سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۱۸:۴۵
کد مطلب: 10986
۴
۲۳

جزئیات مرگ دانشجوی پزشکی بر اثر تب کریمه در مشهد+عکس


برگزاری مراسم تشیع پیکر دانشجو امیر کیخسروی
مراسم تشیع پیکر دانشجو فداکار و ایثارگر امیر کیخسروی که جان خود را در راه نجات جان بیماران فدا کرد صبح امروز در میان حزن و اندوه در بیمارستان امام رضا(ع) مشهد مقدس برگزار شد . به گزارش وب دا، در روز 5 شنبه مورخ 21 اردیبهشت ماه دانشجوی ساعی و پرتلاش پزشکی  امیر کیخسروی به دیار باقی شتافت. این دانشجوی ممتاز و وظیفه شناس در حین کمک به یک بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو ،بستری در بیمارستان امام رضا(ع) ،مبتلا و علیرغم کوشش های فراوان پزشکی دیده از جهان فروبست. در مراسم تشیع پیکر دانشجو امیر کیخسروی ،اساتید ،دانشجویان و مسئولین دانشگاهی ،دکتر حسینی مدیر روابط عمومی وزارت و نماینده وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی و خانواده آن مرحوم حضور داشتند.

دکتر احسان کیخسروی در این مراسم ضمن قدردانی از مسئولان دانشگاه از دانشجویان همگروه این دانشجوی مرحوم خواست یاد و راه وی را ادامه دهند.

در ادامه دکتر فرهودی استاد پیشکسوت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مراسم تشیع امیر کیخسروی ضمن ابراز همدردی با خانواده مرحوم برای این دانشجوی فداکار همنشینی با شهدا انقلاب و هشت سال دفاع مقدس را از خداوند متعال خواستار شد .

متن سخنرانی دکتر فرهودی به شرح ذیل است :

بسم الله الرحم الرحیم

يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرينَ153و لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ

ای کسانی که ایمان آورده اید از صبر و نماز کمک بجویید ، که همانا خداوند با صابران است حتما شما را به اندکی از ترس و گرسنگی و کاهشی از مال ها و جان ها و محصولات ( درختان ، یا ثمرات زندگی از زن و فرزند ) آزمایش خواهیم نمود و شکیبایان را مژده ده. سوره بقره ( آیه 153 و 155)

برادر جوان و فداکارمان ، دکتر امیر کیخسروی انترن پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد وقتی خبر بیماری چند روزه و درگذشت ناگهانیت را شنیدیم همه سخت متاثر و گریان شدیم و آه و فغان از دل برکشیدیم و اینکه چرا این شاخه پر ثمر آینده برای حیات جامعه به این زودی شکسته شد . و این گل معطر پر پر گردید.

اما وقتی خبر دار شدیم برای نجات جان بیماری، از بیماری او بیمار شدی با قهرمانی مواجه شدیم ،به مقام فرزند رشید ملت و اجر شهدا با خود حمل کردند رسیده است که باید در برابر ایثارگری او سر فرود آورد و به خانواده او نیز که چنین فرزند رشیدی برای نگهبانی جامعه اسلامی را به سهم خود پرورش داده اند درود فرستاد و علاوه بر تسلیت تبریک نیز گفت در این زمینه قائد عظیم الشان و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران امام خمینی (ره)به یادم آمد که در مورد نوجوانی ( حسین فهمیده ) که در جریان جنگ تحمیلی برای پیشگیری از هجوم دشمن بعثی خود را به زیر تانک دشمن انداخت و با نارنجک تانک را منفجر و خود نیز به شهادت رسید به مضمون چنین فرمودند : رهبر ما آن طفل 13 ساله ای است که چنین اقدام شجاعانه و ایثارگرانه را انجام داد دشمن را از پیشروی بازداشت و خود نیز به شهادت رسید

آری برادر، تو به خوبی می دانستی رشته پزشکی که نجات بخش حیات انسانهاست و به قول قرآن مجید : هر کسی که در نجات جانی بکوشد مانند این است که در نجات جان همه انسانها کوشیده است علاوه بر مسئولیتهای علمی با ایثارگریها و فداکاریهایی هم همراه است که با وجود رعایت اصول بهداشتی در مواجهه با بیمارن مخصوصا بدحال که گاه به بیماری و مرگ خود پزشک در اثر ابتلا به همان بیماری بیماران می انجامد اما هیچ پزشکی از ایثارگری برای نجات جان بیمار نباید شانه خالی کند، و  شانه خالی نمی کند و این آن ارزش و تقدس والایی است که به این رشته داده است.

