شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۱۰:۲۳
کد مطلب: 10822
۰

دعوت از رسانه‌ها براي پاسخ به اقدام ضدايراني گوگل

گوگل بار ديگر در عملي شيطنت‌آميز كه با ادعايي عجيب، آن‌را دخالت ندادن خود در يك موضوع سياسي خوانده است، نسبت به حذف نام «خليج فارس» از نقشه‌هاي خود در سرويس Google Maps اقدام كرده است.

به گزارش ايسنا، به‌تازگي و هنگامي كه كاربران نام خليج‌فارس را بر روي نقشه گوگل جست‌وجو مي‌كنند، اين سرويس آن‌ها را به موقعيت اين خليج هدايت مي‌كند، اما نام «خليج‌ فارس» از نقشه‌ي گوگل حذف شده است. هم‌چنين همين فرايند براي كاربراني كه خليج ع ر ب ي را جست‌وجو مي‌كنند، اتفاق مي‌افتد و درواقع جست‌وجوي اين نام جعلي هم كاربران را به موقعيت خليج فارس هدايت مي‌كند. درحالي‌كه نام خليج عمان در همان منطقه كاملا واضح و روشن عنوان شده است.

گوگل، اطلاعات بيش‌تري درباره‌ي اين اقدام كه به‌تازگي انجام شده منتشر نكرده است اما يكي از نمايندگان گوگل در گفت‌وگويي مدعي شده كه اين شركت نمي‌خواهد يك موضع سياسي در قبال اين موضوع اتخاذ كند. اما اين نماينده در اين گفت‌وگو نتوانسته به هيچ مكان جغرافيايي ديگري اشاره كند كه گوگل تاكنون از نام بردن آن خودداري كرده باشد.

اين اقدام گوگل كه با اعتراض كاربران ايراني اينترنت روبه‌رو شده و در فروم‌هاي محصولات آنلاين گوگل پست‌هاي متعددي از سوي كاربران معترض به اين جريان ارسال شده است، چندان غريب نيست؛ چراكه در گذشته هم مواردي از اين دست وجود داشته، به‌طوري‌كه اقدام سال 85 سايت اينترنتي گوگل كه در بخشي از سايت خود به معرفي شهر تبريز در قسمت معرفي کشور جمهوري آذربايجان پرداخته بود يا بستن تحريم‌گونه‌ و تبعيض‌آميز برخي سرويس‌هاي گوگل بر روي كاربران ايراني، هنوز فراموش نشده است.

هرچند گوگل علت اين اقدام را در راستاي دخالت نكردن در يك موضوع سياسي عنوان كرده، اما كارشناسان بر اين باورند كه اين موضوع را در ادامه‌ي سلطه‌‌جويي‌‌هاي خبري مي‌توان قلمداد كرد؛ چراكه اين‌گونه اقدامات يك نوع سوء‌استفاده از موقعيت‌ها جهت اهدافي خاص محسوب مي‌شوند.

البته قطعا به ادعاي واهي يك سايت در فضاي مجازي نمي‌توان و نبايد استناد كرد؛ چراكه تماميت ارضي و مرزهاي ملي كشورها ازجمله ايران و موقعيت‌هاي جغرافيايي جهان داراي شناسنامه‌ي بين‌المللي است و با ادعاي هيچ فرد يا نهادي در هر موقعيتي كه قرار داشته باشد، مخدوش نمي‌شود؛ اما به گفته كارشناسان، اين‌گونه حركت‌ها را مصاديق دخالت در امور مربوط به كشورها و در زمره حركت‌هاي سياسي مي‌توان دانست و اينترنت نقطه‌ي تحركي است براي برخي خودخواهي‌ها، شيطنت‌هاي مغرضانه و دخالت‌هايي كه مي‌تواند با اعتراض صاحبان حق مواجه شود.

بنابراين شايد يكي از ساده‌ترين و اثرگذارترين حركت‌ها علاوه بر اين‌كه تمامي ‌كاربران ايراني اعتراض خود را به مديريت گوگل منعكس كنند، اين است كه رسانه‌هاي ايراني هم در زمينه‌ي اين اقدام ابهام‌برانگيز و غيرقابل گذشت گوگل، هشدار و اعتراض خود را به شكلي اعلام و تا اطلاع‌ثانوي از انتشار اخبار مربوط به اين موتور جست‌وجو در رسانه‌‌هاي خود پرهيز كنند.

ايسنا ضمن پيش‌قدم شدن در اين حركت، اميدوار است كه گوگل و هر نهاد و منبع ديگري در جهان به واقعيت‌هاي تاريخي همه‌ي كشورها ازجمله ايران احترام بگذارند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
در نگاه کسانی که پرواز را نمی فهمند ، هر چه بیشتر اوج بگیری کوچکتر خواهی شد.