جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۱۳:۴۹
کد مطلب: 10456
۱۸
۱۴۶

سندروم "بهجت" چيست؟ +عکس Behçet's syndrome

سندروم "بهجت" چيست؟ +عکس   Behçet
  Behcet Syndrome Area Attack
بیماری بهجت یا جاده ابریشم
شاید تاکنون نام بیماری بهجت را شنیده اید. این عارضه که حاصل اختلال در سیستم ایمنی بدن می باشد اولین بار توسط دکتر بهجت از ترکیه گزارش شد و بیشترین شیوع آن را در کشورهای شرق مدیترانه از جمله ایران و آسیا می دانند لذا به این اختلال بیماری جاده ابریشم نیز گفته می شود.
 
بیماری بهجت(Behcet) بیماری شایع روماتیسمی در ایران بیماری بهجت یک گونه کارکرد نادرست التهابی چند سیستمی و مزمن هست ؛ علت آن هنوز به درستی شناخته نشده ولی واسکولیت یافته ی آسیب شناسی آن هست و آسیب عصبی در این بیماری اگرچه گاهگاهی دیده می شود ولی مهم هست ؛ این بیماری نخستین بار در سال 1937 به وسیله دکتر هولوسی بهجت از ترکیه گزارش شد .


 



 
سندرم بهجت behcet s syndrome یک اختلال چند سیستم است که با زخم های دهانی و تناسلی و درگیری چشمی تظاهر می کند . این بیماری انتشار جهانی دارد و به طور عمده بالغین جوان را درگیر می کند . سندرم بهجت در مردان شدیدتر از زنان ظاهر می شد . علت این بیماری مبهم می باشد . این سندرم یک بیماری اتوایمبون خودایمنی محسوب می گردد ، زیرا واسکولیت التهاب عروقی شایعه پاتولوژیک عمده در آن بوده و آنتی بادی های خودی بر علیه غشا مخاطی دهان در تقریبا 50 درصد از بیماران دیده می شود . وقوع فامیلی بیماری نیز گزارش شده است . وجود آفت های عود کنندة دهانی جزء لاینفک سندرم بهجت می باشد . این آفت ها 1 – 2 هفته وجود دارد و بدون جای زخم خاموش می شود . زخم های تناسلی ، عفونت های چشمی و ضایعات پوستی بصورت لخته های داخل عروق زیر جلدی ، افزایش حساسیت پوستی نیز دیده می شود . هم چنین زخم های گوارشی ، التهاب اپیدیدیم ، عفونت های کلیوی ، اختلالات ریوی ، فلج اعصاب مغزی ، التهاب پرده های مغزی ، صرع و سایر ضایعات هم ممکن است همراه دیگر علایم وجود داشته باشد .
تاریخچه
نام این سندرم برگرفته از نام متخصص پوست ترک به نام  Hulusi Behçet می باشد که در سال 1937 به بیان این سندرم پرداخت . وی به بیان علائم زخم های دهانی، زخم های ناحیه ژنیتال، التهاب داخل چشمی که منجر به کوری می شود را از خصوصیات این سندرم بیان نمود .

تعریف
بهجت یک بیماری مزمن است که به علت اختلال در سیستم ایمنی بوجود می آید. سیستم ایمنی بطور نرمال بدن را در مقابل عفونت ها از طریق کنترل التهاب مصون می دارد. در بیماری بهجت سیستم ایمنی بصورت غیر قابل پیش بینی شروع به تولید بیش از حد و در نتیجه طغیان مواد التهاب زا می نماید. این التهاب بیش از حد بر روی رگهای خونی علی الخصوص رگهای بسیار کوچک تاثیر گذاشته و در نتیجه نشانه های آن در هر جایی که ذخایر خونی وجود داشته باشد بصورت لکه های ملتهب ظاهر می شود.

علت
با وجود تمام مطالعات انجام گرفته هنوز عوامل اصلی ایجاد بیماری به طور کامل شناخته نشده اند، نمی توان بروز این سندرم را بخاطر ابتلا به برخی از عفونتها نیز قلمداد کرد . بطور قطع نیز نمی توان بروز این سندرم را ژنتیکی نامید اما در سالهای اخیر عده ای از محققان آلوده سازهای محیطی و فاکتورهای ژنتیکی را با وقوع این سندرم مرتبط دانسته اند.
از سوی دیگر برخی تحقیقات نشان داده که ممکن است بیماری ریشه فامیلی داشته باشد؛ یعنی در تعدادی از افراد عضو یک فامیل دیده شود و با ژنهای خاصی ارتباط داشته باشد. با این حال برخی تحقیقات پی به وجود تاثیر آلرژیهای غذایی علی الخصوص محصولات لبنیاتی در بروز این سندرم برده اند .

 
علائم
از آنجا که تظاهرات دهانی بهجت تقریبا مشابه زخمهای آفتی است. ممکن است در ابتدا با یک آفت ساده اشتباه شود. به همین دلیل، نمی توان تنها با استناد به علائم دهانی بیماری را تشخیص داد.
زخمهای دهانی بهجت معمولا دردناک و سطحی یا عمقی هستند و به صورت منفرد یا خوشه ای در هر نقطه از دهان ظاهر می شوند. این زخمها به مدت یک تا 2 هفته پایدار می مانند و بعد بدون این که از خود اثری باقی بگذارند، محو می شوند.ابتلای پوستی ممکن است جوشهایی مشابه جوشهای غرور جوانی ایجاد کند. شاید بدترین عارضه بهجت مربوط به چشمها باشد، چرا که بسرعت پیشرفت می کند و گاهی حتی به کوری منتهی می شود. علایم چشمی یا از شروع بیماری وجود دارد یا طی مراحل بعدی رخ می دهد و در نهایت ملتحمه شبکیه و حتیجسم مژگانی را درگیر می سازد.

اصولا آنچه باعث بروز علایم این سندرم است، واسکولیت یا همان تخریب عروق کوچک و متوسط است. این تخریب در نهایت موجب از بین رفتن فعالیت ارگان مورد نظر می شود. یکی دیگر از نشانه های بهجت، آرتریت یا التهاب مفاصل است که این آرتریت غالبا زانو و مچ پا را درگیر می کند. اما برخلاف سایر آرتروزها در دست و پا تغییر شکلی ایجاد نمی کند. در عده ای از بیماران ممکن است درگیری اعصاب مرکزی یا گوارش هم دیده شود که البته خیلی شایع نیست. migna.ir

   

تشخیص
در حال حاضر تست تشخیصی خاصی برای این سندرم وجود ندارد. تشخیص این سندرم بالینی بوده و از روی الگوی خاص علائم تکرا علائم مشخص می گردد. در هنگام تشخیص باید سایر گزینه های مرتبط را رد کنیم. علائم اغلب همزمان با هم رخ نمی دهند اما بروز آنها در هر زمانی ممکن است.
چون علائم بهجت می تواند شبیه خیلی از بیماریها باشد، ممکن است در مراحل اولیه شناخته نشود. به همین دلیل، برای این که معیار درستی برای شناسایی وجود داشته باشد پزشکان چنین گفته اند: اگر در سال بیش از 3 بار به آفت ساده دهانی مبتلا شدید و کنار آن 2 علامت از علایم ذکر شده ذیل را هم داشتید حتما به ابتلای بیماری بهجت شک کنید.

معیارهای تشخیصی سندرم بهجت شامل
1-     زخم های عود کننده تناسـ لی
2-     ضایعات چشمی
3-     ضایعات پوستی
4-     ایجاد خراش های سطحی پوستی با کوچکترین تحریک وارده یا تست پاترژی
 
درمان
شدت علائم این سندرم معمولا با گذشت زمان کاهش می یابد و صرف نظر از بیماران مبتلا به عوارض عصبی دیگران می توانند به ادامه زندگی امیدوار باشند؛ اما پیشرفت زیاد بهجت می تواند منتهی به کوری برگشت ناپذیر شود. برای درمان ضایعات پوستی و مخاطی می توان از گلوکوکورتیکوئیدهای موضعی به صورت دهان شویه یا پماد استفاده کرد.
آسپرین و اینترفرون و کلشی سین نیز از داروهای دیگری هستند که برای درمان بهجت مورد استفاده قرار می گیرند. در صورتی که علائم بیماری با داروهای فوق کاسته نشد اقدام به تعویض پلاسمای فرد می کنند تا شدت علائم تا حدی کنترل شود. یافته ها :زخم های دهانی اغلب با به کار بردن کورتون های موضعی درمان می شوند .
داروهایی که با قدرت بیشتر از قبیل آزا یتو پرین ،سیکلوسپرین ، اینترفرون واینفلکسیمیب در متوقف کردن تظاهرات شدید سیستمیک از قبیل تظاهرات پوستی _ مخاطی مؤثرند .

نتیجه : درمان ارجح استفاده از ترکیب داروهای مختلف مي باشد که به صورت درمان های موضعی همراه با کورتون ها ، NSAIDS، کلشی سین ،داپسون وایمنوساپرسیوها وعوامل سایتو توکسیک است .

پیش آگهی
پیش آگهی این سندرم بستگی به تظاهرات بالینی آن دارد. بدترین پیش اگهی متعلق به افرادی است که دچار واسکولیت رتین (شبکیه) شده اند زیرا بروز این حالت منجر به از دست رفتن بینایی فرد می گردد. تشکیل آنوریسم های عروقی و احتمال گسیختگی آن و درگیری های عصبی، منجر به بروز فراموشی علی رغم انجام تمام مداخلات تهاجمی مناسب می گردد.

درمان سندرم بهجت علامتی و تجربی است . درگیری غشاء مخاطی ممکن است به گلو کو کورتیکوئید موضعی کورتون موضعی پاسخ دهد . مشکلات عروقی یعنی تشکیل لخته در عروق و خون مردگی و التهاب عروقی با آسپرین و دی پیریدامول درمان می شود . کلشی سین و انترفرون آلفا در درمان التهاب مفاصل این بیماران سودمند می باشند . درگیری چشمی و سیستم اعصاب مرکزی نیازمند درمان با کورتن یا سیکوسپورین می باشد . شدت بیماری معمولاً به مرور زمان فروکش می کند ، بجز مواردی که با عوارض عصبی باشد امید به زندگی مثل افراد عادی و نرمال است و تنها عارضه جدی در موارد شدید کوری است .

بیماری بهجت جزو بیماریهای اتوایمیون است که مکانیسم دقیق آن مشخص نمی‌باشد، این بیماری بیشتر در حوزه مدیترانه و کشورهای ژاپن و ترکیه شایع است هر چند که در مسیرش از ایران نیز گذر می کند.

سندرم بهجت(bs) يا بيماري بهجت يك واسكوليت (التهابعروق خوني) سيستميك با علت ناشناخته است كه با زخم‌هاي عودكننده دهان و ناحيهتناسلي و درگيري چشم، مفاصل، پوست، عروق و سيستم ايمني همراه است.سندرم بهجتبه افتخار يكپزشك ترك به نام پروفسور دكتر هولوسي بهجت كه اين بيماري را در سال 1937 شرح دادهاست، به نام او ناميده شده است.

شيوع اين بيماري چقدر است؟
سندرم بهجتدر برخي مناطق دنيا بيشتر ديده مي‌شود. توزيعجغرافياييسندروم بهجتبا مسير جاده تاريخي ابريشم تطابق دارد. اين بيماري بيشتر دركشورهاي خاور دور، خاور ميانه و مديترانه‌اي مانند: ژاپن، كره، چين، ايران، تركيه،تونس و مراكش ديده مي‌شود. شيوع آن در جمعيت بزرگسالان ژاپن 1 نفر از هر 10 هزارنفر جمعيت و در تركيه 1 تا 3 نفر از هر 1000 نفر جمعيت است.
موارد اندكي نيز ازآمريكا و استراليا گزارش شده است،سندرم بهجتكودكان حتي در مناطق پر خطر نيز نادر است.معيارهاي تشخيصي در 3% بيماران مبتلا قبل از سن 16 سالگي كامل مي‌گردد. به طور كلي،سن شروع بيماري 20 تا 35 سالگي است. بيماري در هر دو جنس به نسبت مساوي ديدهمي‌شود، اما افراد مذكر به بيماري شديدتري دچار مي شوند.

علل ايجاد بيماري كدامند؟
علت بيماري ناشناخته مانده است (ايديوپاتيك).استعداد ژنتيكي مي‌تواند باعث ابتلاي فرد به بيماري شود. در حال حاضر هيچ محركآغازگري براي ايجاد بيماري شناخته نشده است.
تحقيقات وسيعي بر روي علل ايجاد ودرمان بيماري در مراكز علمي گوناگون در دست انجام است.

آيا اين بيماري ارثي است؟
هيچ الگويي كه بيانگر ارثي بودنسندرم بهجتباشد وجودندارد، اما برخي عوامل مستعد كننده ژنتيكي شناخته شده است. بيماري خصوصاً دربيماران مديترانه‌اي يا خاوردور با عامل مستعدكننده ژنتيكي (hla-b5) همراه است.مواردي از بيماري در افراد يك خانواده گزارش شده است.

چرا كودك من به اين بيماري مبتلا شده است؟ آيا مي‌شود از ابتلا به آن جلوگيري كرد؟ علت بيماري شناخته نشده است و بيماري قابل پيشگيري نيست.

آيا اين بيماري مسري است؟
خير، بيماري مسري نيست.
 
