شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۱ / ۰۵:۲۶
کد مطلب: 11057
۴

آزمون كتاب باز روش مناسبی برای سنجش توانمندی های دانش آموزان است

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره كاهش استرس ناشی از امتحان، گفت: آزمون های اوپن بوك (كتاب باز) روش مناسبی برای سنجش معلومات و توانمندی های دانش آموزان است.
'شهرام خرازی ها' در گفت و گو با ایرنا با بیان اینكه نظام آموزش و پرورش ما از دیرباز تا كنون آزمون محور بوده است، افزود: برگزاری هرگونه امتحانی در هر مقطع سنی و تحصیلی، پتانسیل بالایی از ایجاد استرس را با خود دارد، ضمن اینكه میزان استرس زایی برخی از آزمون ها آن چنان بالاست كه موجب آسیب های روانی و جسمی فرد شركت كننده در آزمون می شود.

وی اظهار داشت: خوشبختانه در سال های اخیر، نظام آموزش و پرورش به سمت كمرنگ كردن برگزاری امتحانات و بهادادن به ارزشیابی توصیفی رفته است ولی با این وجود همچنان مشكل استرس زایی امتحانات بر دوش میلیون ها دانش آموز ایرانی سنگینی می كند.

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشكی تهران یادآور شد نظام آموزشی باید برگزاری امتحان را از پیكره خود حذف كند و با میدان دادن به آموزش های كاربردی زمینه شكوفا شدن مهارت های حرفه ای و علمی دانش آموزان را فراهم كند.

خرازی ها خاطر نشان كرد هر امتحان و آزمون موجی از استرس را به سوی دانش آموز گسیل می كند و ممكن است سلامت روان وی را تهدید كند.

وی اضافه كرد: این تهدید ممكن است مدت ها قبل از برگزاری آزمون، شب قبل از امتحان، حین امتحان و پس از برگزاری امتحان متوجه دانش آموز شود و تاثیر پروزن خود را حفظ كند.

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: به محض آنكه دانش آموز از برگزاری آزمون و زمان برگزاری آن مطلع می شود، چرخه استرس در ذهن او شكل می گیرد و هر چه دانش آموز به لحظه برگزاری آزمون نزدیك تر می شود این چرخه سرعت بیشتری گرفته و ممكن است بر میزان آسیب زایی اش افزوده شود.

خرازی ها با بیان اینكه گاه این استرس سازنده است و موجب بالا رفتن كارایی دانش آموز در زمان برگزاری امتحان می شود، افزود: استرس ناشی از امتحان موجب افزایش ضربان قلب، تعریق، گاه لرزش اندام، افزایش میزان تنفس و در مواردی افزایش فشار خون می شود.

وی توصیه كرد مربیان تربیتی و همه آموزگاران باید آزمون ها را به گونه ای برگزار كنند كه كمترین میزان استرس بر دانش آموز تحمیل شود.

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: وقتی یك معلم سر كلاس مستقیما به دانش آموز می گوید كه سوالات امتحان را بسیار سخت و دشوار طراحی كرده، خود به خود كارایی تحصیلی دانش آموز را تنزل داده است.

خرازی ها خاطر نشان كرد: معلم ها از بیان چنین جملاتی باید بپرهیزند و آرامش روانی لازم را قبل از آزمون برای دانش آموزانشان فراهم آورند.

وی گفت: در این روش دانش آموز باید منبع یا منابع درسی خود را حین امتحان و در محل برگزاری آزمون همراه داشته باشد و برای پاسخگویی به سوالات به آنها مراجعه كند.

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشكی تهران تاكید كرد: در چنین شیوه ای قوه ابتكار و خلاقیت دانش آموز و توان جستجوی وی بدرستی سنجیده شده و نمره حاصله متكی بر مطالب از پیش حفظ شده و دانسته های سطحی نخواهد بود.

خرازی ها ابراز امیدواری كرد كه كنكور سراسری به عنوان یكی از بزرگترین آزمون های استرس زا هر چه زودتر و برای همیشه از سیستم آموزش كشور حذف شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
با ترس هات روبرو شو! آدم ها رو ببخش! یک راه حل جدید بساز! هدف هات رو مشخص کن! آدم هایی که ازت متنفر هستند رو فراموش کن! ذهنت رو آزاد کن!