چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۱ / ۰۷:۰۳
کد مطلب: 10399
۴
۱۱

زردچوبه ضدسرطان و به سلامت قلب کمک مي کند

    زردچوبه گياهي است علفي، پايا و داراي ريزوم هايي که از آن ساقه ي هوايي به ارتفاع يک تا يک و نيم متر خارج مي شود. برگ هاي اين گياه در قاعده ي ساقه، تقريباً غلاف دارد و در بالاي ساقه، بدون غلاف هستند. ساقه ي گل دار از بين برگ ها خارج شده و به رنگ سبز مايل به زرد يا زرد است. قسمت مورد استفاده، ريزوم ها است که کشت کاران پس از کندن و بيرون آوردن آن از زمين، ريشه هاي فرعي را جدا کرده و پس از شست و شو، در آفتاب، خشک مي کنند؛ سپس به مصرف مي رسانند. زردچوبه در ايران نمي رويد و جزء اقلام وارداتي است. زردچوبه بیش از ۲هزارو۵۰۰سال در هند، به عنوان رنگ مورد استفاده قرار می گرفت و با گذشت قرن ها، خاصیت دارویی این ادویه نیز آشکار شد.

این ادویه سال هاست به دلیل خاصیت ضدالتهابی که دارد شهرت پیدا کرده است، بررسی های اخیر نیز نشان می دهد که زردچوبه بیماری های مختلفی را نیز درمان می کند.

نام‌های دیگر آن: عروق الصفر، عروق الزعفران، عروق الصباغین، حشیشه الصفرا، حشیشه الخلاف و بقله الخطاطیف می‌باشد   زردچوبه به سلامت قلب کمک مي کند محققان مي گويند مصرف ادويه کاري براي پيشگيري از بروز حمله قلبي در افرادي که تحت عمل قلب باز قرار گرفته اند، موثر است.به نقل از سايت «CNN» کورکومين موجود در زردچوبه که يکي از ادويه هاي تشکيل دهنده ادويه کاري است نقش اصلي را برعهده دارد.نتايج بررسي هاي جديد نشان مي دهد افزودن کورکومين به رژيم غذايي بيمار، خطر حمله قلبي را بعد از عمل قلب کاهش مي دهد.التهاب نقش عمده اي در بروز انواع بيماري ها ازجمله بيماري قلبي دارد و سال هاست که ثابت شده کورکومين کاهش دهنده التهاب است.migna.ir
* خاصیت طبیعی ضدعفونی کننده و ضدباکتریایی آن برای درمان عفونت زخم و سوختگی مفید است.

*مانع بروز سرطان پروستات می شود و رشد سلول های سرطانی را کند می کند.

*خطر بروز لوسمی (نوعی سرطان خون) کودکان را کاهش می دهد.

*به طور طبیعی کبد را سم زدایی می کند.

*با از بین بردن تراکم آمیلوئید (Amyloyd) در مغز باعث کند شدن پیشرفت بیماری آلزایمر می شود.

*مانع وقوع متاستاز در سرطان های مختلف می شود.

*ماده ضدالتهابی قوی و بدون عارضه جانبی است.

*مسکن طبیعی است.

*به سوخت و ساز چربی و حفظ وزن کمک می کند.

*در طب چینی برای درمان افسردگی به کار برده می شود. به طور طبیعی آرتریت روماتوئید را درمان می کند.

*اثر داروی شیمی درمانی را افزایش می دهد و عوارض جانبی آن را کاهش می دهد.

*التیام زخم را سرعت می بخشد و به بازسازی پوست آسیب دیده کمک می کند.

*داءالصدف و ناراحتی التهابی پوستی را درمان می کند.

*برای شادابی پوست مفید است. مخلوطی از آب لیمو یا آب خیار و کمی زردچوبه را به پوست صورت بمالید و بگذارید به مدت ۳۰دقیقه روی پوست بماند و سپس آن را بشویید.

*تقویت کننده استخوان است و همانند شیر پوکی استخوان را به تاخیر می اندازد. مصرف شیر با مقدار کمی زردچوبه استخوان ها را تقویت می کند.

*باعث مرطوب شدن پوست بدن می شود. به طور مرتب قبل از رفتن به حمام آن را به تمام بدن خود بمالید.

*باعث انعطاف پذیری پوست در دوران حاملگی می شود. مخلوطی از سرشیر یا ماست و زردچوبه را قبل از حمام به مدت ۱۵تا۳۰دقیقه روی شکم زن حامله ماساژ دهید تا با انعطاف پذیری پوست احتمال ترک های پوستی پس از زایمان از بین برود.