علايم اصلي بيماري كدامند؟
1) زخمهاي دهاني (آفت): اين ضايعات اغلب اوقاتوجود دارند. زخمهاي دهاني در دو سوم بيماران ديده مي‌شود. اكثر كودكان به زخمهاي كوچك و متعددي دچار مي‌شوند كه از ساير زخمهاي دهاني شايع دوران كودكي قابل تشخيص نيستند.
2) زخمهاي ناحيه تناسلي: در پسران زخمها بر روي كيسه بيضه و با شيوع كمتر بر روي آلت تناسلي واقع شده‌اند. زخمها در افراد مذكر بالغ اثر برجامي‌گذارند. در دختران اكثراً دستگاه تناسلي خارجي درگير مي‌شود. اين زخمها مشابه آفت دهاني هستند. كودكان نابالغ كمتر به زخمهاي تناسلي دچار مي‌شوند.
3) درگيريپوستي: ضايعات پوستي انواع گوناگوني دارند. ضايعات مشابه آكنه فقط پس از بلوغ بروزمي‌كنند. ضايعات برجسته، قرمزرنگ و دردناك كه ”اريتم ندوزوم“ نام دارند در ناحيه تحتاني پاها ديده مي‌شوند. اين ضايعات در هنگام بلوغ بيشتر ديده مي‌شوند.
واكنشپاترجي بيانگر واكنش پوست بيماران مبتلا به سندرم بهجت به خراش پوستي با سوزن است. اينحالت گاهي به عنوان يك تست تشخيصي به كار مي‌رود؛ بدين صورت كه پس از سوراخ كردن پوست با سوزن استريل در ناحيه ساعد، يك برجستگي (به صورت پاپول يا پوسچول) در طي 24تا 48 ساعت بعد ايجاد مي‌شود.
4) درگيري چشمي: يكي از شايعترين تظاهرات بيماري است. در 50% كل بيماران و در 70% پسران ديده مي‌شود. دختران كمتر مبتلا مي‌شوند. بيماري در تعداد كثيري از بيماران به صورت دو طرفه است. چشمها معمولاً در طي 3 سالنخست بيماري مبتلا مي‌گردند.
سير باليني بيماري چشمي مزمن است و گاهي اوقات تشديد مي‌گردد. هر دو اتاقك قدامي و خلفي چشم (يووئيت قدامي و خلفي) پس از دوره‌هاي شعله‌ور شدن بيماري دچار تغييراتي مي‌شوند كه كم‌كم باعث از دست رفتن بينايي مي‌شود.

5) درگيري مفصلي: حدود 30 تا 50 درصد كودكان مبتلا به سندرم بهجت به آن دچار ميشوند. معمولاً زانو، مچ پا، مچ دست و آرنج درگير مي‌شود. درگيري مفصلي به صورتمونوآرتيكولر (تك مفصلي) يا اوليگوآرتيكولر (درگيري كمتر از 4 مفصل) ديده مي‌شود.اين التهاب معمولاً چند هفته به طول مي‌انجامد و سپس بدون برجا گذاشتن عارضه برطرف مي شود. آسيب مفصلي بسيار نادر است.

6) درگيري عصبي: ندرتاً در كودكان رخمي‌ دهد. تشنج، افزايش فشار داخل مغزي همراه با سردرد و علايم مغزي ممكن است رويدهد. انواع بسيار شديد بيماري در افراد مذكر ديده مي‌شود. برخي بيماران به اختلالات رواني دچار مي‌گردند.

7) درگيري عروقي: در حدود 12 تا 30 درصد مواردسندرم بهجت جوانان ديده مي شود. ممكن است پيش‌آگهي نامطلوبي داشته باشد. معمولاً عروق بزرگ را گرفتارمي‌كند. محل شايع درگيري ساق پاست كه به تورم دردناك آن مي‌انجامد.

8) درگيري گوارشي: اين حالت بيشتر در بيماران خاور دور ديده مي شود. بررسي روده‌ها نشان دهنده زخم هاي روده‌اي است.

آيا بيماري در همه كودكان مشابه است؟

خير، اينطور نيست. برخي به انواع خفيف بيماري و زخم هاي دهاني و ضايعات پوستي مبتلا مي‌شوند؛ در حالي كه عده ديگرممكن است گرفتاري چشمي يا سيستم عصبي نيز داشته باشند. بيماري دختران و پسران متفاوت است. پسران به انواع شديدتر بيماري كه با درگيري چشمي و عروقي بيشتري همراهاست، مبتلا مي‌شوند.

آيا شكل بيماري كودكان با بيماري بزرگسالان متفاوت است؟
سندرم بهجتدر كودكاننادرتر از بزرگسالان است. اختلافات بيماري كودكان با بزرگسالان بستگي به بلوغ افراددارد. بيماري كودكان بالغ به بيماري بزرگسالان شبيه‌تر است. مواردسندرم بهجتخانوادگي دركودكان بيش از بزرگسالان ديده شده است. به طور كلي، با در نظر گرفتن برخي تفاوت ها،سندرم بهجت كودكان شبيه بيماري بزرگسالان است.

چگونه اين بيماري تشخيص داده مي‌شود؟
اساس تشخيص باليني است. براي كامل شدن معيارهاي بين‌المللي تشخيصي سندرم بهجت در كودكان به 1 تا 5 سال وقت نياز است؛ به همين دليل معمولاً تشخيص بيماري به طور متوسط 3 سال ديرتر صورت مي‌گيرد.
هيچ آزمون آزمايشگاهي تشخيصي براي سندرم بهجت وجود ندارد. در حدود نصف كودكان مبتلا ناقل hla-b5 هستندكه موجب بيماري شديدتري مي‌شود.
تست پاترجي كه قبلاً توضيح داده شد در 60 تا 70درصد بيماران مثبت است.
براي تشخيص درگيري سيستم عروقي و عصبي ممكن است به تصويربرداري‌هاي اختصاصي عروق و مغز نياز باشد.
از آنجايي كه سندرم بهجت چندين سيستم مختلف بدن را درگير مي‌كند، به همكاري يك گروه درماني مشتمل بر چشم‌پزشك، متخصص پوست، متخصص مغز و اعصاب نيز نياز است.

اهميت انجام آزمونهاي تشخيصي در اين بيماري چيست؟

1) تست پاترجي يك تست تشخيصي مهم است. اين تست در طبقه‌بندي گروه مطالعاتي بين‌المللي به عنوان يك معيارتشخيصي بهجت در نظر گرفته شده است. در اين تست با 3 تا 5 سوراخ در ناحيه داخلي ساعدتوسط سوزن استريل ايجاد مي‌شود. درد و آسيب ناشي از آن بسيار اندك است. واكنش 24 تا48ساعت بعد ارزيابي مي‌شود.چنين واكنشي مي‌تواند در مناطقي كه خون رساني كاهش‌ يافته يا در مناطقي كه تحت عمل جراحي قرار مي‌گيرد نيز مشاهده شود؛ درنتيجه نبايد در بيماران مبتلا به سندرم بهجت، اقدامات پزشكي غيرضروري انجام شود.
2) برخي آزمايشهاي خوني براي رد ساير تشخيصها صورت مي‌گيرد؛ اما هيچ تست تشخيصي اختصاصي براي سندرم بهجت وجود ندارد. آزمايشهايي كه بيانگر التهاب عمومي هستند به ميزان خفيفي مثبت مي‌شوند. كمخوني متوسط و افزايش تعداد گلبولهاي سفيد ممكن است ديده شود. هيچ احتياجي به تكرار اين آزمايشها نمي‌باشد و تكرار آنها فقط در ارزيابي فعاليت بيماري و عوارض جانبي دارويي ضرورت مي‌يابد.
3) تكنيك‌هاي تصويربرداري در كودكان مبتلابه درگيري عروقي و عصبي كاربرد دارد.

آيا بيماري قابل درمان است؟ آيا بيماري علاج قطعي دارد؟
بيماري ممكن است فروكش كند؛ ولي گاهي اوقات دوره‌هاي از شعله‌ور شدن بيماري نيز وجود دارد. بيماري قابل كنترل است؛ اما علاج قطعي ندارد.

درمانهاي بيماري كدامند؟
از آنجا كه علت سندرم بهجت ناشناخته مانده است، درمان خاصي هم برايش وجود ندارد. درمانهاي مختلفي براي درگيري اندامهاي گوناگون به كار مي‌رود. در يك طرف طيف درماني، بيماري قرار دارد كه به هيچگونه درماني نياز ندارد. بر عكس، در طرف ديگر طيف درماني بيماري وجود دارد كه به دليل درگيري چشمي، سيستم عصبي و عروقي به مجموعه‌اي ازدرمان‌ها نياز دارد.
اكثراطلاعات درماني موجود براي سندرم بهجت از بيماري بزرگسالان حاصل شده است. داروهاي اصلي بهكار رفته در درمان عبارتند از:
1) كلشي‌سين: در گذشته از اين دارو براي درماناكثر تظاهرات سندرم بهجت استفاده مي‌شد؛ در حال كه اخيراً ديده شده است كه در درمان مشكلات مفصلي و اريتم ندوزوم مؤثرتر است.
2) كورتيكوستروئيدها: اين داروها در كنترل التهاب بسيار مؤثر هستند. استروئيدها غالباً براي كودكاني تجويز مي گردد كه مبتلابه تظاهرات چشمي، cns و بيماري عروقي هستند. معمولاً با دوز خوراكي بالا (روزانه 1تا 2 ميلي‌گرم به ازاي هر كيلوگرم وزن) تجويز مي‌شوند. در صورت نياز، مي شود آنهارا با دوزهاي بالاتر (روزانه 30 ميلي‌گرم به ازاي هر كيلوگرم وزن و با فاصله 3 روزهبين دوزها) و به صورت داخل وريدي تجويز نمود تا به پاسخ سريعتري دست يافت (درماناستروئيد به صورت پالسي). از استروئيدهاي موضعي براي درمان زخمهاي دهاني و ازقطره‌هاي چشمي استروئيد در بيماري چشمي استفاده مي‌گردد.
3) داروهاي سركوب‌كننده ايمني: اين داروها در درمان كودكان مبتلا به انواع شديد بيماري خصوصاً دردرگيري‌هاي چشمي و اندامهاي مهم به كار مي‌روند. از اين گروه دارويي مي‌توان به آزاتيوپرين، سيكلوسپورين ـ آ ، و سيكلوفسفاميد اشاره كرد.
4) درمان ضدانعقادي وضد تجمع پلاكتي: در موارد خاصي از درگيري‌هاي عروقي كاربرد دارد. در اكثريت بيماران تجويز آسپيرين اهداف لازم را تأمين مي‌كند.
5) داروهاي موضعي جهت درمان زخمهاي دهاني و تناسلي.
6) داروهاي ضد:tnf گروه جديدي از داروها هستند كه در برخي مراكز به كار گرفته مي‌شوند.
7) تاليدوميد: در بعضي مراكز جهت درمان زخمهاي ماژور دهاني استفاده مي‌شود.
درمان و پيگيري بيماران مبتلا به سندرم بهجت نيازمند همكاري يك گروه است كه شامل روماتولوژيست كودكان،چشم‌پزشك و متخصص خون مي‌شود. بيمار يا خانواده‌اش بايد مرتباً با پزشك يا مركزدرماني در تماس باشد.

عوارض جانبي درمانهاي دارويي كدامند؟
1) اسهال شايعترين عارضه كلشي‌سين است.در موارد نادر ممكن است باعث كاهش گلبولهاي سفيد خون گردد. آزوسپرمي (كاهش تعداداسپرماتوزوئيدها) نيز ممكن است رخ دهد؛ اما اين عارضه در دوزهاي معمول درماني ديدهنمي شود.
2) كورتيكوستروئيدها داروهاي ضدالتهابي بسيار مؤثري هستند؛ اما مصرفآنها با محدوديتهايي همراه است كه به دليل عوارض جانبي ناشي از مصرف طولاني‌مدتآنهاست. اين عوارض عبارتند از: ديابت شيرين، افزايش فشار خون، پوكي استخوان، آبمرواريد و كاهش يافتن رشد. در صورتي كه ناچار به استفاده از كورتيكوستروئيدها دركودكان باشيم، بايد به صورت روزانه و در هنگام صبح تجويز شوند. در مصرف طولاني ‌مدتبايد از مكمل‌هاي حاوي كلسيم نيز همراه دارو استفاده كرد.

3) داروهاي سركوبكننده سيستم ايمني: آزاتيوپرين موجب مسموميت كبدي و كاهش تعداد گلبولهاي سفيد خون ودر نتيجه افزايش استعداد ابتلا به عفونت مي‌گردد. سيكلوسپورين – آ موجب ايجادمسموميت كليوي و به تبع آن افزايش فشار خون مي شود. همچنين افزايش موهاي بدن و مشكلات لثه‌اي از ساير عوارض آن است. عوارض سيكلوفسفاميد شامل سركوب مغز استخوان ومشكلات مثانه مي‌شود. مصرف درازمدت آن با چرخه قاعدگي تداخل دارد و ممكن است موجبعقيمي شود. بيماراني كه تحت درمان با چنين داروهايي هستند بايد به دقت زيرنظر باشندو آزمايشهاي خون و ادرار به طور مرتب هر ماه يا يك ماه درميان از آنها به عملآيد.

درمان بيماران بايد تا چه مدت ادامه يابد؟
هيچگونه پاسخ دقيقي براي اين پرسشوجود ندارد. به طور كلي، پس از گذشت حداقل 2 سال از دمان يا در صورت خاموش بودنبيماري براي 2 سال متوالي مي‌توان درمانهاي سركوب‌كننده ايمني را متوقف نمود.
بااين حال، در مواردي كه خاموشي كامل بيماري ميسر نيست – نظير بيماري چشمي يا عروقي – درمان تا آخر عمر ادامه مي‌يابد. در چنين مواردي دارو و دوز آن با توجه به تظاهراتبيماري تنظيم مي‌شود.

درمانهاي غيرمعمول و مكمل كدامند؟
هيچگونه درمان مكمليبرايسندرم بهجتوجود ندارد.

در اين بيماري به چه نوعي از آزمايشها و معاينات دوره‌اي نياز است؟
معايناتدوره‌اي براي پيگيري فعاليت بيماري و درمان – خصوصاً براي التهاب چشمي – موردنيازند. چشم بيمار بايد توسط چشم‌پزشك متخصص در درمان يووئيت معاينه شود. فاصله بينمعاينات دوره‌اي به فعاليت بيماري و درمان دارويي بستگي دارد.

طول مدت بيماري چقدر است؟
معمولاً سير بيماري دربرگيرنده دوره هايي از عودو فروكش نمودن بيماري است. به طور كلي، با گذشت زمان از فعاليت بيماري كاسته مي‌شود.