و گواه عینی و عملی ایثارگری این قشر در حیات جامعه در این مقطع زمانی را خداوند به آن برادر گرانقدر به عنوان سنبل و نمونه اعطا فرموده است.

اما اجل مسمی الهی را نمی توان پیشگیری نمود و این خواست الهی بود که تو برادر به عنوان سنبل و نمونه ایثارگری پزشکی به سهم خود در این مقطع زمانی باشید.

همچنین حضرت امام خمینی (ره)فرموده بودند که شغل پزشکی اگر به وظایف شرعی اش نیز عمل شود عبادتی است بر فراز عبادتهای درجه اول که این افتخار ، افتخار عبادت الهی شامل آن برادر نیز گردید .

درود ملائکه الله به روح پاک و ایثارگرت و اجرا شهدای انقلاب نثار تو نیز باشد و این افتخار بزرگ نثار روحت باد.

من این ضایعه را از طرف خود و مسئولان دانشگاه و دانشجویان عزیز به خانواده فدارکارت و به برادر پرشکت آقای دکتر احسان کیخسروی تسلیت و تبریک عرض نموده و از خداوند متعال علو درجات و اجرا شهدا را برای تو برادر فداکار و صبر و اجر برای خانواده محترمت مسئلت دارم .

در ادامه این مراسم دکتر علمداران رئیس دانشکده پزشکی،نماینده دانشجویان به ایراد سخنرانی پرداختند.

گفتنی است : با مساعدت مسئولان دانشگاه پیکر این دانشجوی فداکار در جوار بارگاه ملکوتی حضرت علی ابن موسی الرضا(ع) به خاک سپرده شود .


جزئیات مرگ دانشجوی پزشکی بر اثر تب کریمه در مشهد معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به فوت دانشجوی پزشکی این دانشگاه بر اثر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو گفت: این دانشجوی دوره کارورزی پس از مراقبت از یک بیمار مشکوک به تب کریمه کنگو و همچنین وجود بیماری زمینه ای فاویسم، درگذشت.

به گزارش میگنا، دکتر رضا سعیدی در گفتگو با مهر افزود: دانشجو امیر کیخسروی دانشجوی پزشکی ورودی سال 85 بود که به همراه برادرش که دستیار تخصصی است، ساکن مشهد بود.

وی یادآور شد: موضوع از 30 فروردین ماه 91 از زمانی آغاز شد که فردی که کارگر قسمت "کله پاکنی" در کشتارگاه مشهد بود در حین فعالیت دست خود را می برد و پس از آن در مرکز خانه بهداشت کارگری دست اش را پانسمان می کند، 2 روز بعد دوباره پانسمان را تجدید می کند و پس از آن با علائم تب به درمانگاه مراجعه می کند و هر زمان که مراجعه می کرده یک سری علائم را می گفته در نهایت 13 اردیبهشت به بیمارستان امام رضا (ع) مراجعه می کند.

سعیدی خاطرنشان کرد: بیمار با علائم تب و خونریزی شدید به اورژانس بیمارستان امام رضا (ع) مراجعه می کند و بر اساس گزارش پزشک اورژانس به دلیل وخامت حال بیمار سریعاً در بخش عفونی و اتاق ایزوله پذیرش می شود و اولین نفری که با بیمار تماس داشته، دانشجو "کیخسروی" بوده است که از بیمار شرح حال دریافت کرده است.

وی اضافه کرد: دو روز بعد علائم بیماری تب کریمه کنگو به همراه افت پلاکت و تب در این دانشجو ظاهر شد که وی را در بیمارستان امام رضا (ع) بستری کردیم و به دلیل اینکه این دانشجو دارای بیماری زمینه ای خونی "فاویسم" یا کمبود آنزیم G6PD بود با احتیاط تحت درمان های لازم قرار گرفت اما متاسفانه 21 اردیبهشت ماه درگذشت.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تب کریمه کنگو و اقدامات درمانی و بهداشتی دانشگاه برای سایر افراد در معرض ابتلا، گفت: بیماری تب کریمه یک بیماری مشترک میان دام و انسان است و 60 سال پیش در آفریقا شناسایی شده و متاسفانه دام مبتلا به این بیماری بدون علامت است اما در انسان با علائم شبیه سرماخوردگی به همراه خونریزی، خون مردگی و دانه زدن خود را نشان می دهد.

وی اضافه کرد: این بیماری از ترشحات و خون حیوان آلوده از جمله مهره داران مانند گاو، گوسفند، بز و همچنین کنه های آلوده به انسان منتقل می شود. پرندگان هم در حفظ نسل کنه محیط مناسبی را ایجاد می کنند. همه این عوامل موجب می شود که انسان پس از ابتلا بیش از 50 درصد در معرض مرگ باشد.

