جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۱:۲۷
کد مطلب: 11229
۰

خبری خوش برای دارندگان اختلالات جنسیتی!

مديركل آسيب‌هاي اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت:‌ افراد مبتلا به اختلال هويت جنسي تحت پوشش بيمه‌هاي درماني قرار مي‌گيرند. حسن موسوي چلك در گفت‌وگو با ایسنا با بيان اينكه تا پيش از اين بيمه‌ها هزينه‌هاي درمان و جراحي بيماران مبتلا به اختلال هويت جنسي با ذكر اين دليل كه اين عمل جزو عملي‌هاي زيبايي است را نمي‌پذيرفتند، اظهار كرد: از دي ماه گذشته جلسات متعدد با شركت دفتر امور آسيب‌ها و بيمه‌هاي سلامت وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي و با حضور نمايندگان صندوق‌هاي بيمه‌اي براي حل مشكلات بيماران TS تشكيل و كميته هم سويي شكل گرفت.

وي افزود: در طي برقراري اين جلسات هزينه جراحي افراد TS‌ مشمول خدمات بيمه‌اي قرار گرفت و مقرر شد هزينه‌ درمان‌هاي جانبي از جمله هورمون درماني، ليزر درماني،‌تامين پروتزهاي مورد نياز پس از تصويب در شوراي بيمه خدمات درماني مشمول پوشش بيمه‌اي مي‌شود.

مدير كل آسيب‌هاي اجتماعي وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي در ادامه عنوان كرد: مقرر شده است وزارت بهداشت پزشكان متخصص در اين زمينه را تربيت كرده و پروتكل درماني افراد مبتلا به اختلال هويت جنسي را تدوين و دو كلينيك درماني دولتي و خصوصي براي افراد مبتلا به TS را در تهران افتتاح كند.

چلك در ادامه با بيان اينكه اين خدمات نه فقط افرادي كه در سازمان بهزيستي تشكيل پرونده داده‌اند بلكه تمام افراد مبتلا به TS‌را شامل مي‌شود تاكيد كرد: افراد مبتلا به اختلال هويت جنسي يكي از گروه‌هايي هستند كه هزينه درماني آنها بسيار بالا بود و با تصويب اين آيين نامه بخش بزرگي از مشكلات اين گروه حل مي‌شود.

وي در پايان از ابلاغ اين آيين نامه به دستگاه‌هاي ذيربط در 12 ارديبهشت ماه خبر داد.

پيش از اين قلي‌پور كارشناس TSسازمان بهزيستي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه سقف هزينه‌هاي جراحي اين بيماران به 40 ميليون تومان مي‌رسد، گفت: اغلب اين افراد به خاطر ناتواني مالي تنها به انجام يك مرحله از اين عمل كه حداقل هشت ميليون تومان هزينه در بر دارد بسنده مي‌كنند.

وي درباره پوششهاي بيمه‌اي اين جراحي‌ها به ايسنا گفت: اين جراحي‌ها در مراكز خصوصي انجام مي‌شود و بخش‌هايي از آن هم جزو جراحي‌هاي زيبايي محسوب مي‌شود و تحت پوشش بيمه نيستند. ضمن اينكه انجام يك مرحله از اين عمل باعث نارضايتي در دوره‌هاي بعدي اين افراد مي‌شود.

اين كارشناس TS در ادامه با بيان اينكه وزارت بهداشت و بيمه‌ها تاكنون براي حمايت از اين بيماران اقدامي نكرده‌اند،‌ اظهار كرد: مشكل اصلي اين افراد جراحي‌هاست و اگر وزارت بهداشت قبول كند در بخش جراحي، درمان، آموزش يك تيم متخصص براي نظارت بر جراحي‌ها اقداماتي انجام دهد بسياري از مشكلات اين بيماران حل مي‌شود.

به گفته وي در حال حاضر هيچ نظارتي از طرف وزارت بهداشت بر جراحي‌هايي كه در مراكز خصوصي انجام مي‌شود صورت نمي‌گيرد و تيمي آموزش ديده از جراحان در كشور براي اين منظور وجود ندارد و جراحي‌هايي هم كه در مراكز خصوصي انجام مي‌شود به صورت انفرادي است.

قلي‌پور افزود: اين افراد پس از عمل جراحي نياز دارند تا پايان عمر قرص‌هاي هورموني مصرف كنند و اگر تحت پوشش بيمه نباشند تامين اين داروها برايشان بسيار مشكل است.

طبق آمارهاي جهاني از هر 100هزار نفر نزديك به 8نفر مبتلا به اختلال هويت جنسي هستند اما از سال 1366 تاكنون در كشور تنها 2054 بيمار مبتلا به پزشكي قانوني مراجعه كرده‌اند و اين در حالي است كه آمار تقريبي حكايت از وجود 10 هزار بيمارTS در كشور دارد.

اين افراد اغلب به اشتباه با عنوان دوجنسي ناميده مي‌شوند و توسط جامعه و خانواد به عنوان شهروند و عضوپذيرفته نمي‌شوند و با مشكلات عديده‌اي ار جمله بيكاري، عدم توانايي مالي براي درمان، فقدان نهاد حمايت‌كننده و غيره دست و پنجه نرم مي‌كنند. ضمن اينكه هيچ نوع حمايت بيمه‌اي از افراد مبتلا به اختلال هويت جنسي به عمل نمي‌آمد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخت است حرفت را نفهمند سخت تر این است که حرفت را اشتباهی بفهمند حالا میفهمم که خدا چه زجری میکشد وقتی این همه آدم حرفش را که نفهمیده اند هیچ اشتباهی هم فهمیده اند. دکترعلی شریعتی