سير باليني و پيش‌آگهي درازمدت بيماري چگونه است؟
در حال حاضر اطلاعاتجامعي درباره پيش‌آگهي درازمدت بيماري در كودكان در دسترس نيست. اما با اطلاعات موجود مي‌دانيم كه بسياري از بيماران مبتلا به سندرم بهجت ممكن است احتياجي به درمان نداشته باشند.
با اين وجود، كودكان مبتلا به درگيري‌هاي چشمي، عصبي و عروقي نياز به درمانهاي ويژه و پيگيري دارند. پسران جوان در مقايسه با دختران به انواع شديدتربيماري مبتلا مي‌شوند. درگيري چشمي در چند سال نخست بيماري پديدار مي‌شود.
سندرم بهجت درموارد نادر مي‌تواند كشنده باشد. علت چنين موارد درگيري عروقي (پارگي شريانهاي ريوييا ساير آنوريسم‌هاي محيطي)، بيماري شديد سيستم عصبي، زخمهاي و سوراخ‌شدگي‌هاي گوارشي است كه مخصوصاً در برخي نژادها (مانند ژاپني‌ها) بيشتر ديدهمي‌شود.
شايعترين علت مشكلات درازمدت بيماري، درگيري چشمي است كه مي‌تواند خيلي شديد باشد.
رشد كودك ممكن است دچار اختلال شود كه معمولاً به دليل درمان استروئيدي است.

آيا امكان بهبود كامل بيماري وجود دارد؟
برخي موارد خفيف بيماري بهبودمي‌يابند؛ ولي اكثر بيماران دوره هاي طولاني‌ مدتي از فروكش كردن بيماري را تجربه مي‌كنند.

بيماري چه تأثيري بر زندگي روزمره كودك و خانواده‌اش دارد؟
مانند سايربيماريهاي مزمن، سندرم بهجت نيز زندگي روزمره كودك و خانواده اش را تحت‌تأثير مي‌دهد. اگربيماري خفيف باشد و درگيري چشمي يا اندامهاي مهم وجود نداشته باشد، زندگي خانواده كاملاً طبيعي خواهد بود.
شايعترين مشكل اين گروه از بيماران زخمهاي عودكننده دهان هستند كه مشكلاتي را براي كودك ايجاد مي‌كنند. اين ضايعات دهاني دردناك هستندو نوشيدن و غذا خوردن را دچار اختلال مي كنند. درگيري چشمي مي‌تواند مشكلات عديده اي براي خانواده ايجاد كند.

آيا كودك مي‌تواند به مدرسه برود؟

ادامه تحصيل براي كودكان مبتلا به بيماريهاي مزمن ضروري است. بيماران مبتلا به سندرم بهجت تا زماني كه به درگيري چشمي يا اندامهاي مهم مبتلا نباشند، مي‌توانند مانند ساير كودكان به طور مرتب به مدرسه بروند. كاهش بينايي يكي از مشكلاتي است كه استفاده از برنامه‌هاي آموزشي خاصي رامطالبه مي‌كند.

آيا كودك مي‌تواند ورزش كند؟

كودك بايد خصوصاً در مواردي كه درگيري مخاطي يا پوستي به تنهايي وجود دارد به فعاليتهاي ورزشي بپردازد. در هنگام حمله التهاب مفصلي بايد از فعاليتهاي ورزشي اجتناب كرد. آرتريت سندرم بهجت كوتاه مدت است و كاملاً بهبود مي‌يابد.
با اين حال، كودكان مبتلا به درگيري چشمي يا عروقي بايد فعاليتهاي بدني خود را محدود نمايند. كودكان مبتلا به درگيري عروقي اندامهاي تحتاني، بايد از ايستادن‌هاي طولاني‌مدت خودداري ورزند.

رژيم غذايي بيمار چگونه است؟
هيچگونه محدوديتي براي مصرف مواد غذايي وجودندارد.

آيا آب و هوا بر سير بيماري تأثير مي‌گذارد؟
خير. آب و هوا هيچگونه تأثيري برتشديد بيماري ندارد.

آيا انجام واكسيناسيون در اين بيماران امكان‌پذير است؟
پزشك بايد تصميم بگيرد كه بيمار چه واكسنهايي را بايد دريافت كند. در صورت درمان بيمار با داروهاي سركوب‌كننده ايمني (استروئيدها، آزاتيوپرين، سيكلوسپورين – آ، سيكلوفسفاميد،داروهاي ضد tnf و ...) بايد از انجام واكسيناسيون با واكسنهاي ويروسي زنده و ضعيف‌شده (مانند سرخجه، سرخك، آنتي‌پاروتيت و فلج اطفال سابين) خوددارينمود.
واكسيناسيون با واكسنهايي كه حاوي محتويات عفوني هستند ولي ويروس زنده ندارند (مانند: كزاز، ديفتري، فلج اطفال، سالك، هپاتيت b، سياه سرفه، پنوموكوك،هموفيلوس، مننژيت) قابل انجام است.
رابطه جنسي، حاملگي و جلوگيري از بارداري در اين بيماران چگونه بايد باشد؟
يكي از مشكلاتي اساسي زندگي جنسي بيماران، وجود زخمهاي تناسلياست. اين زخمها ممكن است دردناك و عودكننده باشند و در نتيجه روابط جنسي بيمار رادچار اختلال كنند. از آنجايي كه افراد مؤنث مبتلا به سندرم بهجت به انواع خفيف بيماري مبتلا هستند، مي‌توانند يك حاملگي طبيعي داشته باشند.
بيماراني كه تحت درمان باداروهاي سركوب‌كننده ايمني هستند بايد از روشهاي جلوگيري از بارداري استفاده نمايند. بيماران بايد براي جلوگيري از بارداري و همچنين حاملگي با پزشك خود مشورتكنند.


گفتگو با دکتر محمدمهدي امام، متخصص روماتولوژي درباره بيماري بهجت
بهجت، بيماري مرموز

سريال جواهري در قصر را که فراموش نکرده‌ايد. اگر خاطرتان مانده باشد، پادشاه کره‌اي دچار نوعي بيماري شد که در نهايت به کوري وي انجاميد. اما پزشکيار يانگوم آن را درمان کرد. بيماري پادشاه بهجت بود.
در سال 1937 يک پزشک متخصص پوست در ترکيه به نام پروفسور هولوسي بهجت، نوعي بيماري را توصيف کرد که علت آن ناشناخته بود. اين بيماري به نام او «بهجت» نام گرفت. بيماري بهجت هنوز نيز علت ناشناخته‌اي دارد. براي آشنايي بيشتر با اين بيماري گفتگويي با آقاي دکتر محمدمهدي امام انجام داده‌ايم که مي‌خوانيد.


سلامت: تعريف شما از بيماري بهجت چيست؟

بهجت نوعي بيماري است که مشخصه آن آفت‌هاي راجعه دهاني است که به صورت زخم‌هاي سفيد رنگ گود رفته با حاشيه قرمز رنگ است. همچنين آفت‌هايي در دستگاه تناسلي به صورت راجعه و به صورت عوارض چشمي، عوارض عروقي و عوارض در ارگان‌هاي متعدد، اما نکته مشخصه اين بيماري وجود آفت‌هاي راجعه دهاني است که تقريبا در تمامي بيماران وجود دارد و تشخيص بهجت را بدون آفت‌ دهاني نخواهيم داشت.
سلامت: اين بيماري در چه مناطقي بيشتر ديده مي‌شود؟
اين بيماري در کشورهايي که روي جاده ابريشم قرار دارند، به طرز مرموزي بيشتر از جاهاي ديگر دنيا ديده مي‌شود. به خصوص مردم ساکن در ايران، ترکيه، ژاپن، چين و کشورهايي که روي خط جاده ابريشم قرار دارند، بيش از بقيه به اين بيماري مبتلا مي‌شوند. اما در ايران استان‌هاي آذربايجان، زنجان و کرمانشاه، از شيوع بالاتري نسبت به استان‌هاي ديگر برخوردار هستند يعني بيشتر در نژاد ترک و کرد ديده مي‌شود.
سلامت: پس اين بيماري زمينه ژنتيکي هم دارد؟
بله، زمينه ژنتيکي دارد و به همراه عفونتي که در دهان وجود دارد، سبب بيماري مي‌شود. به عنوان مثال، ما الان دو برادر داريم که هر دو مبتلا به بيماري بهجت هستند.
سلامت: علت به وجود آمدن بيماري چيست؟
هنوز علت آن مشخيص نيست ولي حدس زده مي‌شود که عفونت‌ها به خصوص عفونت‌هاي دهاني در ايجاد آن دخالت داشته باشند. به طور معمول، اين عفونت‌ها در يک زمينه ژنتيکي مناسب و با تاثير ژني به نام HLA-B5 عمل مي‌کنند. اگر بيماران بهجت دقت کنند، مي‌بينند که به عنوان مثال بعد از اينکه مخاط دهان‌شان را گاز گرفتند يا با مسواک زدن نادرست لثه خود را زخم مي‌کنند، يک دفعه آفت‌هاي دهاني آنها نمود مي‌کند. ديده شده که بعد از کشيدن دندان نيز بيماري تشديد مي‌شود. همه اينها نشان مي‌دهد که اين ميکروب در دهان وجود دارد و به بازگشت‌ بيماري مي‌انجامد. در بعضي از انواع بيماري که ترکيبات پني‌سيلين ميکروب را در دهان کم مي‌کند و درمان شده‌اند، ديده شده که بعضي از علايم بيماري کمتر مي‌شود.
سلامت: آيا اين بيماري در سن خاصي بروز مي‌کند؟
خير، در هر سني ديده مي‌شود ولي در افراد جوان شايع‌تر است.
سلامت: بيماري داراي چه علايم و نشانه‌هايي است؟
مهم‌ترين علامت بيماري، آفت‌هاي دهاني است که به صورت راجعه عود مي‌کند و به طور معمول دردناک بوده و در هر نقطه از دهان ممکن است عارض شود. آفت در بيماران مبتلا به بيماري بهجت حداقل سه بار در سال عود مي‌کند و يکي از علايم آزاردهنده اين بيماران محسوب مي‌شود. البته آفت‌ها در افراد سالم بدون بيماري بهجت هم ديده مي‌شوند ولي در اين افراد فقط محدود به دهان است و جاهاي ديگر بدن را گرفتار نمي‌کند، در حالي که در بيماري بهجت علايم ديگري هم اغلب ظاهر مي‌شود و شدت پيدا مي‌کند. اين آفت‌ها به دنبال مصرف کردن بعضي از غذاها که بيماران آنها را مي‌شناسند، شدت پيدا مي‌کند. يکي ديگر از مهم‌ترين علايم اين بيماري که خيلي هم زمين‌گير کننده است، عوارض چشمي اين بيماري است که مي‌تواند خيلي خطرناک باشد و تقريبا هيچ نقطه از چشم از گزند اين بيماري در امان نيست و حتي مي‌تواند در مواردي که کنترل مناسب نشود به کوري منجر شود. در حال حاضر، يکي از علل شايع کوري در کشور ژاپن بيماري بهجت است. اغلب درگير شدن چشم به ايجاد قرمزي، تاري ديد و درد در چشم منجر مي‌شود اما گاهي اوقات بدون وجود علايم شديدي ممکن است عوارض چشم به صورت تدريجي پيشرفت کند. به همين دليل لازم است که اين بيماران به صورت متناوب به چشم‌پزشک مراجعه کنند تا مورد بررسي قرار گيرند. از علايم ديگر اين بيماري، آفت‌هاي تناسلي است که مانند آفت‌هاي دهاني بوده و به صورت راجعه عود مي‌کند. در آقايان اين آفت‌ها دردناک هستند اما در خانم‌ها ممکن است بدون درد باشد و بايد حتما معاينه شوند تا ببينند اين آفت وجود دارد يا خير. از علايم ديگر اين بيماري، علايم پوستي است که مي‌تواند به صورت قرمزي‌هاي برجسته در اندام‌ تحتاني به صورت ضايعاتي شبيه آکنه، تاول‌هاي چرکي ريز در پوست و به صورت علايم غيراختصاصي‌تر در پوست ظاهر شود که در کنار ساير علايم مانند آفت‌هاي دهاني و تناسلي مي‌تواند اين ضايعات معني‌دار بوده و به تشخيص بيماري کمک کند. اما يکي ديگر از مهم‌ترين عوارض اين بيماري، عوارض عروقي است که بيشتر در مردان ديده مي‌شود. عوارض عروقي به صورت لخته شدن خون و التهاب در عروق بروز پيدا مي‌کند که ممکن است هم شريان و هم وريد را درگيرکند و از عوارض خطرناک بيماري است.
سلامت: آيا آفت‌هاي تناسلي و‌ آفت‌هاي دهاني قابل سرايت به ديگران هستند؟
خير. هيچ‌کدام از آفت‌ها حتي با اينکه عامل آن ميکروبي است قابل سرايت نيستند.
سلامت: پس در کل اين بيماري مسري نيست؟
خير.
سلامت: آيا علايم و عوارض بيماري بهجت در کودکان و بزرگسالان متفاوت است؟
تفاوت خيلي زيادي از نظر علايم باليني بين کودکان و بزرگسالان نيست اما به طور کلي در مردان، بيماري عوارض سنگين‌تر و شديدتري دارد و همه افراد چه زنان، چه مردان، چه کودک و چه بزرگسال بايد مراقب علايم و عوارض بيماري باشند.
سلامت: آيا طول مدت بيماري مشخص است؟
خير. از آنجا که ژن در ايجاد بيماري دخالت دارد ممکن است تا ساليان سال ادامه پيدا کند. اما به طور معمول بعد از اينکه سن بيمار بالاتر مي‌رود و سيستم ايمني بدن تضعيف مي‌شود، علايم مقداري ساده‌تر و ساکت‌تر مي‌شود.
سلامت: آيا اين بيماري درمان قطعي دارد؟
خير. حتي اگر ميکروبي را که در ايجاد بيماري دخالت دارد نيز درمان کنيم، باز بعد از مدتي همراه زمينه ژنتيکي فرد، بيماري عود کرده و علايم بازمي‌گردد. بنابراين درمان‌هايي که داريم بيشتر جنبه کنترل دارد و بايد بيماران تا مدت‌هاي مديدي از نظر ايجاد عوارض تحت کنترل باشند، به خصوص آنهايي که بيماري شديد بهجت دارند. گاهي بيماري بهجت در حد همان آفت‌هاي راجعه دهاني و بيماري‌هاي خفيف پوستي باقي مي‌ماند و گسترش پيدا نمي‌کند. اما در بعضي از افراد اين بيماري به چشم و عروق دست‌اندازي مي‌کند که اينها موردهاي خطرناک بهجت هستند و نياز به پيگيري و مراقبت طولاني مدت و درمان سريع دارند.
سلامت: از لحاظ تغذيه‌اي محدوديت غذايي دارند يا خير؟
بعضي از غذاها در تشديد آفت‌هاي دهاني دخيل هستند که بيماران خودشان به آنها پي مي‌برند. اين غذاها عبارتند از خرما، گردو، بادام‌زميني، کاکائو، شکلات و گاهي اوقات نارگيل و بعضي ديگر از انواع خوراکي‌ها يا موادي که محرک لثه هستند مانند جوهر ليمو که مي‌تواند شروع کننده آفت در افراد سالم يا افراد مبتلا به بهجت باشد.
سلامت: آيا افراد مبتلا به بهجت مي‌توانند ورزش کنند؟
از نظر ورزش مشکلي ندارند. اما بايد اين را بدانيم که پديده‌اي با عنوان پديده پاترژي در اين بيماري وجود دارد که علت آن اين است که اين افراد به اجسام خارجي حساسيت بيش از حد نشان مي‌دهند. به عنوان مثال، افرادي که مبتلا به بهجت هستند اگر عمل جراحي چشم براي آب مرواريد انجام دهند، يک مرتبه چشمشان متورم و قرمز مي‌شود و بدن با آن جسم خارجي مثل يک ميکروب واکنش نشان مي‌دهد. گاهي بيمار مبتلا به بهجت به علت ديگري مانند درد زانو به پزشک مراجعه مي‌کند. بعد از تزريق آمپول که يک جسم خارجي است، به جاي آنکه مفصل خوب شود، متورم و ملتهب مي‌شود. به همين دليل بيماران مبتلا به بهجت بايد مراقب باشند که به مفاصل‌شان ضربه وارد نشود و به هنگام ورزش از محافظ استفاده کرده و از ورزش‌هاي ضربه‌اي خودداري کنند.
سلامت: چه توصيه‌هايي به بيماران مبتلا به بهجت داريد؟
از آنجا که مهم‌ترين علامت بيماري آفت‌هاي راجعه دهاني است، بهتر است اين آفت‌ها کنترل شوند. براي اين کار در درجه اول بايد بهداشت دهان را رعايت کنند. در صورتي که دندان خراب يا بيماري‌هاي لثه دارند حتما به دندان‌پزشک مراجعه کنند و آن را اصلاح کنند.
• در رژيم غذايي خودشان تغيير دهند. اگر احساس مي‌کنند ماده غذايي خاصي محرک آفت‌هاي دهاني آنها است، از آن ماده پرهيز کنند.
• هنگام جويدن غذا و مسواک زدن مواظب باشند به مخاط دهان آسيب نرسانند زيرا آسيب به مخاط دهان موجب تشديد بيماري و تشديد آفت دهاني مي‌شود.
• در انتخاب خمير دندان دقيق باشند و از خمير دندان‌هايي که محرک لثه است و حاوي لاريل سولفات هستند، خودداري کنند.
• با توجه به اينکه استرس‌هاي روحي و رواني در تشديد بيماري دخالت دارد حتي الامکان از اين استرس‌ها پرهيز کنند.
• حتما تحت نظر يک پزشک متخصص باشند تا دچار عوارض خطير بيماري نشوند. بسياري از بيماران با اقدامات اوليه کنترل مي‌شوند و نيازي به کارهاي پيچيده و گسترده نخواهند داشت.