مهم ترين خاصيت زردچوبه، خاصيت صفرا آوري آن است. از ديگر خواص آن اثرات ضد التهاب، ضد سموم بعضي مارها، ضد سموم کبدي، ضد باکتري، ضد سرطان، ضد نفخ و مقوي معده هستند.
تأثیر زردچوبه در روماتیسم مفاصل

یك بررسی جدید نشان می ‌دهد كه زردچوبه و مكمل‌های غذایی آن ممكن است به پیشگیری و  درمان برخی بیماری‌های استخوانی مثل آرتریت روماتوئید و پوكی استخوان كمك كند.
ریشه زردچوبه در طب سنتی آسیا برای قرن‌ها به عنوان درمانی برای التهاب مفاصل یا آرتریت كاربرد داشته است. داروهای ضد التهابی نوین كه برای درمان آرتریت به كار می‌ روند، عوارض جانبی بسیاری دارند، بنابراین پزشكان و پژوهشگران به دنبال شیوه‌های درمانی جایگزین برای این بیماری بوده‌اند.
دكتر ژانت ال فانك از كالج پزشكی دانشگاه آریزونا یكی از پژوهشگران در تحقیق فوق در این باره گفت:" هدف ما از بررسی داروهای گیاهی خاص این است كه بین خواص مفید گیاهان دارویی سنتی و اثرات زیان بار آنها افتراق دهیم. به این ترتیب امیدواریم نه تنها شیوه‌‌های طب سنتی را درك كنیم و به آزمون بگذاریم، بلكه استفاده آنها را نیز پیشرفت دهیم و اصلاح كنیم."

دكتر فانك با دكتر باربارا ان. تیمرمن، رئیس مركز پژوهش طب گیاهی آریزونا برای بررسی بهتر اثرات مواد شبه كوركومینی در زردچوبه عصاره‌هایی با میزان استاندارد تهیه كردند. سپس تأثیربخشی آنها را بر روی موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به آرتریت روماتوئید آزمایش كردند. نتیجه آن بود كه این مواد واقعاً علائم التهاب مفصل را كاهش می ‌دهند.

دكتر فانك معتقد است كه نتایج مشابهی در انسان‌ها نیز مورد انتظار است، اما باید با آزمون‌های بالینی ثابت شود.

فانك گفت اگر معلوم شود كه چنین اثری در انسان‌ها نیز رخ می ‌دهد، احتمالا روزی 5/1گرم مواد شبه ‌كوركومینی باید مصرف شود، كه حدود 10 برابر میزان مصرف روزانه زردچوبه یك فرد متوسط هندی است. بنابراین تنها راه برای تأمین این مقدار مواد شبه ‌كوركومینی، از راه مكمل‌های غذایی است.

به گفته فانك احتمالاً سایر مواد موجود در زردچویه به جز كورکومین هم دارای خواص ضد التهابی هستند و این مواد همراه هم با كورکومین التهاب را مهار می‌ كنند.   خواص زردچوبه با دو عمل نادرست از بین می رود؟!
آیا می دانید زردچوبه دارای خواص بسیار زیادی می باشد و مهمتر آن که، خواص این ادویه با دو عمل نادرست به هنگام آشپزی و طبخ غذا از بین می روند...

نتایج یک مطالعه حاکی از آن است که ماده موثره و دیگر ترکیبات موجود در ریزوم(ساقه زیرزمینی) زردچوبه دارای اثرات فارماکولوژیک متعدد از جمله ضد رادیکال آزاد، ضد التهاب، ضد سرطان و کاهنده چربی و قند خون بالا و اثر بر سیستم ایمنی در تحقیقات آزمایشگاهی و بعضاً بالینی است.
خواص زردچوبه بر اثر حرارت و به مرور زمان كاهش می‌یابد
یك متخصص تغذیه گفت: بخشی از اثرات زردچوبه مربوط به اسانس آن است به همین علت خواص زردچوبه بر اثر حرارت و به مرور زمان كاهش می‌یابد.

