جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۱ / ۰۸:۴۴
کد مطلب: 10404
۰

تاثير آهن در تقويت يادگيري

محمود عجم، عضو هيئت علمي دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با بيان اينکه آهن بر افزايش ميانگين نمره يادگيري، سرعت و دقت تأثير مثبت دارد، اظهار کرد: کمبود آهن و کم‌خوني و فقر آهن يکي از مهم‌ترين مشکلات تغذيه‌اي و بهداشت عمومي در جهان به شمار مي‌رود و بر اساس برآورد سازمان جهاني بهداشت در حدود 2 ميليارد نفر از مردم جهان به کم‌خوني مبتلا هستند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، وي افزود: نوجوانان به ويژه دختران از جمله گروه‌هاي آسيب‌پذير و در معرض خطر کم‌خوني هستند و پيامدهاي زيانبار کم‌خوني فقر آهن از جمله کاهش ضريب هوشي و کاهش قدرت يادگيري و اختلال در رشد جسمي و نهايتا کاهش توانمندي‌هاي ذهني و جسمي روند توسعه کشورها را به خطر انداخته است.

عضو هيئت علمي دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي مشهد گفت: در پژوهشي نمونه‌گيري در 10 دبيرستان به طور خوشه‌اي از نقاط مختلف شهرستان مشهد انتخاب و به طور تصادفي نمونه‌ها از بين پايه‌هاي اول تا سوم به تعداد 385 نفر در دو گروه مورد و شاهد انتخاب شده‌اند. عجم گفت: يافته‌ها و استنتاج آماري در مورد اهداف پژوهش نشان داد هيچگونه ارتباطي بين اطلاعات دموگرافيک و نمره يادگيري دانش‌آموزان وجود نداشته اما سطح يادگيري در پايان مطالعه نسبت به ابتداي مطالعه و پژوهش در هر دو گروه افزايش نشان داده است و اين رقم در گروهي که آهن ياري شده‌اند بيشتر از گروه شاهد است. عضو هيئت علمي دانشکده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشکي مشهد عنوان کرد: در بررسي ارتباط بين آهن ياري و آموزش تغذيه مناسب و ميانگين نمره کل نشان داده است که ميانگين نمره در گروه آهن ياري نشده از 43.89 به 69.8 و در گروه آهن ياري شده از 44.8 به 72.4 افزايش داشته است.

عجم خاطرنشان کرد: مقايسه اين ارقام نشان مي‌دهد که ميانگين نمره در هر دو گروه افزايش داشته است اما در گروهي که آهن ياري شده‌اند، افزايش بيشتري را نشان مي‌دهد و آهن ياري 16 هفتگي بر افزايش ميانگين نمره يادگيري -سرعت و دقت- تأثير مثبت داشته است.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سلامتي هميشه با دارو بدست نمياد بيشتر اوقات از آرامش خيال آرامش قلب و روح مياد سلامتي با خنده و عشق مياد