پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۴:۳۰
کد مطلب: 11428
۰

روشن نبودن مفهوم مدرسه الکترونیک برای معلمان/ غفلت از تولید محتوا

هوشمند سازی مدارس خراسان رضوی در حالی از اهداف اصلی مسئولان این استان است و وقت و سرمایه برای آن صرف می شود که هنوز مفهوم مدرسه الکترونیک برای بسیاری از مدیران و معلمان روشن نیست.
به گزارش مهر، 80 هزار معلم در خراسان رضوی در حالی به آخر سال تحصیلی نزدیک می شوند که مدیران، برنامه ریزی هوشمند سازی مدرسه شان را مد نظر داشته و بهترین زمان را تابستان می دانند.

به عقیده کارشناسان تعلیم و تربیت،هوشمند سازی مدارس، راهی برای تحقق آرمانهای آموزشی و تربیتی این سیستم و از اهداف بلند سند تحول بنیادین است.  

مدارس فردا

رئیس اداره فن آوری، اطلاعات و آمار آموزش و پرورش خراسان رضوی در این مورد اظهار می دارد: پروژه عظیم هوشمند سازی به خرید سخت افزار خلاصه نمی شود، بلکه این یک بستر است که شرایطی را فراهم آورد تا دانش آموزان به تفکر هوشمندانه برسند.



محمد رضا قربانی با تاکید بر اینکه مدیران مدارس باید متقاعد شوند که هوشمند سازی خروج از فرایند معلم محوری است، تصریح می کند: مهمترین اهداف اداره فن آوری، ارائه آموزشهایی در ارتباط با سخت افزارها و نرم افزارهای هوشمند سازی و به کارگیری صحیح آنها در جامعه اطلاعاتی امروز است.

وی با تاکید بر اشتباهات و آسیبهای این پروسه که گریبان گیر مدیران و مدارس کشور است، بیان می دارد: متولیان آموزشی کشور با حفظ ارزشهای ایرانی اسلامی هوشمند سازی را مد نظر دارند.

وی از آموزش تخصصی معاونان فن آوری مدارس در تابستان سال جاری خبرمی دهد و می افزاید: تولید محتوای آموزشی مفید و مناسب، مهمترین بحث هوشمند سازی است.

وی می افزاید: ما داریم به سمت یک جامعه اطلاعاتی پیش می رویم و در دنیایی مبتنی بر دانش زندگی می کنیم.

وی ادامه می دهد: امروز سرمایه اصلی ملتها و حتی سلاح کشورها، علم است؛ اکنون کشوری قوی است که جامعه اش بر مبنای علم و دانش بنیان گذاشته شود.

وی با اشاره به دوره های مختلف زندگی بشر،می گوید: در ابتدامدیریت بشر بر پایه مدیریت چماق بوده و او با سلاحهایی از جنس سنگ و چماق، زندگی خود را مدیریت می کرده است، در مرحله بعد و مدیریت شلاق، کشاورزی می کرده و با شلاق حیوانات را رام می ساخته است و در زمان دیگر، براساس پاداش و تنبیه و یا تطمیع دیگران آنها را وادار به کار می کرده است.

غفلت از تولید محتوای الکترونیکی

وی تاکید می کند: اکنون اوضاع متفاوت شده است و مبتنی برمدیریتی بر اساس دانش است، اما چیزی که در مدارس که مهمترین بخش جامعه مدرن امروزی است، مورد غفلت واقع شده، تولید محتوای الکترونیکی و هوشمندانه است.

وی این تولید را کار آسانی توصیف می کند که معلمان و دانش آموزان می توانند با استفاده از نرم افزارها و سایتهای موجود  اقدام و این سبک تدریس را بزرگ و ناممکن نبینند.

وی تلاشهای انفرادی برخی مدیران مدارس در بحث تهیه تجهیزات،آسیب زا می خواند و ادامه می دهد: اگر نگاهمان فقط بازاری باشد، سخت افزار زیاد داریم و می توانیم کلاسهای زیادی را با کیتهای الکترونیکی، هوشمند کنیم، اما باید به فکر سلامت دانش آموزان هم بود تا این کیتها با انعکاس نور چشمهایشان را آزار ندهد.

قربانی ارتباط مدیران مدارس با واحد فن آوری این اداره برای هوشمند سازی را مورد تاکید قرار می دهد تا دانش آموزان برای فضای نیمه مجازی آینده از طریق مدارس آماده شوند.

وی همچنین از مسئولان مدارس می خواهد از تجهیزات هوشمند سازی استفاده کنند و نیروها را خلاق پرورش دهند تا با مشارکتی فعال در جنبش نرم افزار و تولید علم و دانش ،مدیریتی آگاهانه و علمی را رقم زنند.

هوشهای چند گانه

یکی از مدرسان ضمن خدمت معلمان، آشنایی با هوشهای چند گانه را از پیش نیازهای ساخت مدارس هوشمند می داند و می گوید: 35 سال پیش، مدارس براساس سوادآموزی، نوشتن و حل کردن استوار بود ما دو مدرسه داشتیم، یکی محیط آموزشی و دیگری نیز کوچه بود.

محمد آموزگار می افزاید: آن زمان ما در کوچه هویت یافته و استعدادهای درونی مان شکل می گرفت، همزیستی را یاد می گرفتیم و تجربه می کردیم، اما امروز، بچه ها سه سقف را می بینند، اتاق، کلاس و سرویسشان.

وی با تاکید بر این که اساس تربیت امروز به کلاس درس باز می گردد، تصریح می کند:چندی پیش،"سرگی بری "از موسسین گوگل با عینکی ظاهر شد که در آن کامپیوتر ظریفی تعبیه شده و فرد به هر نقطه ای که نگاه کند می تواند اطلاعات آن شی را مشاهده کند.

