جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۸ فروردين ۱۳۹۱ / ۱۱:۳۲
کد مطلب: 10040
۰

زندگی سالم، طول عمر بیشتر

   
هفتم آوریل(هجدهم فروردین ماه)،آغاز روزی است كه بهداشت و سلامت را برای طول عمری بیشتر و زندگی سالم به ارمغان خواهد آورد.'روز بهداشت جهانی' كه همه ساله برای بهبود زندگی با ارزش انسان ها در سراسر دنیا گرامی داشته می شود.انسان از گذشته تا به امروز، برای دست یابی به طول عمر بیشتر، به دنبال كیمیای سلامت و شادمانی بوده است.

این هدف، چندان دور از دسترس نبوده است؛ چون با گذشت زمان، انسان ها به این نتیجه رسیدند كه طول عمر بیشتر نیازمند توجه كافی به سلامت جسم و ذهن است.امری كه با تغذیه ، خواب مناسب، ورزش مستمر و تقویت ذهنی و جسمی لازم میسر خواهد شد.

اما با گذشت زمان و افزایش سن، انسان ها بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هایی قرار گرفتند كه هر كدام از این بیماری ها ناشی از عوامل موثر بسیاری بود كه زندگی آنان را تحت پوشش قرار می داد و از طول عمر آنان می كاست.

این امر سبب شد تا سازمانی برای حفظ سلامت و بهداشت بشر ایجاد شود تا با ارائه راه كارهای مفید همزمان با افزایش سن، خطرهای ابتلا به بیماری های سخت و مزمن را در سراسر جهان شناسایی و راههای درمان آن را مشخص و عمومی سازد.

تاسیس 'سازمان جهانی بهداشت' در سال 1945 میلادی در اجلاس سانفرانسیسكو به پیشنهاد نمایندگان دو كشور چین و برزیل مطرح شد.

در هفتم آوریل سال 1948 میلادی این نمایندگان با ارسال اساسنامه سازمان جهانی بهداشت، به سازمان ملل، رسما سبب تاسیس چنین سازمانی شدند البته دو سال قبل از آن، 'محمدحسین حافظی'، رییس هیات نمایندگی ایران در كنفرانس نیویورك با ارسال نامه ای مبنی بر نامگذاری روزی به عنوان روز جهانی بهداشت خواهان رسمیت بخشیدن به این سازمان شد.

از آن پس،همه ساله هجدهم فروردین ماه مصادف با هفتم آوریل، به عنوان 'روز جهانی بهداشت' با انتخاب شعار و موضوعی بهداشتی و هدف افزایش آگاهی مردم در مورد بهداشت و سلامت،در كشورهای مختلف جهان گرامی داشته می شود و برنامه هایی در سطح بین المللی، منطقه ای و محلی ارائه می دهد.

این سازمان هر سال شعاری را برای فعالیت های خود در سراسر جهان انتخاب می كند. شعار سال 2012 این سازمان 'زندگی سالم، طول عمر بیشتر' و موضوع آن 'سالمندی و سلامت' است.

البته این سازمان با انتشار روزشمار هفته سلامت از 18 تا 24 فروردین(7 تا 12 آوریل) با عناوین سالمندی، ورزش و سلامت معنوی، سالمندی و آموزش همگانی، سالمندی و حوادث و بلایا، سالمندی و شهرهای دوستدار سلامت، سالمندی، سلامت و همكاری‌های بین‌بخشی، سالمندی و مراقبت در برابر بیماری‌ها و سالمندی و كرامت اجتماعی' خواستار احقاق اهداف مهم خود شد تا بتواند در این سال شرایط مناسبی را برای افزایش طول عمر و كمك به سالمندان و كسب سلامت و بهبودی آنان ایجاد كند.

این سازمان عوامل مختلفی را دراین زمینه مطرح ساخته است كه برخی از آنها ، عبارت است از وجود نظم در زندگی ، ثبات اجتماعی و خوش بینی. براساس گزارش این سازمان جهانی، چنین افرادی بسیار كمتر از اشخاص بدبین و ناراضی ، در معرض ابتلا به بیماری های مختلف و مرگ قرار می گیرند.

در واقع خوش بینی ارمغانی برای زندگی طولانی است، هر چند كه آن را تضمین نمی كند اما چشم اندازی برای دوری از بیماری و برخورداری از یك زندگی سالم است.

علاوه بر خوش بینی عوامل دیگری وجود دارد كه در قالب وجدان و وظیفه شناسی و بر اساس خصوصیات اخلاقی تعریف شده اند؛ عواملی چون'نظم شخصی، توانایی توكل‌كردن، ارزش‌قائل‌شدن و آرزوی رسیدن به اهداف' كه زندگی طولانی را به عنوان هدیه ای برای سلامت بشر تضمین می كنند.

اما عواملی چون عصبانیت، ناامیدی های مزمن، مصرف دخانیات و استفاده از غذاهای ناسالم سبب ایجاد بیماری و كاهش طول عمر خواهند شد.

البته بر اساس یافته های مركز كنترل بیماری ها، تمرین رفتارهای سلامت آفرین می تواند تا حدی از ابتلا به بیماری بكاهد و از بروز بیماری های موثر كشنده جلوگیری كند.

در واقع سن نقش زیادی در این زمینه ایفا نمی كند، زیرا در هر سن و سالی می توان الگوی رفتاری سالمی برای نوع تغذیه و روش زندگی انتخاب كرد.

الگوی رفتاری كه با رعایت عواملی مانند 'نكشیدن سیگار، تقویت توانایی پویایی و چشایی، تغذیه سالم، پیروی از رژیم غذایی صحیح، ورزش كردن، امید به زندگی،كنترل وزن، كاهش علائم افسردگی، اضطراب و استرس، خواب مناسب و راحت' سبك زندگی را برای افزایش عمری طولانی تضمین كند.

البته به دلیل شرایط خاصی كه سالمندان در كل دنیا دارند، ممكن است این الگوهای رفتاری تا حدودی متفاوت باشند بنابراین باید كشورها در سیاست گذاری ها و تغییرات در برنامه های خویش بیشترین توجه خود را بر قشر سالمند معطوف سازند تا بتوانند رویكردهای مناسب بهداشت و سلامت را برای تغییر همزمان با این هرم سنی آماده سازند.

سازمان بهداشت جهانی پیش بینی كرده است: با توجه به اینكه در سال 2010 میلادی، ده و نیم درصد از جمعیت جهان را سالمندان تشكیل می دادند، این رقم احتمالا تا سال 2050 به 21 درصد افزایش خواهد یافت.

این سازمان با انتخاب موضوع سالمند و سلامت خواهان بررسی مشكلات قشر سالمند و بهبود شرایط بهداشت و سلامت آنان در سراسر جهان است تا برنامه ریزی های مناسب مانند آموزش همگانی، ارائه خدمات بهداشتی در همه سطوح پیشگیری، تشخیص بموقع، درمان و توانبخشی، ایجاد مراكز حمایت از خودمراقبتی، مراقبت در منزل، خدمات روزانه و همچنین ارائه خدمات رفاهی اجتماعی را به اجرا درآورد.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.