کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

اتلاف "زمان طلایی" بیماران سکته مغزی در ترافیک تهران

17 ارديبهشت 1391 ساعت 9:54


عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، زمان طلایی برای درمان به موقع بیماران سکته مغزی را کمتر از 3 ساعت دانست و گفت: این بیماران را باید در زمان طلایی به مرکز درمانی که داروی ضد لخته خون را دارد رساند اما ترافیک تهران در اغلب موارد مشکل ساز می شود.

به گزارش مهر، دکتر عسکر قربانی روز یکشنبه در نشست خبری نوزدهمین کنگره سالانه نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران که 19 تا 22 اردیبهشت ماه جاری در مرکز همایشهای بین المللی صدا و سیما برگزار می‌شود، در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر در خصوص روند درمان بیماران دچار سکته مغزی، گفت: درمان سکته مغزی در این سالها جهش بزرگی داشته است به طوریکه در سال 1996 داروی ضد لخته خون (RTPA) در آمریکا ساخته شد که توانسته تا حدود زیادی روند درمان این بیماران را بهبود بخشد.

وی با اعلام اینکه 85 درصد از موارد بروز سکته مغزی بر اثر انسداد رگها رخ می دهد، افزود: از هر 3 بیمار سکته مغزی که این دارو را به موقع و در زمان طللایی استفاده می کند، روند درمان بهتر بوده و آسیب کمتری می بیند.

این فوق تخصص مغز و اعصاب ادامه داد: در واقع بعد از سال 1996 روند درمان بیماران سکته مغزی تغییر کرد.

قربانی، اتلاف زمان را یکی از علل بروز مشکل در روند درمان بیماران سکته مغزی دانست و افزود: مکث و تاخیر بیماران از منزل تا آمدن به مرکز درمانی، یکی دیگر از علتهایی است که باعث می شود روند درمان این بیماران دچار مشکل شود.

دبیر نوزدهمین کنگره سالانه نورولوژی و الکتروفیزیولوژی بالینی ایران با اعلام اینکه قبل از استفاده از داروی ضد لخته خون می بایست سی تی اسکن، آزمایش و... بر روی بیمار انجام شود، گفت: استفاده از داروی ضد لخته خون قبل از انجام این کارها، می تواند برای بیمار خطرناک باشد.

وی در ارتباط با اینکه داروی ضد لخته خون هم اکنون در چند مرکز درمانی کشورمان موجود است، افزود: این دارو در حال حاضر در برخی از مراکز استانها مثل مشهد و... وجود دارد و بیماران در شهرستانها باید خود را به این مراکز برسانند که قدری دشوار و بعضا غیر ممکن می شود.

قربانی، هزینه این دارو را 1.5 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: داروی RTPA هنوز تحت پوشش بیمه ها نیست.

وی با اعلام اینکه در آمریکا نیز کمتر از 5 درصد بیماران به این دارو دسترسی دارند، افزود: این وضعیت در ایران به مراتب کمتر است.

این فوق تخصص مغز و اعصاب، شایعترین بیماری مغز و اعصاب را سردرد دانست و گفت: سالانه بیش از 15 میلیارد بار ویزیت سردرد در دنیا صورت می گیرد. البته بالای 90 درصد سردردها خوش خیم هستند اما برخی سردردها با علائمی همراه هستند که می تواند خطرناک باشد.

وی ادامه داد: سردرد ناگهانی شدید که بر طرف نشود و بیداری از خواب شبانه به علت سردرد، می تواند خطرناک باشد.


کد مطلب: 10837

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/10837/اتلاف-زمان-طلایی-بیماران-سکته-مغزی-ترافیک-تهران

میگنا
  https://www.migna.ir