   
خبر مرتبط : نابينايي مهم‌ترين عارضه بيماري بهجت
مهم ترين عارضه بيماري بهجت در صورت درمان نشدن به موقع نابينايي است اما اگر اين بيماري مغز را هم درگير کند و نقاط حياتي مغز و ساقه آن را بگيرد، موجب مرگ بيمار مي شود. يک عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي با تشريح آخرين يافته ها درباره بيماري بهجت، از شيوع اين بيماري در کشورهاي واقع در مسير جاده ابريشم خبر داد. دکتر محمدحسن جوکار، فوق تخصص روماتولوژي در گفت وگو با خراسان، اظهار داشت: بيماري بهجت در شمال کشور ما شايع است.اين واکنش ممکن است در چشم، پوست، مفصل ها و يا ديگر اعضاي بدن انجام شود.
وي شيوه متداول درمان بيماري بهجت را استفاده از داروهاي ضدالتهاب در مرحله خفيف و استفاده از کورتون ها و داروهاي شيمي درماني براي مراحل پيشرفته اعلام کرد و گفت: در درمان هاي جديد بيماري بهجت از داروهاي بيولوژيکي استفاده مي شود. داروهاي بيولوژيک از آنتي بادي هايي ساخته مي شود که عليه بعضي از مواد شيميايي بدن واکنش نشان مي دهد و موجب مي شود آن ماده شيميايي در بدن از کار بيفتد و بيماري براي مدتي خاموش شود.
دکتر جوکار خاطرنشان کرد: اين بيماري مانند ديگر بيماري هاي روماتيسمي مادام العمر است و تنها مي توان آن را کنترل کرد. از آن جا که اين بيماري طول درمان مشخصي ندارد، بيمار بايد تا آخر عمر دارو استفاده کند اما نوع درمان آن متفاوت است.  
مهم ترین مشخصه این بیماری بروز آفت، بیش از سه بار حمله آن در سال و خاموش شدن آن محسوب می شود که در غیر این صورت یک آفت معمولی بوده و نیازی به درمان ندارد. یک فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه آفت دهان از مهمترین علائم بیماری بهجت محسوب می شود، گفت: 25 تا 30 سال شایعترین سن ابتلا به بیماری بهجت است و کودکان و سالمندان كمتر به اين عارضه مبتلا مي‌شوند.

دکتر عبدالرحمان رستمیان در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه بيماري بهجت يك بيماري سیستم ایمنی بدن عليه بدن است كه در كشورهاي مسير جاده ابريشم مانند چين، تركمنستان، تركيه، عراق و ايران ديده مي‌شود اظهار داشت: بهجت جزو بيماري‌هاي نادر است و ضریب آن در افراد یک در 10 هزار است.

وي آفت دهان را شایع ترین علائم این بیماری دانست و افزود: آفت ناحيه تناسلي، جوش در پوست، التهاب چشم و درد مفاصل از دیگر علائم این بیماری محسوب می شود.

اين فوق تخصص روماتولوژی با اشاره به این مطلب که 25 تا 30 سال شایع ترین سن ابتلا به بیماری بهجت است بیان کرد: کودکان و سالمندان كمتر به اين عارضه مبتلا مي‌شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به نامشخص بودن علت بیماری بهجت اذعان کرد: مهم ترین مشخصه این بیماری بروز آفت، بیش از سه بار حمله آن در سال و خاموش شدن آن محسوب می شود که در غیر این صورت یک آفت معمولی بوده و نیازی به درمان ندارد.

دکتر رستمیان با بیان این مطلب که تشخیص به موقع در درمان بیماری موثر است، تصريح كرد: تنها اشكال اين بیماری نابينايي است كه گهگاهي در مبتلايان چشمي ديده مي‌شود.

این فوق تخصص روماتولوژی با بیان اینکه نوع درمان بستگی به علائم بیماری دارد گفت: به عنوان مثال اگر اين بيماري چشم را مبتلا كند فرد بايد كورتون و داروهاي ضد روماتيسمي استفاده كند.

وي در ادامه يادآور شد: درد مفاصل كه با تورم مفاصل همراه است معمولاً به كمك ديكلوفناك درمان مي‌شود.   توضیحات بیشتر: اگر فردی دچار بیماری بهجت از نوع خیلی حاد داشته باشد آیا احتمال فوت برایش وجود دارد؟ یکی از بستگان من بیماری بهجت دارد و کبد، مفاصل، چشم ها، معده و کلیه اش را مبتلا کرده؟ با این شرایط آیا امکان فوت وجود دارد؟ پاسخ: بیماری می تواند کشنده باشد و آن هم به دلیل عوارض جانبی بیماری است برای مثال اگر آنوریسم ایجاد شد آنوریسم می تواند پاره شود و سبب مرگ گردد اما مزمن بودن بیماری به تنهایی دلیل برا کشنده بودن آن نمی باشد مکانیسم های مختلفی برای ایجاد این بیماری شناسایی شده است .
از جمله اختلال سیستم ایمنی
عوامل ژنتیک
عوامل محیطی
عفونت های ویروسی و باکتریایی
بیماری عموما کشنده نمی باشد   در مورد سرایت بیماری که مسری است یه نه و از چه راههایی انتقال می یابد متاسفانه هیچ مطلبی ارائه نشده است. در صورت امکان در این مورد راهنمایی فرمایید.

پاسخ: بیماری مسری نیست. در همان بخش اطلاعات کامل آمده است با وجود این مجدد تکرار می شود:


با وجود تمام مطالعات انجام گرفته هنوز عوامل اصلي ايجاد بيماري به طور كامل شناخته نشده اند، نمي توان بروز اين سندرم را بخاطر ابتلا به برخي از عفونتها نيز قلمداد كرد. بطور قطع نيز نمي توان بروز اين سندرم را ژنتيكي ناميد اما در سالهاي اخير عده اي از محققان آلوده سازهاي محيطي و فاكتورهاي ژنتيكي را با وقوع اين سندرم مرتبط دانسته اند. از سوي ديگر برخي تحقيقات نشان داده كه ممكن است بيماري ريشه فاميلي داشته باشد؛ يعني در تعدادي از افراد عضو يك فاميل ديده شود و با ژنهاي خاصي ارتباط داشته باشد. با اين حال برخي تحقيقات پي به وجود تاثير آلرژيهاي غذايي علي الخصوص محصولات لبنياتي در بروز اين سندرم برده اند.

منابع پاسخ: https://www.migna.ir http://www.blurtit.com

http://www.rightdiagnosis.com Behcet Syndrome
Behcet Syndrome is a medical condition in which a relapsing chronic inflammatory disorder that may produce painful, recurring skin blisters, mouth sores, swollen joints, or genital sores, occurs.

Additionally, blood vessels, eyes, GI, and the nervous system can also become inflamed. Behcet’s syndrome affects males twice as much as females. It commonly appears in individuals during their twenties, but in some cases, may develop in children. This syndrome is not common in the United States. The cause of this disorder is not known, but autoimmune disorders and viruses can play a role.

Almost all people with Behcet’s syndrome have repeated painful sores in the mouth, which are common first symptoms. Sores on the scrotum, penis, and vulva are painful; vagina’s sores can be painless; other symptoms may appear months to years later. Repeated inflammation of the eye area (replasing iridocyclitis) produce hazy vision, eye pain, and sensitivity to light. Few other eye disorders may occur, such as uveitis, which may result in blindness, if it is not treated.

Pus-filled pimples and skin blisters progress in approx. 80% of individuals. About 50% of patients with Behcet’s syndrome may have a relatively mild, nonprogressive knee arthritis and other large joints. Vasculitis may result in formation of blood clots, strokes, aneurysm, and kidney damage. If the GI (gastrointestinal tract) is damaged, symptoms can range from mild discomfort to serious diarrhea and cramping.

The repeated symptoms of Behcet’s syndrome may be too disruptive. The symptoms or remissions can continue for years or decades. Possible complication is paralysis. Usually, damage to the blood vessels, gastrointestinal tract or nervous system is fatal. The diagnosis of Behcet’s syndrome depends on the physical examinations, because no laboratory tests may detect the syndrome. Confirming the diagnosis may take several months.

There is no cure for Behcet Syndrome, but certain symptoms may generally be relieved by treatment. Corticosteroids, applied externally, may help heal skin sores and inflamed eye. Paints with severe inflammation of the eye or the nervous system can be treated with corticosteroids, such as prednisone. Immunossupressive drugs, such as Cyclosporine, can be prescribed for patients with severe eye problems or when Prednisone can’t control the symptoms
-------------------------------------------------------------------------------
شناسان: در 20 ساله ی دوم دوران زندگی و در مردان فراوان تر از زنان دیده می شود ؛ آفت های دهانی عود کننده چند روزه در دهان – دستگاه تناسلی – چشم بروز می کند ؛ بهترین تست تشخیصیpathergy test هست .

