چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۱ / ۱۸:۵۳
کد مطلب: 10122
۰

خطرناك ترین گسل ایران


رییس سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی شمال غرب كشور اعلام كرد: گسل تبریز به دلیل بیشترین ساخت و ساز و تراكم جمعیت بر روی آن خطرناك ترین گسل ایران است.

به گزارش ایرنا 'موسی نیرومند' روز یكشنبه در نشست مطبوعاتی و رادیو تلویزیونی گفت: این گسل حتی از گسل شمال تهران و گسل های البرز و زاگرس و سایر گسل های ایران خطرناك تر بوده و در صورت رخ دادن زلزله در تبریز، شهر با تكان مواجه می شود، ولی شمال و شرق این كلانشهر كه بر روی گسل واقع شده است، دچار زمین لغزش شده و گسیختگی به وجود می آید.

وی با اشاره به اینكه گسل شمال تبریز فعال است و وقوع زمین لرزه های بزرگ در آینده نامعلوم واقعیت انكار ناپذیر است، افزود: در زمان گسیختگی زمین هیچ بنای انسان ساز مقاومت نداشته و تخریب می شود، روستاهای ترب، خواجه مرجان و گروس بخش هایی از اطراف تبریز نیز بر روی گسل قرار دارند.

نیرومند خاطرنشان كرد: برای نخستین بار براساس توافقنامه بین استانداری آذربایجان شرقی و سازمان زمین شناسی شمال غرب كشور امسال نقشه مخاطرات زمین شناسی این استان تهیه می شود تا به عنوان ابزار كار در ساخت و سازها، شهرك سازی ها و اجرای طرح های عمرانی مثل سد سازی مورد استفاده تخصصی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینكه برای نخستین بار است كه سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی شمال غرب كشور از بودجه استانی استفاده می كند، گفت: با مساعدت مالی استانداری آذربایجان شرقی این نقشه تهیه می شود و با آگاهی صاحبان طرح و رعایت نقشه مخاطرات زمین شناسی كلانشهر تبریز ساخت و سازها و طرح های مختلف عمرانی از زمین لغزش ها و دیگر مخاطرات در امان خواهند بود.

نیرومند تاكید كرد: در خصوص مخاطرات شهر تبریز و گسل های آن باید هماهنگی بیشتری بین مراكز تحقیقاتی و اجرایی ایجاد شود.

وی خاطرنشان كرد: مطالعات و اطلاعات زمین شناسی از هدر رفتن سرمایه جلوگیری كرده و ضریب ایمنی در طرح ها و پروژه های مختلف را افزایش می دهد.

نیرومند با اشاره به پیشتازی سازمان زمین شناسی شمال غرب كشور در زمینه تهیه نقشه های زمین شناسی در بین سایر سازمان های زمین شناسی كشور و رشد سه برابری آن ،اظهار كرد: سال گذشته 10 ورقه نقشه زمین شناسی با مقیاس یك در 125 هزار تهیه و هشت ورقه نقشه دیگر نیز به شورای ارزیابی كشور ارسال شده كه بی سابقه می باشد.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!