سعیدی خاطرنشان کرد: کشتارگاه مشهد یک کشتارگاه صنعتی است و تمامی مراحل ذبح و قطعه کردن دام به صورت صنعتی انجام می شود و تنها مرحله ای که کارگران با دام در تماس هستند همان مرحله "کله پاکنی" است. متاسفانه بیمار نیز درگذشته است.

وی یادآور شد: ما مسیر حضور بیمار در مراکز درمانی را نیز رصد کردیم و حدود 100 نفر از افرادی که با بیمار و دانشجو در این مدت در تماس بوده اند نیز مورد بررسی بیماری قرار دادیم و برای افرادی که نیاز بود اقدامات پیشگیرانه انجام دادیم و برای افرادی هم که نیاز بود دارو تجویز کردیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد توصیه کرد: به دلیل اینکه متاسفانه دام بدون علامت است، باید از مصرف گوشت تازه خودداری شود و دام پس از ذبح تا 24 ساعت در دمای منفی 1 تا 4 قرار گیرد تا ویروس های آن کشته شوند و پس از آن مصرف شود.

دانشجوی پزشکی امیر کیخسروی ورودی سال 85 دانشگاه علوم پزشکی مشهد روز پنجشنبه 21 اردیبهشت درگذشت و دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای تسلای خاطر بازماندگان هزینه دفن پیکر این دانشجو را در حرم رضوی تقبل کرد این دانشجو روز شنبه 23 اردیبهشت به خاک سپرده شد.

دکتر محمود شبستری - رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در پیامی درگذشت این دانشجوی پرتلاش که با ایثار جان، به وظیفه انسانی و الهی خویش به سر حد کمال عمل کرده را ضایعه اسفناک برای جامعه دانشگاهی دانست.   پیام رئیس دانشگاه به مناسبت در گذشت دانشجوی پزشکی
با کمال تاسف و تاثر با خبر شدم در غروب روز 5 شنبه خورشید وجود امیر کیخسروی غروب کرد.
درگذشت ناگهانی این دانشجوی پرتلاش که با ایثار جان، به وظیفه انسانی و الهی خویش به سر حد کمال عمل کرده ،ضایعه اسفناک برای جامعه دانشگاهی است. قطعا جانفشانی این دانشجوی معتقد به ارزشهای پزشکی چراغ راهی برای ما روشن کرده و ان شاء الله مصداق آیه شریفه( فَرِحِينَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ وَيَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُواْ بِهِم مِّنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ) خواهد بود.

اینجانب ضمن ابراز همدردی با خانواده آن مرحوم ، برای آن عزیز از دست رفته، آمرزش و اعتلای درجات معنوی و برای بازماندگان ایشان  و خانواده دانشگاه صبر جمیل و اجر جزیل از درگاه قادر متعال مسئلت می نمایم.