نشانه های مفصلی – عروقی – ریوی – گوارشی – عصبی – بینایی دارد .
در دستگاه عصبی بیشتر ساقه ی  مغز – سپس نیمکره ها را گرفتار می کند – آسیب نخاع و ترومبوز سینوس های وریدی و انسداد شریانی هم بروز می کند ؛ درگیری اعصاب بیمار را با نشانه های چشمی – شنوایی – ارولوژیک – عروقی به نزد پزشک می آورد .
در تشخیص افتراقی : گیلن باره – M.S – نوروپاتی مطرح می شود .
تشخیص : بررسی مایع نخاع – E.E.G – C.T.S- M.R.I- PET


درمان : کورتن – کلرامبوسیل – متوتروکسایت – کولشسین

هم مرگ و میر دارد و هم معلولیت .
.   دکتر پیروزی - بیمارستان آریا رشت       گردآور: سایت میگنا  www.migna.ir
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ابراهیم
سلام منم به این بیماری مبتلا هستم چه کاری انجام بدم تا از بیماری کاسته شود؟؟؟؟
بهروز
بهتره اونو کاملا ندیده بگیری. ورزش های سبک و نرمش ها و همچنین شادی و نشاط عوارض اونوبسیار کم می کنه.
محمد مهدی
Romania
یکشنبه ها بیمارستان شریعتی تهران
United Arab Emirates
سلام فقط و فقط استراحت و تقویت ورزش و دوری از استرس
بسیار عالی و مفید بود من هم از 21 سالگی به این بیماری دچار و به طور کلی مسیر زندگیم و اهدافم را تغییر داد. اغلب این عوارض را داشتم و دارم و بشدت احساس پوچی میکنم
سلام منم دچار این بیماری هستم ولی این بیماری باعث نشد من احساس پوچی کنم
Iran, Islamic Republic of
برای انسان کار نشد نداره اراده انسانها میتونه
مهدی
Germany
نگران نباش
محمدرضا
من این بیماری را با درگیری مغزی و دوبینی دتشتم در مورد ضایعات فوق نیز به همه آنها مبتلا هستم از قبیل صرع واز بین رفتن 100درصد مفاصل لگن،اما چیزی که بیشتر از بیماری اذیتم میکنه اینه که برای هیچ بیمه و ارگانی حمایتی تعریف شده نیست و با وجود کوری ومرگ و نادر بودن برای اونها عادی است من تون درگی مغری و چشمی وتخریب شدید مفصل رو مبتلت هستم پس از 7 یال درمان دیر توانایی کار ندارم وهمسرم کمکم میکنه سخت ترین لحظه عمرم زمانی بود که در زمان بارداری و بیکاری همسرم چیزی برای خوردن هم نداشتیم وکمیته امداد و بهزیستی هم تون بیماری برایش تعریف نشده بود حاضر به کمک نشدند البته الان هم با وام از این و اون رندگی میکنم.یا علی
حسن
به نظر من ما هم باید خودمون یه انجمن تشکیل بدیم برای کمک به خودمون من میخوام یه وبلاگ راه بندازم امیدوارم کمکم کنید
حسین
حسن جان عالی اسم وبلاگت را هم بذار اگه تشگیل دادی
علی
Romania
سلام موافقم .....دکتر های ما که فقط بلدن حرف بزدن بلد نیستن درمان کنن
Romania
موافقم
United Arab Emirates
در شهر مشهد دکتری بنام آقای دکتر رضاییان هستند که از آمریکا با وب کم بیمارها رو رایگان ویزیت میکنن و دارو هم رایگان در اختیار بیماران قرار میدن من از وقتی زیر نظر ایشون هستم از نظر روحی بهتر شدم و روند بیماری خیلی کند شده
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام منم این بیماری رو از 19 سالگی دارم درست در زمانی شروع شد که به خدمت سربازی اعزام شذم و در آموزشی نظام وظیفه بودم فقط بمن قرص های مسکن میدادند و بنده می بایست سختیها را تحمل کنم حتما اگر جوان نبودم یا خودکشی میکردم یا میمردم و الان 45 سالمه از دردهای ساق پا شروع شد سپس زخم های دهان سپس کمر سپس معده سپس ریه و اعصاب خراب ولی زندگی روزهای خوشهم دارد ولی چی بگم دائم از این دکتر به اون دکتر بچه ها اینو از من بشنوید افت های دهان و آلت تناسنلی و جاهای دیگر چند سالی است خیلی بهتر شده اما بدلیل اینکه بنده نمیبایست کارهای کارگری می کردم و کردم تمام ستون فقراتم درد میکند ولی تا الان خدا را شکر به نعمت بازنشستگی نایل آمدم دوستان فقط آرامش داشته باشید و به آرامی فعالیت کنید بنظر من علم هنوز نتوانسته بر این بیماری ناتوان کننده چیره شود جالب اینجاست که تا بحال بنده همچین سایتی ندیده بودم و در دارای HLAB5 هستم و HLAB27 ندارم ولی بیشتر علائم من برعکس اسپوندلیت آنکیلوزان است .نمی دانم تا کی میتوانم تحمل کنم ولی دیر نیست . اینها را حتما عمل کنید 1- داروهای مسکن و کورتون ها دارای عوارض جانبی بیشتر از فایده هستند مثلا خشکی شدید چشم و پوست ناراحتی شدید معده و روده و بدتر از همه عصبی شدن اصلا دارو استفاده نکنید . متاسفانه این پزشکان ؟؟؟؟؟؟؟
سجاد
Iran, Islamic Republic of
سلام منم 3سال هست میزنم هر افتی هم از1 ماه تا3ماه طول میکشه تازه رفتم بیش دکتر روما تولوزی ازمایش دادم میترسم برم جواب بگیرم اگر درمان بیدا کردی یا کردم خبر میدم خبر بده0
سعید
Iran, Islamic Republic of
منم به این بیماری مبتلا بودم و حالا خوب شدم اگه دوست داشتی من این دکترو بهت معرفی میکنم آدرس : شیراز - خیابان باغ شاه - چهارراه اول - سمت چپ - 500 متر جلوتر -سمت راست - به نام دکتر سید منصور حسینی فوق تخصص اورتوپد تلفنی نوبت نمیده باید حضوری باشه
احمد
Iran, Islamic Republic of
سلام بهتره به دکتر فوق تخصص رومااتولوپی برید ببهتره
هومن برزگر
Iran, Islamic Republic of
سلام داداش منم همین بیماری رو دارم
ولی من روزی 100بار خودم فوش میدم میگم حقته
نرگس
Iran, Islamic Republic of
سلام.من 25 سالم.7 ساله که دهنم افت میزنه.فراتر از این مطالبی که نوشتین.هر افتی 3 ماه طول می کشه و در بعضی از موارد 1 ماه.تعداد افت زیاد .روی زبون.لثه.لپ. لب و کلا دهان.تمامی ازمایش ها رو دادم.شبکه ی چشمم سالم بوده و تستم ازم گرفت مشکل نداشته.زانو درد هستم از 7 سال پیش که افتای دهنم شروع شده درد زانو هم دارم ولی ورم نداره.کم خونی شدید هم دارم.داروهایی که استفاده میکنم:امپول ویتامین D&B-و همچنین قرصاش.و قرص های مداسین و قرص کلشی سین.به نظر شما من بهجت دارم یا نه؟؟؟؟ممنون اگر کسی راهنماییم کنه
سجاد
ممنون میشم اگر داروی چیزی بیدا کردی بهم خبر بدی
United Arab Emirates
تا وقتی بهت پرد نیزولون ندادن نداری
واسه آفت دهن شب پماد تریادنت بزن روی زخمها
چند وقتی از بازار جمع کرده بودن من میرفتم داروخونه التماس میکردم بهم نمیدادن 😒الان قیمتش چند برابر شده ولی تو بازار هست خداروشکر
مبینا
سلام من 14 سالمه واز 6سالگی افت میزنم وگاهی اوقات 4تا افت میزنم دکتر رفتم بیماری من بهجت نبودولی این افت ها خیلی اذیتم میکنن چون این افتم که میره چند روز بعد یکی دیگه میزنم خیلی خسته شدم دیگه تحملشونو ندارم شما لطفا بگید چه کار کنم تا اینقدر افت نزنم؟
پرستار
هر افتی رو که نمیشه گفت بهجته...
باید تمان اون علایم باشه...
محمود
Iran, Islamic Republic of
بهداشت دهان و دندان رو رعایت کنید. و دهانشویه حتما استفاده کنید. از خوردن خوراکی های آلرژی زا مانند بادمجان، کاکائو و گرمی های زیاد خودداری کنید.
امیر
United Kingdom
سلام زن دایی من هم مثل تو بود حتما حتما پیگیردکتر کبدباش
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
سلام؛
من هم در مواقعی آفت دهان دارم، اما اونطور که من متوجه شدم، اول بهداشت دهان و دندان و بعد هم استرس از عوامل مهم ایجاد آفت های دهان هستند.
برخی آفت ها هم ناشی از اختلالات سیستم گوارشی به دلیل تغذیه نامناسب بوجود می آیند.
اینها تجربیات شخصی است و نه مطالب علمی.
user
Iran, Islamic Republic of
سلام زیاد خودتو عصبی نکن سعی کن همیشه خونسرد و اروم باشی استرس نداشته باش گرمی نحور مسواک بزن
Iran, Islamic Republic of
سلام‌. از فلفل و دارچین و ادویه جات کمتر استفاده کن من خودم کمتر گوجه مصرف کردم بهتر می شه
United Arab Emirates
پماد تریادنت از داروخونه بخر شبا بزار روی آفت دردش ملایمتر میشه
سلام من مدت یک سال هست که بهجتم تشخیص داد شد. مدتی قبل پای سمت چپم به مدته یک ماه لمس شده بود حالا پای سمت راستم ورم کرده.کسی مشکله منو داشته
Iran, Islamic Republic of
سلام دوست گرامی من 14 ساله بودم به این بیماری گرفتار شدم الان علایم بیماری خیلی کم شده ساق پاهای من هم ورم شدید داشتند اصلا نگران نباشد به خدا توکل کنید
لیلا طاهری
من ازسن هیجده به این بیماری دچار شدم وفقط در اوج بیماریاز اسیکرویروانتی بیوتیک استفاده می کنم ویاهید روکرتیزول تزریقی استفاده می کنم از سه سال پیش علاوه بر مشکل تناسلی دچار مشکلات عصبی وکم کاری غددو.....شدم محتاج کمک هستم چون درحال حاضر خانه نشین شدم مطالب شما بینظیراست امیدوارم من راهم کمککنید
کوثر
سلام.
من 23سالمه و 3ماهی هست که فهمیدم این بیماری رو دارم. چشم چپم تار شده، زانو درد دارم و آفت دهانی دارم.
روزی یه دونه مداسین میخورم+پردنیزولون (دوزش متغیره)+سولفاسالازین(2بار در روز)+ اسید فولیک+فلووکسامین (ضد استرس).
یه قرص هم هست که هنوز نخوردم دکترم گفته هر جمعه 3بار بخورم، از این جمعه شروع میشه.
دو نوع قطره هم میریزم تو چشمم.
هم زمان پیش یه چشم پزشک و یه روماتولوژیست معاینه میشم.
روماتولوژیستم هر دفعه دو قلم به قرصام اضافه میکنه.
خسته شدم از بس قرص خوردم، واقعا میترسم از خوردن این همه قرص.
کوثر
دوباره خودمم
امروز دکترمو عوض کردم و دکتر جدیدم گفت احتمالا بهجت نداری و همه قرصامو قطع کرد به جز کورتون! برام عکس و آزمایش جدید نوشت تا ببینه بیماریم چیه!
خیلی خوشحالم، خیلی خیلی خیلی.
هیچ چیزی مثل قطع مصرف اون قرصا نمیتونست خوشحالم کنه.
1
Romania
نتیجه ازمایشاچی شد
یعقوب
سلام
این روزهای سخت رو منهم داشتم همه بستگی به خودت داره که بتونی زودتر این روزها رو پشت سر بگذاری الآن من تقریبا؟ با افراد عادی فرقی ندارم
سلامت باشی
Russian Federation
سلام منم یکساله متوجه بیماری بهجت شدم منم چشم چپم درگیره همه داروهای توروکه گفتی مصرف میکنم من الان چشمم تشخیص دادن متوقف شده اما از دست وپا درد واقعا رنج میبرم دکترهای خوبی تو بیمارستان لبافی نژاد تهران هست هم روماتولوژی هم چشم فوق العادن حتما اونجا سری بزن تونستی تا بیماری تو متوقف کنن من 33 سالمه از بروجرد
Iran, Islamic Republic of
سلام اسم دکتر بیمارستان چی هست
United Arab Emirates
دکتر من گفت تا جایی که میتونی دردو تحمل کن و دارو نخور الان دوساله دارو نمیخورم
Reza kavari
Norway
واقعا بيمارى وحشتناكى است من هم از سال ٢٠٠٠ ميلادى به اين بيمارى مبتلا شوده بودم ولى توسط معجزه خداوند شفا را يافتم وهيچ كونه دارويى مصرف نميكم از خدا ميخواهم شمارا نيز شفا بخشد، امىن
United Arab Emirates
احتمال خوب شدن بیماری تقریبا صفر شما حتمن داروی قویی خوردین یا تزریق کردید که علایم بیماریو کنترل کرده منم سه ساله دارو نخوردم ولی الان دوباره با سردرد و آفتهای دردناک به سراغم اومده
بهار
سلام مطالبتون خیلی خوب بود.من 25 سالمه و چندین ساله این علائمو دارم قبلا میگفتن الرژیه اما الان میگن احتمالا بهجته .خیلی نگرانم از وقتی فهمیدم افسرده شدم .برام دعا کنید
یعقوب
بهار عزیز - این روزهای اوج بیماری سپری میشه با امید به خدا و همت و اعتماد به قدرت بی نظیر وجودت که شاهکار خلقت خدا هست.
حسن
Iran, Islamic Republic of
وقتی با یک ازمایش ساده متوجه این بیماری شد و وقتی هم جواب مثبت باشه کنترلش دست خودته 17 ساله با این سندرم کنار اومدم خواستی راهنماییت میکنم چون واسه خودم تجارب کافی را دارم
