چنددرصد دانشآموزان از بیماریهای روانی جدی رنج میبرند؟
عضو گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان گفت: بررسیهای تجربی ثابت کرده که بین 3 تا 25 درصد دانشآموزان از بیماریهای روانی جدی رنج میبرند.
منصور حقیقتیان امروز در گفتوگو با فارس در اصفهان در ارتباط با تأثیر ارتباط خانوادگی بر بهداشت روانی فرزندان در شهر اصفهان اظهار داشت: خانواده با فراهم کردن روابط نزدیک و مثبت میتواند نقش مؤثری در ارتقاء بهداشت روانی افراد خانواده داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه به منظور بررسی تأثیر روابط خانوادگی بر سلامت روانی جوانان اصفهان، تحقیقی در سال 1388 انجام گرفت، بیان داشت: بسیاری از کودکان و نوجوانان در خلال زندگی خود ممکن است به نوعی دچار مشکلات عاطفی و رفتاری شوند و این اختلالها را به گونههای متفاوتی مانند شکست تحصیلی، طردشدگی اجتماعی، یا ضعف عزت نفس نشان دهند و در برقراری ارتباط با همسالان، بزرگسالان و مراجع قانونی دچار مشکل شوند.
عضو گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان تصریح کرد: تحقیقات نشان داده است که سه تا 25 درصد دانش آموزان در سنین مدرسه از بیماریهای روانی جدی نظیر افسردگی شدید، افکار انتحاری و مشکلات وخیم توجه یا اختلال روان پریشی و وسواس رنج میبرند.
وی با اشاره به اینکه اختلافات خانوادگی، عدم توجه کافی والدین به فرزندان و مانند آن اثرات منفی روی بهداشت روانی آنها دارد، ادامه داد: از طرف دیگر ارتباط صمیمانه، انسجام و همدلی، مشارکت و اعتماد میان اعضای خانواده، میتواند اثرات مثبت و پایداری بر سلامت روانی فرزندان داشته باشد.
حقیقتیان با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در این زمینه گفت: نخستین باری که ارتباط بین حمایت و انسجام اجتماعی و حالتهای نابهنجار (آنومیک) افراد مطرح شد به نظر میرسید که این گونه تحقیقها برای مدتی چند اولویت کمتری نزد پژوهشگران اجتماعی داشته است.
وی ادامه داد: از حدود دو سه دهه گذشته، تعدادی از صاحب نظران برخی ویژگیهای اجتماعی از قبیل همبستگی، اعتماد، روابط صمیمانه اجتماعی و مانند آن را تحت عنوان سرمایه اجتماعی مطرح کردند که با سلامت جسمی و ضعف یا عدم وجود آن در ارتباط است.
وی ادامه داد: برخی از این ویژگیها در خانواده میتواند اثر منفی بر بهداشت روانی افراد داشته باشد.
منصور حقیقتیان امروز در گفتوگو با فارس در اصفهان در ارتباط با تأثیر ارتباط خانوادگی بر بهداشت روانی فرزندان در شهر اصفهان اظهار داشت: خانواده با فراهم کردن روابط نزدیک و مثبت میتواند نقش مؤثری در ارتقاء بهداشت روانی افراد خانواده داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه به منظور بررسی تأثیر روابط خانوادگی بر سلامت روانی جوانان اصفهان، تحقیقی در سال 1388 انجام گرفت، بیان داشت: بسیاری از کودکان و نوجوانان در خلال زندگی خود ممکن است به نوعی دچار مشکلات عاطفی و رفتاری شوند و این اختلالها را به گونههای متفاوتی مانند شکست تحصیلی، طردشدگی اجتماعی، یا ضعف عزت نفس نشان دهند و در برقراری ارتباط با همسالان، بزرگسالان و مراجع قانونی دچار مشکل شوند.
عضو گروه علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهاقان تصریح کرد: تحقیقات نشان داده است که سه تا 25 درصد دانش آموزان در سنین مدرسه از بیماریهای روانی جدی نظیر افسردگی شدید، افکار انتحاری و مشکلات وخیم توجه یا اختلال روان پریشی و وسواس رنج میبرند.
وی با اشاره به اینکه اختلافات خانوادگی، عدم توجه کافی والدین به فرزندان و مانند آن اثرات منفی روی بهداشت روانی آنها دارد، ادامه داد: از طرف دیگر ارتباط صمیمانه، انسجام و همدلی، مشارکت و اعتماد میان اعضای خانواده، میتواند اثرات مثبت و پایداری بر سلامت روانی فرزندان داشته باشد.
حقیقتیان با اشاره به تحقیقات صورت گرفته در این زمینه گفت: نخستین باری که ارتباط بین حمایت و انسجام اجتماعی و حالتهای نابهنجار (آنومیک) افراد مطرح شد به نظر میرسید که این گونه تحقیقها برای مدتی چند اولویت کمتری نزد پژوهشگران اجتماعی داشته است.
وی ادامه داد: از حدود دو سه دهه گذشته، تعدادی از صاحب نظران برخی ویژگیهای اجتماعی از قبیل همبستگی، اعتماد، روابط صمیمانه اجتماعی و مانند آن را تحت عنوان سرمایه اجتماعی مطرح کردند که با سلامت جسمی و ضعف یا عدم وجود آن در ارتباط است.
وی ادامه داد: برخی از این ویژگیها در خانواده میتواند اثر منفی بر بهداشت روانی افراد داشته باشد.