی فرآیند تحولی جسمی و روانی در زندگی انسان‌هاست، افزود: بلوغ نقطه تحول بزرگ زندگی است که موجب رشد فیزیولوژیکی و روانی می‌شود، این درحالیست که این فرآیند برای زنان و دختران بسیار آینده سازتر است، چراکه دختران در مراحل بعدی زندگی خود نقش "مادری" را تجربه می‌کنند.

نیکنام با اشاره به اینکه دنیای کودکانه به سه مقطع کودکی اولیه، کودکی میانه و کودکی پایانی تقسیم می‌شود و انسانها باید در هر کدام از این مقاطع به مرور رشد کنند، افزود: این درحالیست که بلوغ زودرس موجب می‌شود کودک یکی از مراحل رشدی را به درستی طی نکند و نتواند از نظر فکری و روانی رشد مناسبی داشته باشد، بلوغ زودرس عوارض روانی زیادی برای کودک به وجود می‌آورد و در سنین بالا به صورت افسردگی پدیدار می‌شود.

بنابر اظهارات این روان‌شناس و بر اساس تحقیقات انجام شده با ورود زندگی مدرن و به دلیل پیشرفت تکنولوژی، فناوری و اطلاعات در جهان فرآیند بلوغ زودرس رو به رشد است.

وی با بیان اینکه بلوغ زودرس زمینه‌ساز مشکلات هویتی است، تاکید کرد: از نظر روانی و اجتماعی پیشرفت تکنولوژی و شبکه‌های اجتماعی یکی از مهمترین عوامل بلوغ زودرس به شمار می‌رود. باتوجه به اینکه دریافت اطلاعات و افزایش آگاهی باید متناسب با مقطع سنی کودکان اتفاق بیفتد، رشد تکنولوژی و اطلاعات، افزایش آگاهی و تغییر سبک الگوهای زندگی در خانواده‌ها موجب شده تا فرآیند بلوغ زودرس به سرعت فراگیر شود.

نیکنام ادامه داد: امروزه دیگر افراد جامعه متناسب با سن و مقطع زندگی خود اطلاعات دریافت نمی‌کنند و از طرفی دیگر تغییر الگوهای سبک زندگی سبب شده کودکان عمدتاً با بزرگسالان بزرگ شوند و تعامل با همسالان خود را کمتر تجربه کنند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا کودکان ساکن روستاها و شهرستان‌ها که به تکنولوژی و اطلاعات دسترسی چندانی ندارند، زودتر به بلوغ می‌رسند؟ تصریح کرد: برخی از کودکان هویت ضبط شده‌ای از والدینشان دریافت می‌کنند، کودکان ساکن شهرستانها از دوران کودکی کنار والدین خود کشاورزی و قالیبافی می‌کنند و نسبت به سایر کودکان زودتر وارد دنیای کار و بزرگسالی می‌شوند، همین مسئله نوعی هویت ضبط شده است که در بلوغ جسمانی و روانی کودک تأثیرگذار است.

این روانشناس نبود بستر مناسب تربیتی در خانواده‌ها را علت دیگر بلوغ زودرس دانست و یادآور شد: عمدتاً تعداد دخترانی که بلوغ زودرس را تجربه می‌کنند بیشتر از پسران است. دختران زودتر وارد دنیای بزرگسالی می‌شوند و کمتر از پسران طعم دنیای کودکانه را می‌چشند.

به گفته این روانشناس، والدین می‌توانند با اصول تربیتی، الگوهای رفتاری، سبک زندگی صحیح و ارائه اطلاعات مناسب سن کودکان، از بلوغ زودرس فرزندان خود جلوگیری کنند.
 
مرجع : ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
زندگی آنقدر ابدی نیست که هر روز بتوان مهربان بودن را به فردا موکول کرد