Iran, Islamic Republic of
میشه راهنماییم کنید
Iran, Islamic Republic of
همه شما با طب سنتی درمان میشوید
United Arab Emirates
من پیش بهتری دکتر گیاهی شهرمون رفتم بهم گفت همان داروهای شیماییو مصرف کن درمانی ندارن
تارا
سلام من مبتلا به ام اس هستم اما تمام علائم بهجت به غیر از زخم ها را دارم ایا امکانش هست که در تشخیص بیماریم اشتباهی شده باشه؟
جاده ابریشمی
Iran, Islamic Republic of
سلام.منم بهجت دارم و تست ام اس رو هم برام نوشتن و ام ار ای دادم ک با اون گفتن ام اس نیست.احتمالا تشخیص شما هم از روی دیدن عکس ام ار ای و وجود علامت توی اون بوده.اما ب ی دکتر دیگه هم نشون بدین.چون برای منم دو سال تشخیص بیماری اشتباه دادن و گفتن یارکوئیدوز دارم و بعد ک دکتر دیگه رفتم اون تشخیص رد شد.
زهراامامی
سلام 15 سال به این بیماری مبتلا هستم دو مرتبه اب زانو گرفتم باز زانو م ورم کرده فکر میکنم دوباره اب اورده 55 سالدارم راه علاج دارد؟
Keinman
Iran, Islamic Republic of
همسر من 28 سالشه. توي دوران نوجوونيش گاهي آفت ميزده. ولي الآن هيچ كدام از علائم ظاهري رو نداره. فقط توي آزمايش خونش HLA B5 مثبت بود و HLA B27 منفي. البته روماتيسم مفصلي هم داره كه خيلي خوب شده. دكتر تشخيص داده كه بهجت داره. درسته؟ اگر كسي نظري داره، بده لطفاً.
رهبر
Iran, Islamic Republic of
بهترین دکتر سندرم بهجت تو ایران . دکتر علیرضا خبازی فوق تخصص روماتولوژی تو تبریز هس هر کی بره پیشش مطمعن باشه نتیجه میگیره
United Arab Emirates
فقط دکتر رضاییان در مشهد که از آمریکا توی بیمارستان امام زمان مشهد ویزیت میکنه بصورت رایگان دلیل اینکه پیشش میرم رایگان بودن نیست حاذق بودن ایشون
رحیم
مطالب خوبی ذرباره بیماری وجوذ ذاره منم مبتلام ولی تنها کلینیک ذر بیمارستان شریعتی تهران روزهای ذوشنبه به این بیمارا خذمات میذه منم با استفاذه از کلشی سین 10ساله که مهرش کرذم
شیما
United States
منم فقط کلشیسین مصرف میکنم روزی یکی. بیماری شما با همین کنترل شده کاملا؟
اح- خ-
United States
نظر خاصی ندارم
یعقوب
سلام
بنده بالغ بر 15 ساله که بهجت دارم واز کلشی سین یک روز در میان استفاده می کنم وبا اندکی تفاوت تقریبا" زندگی آرامی دارم.
بدن ما انسانها بسیار قوی تر از این حرفها است و در مقابل بزرگتر از اینها هم کم نمی آورد.
مهنوش
مادرم ببماري بهجت داره،، خيلي نكران بيناييش هستم،تورو خدا راهي بهم نشون بدين،،
United Arab Emirates
تا جاییکه میتونی بهش توجه کنین و نگذارید عصبی و افسرده بشه مسافرت خیلی واسش خوبه
حسین
سلام دوستان منم دو سال به این مریضی مبتلا شدم برای همه ی مریضا دعا کنیدمنم فراموش نکنید من همه علایم را دارم الانم بیمارستان بستری هستم ولی تا خدا را داریم غم نداریم
حسین
سلام اگه کسی دکتر خوب سرلغ داره اسم و ادرسش را بده ممنون
سلام
بهترین دکترای بیماری بهجت تو بیمارستان شریعتی هستن.من خودم اونجا میرم اسم دکتر خانم محتشم هستش.
یکشنبه ها بیمارستان شریعتی
امین
Iran, Islamic Republic of
بیمارستان شریعتی کجاست
Iran, Islamic Republic of
خانم دکتر بنکدار در اصفهان وگاهی هم در بیمارستان الزهرا هستند در اصفهان
زهرا
Iran, Islamic Republic of
سلام از ١٠ساله به بهجت مبتلا هستم داروي كلشي سين و پردنيزولون مصرف ميكنم الان ميخوام باردار بشم باوجوداينكه اينكه اگه داروهاموقطع كنم ميميرم بأيد چكاركنيم
حسن
Iran, Islamic Republic of
کدوم دکتر نسخه مرگ را براتون پیچیده که اگه باردار بشین قرص کنار بذارین؟!با یک دکتر خوب مشاوره کنید
صنم
Iran, Islamic Republic of
دکتر الهام افلاکی فوق تخصص روماتولوژی توی شیرازه .شنبه یکشنبه و سه شنبه توی درمونگاه امام رضا هستن.شنبه صبح هم درمانگاه مطهری.کلینیک بهجت هستن..
United Arab Emirates
دکتر رضاییان بیمارستان امام زمان مشهد
farzane
سلام من حدود 1سال ميشه كه نامزدم به اين بيماري دجار شده واون خيلي از آينده وزندكي مشتركمون ميترسه علائمش هم تنها آفت دهان و با درد داره ولي من نميتونم اين موضوع رو حضم كنم كه شايد خدا نكرده اين بيماريش به نابينايي ختم بشه اون تحت نظر بزشك معالجش هست و3ماهي 1بار ميره دكتر و ورزش هم مرتب انجام ميده ولي بازم به زندكي اميدوار نيست ترو خدا براي خوشبختيمون و سلامتيش دعا كنيد
فاطمه
عزیز م امیدوارم کنارهم بهترین روزا رو داشته باشین و امیدوار باشین که مشکلات جدی انشاالله پیش نمیاد
mehdi
Romania
سلام
1-بهترین مرکز درمانی این بیماری ، بیمارستان شریعتی تهران واقع در کارگر شمالی هست ، که یکشنبه های مخصوص این بیماری است .
2- اگر کسی به درستی داروهاشو مصرف کنه،قطعا بیماری فروکش می کنه و هیچ مشکل چشمی به وجود نمی آورد.
3-الان دکترهایی مثل دکتر شهرام امام که در همان بیمارستان شریعتی هستند ، ضایعات چشمی بهجت را با سلول های بنیادی درمان می کنند.
4- در برخی از کتب قدیم و طب سنتی می گویند (گفته شده که درمان دارد) مانند مصرف بره موم عسل و روغن سیاه دانه و استخدوس و با استفاده از زالو درمانی و زنبور درمانی...مانند استاد تبریزیان و بقیه که گفتند درمان می شود، کمی در اینترنت سرچ کنید.
من خودم بیمار نیستم ولی پژوهشی در این زمینه دارم می کنم،امیدوارم که حرفام کمک کننده بوده باشند.
United Arab Emirates
فقط ۱۰ تا ۱۵ درصد از این بیماری نابینا میشن یا مغزشون درگیر میشه نگران نباشید من ۱۶ ساله این بیماریو دارم ۱۰ سال اول که اصلا نمیدونستم و دارو استفاده نمیکردم الانم چشمام سالمن خداروشکر
محمود
سلام منم 14سال است اين بيماري رو دارم.اماباهش كنارامدم،تاوقتي كه خداي مهربان رادارم غمي نيست من با داشته هايم عشق ميكنم امروز رو عشق است كه زنده ام چكار دارم به فردا...سعي ميكنم بهترين باشم .دوست من قوي باش وبه بيماريت بگو برو گمشو ماليدي من از تو قويترم..عاشقتم همدردخودم.
محمودهستم
سلام مجدد..به خداقسم كه با اينكه 14سال است بااين بيماري دستو پنجه نرم ميكنم ..اما هيچ هراسي ندارم وبا ايمان به خداوندمهربان آخر شكستش ميدهم ميگن دارونداره اما دارو بالاتر ازخداوندهم وجودداره..بايدايمان رو قوي كرد...بازم عاشقتم خيلي خيلي خوبم.
هادیولام
سلام برادرم حدودشش سال بااین بیماری دستوپپنجه نرم‌ کردهرکس سوالی داشت
امير
Iran, Islamic Republic of
منم سال 89(24سالگي) علائمم شروع شد الان فقط كلشيسين روزي يكي مصرف ميكنم.گهگاه عود ميكنه ولي نسبت به قبل خيلي بهترم
اميدوارم همه بيمارا شفا يابن.
حسین
سلام دکتر من از بوکان هستم ممنون از راهنماییهاتون
بعضی از علامتها که در نوشته هاتون است را دارم لطفا اگه است با من تماس بگیرید ومن را راهنمایی نمایید
United States
باسلام من مهدی احمدی ازجاده زیباکنارهستم خواهشأراه درمان رابرایم بگویید چندسالی هست که مبتلابه بهجت هستم وقرص کروتن ومداسین وکلسیمdمصرف میکنم نظرتان چیست درمان خوبی هست؟
فاطمه هلالی
United States
سلام من 29 سالمه و از 24 سالگی فهمیدم که بهجت دارم اوایل خیلی درد داشتم بیشتر دور مچ پاهام، انقدر درد پا داشتم که نمی تونستم به افت های زیاد دهنم فکر کنم
الان حدوداً 2 سالی هست که پیش یه پزشک هومیوپاتی می رم و اصلا دارو نمی خورم و از شدید بیماریم کاسته شده و افت دهانم خیلی کم شده بعضی اوقات اصلا افت نمی زنم چی بشه افت بزنم
دکترای دیگر پزشک هومیوپاتی رو قبول ندارن ولی من که پیشش رفتم راضی بودم حداقلش اینه که دردهای قبلی رو تحمل نمی کنم هر از گاهی بهجت میاد سراغم ولی نه مثل اول و بابت این خدا رو شکر می کنم
اگه خواستید شماره دکتر هومیوپاتی رو بهتون بدم به ادرس ایمیلم یه پیام بدید تا شماره رو براتون ارسال کنم
حداقل یک بار رفتن پیش این دکتر ضرر نداره
f_helali85@yahoo.com
علی
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان.20سالمه و مدت دوساله ک ب تشخیص دکترا این بیماری رو دارم.من از چیزی ک نگرانم چشمامه.چون تو نوشته ها خوندم ک رو چشما تاثیر بدی میزاره و کور میکنه
تجربه هایی ک تو این بیماری بدست اوردم رو در اختیارتون میزارم:1-زیاد روی پا ایستادن و راه رفتنای طولانی باعث دردای شدید زانو و مچ پا میشه 2-هوای مرطوب مخصوصا کسایی ک تو شمال هستن بیماری رو بدتر میکنه 3-ورزش کردن مثلا بدنسازی باعث التهاب مفاصل میشه (هرچی ورزش سنگین تر باشه بدتر میشه) 4- ناراحتیو استرس ذهنی و روحی خیلی تاثیر بدی میزاره رو دردای مفاصل
حالا تجربه هایی ک بدست اوردم واسه بهتر شدنم:1- خواب خوب و مناسب خیلی تاثیر بسزایی میزاره رو بدن 2-شادی وارامش خیلی کمک میکنه برای بهبود دردها 3-انگور و کشمش خیلی خیلی خیلی خوبه ینی عالیه برای این بیماری.بچه ها تو فصل انگور هرروز انگور بخورید.گوشت شتر هم خیلی عالیه برای بهبود دردها.غذاهای سرد رو تا جاییکه ک بشه نخورید..زنجبیل رو بجوشونید با چایی بخورید اینم خوبه من امتحان کردم.
فعلا همینا رو یادم اومد امیدوارم تونسته باشم کمک کوچیکی کرده باشم.راستی برای افت های دهن هم ی پماد ب اسم تریادنت هست همون روز اول ک افت میزنه شب ک خواستین بخوابین بزنین رو افت.سه شب همینجور تکرار کنین افت خوب میشه
یاسمن
Germany
سلام به همه عزسزایی که این مشکل رو دارن
من 18 سال پیش یعنی از 13 سالگی بهجتم تشخیص داده شد با علایمئشدید موقع ازدواجم روزی که به ازمایش گروه خونی رفتیم گفتن بچه دار نمی شی من بار سنگین این دردو در تمام مدت نامزدی تنهایی تحمل کردم
همه اینها گذشت بعد از گذشت این همه سال ازدواج کردم تحت نظر یه دکتر خوب دو تا دختر دارم الان هم به کمک خدا داروهامو مدت یک سالو نیمه که قطع کردم البته به طور کامل نه هر زمان سراغم میار یکی دو شبی می خورم که البته شاید ماهی یک بار پیش بیا د در تمام طول سپری کردن این بیماری هیچ وقت ناراحت نشدم مگر در یک مورد و اون موقعی بود که اون خانوم محترم در روز ازمایش گروه خونی ازدواجم بهم گفت که بچه دار نمی شی به خاطر این بیماری و من نه از دست اون بلکه از دست خودم ناراحتم فقط به خاطر این که من (خ--------داااااااااااااااااااااااااااا) رو فراموش کرده بودم
یه پسر
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان من تقریبا چهارو نیم سال پیش تو عرض ی سال چن بار ضایعه پوستی تو ناحیه تناسلی داشتم که دوبار اخری رفتم دکتر فک کنم سه چها ر تا دکتر رفتم دو تا دکتر پوست که گفتن بهجت نیس دوتا دکتر داخلی رفتم گفتن بهجته البته اینو هم بگم ته زبونم چند تا شبیه گوشت که اندازه نصف نخود هس از 5 سال پیش شایدم زیاد تا الان موندنو هیچ دردی هم نداره برای غذا خوردن هم مشکلی ندارم واز این گوشتای کوچیک ته زبون مادرم هم هس الان 4سال میشه هیچ مشکلی ندرام فقط وقتایی که لپمو گاز میگیرم یا موقع امتحان از این افت ها سفید رنگ کوچیک میاد تو ی روز ونیم هم خوب میشه الانم 23سالمه خودمم موندم بهجت دارم یا نه درضمن این چهار سالو از خدا خواستم بهش التماس کردم که از این زخما دیگه نیاد سراغم به شما هم پیشنهاد میکنم برای درمان قطعی خدا هس نا امید نشین اگه میشه منم راهنمایی کننین ممنون
تقی
Iran, Islamic Republic of
دکتر بازی در نیار.مواد غذایی گرم آفت رو بدتر میکنه...
