پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۳۰ فروردين ۱۳۹۱ / ۰۹:۱۳
کد مطلب: 10408
۰
۲

جزئیات حذف مردودی از اول دبیرستان اعلام شد

    معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با بیان جزئیات حذف مردودی از اول دبیرستان گفت: اصلاحیه شورای عالی آموزش و پرورش در خصوص حذف بی‌عدالتی در پایه‌های تحصیلی از امسال اجرا می‌شود.

فارس: ابراهیم سحرخیز، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به جزئیات حذف مردودی از اول دبیرستان اشاره کرد و اظهار داشت: یک بی‌عدالتی و تبعیض در گذشته وجود داشته است که با اصلاحیه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش این بی‌عدالتی و تفاوت از بین رفت.

وی در خصوص این بی عدالتی گفت: در نظام فعلی یک دوره چهار ساله متوسطه تعریف شده بود و سه آیین‌نامه متفاوت برای هرکدام وجود داشت؛ به عنوان مثال دوره پیش‌دانشگاهی ترمی و سه سال اول سالی ـ‌ واحدی بود.

سحرخیز با بیان اینکه مگر می‌شود در یک مدرسه‌ای یک بام و چند هوا باشد؟، اضافه کرد: در نخستین قدم، وضعیت دوره پیش‌دانشگاهی را اصلاح کردیم و به سالی ـ واحدی تغییر یافت.

وی به نکته بعدی اشاره کرد و افزود: در مرحله بعد متوجه شدیم که دوره سالی ـ واحدی که در سال دوم و سوم دبیرستان و پیش‌دانشگاهی وجود دارد از یک قاعده تبعیت می‌کند ولی سال اول دبیرستان که به اسم سالی ـ واحدی نام گرفته است، در قبولی، مردودی، ارزشیابی و امتحانات مانند دوره راهنمایی است.

* دانش‌آموزانی که اکنون در سال اول دبیرستان هستند مشمول اصلاحیه جدید می شوند

معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش با طرح این پرسش که چرا باید درس دانش‌آموز در سال دوم و سوم دبیرستان، ارزش مستقل داشته باشد و در سال اول اینگونه نباشد؟، گفت: در سال دوم دبیرستان، وقتی دانش‌آموز درسی را قبول شده است، برای او قبولی فرض شده و اگر درسی را نمره نیاورده باشد، تنها همان درس را در سال سوم می‌گذراند و نیازی نیست که تمام دروسی که در سال دوم قبول شده است را بگذراند و در نهایت تا زمانی که دانش‌آموز در تمام دروس نمره قبولی نگرفته باشد، نمی‌تواند دیپلم بگیرد، اما برای دانش‌آموزان سال اول دبیرستان این حق ثبت نشده بود.

وی ادامه داد: اگر مسئله بر سر دروس پیش‌نیاز بود چرا در سال‌های بعد بحث پیش‌نیاز رشته ها رعایت نشده است و اگر مطرح شود که موضوع انتخاب رشته است و اینکه دانش‌آموز در سال اول دبیرستان رشته‌اش را مشخص می‌کند، باز هم پاسخ این است که انتخاب رشته ضوابط و آیین‌نامه‌ای دارد.

سحرخیز افزود: به عنوان مثال کسی که بخواهد به رشته ریاضی برود، باید در درس‌هایی نمره بیاورد که در اصلاحیه جدید شورای عالی آموزش و پرورش این موضوع به قوت باقی است، اما آن چیزی که تغییر کرده، این است که اگر کسی نتواند در رشته ریاضی نمره بیاورد، او را مردود نمی‌کنیم بلکه به رشته دیگری می‌رود.

وی با بیان اینکه به ضوابط و شرایط انتخاب رشته دست نزدیم، بیان کرد: شورای عالی آموزش و پرورش این اصلاحیه را به اتفاق آراء تصویب کرد و به آموزش و پرورش نیز ابلاغ شد و از امسال هم اجرایی می‌شود؛ دانش‌آموزانی که اکنون در سال اول دبیرستان هستند مشمول این اصلاحیه خواهند شد.

* عواقب تربیتی مردودی دانش آموزان سال اول متوسطه

این مقام مسئول در وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اگر دانش‌آموزانی که در حال حاضر در سال اول متوسطه تحصیل می‌کنند، در دروسی نمره نیاورند، می‌توانند به سال دوم بروند و مسلماً تا تمام واحدهای درسی را نگذرانند، دیپلم نخواهند گرفت.

