جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۱ / ۰۷:۱۶
کد مطلب: 10361
۰

عكس/ پاره کردن صفحات کتاب در کتابخانه ملی!

    برخی از اعضای کتابخانه ملی که قشر دانشگاهی کشور را شامل می‌شوند، تعدادی از کتاب‌های کم‌یاب آن را مورد آسیب جدی قرار داده‌اند. این کتاب‌ها برای متنبه کردن آسیب‌رسانان اخیراً در ورودی تالار مطالعه کتابخانه ملی به نمایش درآمده‌اند.
به گزارش مهر، به تازگی تصاویری از کتاب‌هایی که از سوی برخی مراجعان به کتابخانه ملی ایران به شیوه‌هایی از قبیل کشیدن ماژیک روی متن کتاب، پاره کردن صفحات، ریختن چایی و نوشیدنی‌های دیگر بر آن و حاشیه‌نویسی در صفحات کتاب، آسیب دیده‌اند، در یکی از بخش‌های این کتابخانه به نمایش درآمده است.

مراجعان به کتابخانه ملی اصولاً دانشجویان و پژوهشگران مقطع کارشناسی به بالا هستند و این 19 تصویر گلچینی است نازیبا از رفتار نامناسب برخی از این فرهیختگان در زمان استفاده از کتاب‌های موجود در تالارهای مطالعه کتابخانه ملی.



نمایشگاه کتاب‌های آسیب دیده از سوی تعدادی از این دانشجویان و پژوهشگران عضو کتابخانه ملی در ورودیِ همان مکانی که آنها کتاب‌ها را برای مطالعه تحویل می‌گیرند (تالارهای مطالعه)، برپا شده است؛ هدف شاید این باشد؛ تلنگری به جامعه فرهیخته دانشگاهی ما. (شاید هم به صدا درآوردن زنگ خطر!).

بر اساس مقررات عمومی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، خدشه‌دار کردن میز و صندلی، آسیب رساندن به کتاب‌ها و منابع کتابخانه، هر نوع خط کشی و علامت گذاری در منابع، گذاشتن هر نوع وسیله از جمله قلم و... بین صفحات کتاب‌ها، اختلال در سیستم‌های رایانه‌ای و موارد مشابه علاوه بر لغو عضویت، مستوجب برخورد قانونی نیز خواهد بود.



این در حالی است که تصاویر نمایشگاه اخیر نشان می‌دهد برخی از مراجعان تنها به استفاده از خودکار، مارکر و مداد در متن کتاب، ریختن چای روی صفحات آن، استفاده از صفحات خالی به جای چرک نویس و اقداماتی از این قبیل اکتفا نکرده‌اند و با پاره کردن برخی صفحات - لابُد مورد نیازشان (!) - چرخه این رفتار نامناسب با «یار مهربان» را تکمیل کرده‌اند.

متاسفانه تمام این اتفاقات در مورد برخی نسخ خطی و تک نسخه‌ها - کتاب‌هایی که تنها یک نسخه از آنها در تالارهای مطالعه موجود است - هم رخ داده است؛ به عنوان مثال تعدادی از صفحات کتاب «تحفه‌المجالس» (نسخه متعلق به سال 1326) از سوی یکی از اعضا که آن را به امانت گرفته، پاره شده است.



در موردی دیگر، تعداد زیادی از صفحات میانی کتاب مهم و کم‌یاب «فرهنگ اساطیر یونان و رم» نوشته پیر گریمال به شماره ثبت 588442 که تنها یک نسخه از آن (مربوط به سال 1356) در کتابخانه ملی موجود است، پاره شده است.

بر اساس مقررات عمومی کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران همچنین «همراه داشتن هر گونه مواد خوراکی و آشامیدنی و تنقلات در سالن ورودی و تالارهای مطالعه ممنوع است». این در حالی است که صفحات برخی از کتاب‌ها به دلیل ریختن چایی و بعضاً شکر، اصلاً باز نمی‌شود و متن کتاب اساساً قابل بازیابی هم نیست!



در بند 19 و پایانی مجموعه مقرررات مذکور آمده است: «عدم رعایت مقررات کتابخانه موجب ابطال کارت عضویت شده و مراتب به خانواده عضو و دستگاه معرفی کننده، اعلام و گزارش تخلف جهت پیگرد قانونی به مراجع ذیصلاح ارسال خواهد شد».

البته تاکنون هیچگونه گزارشی از این «پیگیری قانونی» از سوی کتابخانه ملی صورت نگرفته - و یا دست کم خبر آن منتشر نشده است - شاید برپایی این نمایشگاه آخرین هشدار به اعضایی باشد که با رفتار نامناسب خود با «یار مهربان» امکان استفاده از آن را برای دیگران هم از بین می‌برند.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!