اشکان
Iran, Islamic Republic of
همین الان فهمیدم بهترین دوستم این بیماری رو داره..... امیدوارم که درد این بیماری دلش رو آزار نده و بتونه راحت زندگیشو ادامه بده..... واسه همه مریضا این آرزو رو دارم........
Iran, Islamic Republic of
این مریضی غیر قابل درمان است
یه پسر
Iran, Islamic Republic of
واسه همه کسایی که این بیماریو دارن ی دکتر خوب سراغ دارم که با ارامش و امیدو احساس خوبی که به ادم میده هر بیماری خوب مبشه خدا رو میگم بچه ها دستاتونو به سمت خدا باز کنین و از ته دل شفاتونو ازش بگیرین من ی پست گذاشتم بالا که 2 دکتر خوب داخلی بم گفتن بهجت داری من ناامید نشدم باز به خدا دعا کردم التماس کردم و جوابمو گرفتم علایم من هم شبیه بهجت بود چند روز پیش رفتم ی دکتر پوست و عوفونی و بیماری های تناسلی که به طور قاطعیت گف هیچ بیماری نداری من مطعنم که کار خدا بود شایدم قبلا بهجت داشتم ولی الان ندارم 4 ساله هیچ مشکلی ندارم خدارووو هزار مرتبه شکر حرف اخر خدارو فراموش نکنین دردتونو با خدا در میان بزارید خدا بزرگه حتما جواب میگیرین زود ناامید نشید منم واستون دعا میکنم.خدایااااااااااااا دازت خواهش میکنم التمای میکنم تورو به بزرگیت تورو به مهربونیت شفای همه مریضا همه این دوستایی که به بیماری بهجت مبتلا هستنو شفا بده .آمین
تقی
Iran, Islamic Republic of
به خدا بگو بقیه رو هم شفا بده...
United Arab Emirates
❤️
حسن شاکری
Iran, Islamic Republic of
من مریضی بهجت دارم با خسطگی زیاد وسر درهای زیاد چکار کنم
United Arab Emirates
اینو منم دارم 😕از ترس اثر بدش واسه خانوادم به کسی نمیگم ولی خیلی اذیتم میکنه
حمید
Iran, Islamic Republic of
باسلام
منم از 19سالگی به این بیماری مسخره گرفتار شدم الانم 32 سالمه همه جور قرصم خوردم و الانم تحت نظر دکترای بیمارستان شریعتی هستم
خداروشکر خوبم در این چندسال مریضیم زیاد بالا پایین شده ولی دیگه چیکار میشه کرد فقط به خدا توکل کنید نه این مریضی بلکه همه ی مریضا و همه ادما با توکل به خدا حالشون بهتر میشه فقط خدا رو در نظر داشته باشید ممن از خدا و امام رضا کمک گرفتم انشالا هردوشون به همه مریضا شفا بدن توکل به خدا
Iran, Islamic Republic of
من از سن١8 دچار بهجت هستم و چون این مریضی با سردرد وافت بسیار دهانی ودرگیری زانوها بود از خدمت سربازی معاف شدم و هنوز در سن٣١ سال هنوز درگیر این مریضی هستم و از این دکتر به دکتر دیگر میرم بی فایده و از خستگی زیاد همش مخوام بخوابم و در کنار بهجت مریضی تیروید پر کار دارم و روزم۵ عدد قرض متی مازول ١ عدد کورتن ١ عددمداسین١ عددقرص کم خونی١ عدد قرص تقویت اعضلات خارجی مصرف مکنم و از شما دوستان تقاضا دارم اول یک دکتر خوب معرفی کنید دوم من با این مریضهای که دارم از کار افتاده سازمان تامین اجتمای مشوم یا نه کوچک شما حسن شاکری از خراسان متشکرم
Iran, Islamic Republic of
سلام این مریضی فقط با کم کردن استرس خوب مشود
......
Iran, Islamic Republic of
سلام به نظرم این بیماری چون التهابی هست مواد غذایی که دارای انتی اکسیدان هست براش مناسبه. من حتی تو خواص کندر دیدم که نوشته ضد التهابه! و چون این یه بیماری سیستم ایمنی هست باید روش زندگی رو تغییر داد و استرس رو کم کرد و اون رو نادیده گرفت، اگر مدام بهش فکرکنید علائمش بیشتر میشه.
من خودم دچار بیماری التهابی و انتی بادی هستم و این نکات رو که رعایت کردم خوردن کورتون که عوارض جانبی زیادی داره رو کم کم قطع کردم و یه مدتیه که علایمی ندارم خداروشکر.
مهمترین چیز از بین بردن استرسه!
ایشالا درمانی برای این بیماری ها پیدا بشه....
یحیی
Iran, Islamic Republic of
سلام یحیی هستم 29ساله که از 6سال پیش دچاراین بیماری مزمن شدم 3ساله که متوجه شدم بهجت دارم این بیماری قبل ار تحت نژر پزشگ خیلی آسیب به چشمم زد مثلا از فشار زیاد داخل چشمم نقطه دیدم سوراخ شد کور نشدم ولی عمل کردم باز به حالت اولش برگش الان دارواستفاده میکنم 1: آمپول متوترکسات هفته یکی میزنم 2:آزایتوپرین روزی سه تا وکورتن یکی من بیمارم خیلی پیش رفت کرده بود نامید شده بودم درمانی نداره ولی میشه جلوی پیش رفتشو گرفت وگرنه منجر به کوری هم میشه امیدوارم که خداوند فقط بهمون صبر بده تابتونیم دربرابراین بیماری مقاومت کنینم خودتونا نبازین
Iran, Islamic Republic of
سلام اول از چشم کرفت
Romania
سلام من 23سالمه الان ۵,ماهه که کل دهانم افت میزنه انقدر دارو استفاده کردم خسته شدم دکترم گفته باید برم نمونه برداری از آفتا تا مشخص بشه بیماری بهجت هست با نه حالا موندم چکار کنم اگه میشه راهنماییم کنید لطفا
Iran, Islamic Republic of
سلام من نامزدم بیماری بهجت داره و الان به علت درگیری تو زندانه تهت نظر پزشکه ودهنش بیضش افت میزنه من خیلی نگرانم هرشب روزم گریه خیلی میترسم دارو هم استفاده میکنه میشه خوب بشهکمک کنید
فائزه
Iran, Islamic Republic of
سلام.من 18 سالمه و از دو سال پیش دست و پا درد داشتم.پارسال رفتم دکتر و بهم گفت رماتیسم خفیف داری.داروهامو که مصرف کردم خوبه خوب شدم و از درد خبری نبود.جدیدا پاهام درد میگیره و باد میکنه.دهنم خیلی افت میزنه و هر بار چند تا افت با هم میزنم.چشمام وقتی استرس داشته باشم قرمز و خشک میشه.من اخرش نفهمیدم رماتیسم دارم یا بهجت.لطفا راهنماییم کنید
سهیل
Iran, Islamic Republic of
سلام..من هفت هشت ساله افت های متعددی در دهان میزنم... چندروزه دو جوش یا شایدم افت در بیضه مشاهده نمودم... ایا بهجت دارم؟ایاتوبهجت میشه افت ها هفت هشت سال به تنهایی بروز کنه ؟؟خیلی نگرانم
Iran, Islamic Republic of
سلام.دوستان عزیز با آرزوی شفای همه شما عزیزان.این بیماری در طب سنتی درمان قطعی داره ولی با داروی شیمیایی فقط کنترل میشه.میتونید به دکتر طب سنتی مراجعه کنید
دینا
Iran, Islamic Republic of
سلام.دکتر طب سنتی ای می شناسید که درمان بیماری بهجت رو بلد باشه؟چون من با چند تا دکتر طب سنتی صحبت کردم درمانی نداشتن
Parisa
Iran, Islamic Republic of
سلام . میشه لطفا دکتر طب سنتی که درمان رو بلد باشن معرفی کنید .
United Arab Emirates
اره واسه من ده سال بودبعد معدمو بعد دستگاه تناسلی
Afghanistan
سلام علیک
من هم در افغانستان این بیماری را دارم مگر هر صبح وقت پیش از صبحآنه 4 گیلاس آب مینوشم خوب میباشم ولی هنگام که آب نوشم همین قسم میشوم مگر تا بحالی علت و علل این بیماری را پیدا نکردم و تا بحالی نتوانستم که خوب تر و بهتر تداوی این بیماری را پیدا کنم
بارانا
Iran, Islamic Republic of
سلام. نامزد من در حدود پانزده ساله که دچار این بیماری با حمله بیشتر به ناحیه چشم هستن. تازه با ایشون اشنا شدم و به این مساله اطلاع پیدا کردم.
خواستم بپرسم در هنگام حمله و بالابردن دوز دارو، به عنوان یک همسر چه پیشنهاداتی وجود داره?
از طرفی ایا در مورد بچه دار شدن، احتمال ابتلا فرزند چگونه است و اصلا منع یا مشکلی در این زمینه وجود داره?
خواهش میکنم راهنماییم بفرمایین. واقعا نیاز دارم به نظرات و واقعیات و تجربیات موجود برای انتخابم (با علم به این که ایشون از همه لحاظ از نظر من عالین و فقط مساله همراهی این بیماری در زندگی برای من ترسناکه) و درک این بیماری، در زندگی مشترک.
mohamadi
Iran, Islamic Republic of
من دچار این بیماری بودم با خوردنه بره موم از محصولات زنبورعسل درمان شدم لطفا اطلاع رسانی کنید
Iran, Islamic Republic of
لطفا بیشتر توضیح دهید
حامد
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان من ۲۴ سالمه و ۳ ساله به این سندرم مبتلا شدم . اوایل با آفت دهان شدید شروع شد و بعد از اون آفت ناحیه تناسلی و ورم و گرفتگی عروق ساق پا و دست . الان زیر نظر دکترهای بیمارستان شریعتی هستم و روزی ۱ عدد پردنیزولون و ۱ عدد کلشیسین مصرف مینکم . تو این ۳ سال خیلی راجع به این بیماری و رفتارش تحقیق و حتی به صورت تجربی روی خودم آزمایش کردم و به یک نتیجه واقعا مهم رسیدم : ورزش کردن مداوم تنها راهیه که تونستم به کمکش علائم رو واقعا کنترل بکنم الان خدا رو شکر دارم به صورت نیمه حرفه ای بدنسازی و فوتبال انجام میدم و هیچ مشکلی هم ندارم . فقط هر از چند گاهی آفت دهان به سراغم میاد که زیاد مهم نیست . می خواستم بگم هیچوقت امیدتون رو از دست ندین زیاد به این سندرم فکر نکین . اگر قرص مصرف میکنین سعی کنین بعد از صبحانه باشه تا عوارض جانبی حداقل بشه . از مصرف خوراکیهایی مثل خرما ، گردو ، فلفل قرمز و کلا خوردنیهایی که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشن مثل پرتقال پرهیز کنین .سعی کنین غذاهای کم چرب بخورین و از ادویه جات حدالامکان استفاده نکین .
علی برزگر
Romania
سلام من دارای بیماری بهجت میباشم ولی تمام دکتر هایی که رفتم همه فقط این بیماری رو میشناسن .....ولی هیچ کس درمان ویا داروی خوبی به من ندادن و دکتر خوبی پیدا نکردم ...من چی کار کنم چرا دنبال راه حل نیستین اگر این بیماری تو کشورهای پیشرفته اروپایی بود تا حالا حل شده بود .خواهشن به داد ما برسین
وحید
Germany
برید به پاکستان شهر کراچی بیمارستان نشنال پیش روماتولوژی برید . الله مهربان است
ایلان
Iran, Islamic Republic of
تو مطمئنی؟واسه من مهربان نبود...
fam
Iran, Islamic Republic of
سلام
همسر من هم به این بیماری دچار هست. تقریبا 8 سال پیش شروع شد و سه سال هست که تشخیص داده شد. درواقع با لخته شدن خون در رگش و ورم کردن و .... متوجه این بیماری شدن. تو این سه سال با داروهای مختلف زیر نظر متخصص رماتولوژی علایم از بین رفته و مدام غلظت خون رو چک می کنن. چقدر خوبه که همه ی مریض ها با روحیه پیش برن
الهه
Iran, Islamic Republic of
سلام.اگه میشه لطفا جواب بدید.....ون آزمایش دادم و hlab5 و hlab51 کنفی بوده.این ینی من بیماری بهجت ندارم؟
امید
Iran, Islamic Republic of
به احتمال زیاد نداری ولی علائم بالینیت هم باید چک بشه...
یه دختر
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان من مشکل یوويیت چشمی (التهاب چشمی)دارم میخواستم بپرسم همون بهجت چشمیه؟ بجز چشم علابم دیگه ای ندارم
م
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان منم حدود 18 ساله این بیماری رو دارم ولی با توکل به خدا فقط به صورت آفت دهان خودشو نشون داده تا چند ساله پیش بیمارستان شریعتی میرفتم اما دیگه نمیرم روزی یه دونه کلشی سین استفاده میکنم خدا رو شکر وضعیتم خوبه شما هم نا امید نباشین
بهمن
Iran, Islamic Republic of
سلا م بیش از به وحود امده 15 سال منم این درد و تحمل میکنم ولی با افت دهان اخیرا دهانم با افت بیشتر وهمچنین وزخمهایی روچونه وصورتم زیر گلویم نمایان شده ودیگر اینکه لثه ودندانهایم به شدت درد میکنه وتوان خوردن هیچیرو ندارم تو این 15 روز خیلی لاغر شدم تازه دکتر معالجم جهت نمونه بر داری به ازمایشگاه معرفی نموده ایا شماهها هم نمی توانیدغذا بوخورید بنده اصلا اشتها ندارم به غذا لطفا راهنمایی کنید
سارا
Iran, Islamic Republic of
منم ۱۸ سالمه از ۱ سالگی بیماری تب مدیترانه رو گرفتم که با مصرف کلشی سین دیگه دردی ندارم