وی به عواقب تربیتی که آیین‌نامه قبلی با مردودی دانش‌آموزان ایجاد می‌کرد، اشاره کرد و افزود: در سابق اگر دانش‌آموز در همه دروس نمره می‌آورد اما در دو یا سه درس نمره نمی آورد، در کارنامه‌اش مُهر مردودی می‌خورد.

سحرخیز اضافه کرد: اصولاً اگر دانش‌آموز در سال بعد در همان مدرسه، سال اول دبیرستان را می‌خواند، مورد تحقیر دوستان قرار می گرفت و مجبور بود تمام درس‌هایی را که نمره‌های خوبی گرفته بود را نیز بگذراند؛ در اینجا سؤالی مطرح می‌شود که آیا وقتی باید دانش‌آموز تمام درس‌ها را دوباره بگذراند، روحیه و انگیزه دارد؟

وی ادامه داد: اگر این دانش‌آموز به دلایلی که ذکر شد، نمی‌خواست در مدارس روزانه درس بخواند، باید به مدارس شبانه یا بزرگسال می‌رفت که در آنجا افراد با رده‌های سنی متفاوت حضور داشتند؛ به عنوان مثال یک فرد شاغل یا فرد چند سال ترک‌تحصیل‌کرده در آنجا درس می‌خواند و این دانش‌آموز وقتی در این شرایط قرار می‌گرفت، از نظر تربیتی چه می‌شد؟ و چه مشکلاتی پیش می‌آمد؟ این بود که بسیاری از رفتارهای پرخطر در کمین این دانش‌آموز بود.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه توضیح داد: اگر این دانش‌آموز سال اول دبیرستان را در دوره شبانه یا بزرگسال قبول می‌شد و دوباره به دوره روزانه باز می‌گشت، با کوله‌باری از تجربیات بدی که اندوخته بود به دوره روزانه آمده بود و ممکن بود دانش‌آموزان دیگر را تحت‌تأثیر قرار دهد.

سحرخیز به طرح سؤال دیگری پرداخت و افزود: آیا تحقیقات میدانی صورت گرفته است که چند درصد از دانش‌آموزان مردودی ترک تحصیل می‌کنند؟

وی با تأکید بر اینکه اصلاحیه جدید از سال جاری در تمام مدارس اجرا خواهد شد، گفت: با اجرای این اصلاحیه، اثربخشی و کیفیت آموزش بالا خواهد رفت و اثر تربیتی مثبتی را نیز به دنبال خواهد داشت، ضمن اینکه رقابت را نیز تشدید می‌کند.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش افزود: در اصلاحیه جدید راه انتخاب رشته را نبستیم و به عنوان مثال اگر دانش‌آموزی که به خاطر افتادن در درس ریاضی مجبور شده است به رشته دیگری برود، می‌تواند در سال‌های بعد با گذراندن دوباره این درس تغییر رشته بدهد زیرا نظام آموزشی از چنان انعطافی برخوردار است که مشکل تغییر رشته وجود ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
خوش به حالشون در نظام آموزشی غلطی که ما درس خواندیم خیلی تو مدرسه تحقیر شدیم ما بچه های دهه پنجاه غیر از نظام غلط آموزشی با مدیرا و ناظمای سخت گیر و عقدای که حتی اجازه نداشتیم برا ساعت ورزش کفش و جوراب سفید بپوشیم خیلی بهمون اجحاف شد مقنعه هایی که تازیر لبمون می اومد از بالای سر هم تا ابرو حالا تصور کنین چیزی از صورتمون معلوم نمیشد کافی بود فردا تو بازار یا پارکی مسولا یا به قولی انتظامات مدرسه مار رو میدیدن فرداش باید دم در دفتر وایمستادیم تا والدینمون بیان تعهد بدن
Iran, Islamic Republic of
سلام. تو نظام اموزشی که ما درس میخواندیم مردودی بود. من هر سال سال اول هر پایه را درجا میزدم. اما به شکرا... از این شکستها پیروز بیرون امدم. پیروز شدم مدرکم را بگیرم
چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
تا حالا هيچ آدم قوى اى كه گذشته آسونى داشته باشه نديدم .