مرتضی صفوی  افزود: زردچوبه از پیگمان‌های زرد رنگ، از دسته كوركومینوزیدها تشكیل شده است.
وی گفت: زردچوبه ضد آمیب، ضد درد، ضد اسید معده، ضد آرتریت، ضد باكتری، پادزهر آرسنیك، ضد ادم، ضد حساسیت، ضد سرطان، ضد تب، ضد عفونی كننده، ضد اسپاسم، ضد تومور، ضد زخم معده و ضد نفخ است.
این متخصص تغذیه اضافه كرد: از دیگر خواص زردچوبه می‌توان به قابض بودن، ادرارآور، خلط آور، محافظ معده، بندآورنده خون، محافظ كبد، كاهش دهنده چربی خون و مقوی معده اشاره كرد.
صفوی گفت: برای نگهداری زردچوبه نباید از ظروف پلاستیكی استفاده كرد. بهترین ظروف برای نگهداری آن ظروف آلومینیومی و شیشه‌های رنگی (قهوه‌ای) است. هم چنین در ظرف باید كاملاً بسته باشد.
وی افزود: ریشه و ریزوم زردچوبه كه پودر نشده است در برابر حرارت مقاوم‌تر از پودر آن است، ولی چون اكثراً پودر زردچوبه در بازار به فروش می‌رسد، برای نگهداری طولانی مدت آن بهتر است در جای خنك نگهداری شود.
این متخصص تغذیه اضافه كرد: بخشی از اثرات زردچوبه مربوط به رایحه (اسانس) آن است كه بر اثر حرارت و به مرور زمان كم می‌شود، لذا زردچوبه كهنه دارای خواصی كمتر از زردچوبه تازه است.
فرآورده هاي دارويي:
حدود 70 فرآورده دارويي از زردچوبه در نقاط مختلف جهان تهيه و مصرف مي شوند. بيشتر اين محصولات مربوط  به بر طرف کردن مشکلات صفرا و به عنوان صفرا آور هستند. از زردچوبه به صورت پودر در تغذيه  مصرف مي شود. هم چنين به صورت مخلوط به شکل ادويه در جهان مصرف زيادي دارد و يکي از پُر مصرف ترين اشکال آن به صورت پودر کاري است. هم چنين تنتور زردچوبه  نيز تهيه شده که مقدار مصرف آن نيم تا يک ميلي ليتر سه بار در روز مي باشد.   نکات قابل توجه:
1- براي مصرف دارويي زردچوبه، مي توان آن را در کپسول هاي پانصد ميلي گرمي ژلاتيني که در داروخانه ها به فروش مي رسند، پُر نموده و استفاده کرد.

2- در صورتي که بخواهيم از اثر دارويي زردچوبه استفاده کنيم مسلماً ميزان مصرف آن بايد بيش از اندازه غذايي و در حد توصيه شده باشد.

3- براي نگه داري زردچوبه نبايد از ظروف پلاستيکي استفاده کرد. بهترين ظروف آلومينيومي و شيشه هاي رنگي (قهوه اي) مي باشند. هم چنين درب ظرف بايد کاملا بسته باشد.

4- ريشه و ريزوم زردچوبه که پودر نشده است در برابر حرارت مقاوم تر از پودر آن است، ولي چون اکثراً پودر زردچوبه در بازار مصرف به فروش مي رسد، براي نگه داري طولاني مدت آن بهتر است در جاي خنک نگه داري شود.

5- چون بخشي از اثرات زردچوبه مربوط به رايحه (اسانس) آن مي باشد که در اثر حرارت و يا مرور زمان کاسته مي شود، لذا زردچوبه کهنه داراي خواصي کمتر از زردچوبه تازه است.

6- ميزان مصرف زردچوبه به عنوان دارويي تا روزي 3 گرم براي اشخاص بالغ بلامانع مي باشد. گزارشاتي مبني بر مصرف 8 تا 10 گرم زردچوبه به طور روزانه در هندوستان بدون اثرات جانبي در انسان به چاپ رسيده است.   30فروردين1391- میگنا تبيان /خراسان/ فارس دکتر محمد حسين صالحي سورمقي – دکتراي داروسازي / و عضو هيات علمي دانشکده داروسازي

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

محبوبه نیکنام
با تشکر مطالب بسیار عالی و کامل بود. من شخصا زرد چوبه را با کمی خمیر دندان مخلوط می کند وبه دندان هایم میزنم جرم گیر بسیار عالی است.
فرزاد
Iran, Islamic Republic of
سلام مرثی از اطلاعات خوبتون
میخواستم بدونم ممکنه زرد چوبه باعث بی خوابی یا خارش بشه ، در واقع تولید حساسیت کنه؟
Iran, Islamic Republic of
نه حساسیت نمیده
Iran, Islamic Republic of
لوبیا سبز
چس
Iran, Islamic Republic of
چرا کپی نمیشه؟
Iran, Islamic Republic of
چنانچه ترازو در منزل نباشد چطور ميتوان ميزان مصرف روزانه را بر اساس قاشق چاي خوري محاسبه نمود؟
مثلاً 1/2 يا 1/4 قاشق چاي خوري براي مصرف روزانه مناسب است؟
Iran, Islamic Republic of
خیلی عالی بودخدا شما دکترارو از ما نگیره
شهلا
Iran, Islamic Republic of
مصرف آن البته بمدت طولانی درد های مفصلی رادرمان میکند من روزانه پس ازناهار یک قاشق شربت خوری در آب چوش ریخته میخورم درد زانویم کاملا بر طرف شده.
رویا طالبی
Iran, Islamic Republic of
واقعا عالی بود متشکرم
Mahnaz
Australia
من از زردچوبه برای عفونت زخم استفاده کردم و چند روز مالیدم و با گاز استریل بستم واقعا معجزه کرد
سجاد
Iran, Islamic Republic of
سلام باتشکر مبحث مفید و پرکاربرد در تغذیه وسلامتی بود.یاعلی
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.