تو سن ۱۱ سالگی شروع کردم به تبخال زدن و در هفته دوبار پهلوی سمت چپم درد میگرفت طوری که همش ارزوی مرگ میکردم و انقدر دکتر رفتیم تا بالاخره یه نفر تشخیص داد بیماریم چیه
داروی پردینوزولون استفاده میکنم
خداروشکر میکنم که به بیماری بد تری مبتلا نشدم
فقط یه سوال داشتم این بیماری قابل درمان هست یعنی میشه یه روزی بیاد که کلا هیچ دارویی استفاده نکنم؟؟؟
زهره
Iran, Islamic Republic of
سلام من٢١سالمه و٥ساله اين بيماري رودارم باافت دهان تشخيص دادن بيماريموامامن اوايل داروهامونميخوردم ك اين باعث شدچشمم هم درگيرشه الان خيلي پشيمونم ازاينكه باخودم لجبازي كردم ودارونخوردم ٢ساله مرتب دارومصرف ميكنم وخداروشكرخيلي وقته افت نميزنم وچشمم روب بهبوده من وقتي استرس دارم ياناراحتم چشمم عودميكنه
Hamid reza
Iran, Islamic Republic of
سلام من 25 سالمه .از شیراز.چهار ساله گرفتارم .چشمام ب کوری هم رفته .خیلی دارو میخورم .ولی حالا خداروشکر خوبم .
بهمن
Iran, Islamic Republic of
سلام.درگیری چشمیت به چه شکلی بود؟؟ایا کنترل میشه یا باعث نابینایی میشه؟؟؟ممنون
زهره
Iran, Islamic Republic of
ازهمه ي اونايي ك اين بيماري رودارن خواهش ميكنم داروهاشونوسرخودقطع ياكموزيادنكنن چون من بخاطره اين كاربيماريم مزمن شدوسختي هاي زيادي روكشيدم
حمیدرضا
Iran, Islamic Republic of
سلام .من 25سالمه چهار ساله گرفتار شدم .چشمام ب کوری رفته ولی با تزریق زیاد برگشته .شش ماه چیزی نمیدیدم ولی حالا خداروشکر خوبم .سیکلکسپورین .پردنیرولون .متوتروکسات.آس آ .کلسیم .فولیک اسید.کلشی سین .ازاتیوپرین .فولیک اسید .لیورگل .اینا رو هم هروز چهار ساله میخورم .امپول اینفلکسیمیب هم تزریق میکنم .بهم نخندینا مجبورم مصرف کنم
RR
Iran, Islamic Republic of
سلام منم چندساله به این بیماری مبتلاهستم درگیری یک چشم دارم من فقط هردوماه رمیکید میزنم وهرصبح بعدازصبحانه روغن سیاه دانه میخورم ازوقتی که روغن سیاه دانه میخورم التهاب چشمم کاملا ازبین رفته ودیگه افت هم نمیزنم خداراشکر وضعیتم عالیه
حیدر
Iran, Islamic Republic of
منهم بحجت دارم جه کاری باید کردخوب شد دارو مصرف نکرد
المیرا
Iran, Islamic Republic of
من مادر زاده هست بیماری بهجت سیستم دفاعی بدنم تمام شده چشم وپوستم وخونم ورحم ودهانم سیستم بهجت دارم وبی سرپرست هستم کسی کمک نمی کند موسسه دولتی رفتم قبول نکرده کمک کنند وتامین اجتماعی کمک نکرد گفت حکم نداریم چون پدرم مستمبگر و قیده حیات اما خودش مریض ونامادری دارم وجدا ازهم زندگی می کنیم توان کارندارم حق ازدواج ندارم پس چه کار کنم خیلی خسته شدم خیلی درد می کشم چشم عمل شده اب مرواید داشت حالا نورو چراغ نمی توانم نکاه کنم 31سالم شناسنامه مرده دادن به من مال خواهرم خودم متولد 1364هستم و31سال درد می کشم ایا انصاف با این وضع گرسنه بخوابم
محمد مهدی
Romania
سلام به همه، در پای من لخته خون پیدا شد، حدود 9 ماه پیش و سپس دچار آمبولی ریه شدم،بعدش علت بیماری من رو کشف نکردند! من هم چندین و چندتا دکتر رفتم، آفت زیاد میزنم ولی با آفتین ژل همان موقع از بین می روند... اصلاً نمی ماند جاش، برای نمونه الان 1 ماه بیشتر هست حتی 1 آفت هم نزدم... بعضی اوقات 3 4 ماه یکبار آفت میزنم... رفتم تست پاترژی و بقیه ی آزمایشات را دادم همش منفی شد و پیش فوق تخصص شبکیه رفتم، گفت چشمت مشکلی ندارد و آفت تناسلی هم ندارم، ولی بازم دکترم میگه شک دارم! آخه به چی شک داره؟!؟! وقتی تمامی آزمایشاتم منفی شده! منو گذاشته سر کار فکر کنم، نظر شما چیست؟ دوتا روماتولوژ دیگر رفتم گفتن نداری، این پیره! میگه داری!
user
Iran, Islamic Republic of
اگر واقعا از همه چیز همه کس ناامید شدیی برو به یه کشور اروپایی شاید اونجا اهمیت دادن چه فرقی میکنه اینجا بمیری یا اونجا
سیدحمید
Iran, Islamic Republic of
باسلام خسه نباشیدبرادرم حدود15ساله بهجت داره ک متاسفانه اون موقع ها اینترنت کم بودوسطح اگاهی این بیماریم کمترمتاسفانه دکترانمیدونستن ک منجرب نابینایش شد دیروزطی یک ازمایش متوجه شده ک هپاتیتcداره میخاسم بدونم بیماری بهجت چ تاثیری روی هپاتیت c داره؟لطفا راهنمای کنیدممنون.
بهنام
Iran, Islamic Republic of
هپاتیت باعث نابینایی میشه باید اون رو درمان کرد
سیدمحمد
Iran, Islamic Republic of
سیدمحمد34ساله،14سال نابیناازناحیه هردوچشم،دلیلش سندرم بهجت،آفت دهان شدیدبه همراه آفت دستگاه تناسلی کبودی ساق پاو...یک ماه پیش متوجه شدم حپاتیت سی مبتلاشدم،تمام اینهارااززاویه لطف ورحمت خداوندمهربان می بینم،بهجتم باداروکنترل میشود،تمام جهان هستی راازبهترین زاویه می بینم،خودم وواقعیت زندگیم وازهمه مهمترخواست واراده خداوندراپذیرفتم شادوبانشاط پرانرژی زندگی میکنم،روابطم باهمه خوب وصمیمی است فقط عشق ودوست داشتن برایم اهمیت دارد،امیدبه لطف خداوندتمام وجودم بوده هست وخواهدبود،من برای همدلی باشماعزیزان هستم ازاینکه باشماهاإشناشدم حس خیلی زیبای دارم،منتظرپیغام شماعزیزان می مانم،به خدامیسپارم،التماس دعا
رضا
Iran, Islamic Republic of
درمانٔ:سلام دوستان
من هم بیماری بحجت از نوع hlab5 دارم فقط آفت دهان شدید میزدم طوری که نفس کشیدن هم برام زجر آور بود چه برسه به غذا خوردن! اما از درمان بگم به هیچ عنوان گوشت قرمز و نوشابه نباید بخورید و هر شب یک لیوان شیر پرچرب بخورید.همچنین از مصرف قرص های کلشیسن و پرندنیزولان کاملا دوری کنید.من خودم 23سالمه و با این روش دیگه یه دونه آفت هم نزدم.سلامت باشید.
سامان
Iran, Islamic Republic of
سلام
ميخواستم از دوستان بپرسم آيا كسي ميدونه اين بيماري تو خدمت سربازي تأثيري هم داره يا خير؟!از نظر معافيت پزشكي
ممنون ميشم جوابم رو بديد
محمد
Iran, Islamic Republic of
من به تازگی گرفتم
Iran, Islamic Republic of
من همسرمبه این بیماری مبتلابودو ۸ماه پیش به دلیل مشکل کبدی فوت کرد تنهادلیل فوتش این بودکه زیرنظردکترنبود!وازداروهای گیاهی خودسرانه استفاده میکرد!کسانی که به این بیماری مبتلاهستن حتمازیرنظرپزشک متخصص باشند!
امیر
Iran, Islamic Republic of
ایا یه فرد سالم به یه فردی که بیماری بحجت دارد رابطه جنسی داشته باشد مبتلا به این بیماری میشود
Hossein
Iran, Islamic Republic of
سلام من در ٢٩فروردين امسال دريك شب التهاب مغزي گرفتم و فلج سمت چپ بدن شدم ابتدأ تمور تشخيص دادن بعدن در بيمارستان تهران بهجت تشخيص دادن تمام ازمايش ها منفي بود تست پاترژي منفي افت دهن هم چهار ماه نداشتم ولي قبلا زياد داشتم فقط hlab5مثبت بود الان چهار ماه هست گرفت أر اين بيماري هستم ايا فقط وجود همين فاكتوو دليل بهجت هست أيا من مي توانم دوباره سلامتيم رو به دست بيارم الان مي تونم راست وايسم و قدم بزنم ولي دستم هنوز خوب نيست قدرت زاره ولي حركتش ضعيفه وخوب نيست زمان نقاهت اين التهاب أصولا چقدر هست دكتر روماتولوژي فقط ميگه بر ميگذره فقط زمانبر هست من به نظر شما چ بأيد بكنم تا سريعتر درمان شؤم من هيچ گونه علاءم بهجت رو ندارم بر اثر التهاب ١٠درصد چشم ضعيف شد دكتر بيمارستان نور رفتم چشم سالم هست دليل ضعف بينايي من چي هست اگه لطف كنيد راهنمايي كنيد
Iran, Islamic Republic of
سلام من 41 ساله هستم حدود 5سال پیش دهانم آفت میزد به دکتر روماتولوژی مراجعه کردم تشخیص ندادند بهد به آقای دکتر مروج دکتر گوش وحلق وبینی مراجعه کردم دارویی به نام بیولکترابه من تجویز کرد مدتی بهتر شدم و دارو نایاب وتقلبی شد.بعد به من آمپول آموکسی سیلین 500فرانسوی وBenourovitتجویز کردماهی یک الی دوبار استفاده نمودم که بعد از 2 سال جواب دهی آن کمتر شد‌لطفااگر داروی جدید خواصی وجود دارد به من معرفی کنید ممنون میشوم
Iran, Islamic Republic of
تشکر من هم ۱۵ سال میشود آف دهانی رادارم تاحالا نخسه زیادی ازدوکتور در یافت کردم امانتیجه خوبی نگرتم
محمد نوروزی
United States
با سلام
دوستان عزیز
راه درمان بیماری رو کشف کردم!
من چند سالی گیر آفت دهانی بودم چند ماهی یا ماهی گرفتارش میشدم،و بعد از آن تصمیم گرفتم که چند چیز را تست کنم،
در نهایت به این نتیجه رسیدم که یک،لیوانم را جدا کنم؛که به نظر من اصلی ترین دلیل رفع کامل این بیماری از بنده بود،
ئوم اینکه بعد از مدتی که مسواک میزدم هم آفت دهانی میگرفتم،البته نه همیشه.فکر میکنم علتش میکروب هایی هست که روی مسواک در طول شبانه روز گرفته میشد.
حالا شما دو کار را بکنید،
اول اینکه از لیوان و قاشق هیچ کس حتی نزدیک ترین افراد استفاده نکنید،
دوم اینکه مسواک نزنید،
یک ماه تست کنید و ببینید نتیجه چطور است،
امیدوارم که شما هم مثل من از این بیماری خسته کنند خلاص بشید
یا حق
luserboy
Iran, Islamic Republic of
سلام دوستان من خیلی وقته دهنم زخم میشه فک کنم از بچگی باشه تا چند سال پیش خیلی کم میزد مٹلا ماهی یک الی دوبار اونم یدونه رو لبم که من سعی میکردم خودم درمانش کنم ...سعی میکردم زیاد عصبانی نشم استرس نداشته باشم دم کرده پونه مصرف میکردم برای عفونت عالیه خلاصه هرکاری میکردم خربزه مشهدی اصلا مصرف نکنید که خیلی بدتر میکنه ...بگذریم تا اینکه زخم های دهنم خیلی بیشتر شد رو زبونم تو گلوم هم در اومد به یک دکتر عفونی مراجعه کردم و ایشون گفتن که احتمالا بیماری بهجته نوشتن برا ازمایش تا جواب ازمایش بیاد و نتیجه را اعلام کنن و جواب قطعی رو بدن البته یه داروی ساختگی هم داده که باید قرقره کنم خیلی خوبه عالیه خیلی دپرس شدم از وقتی متوجه شدم درمان نداره من مجرد هستم و ازدواج نخواهم کرد بخاطر اون به هایی که احتمالش هست با این بیماری ب دنیا میان ...من از امروز سعی میکنم خوشحال بدون استرس و با بهداشت دهان زندگی کنم شما هم اینکارو بکنید ایدز که نداریم والا
رضااا
Iran, Islamic Republic of
من ۸ماهه این بیماری رو دارم علائم من ضعف یک دست و پا
سکته گلو و اختلال رفتاری که این رفع شد قسمت پونز مغزی من گرفتار شده بیخودی میخندم و بیخودی گریه میکنم دست خودم نیس زود ناراحت میشم اشکام میاد زود هم خندم میگیره ودچار افسردگی شدم و تیک عصبی که با قرص اعصاب بهترم
خلاصه بگم رو به بهبودم گریه هام خوب شده تیک عصبی هم خوب شد افسردگی هم رفع شد البته باقرص اعصاب
فقط یه سوال از خدمت سربازی معاف میشم؟
جواد برزگر
Romania
سلام من جواد 34سالم از فارس . بوانات این بیماری چند سال دارم. کنترل شده درگیری چشمی ندارم. خانم به اسم این بیماری دادخواست طلاق و مهریه داده . این حق زندگی من هست ازاین بیماری ......روزگار خوشی هست باید زندگی تام هاردی مطالعه کرد. دوستان میخواهم بگویم زندگی در جریان . . درخدمت شما هستم. 🌹🙏
United Arab Emirates
سلام من مدت ۱۶ سال است که گرفتار بیماری بهجت شدم واین دغدغه رو دارم که اگر بخطر این بیماری نابینا بشم یا دچار فلج واز کار افتاده آیا ارگانی برای حمایت از ما وجود داره با وجود داروهای قوی و وجود بیماری که احتیاج به رژیم و داروهای تقویتی داریم هزینه بیماری زیاد است آیا ارگانی یا جایی هست که ما مبتلایان به این سندروم رو حمایت کنه؟
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
برای کشتی های ساکن، موج های دریا تصمیم می گیرند!