دکتر محمود شبستری - رئیس دانشگاه

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

خدا رحمتش کنه و به خونوادش صبر بده.مرگ جوون خیلی سخته.
دو پسر کارگره هم مشکوک بودند.اولی فوت کرده.دومی توسط دایی اش از بیمارستان فرار کرده و الان راست راست تو خیابونای مشهد قدم میزنه
Iran, Islamic Republic of
اين اتفاقات بدليل عدم نظارت صيح ودقيق وعدم امکانات لازم وعدم حضور اعضاي هيات علمي واساتيد دربخشهاي بيمارستان واشتغال آنان درساعات اداري دربيمارستانهاي خصوص مي باشد حتي شخص رياست دانشگاه ومعاونينش در وت اداري يا دربيمارستان رضوي هستند ويا درساير بيمارستانها ومطلب ديگر اينکه عزل ونصبها در دانشگاه علوم پزشکي اصلا" براساس شايستگي وتخصص ودلسوزي صورت نمي گيرد بلکه همگي براساس رفقات و اينکه هرکس متملق تر وچاپلوس تر است انتخاب مي گرددومسئله ديگر اينکه کنارزدن نيروهاي باسابقه ومتدين از کار ونصب اشخاص مسئله دار دانشگاه ودهها دلايل منطقي ديگر باعث بروز اينگونه مسائل دلخراش در بيمارستانها مي شود .
Iran, Islamic Republic of
اگر رياست دانشگاه شجاعت داره بايد بابت اين قصور وکوتاهي استعفا دهند ومجلس محترم شوراي اسلامي وزير بهداشت را استيضاح نمايد
Iran, Islamic Republic of
چرا باید یک دانشجوی پزشکی اولین کسی باشه که این بیمار رو معاینه کنه وچرا بدون هیچ مراقبتی این کار انجام بشه مسولین بیمارستان امام رضا باید پاسوخگوی مردم و خونوادش باشن
Iran, Islamic Republic of
خيييلي سخته.خدا به خانوادش صبر بدهکاش حقايق گفته بشه که مثلا اصلا ايزوله نبوده محيطتا چند نفرمونو قرباني نکنن ..... هيچ کاري نميکنن.خدا از مسئولاي اين اتفاقا نگذره.
Kuwait
امير عزيز باور اينكه ديگردرميانمان نيستي غيرممكن است...كاش زمان به عقب برگردد....
Iran, Islamic Republic of
من که شغلم آزاد است ازین اتفاقات در حوزه پزشکی متاسفم رضا
Iran, Islamic Republic of
خدا به خانواده متوفیان این حادثه صبر دهد مسئولین محترم که با زندگی وسلامتی مردم سروکار دارید ورسانه ها به خاطر خدا شجاعت و انسانیت داشته باشید و یه جو مردانگی . من که یک معلم جامعه هستم خیلی اتفاقی از روزنامه شنبه متوجه این وضع اسفبار شدم چرا ازتلویزیون و رادیو اطلاع رسانی نمی شودمتاسفانه کشتار سنتی در همه روستاها وحتی شهر انجام میشودواگر یک گزارشگر شجاع به میان مردم رفته و پرس وجو کند 80 درصد مردم هیچ اطلاعی از این بیماری ندارند. چه کسی پاسخگو هست ؟؟؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
امیدوارم خدا به خانواده اش صبر بده و جایگاه خوبی تو بهشت داشته باشه...و باز متاسفیم که همه از مسئولین از جواب دادن به ابهامات سر باز میزنند.
امیر.. کاش زمان به عقب برگرده... امیر کاش دستکش پوشیده بودی... امیر نمیتونم باور کنم که تو هفته پیش همین موقع هنوز زنده بودی و حال رخت سیاه تو رو پوشیدیم...امیر چرا رفتی؟.. حیف تو بود.. باورم نمیشد که اون تویی که دارن بهت میگن: افهم.. افهم و بعد گذاشتنت ....باورش اصلا آسون نیست...
خدا به خانواده اش صبر بده چون هیچ حرکتی نمیتونه دردی از این خانواده دوا کنه
United Kingdom
خدا بیامرزدش. اینجا ایران است.....
واقعا متاسفم از مرگ این دانشجو ولی واقعا دلم برای اون کارگر و خونواده اش و کارگر ان دیگه می سوزه که چون کارگرند و خانواده سرشناسی ندارند مظلومانه میمیرند و تازه دیگران سرزنش شون هم میکنند.
روحـــــــــش شاد و راهش مستدام باد
اين نتيجه فتح قله هاي غلمي دنياست
با نظر یک شهروند موافقم.امیر جان روحت شاد اکه بهره ای از این دنیا نبردی امیدوارم جایگاه خوبی پیش خدا داشته باشی
خدایا داریم به کجا میریم!؟
United States
واقعا متاسفم خدا به خانوادش صبر وبه ما ادما هم منطق بده که زود قضاوت نکنیم
United States
بیمارستان امام رضا کم از کشتارگاه نداره وخیلی از پرستارا و به ظاهر دکتراشون با جلاد وقصاب فرقی ندارند.من بارها مجبور بودم فرزندم رو اونجا بستری کنم ولی متاسفانه جز انگشت شمار پرستار دلسوز خیلی از پرستارای بی احساس ودانشجو ها وانترنهای بیسواد واحمق اونجا هستن که من تا زندهام نفرینشون میکنم واون دنیابه خدا شکایت میکنم اینجا صدات به جایی نمیرسه ونوشدارو بعد مرگ سهراب بیفایده هست .اونقد برخورد نامناسب تو بیمارستان امام رضا دیدم که وقتی سریال پرستاران رو میبینم دلم به حال خودم وامثال خودم میسوزه
خیلی متاثر شدم و اشک ریختم واقعا سخته.
امیر رفتنت ضربه ی خیلی خیلی سختی برای دوستات بود...من که نمیشناخمت و از طریق یه دوست خیلی کم راجبت شنیده بودم رفتنت رو باور نمیکردم...برات اشک ریختم...وای به حال....
بهنام
Germany
امیر عزیز صمیمانه از درگاه خداوند رحمان تقاضای آمرزش وغفران الهی آرزو میکنم
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