جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۸:۲۵
کد مطلب: 11507
۰

زنگ خطر سيگار در مدارس به صدا درآمد

مشاور وزير بهداشت نسبت به استعمال دخانيات در جوانان و نوجوانان گفت: سن شروع مصرف سيگار در مدارس كشور يكي از زنگ‌ خطرها است.

به گزارش ايسنا، دكتر حسن آقاجاني در همايش هفته بدون دخانيات گفت: متاسفانه شرايط كشور در زمينه سيگار با شرايط ايده‌آل فاصله دارد، ‌البته تلاش‌هايي در زمينه مبارزه و كنترل دخانيات صورت گرفته است و نتيجه اين تلاش‌ها آن شده كه از سال 86 تاكنون رشد مصرف سيگار در كشور نداشته‌ايم، اما همچنان دغدغه گرايش به ساير شيوه‌هاي دخانياتي به ويژه قليان، مطرح است.

وي ادامه داد: شيوع قليان گسترش يافته است به ويژه در زنان اين موضوع از دغدغه‌هاي ماست. بروز بيماري‌هاي قلبي در زنان به دليل هورمون‌هاي زنانه 10 سال ديرتر از مردان اتفاق مي‌افتد اما با استعمال دخانيات شانس بروز اين بيماري‌ها در زنان افزايش مي‌يابد. بر اين اساس خطر بروز بيماري‌هاي قلبي در زناني كه استعمال دخانيات دارند، بسيار جدي است.

آقاجاني با بيان اينكه كنترل مصرف قليان به ويژه در جوانان و زنان از سياست‌هاي راهبردي ما است، ادامه داد: جمعيت سيگاري در دنيا و در كشورهايي كه خود توليدكننده سيگارهستند كمتر از جمعيت سيگاري در كشورهاي در حال توسعه است به طوري كه 84 درصد از سيگاري‌هاي دنيا در كشورهاي در حال توسعه به سر مي‌برند. همچنين سالانه 3.4 درصد افزايش مصرف سيگار در كشورهاي در حال توسعه داريم. همچنين سالانه 700 ميليون كودك در دنيا در معرض دود تحميلي سيگار والدينشان قرار مي‌گيرند.

آقاجاني تاكيد كرد: وضعيت مصرف سيگار در كشور بايد اصلاح شود، سن شروع مصرف سيگار در مدارس يكي از زنگ‌ خطرهاست. وزارت آموزش و پرورش در اين زمينه رسالت عظيمي بر عهده دارد. بر اساس آمار به دست آمده سه درصد نوجوانان 13 تا 15 سال كشور سيگاري هستند. همچنين بيش از 40 درصد نوجوانان در معرض استنشاق دود تحميلي سيگار والدينشان قرار داشته‌اند.

به گفته وي سالانه شش ميليون نفر در دنيا به دليل بيماري‌هاي ناشي از دخانيات جان خود را از دست مي‌دهند كه 600 هزار نفر آنها تنها به دليل مواجهه با دود سيگار مي‌ميرند و خود سيگاري نيستند. در ايران نيز سالانه 36 هزار نفر به دليل بيماري‌هاي ناشي از دخانيات جان مي‌سپارند.

وي با تاكيد بر لزوم اجرايي شدن ممنوعيت فروش سيگار به افراد زير 18 سال، گفت: لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت مراكز عرضه محصولات دخاني را ساماندهي كند. عدم مصرف سيگار، قليان در اماكن عمومي جزو قوانين مترقي است كه بايد پيگيري و اجرايي شود.

آقاجاني در ادامه با بيان اينكه بيماري‌هاي غيرواگير اصلي‌ترين معضل جهان هستند، ادامه داد: 60 درصد علت مرگ و مير در دنيا، مربوط به بيماري‌هاي غيرواگير است. بيماري‌هاي قلبي - عروقي، بيماري‌هاي مزمن تنفسي، سرطان‌ها و ديابت، چهار بيماري‌ هستند كه نظام‌هاي سلامت دنيا بايد به آنها بپردازند. يكي از فاكتورهاي خطر در بروز اين بيماري‌ها سيگار است. بر اين اساس لازم است كه به منظور كنترل بيماري‌هاي غيرواگير، كنترل و مبارزه با سيگار در اولويت قرار گيرد.

وي همچنين به فعاليت‌هاي صنايع دخانياتي چندمليتي براي جذب منابع و سودهاي بيشتر اشاره‌ كرد و گفت:‌ صنايع دخاني مي‌دانند كه از هر دو نفر سيگاري يك نفر به دليل استعمال سيگار مي‌ميرد. در هر شش ثانيه يك نفر در دنيا به دليل سيگار جان خود را از دست مي‌دهد. عمر مفيد در سيگاري‌ها كمتر از ديگران است. همچنين مرگ زودرس در سيگاري‌ها بسيار بيشتر از سايرين مشاهده مي‌شود.

همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين سيد معين شيرازي رييس هيات مديره جمعيت مبارزه با دخانيات در اين مراسم گفت:‌ روزانه حداقل پنج ميليارد تومان به صورت سيگار در كشور دود مي‌شود، سه برابر اين مبلغ نيز براي درمان بيماري‌هاي ناشي از سيگار صرف مي‌شود، در مجموع روزانه 20 ميليارد تومان صرف سيگار در كشور مي‌شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چطور از مردها تعریف کنیم؟
ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
با خودت صادق باش و نگران آنچه دیگران درباره ات فکر می کنند نباش . تعریفی را که آنها از تو دارند نپذیر ، خود ، خودت را تعریف کن