وی همچنین از پروفسور35 ساله ایرانی پرویز بابک یاد می کند که لنزی را به جای این عینک ارائه کرده که می تواند در چشم کار گذاشته شود و اطلاعات را به کاربر تحویل دهد و می گوید: ما باید قبول کنیم که بچه های امروز، سال 1440 بازنشسته می شوند و زمان آن رسیده است که از خود بپرسیم آیا داده ها و اطلاعات خام لازم را برای آگاه سازی کودکان امروز؛ ارائه کرده ایم یا خیر و اصلا کجای دنیا ایستاده ایم.

وی اسکن اطلاعات کتاب و نمایش آن از طریق دیتا در کلاس درس را تا مدت محدودی جالب می داند و می افزاید: این روش تدریس پس از زمانی بی مصرف و بدون کارایی خواهد بود و معلمان باید در مدارس فردا خود را به روز تغییر دهند.



آموزگار بیان می کند: مدرسه هوشمند باید مبتنی بر هوشهای چند گانه افراد و شکوفا کننده استعدادها و تواناییهای دانش آموزان به صورت خاص باشد.

وی از معلمان می خواهد با شناخت کافی از هوشهای کلامی، حرکتی، موسیقایی و دیگر موارد کانالهای ورودی برای تدریس بهتر را بیابند تا موفق شوند.

وی از خلاقیت یاد می کند و معتقد است که این موضوع در مدارس ما جایگاه ندارد.

این مدرس می افزاید: تفکر واگرا می خواهد ما را همان مدلی که پدران مان بودند تربیت و تفکر واگرا قصد دارد از ما موجودی نو بسازد.

وی به معلمان توصیه می کند با کشف کلمات کلیدی هر درس از دانش آموزان بخواهند برایش محتوا تولید کنند و با گروه بندی ناهمسان در کلاسهای درس، دانش آموزانی خلاق برای" فردا" تربیت کنند.

وی مخروط تجربی که نقشه راه معلم است را این گونه توضیح می دهد: معلمان باید مسائل را از ذهنی در راس هرم به مدل سازی و سیستم تجربی، برسانند چرا که تجربیات مستقیم هدفدار بیشترین فضای یادگیری را ایجاد می کند.

بسته آموزشی

با حضور به قرن 21، مفهوم سواد تغییر کرد و مولفه هایی مثل توانایی استفاده از وسایل الکترونیکی و اینترنت؛ علم آموزی را دگرگون ساخت.

اکنون اکثر مشاغل کوچه و بازار حتی به دانش کامپیوتر و اینترنت نیاز دارند. خدمات شهری نیز از این قائده مستثنی نیست و مدارسی که در صدد هوشمند سازی هستند می خواهند فرزندان ما را براساس نیاز عصر خودشان آماده و آموزش دهند.

در تعریف این مدارس آمده است: مدرسه هوشمند، مرکزی است که دانش آموز متناسب با توانایی و استعداد خودش رشد می کند.

اینها را یک کارشناس هوشمند سازی مدارس می گوید و می افزاید: جذابیت، کیفیت، ماندگاری و سرعت، ارمغان مدارس فرداست.

کوروش خانی می افزاید:83 درصد یادگیری افراد از طریق مشاهده صورت می گیرد11 درصد بر اثر شنیدن و 6 درصد دیگر بر اثر سایر مولفه های موجود،نقش می گیرند.

وی با بیان این که در مدارس قدیم، معلم متکلم وحده بوده و اکنون زمان آن رسیده است که آموزگاران به وسیله مشاهده و گفتن راندمان آموزشی خود را افزایش دهند؛ یادآور می شود: تحقیقات نشان می دهد،آموخته های یک فارغ التحصیل مکانیک بعد از 2 سال و دانش آموخته رایانه، پس از 6 سال کهنه می شود.

وی تاکید می کند: ما نیاز داریم سرعت انتقال دانش در این دهکده جهانی که چون کوهی روی سرمان آوار می شود را بالا ببریم تا دانش آموزان خودشان را به روز کنند.


وی 4 گام را در این فرآیند بر می شمرد و می گوید: گام نخست،ایجاد مدارس چند رسانه ای است،هر چند معلمان نگرانند رسانه جایگزین آنها شود، گام دوم ایجاد مدارس پروژه محور است که معلم با طرح مطالب کلیدی از متن درس پروژه های هم گرا را ارائه می دهد و از متن درس بیرون می کشد، سپس دانش آموزان در گروه و تیم هم افزایی می کنند.

وی می افزاید: در گام سوم، با رعایت،مطلوبیت که نهایت مرغوبیت و استاندارد است، معلم فارغ التحصیلانی مطلوب را به جامعه تحویل می دهد این محیط مشوق یادگیری است و این مشخصه را می شود.

وی می افزاید: در این محیط یادگیری یاددهی متناسب با استعدادهای فردی دانش آموزان است، تعامل پویا بین عوامل مدرسه، دانش آموزان و اولیا وجود دارد ارزیابی مستمر، غیر متمرکز، ارتباطات پویا و تعامل اینترنتی است.

وی یادآور می شود: وقتی ارزشیابی غیر متمرکز و مستمر باشد، دانش آموز پژوهنده تربیت می شود؛ بعد از امتحان همه چیز را فراموش نمی کند و خودش درگیر تولید محتواست.

..............................

گزارش: عزت خیابانی


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
موفقیت هایی که نصیب افراد صبور می شود،همان فرصت هایی است که توسط افراد عجوا رها می شود