پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۵۳
کد مطلب: 11517
۰

سلامتي ‌تان را دود نكنيد لطفا

اين روزها كمتر كسي است كه از تاثيرات مخرب سيگار آگاه نباشد، اما با اين حال باز هم افرادي كه سيگار مي‌كشند، حاضر نيستند براحتي اين عادت را ترك كنند. بنابراين لازم است باز هم درباره مضرات سيگار و دود آن صحبت شود تا شايد سيگاري‌ها تصميم بگيرند عادت‌شان را براي هميشه كنار بگذارند. دكتر نوروزي در اين خصوص توضيح مي‌دهد: دود سيگار حاوي چهار تا پنج هزار ماده شيميايي سمي است كه هنگام استعمال سيگار وارد بدن فرد سيگاري مي‌شود و مي‌تواند احتمال بروز بيماري‌هاي قلبي، عروقي، ريوي و انواع سرطان‌ها را افزايش دهد.
هر سال، 31 ماه مي‌ ميلادي به عنوان روز جهاني بدون دخانيات ناميده شده و امسال نيز در كشور ما برنامه‌هاي هفته بدون دخانيات كه هفته منتهي به اين روز است، از چهارم تا 10 خرداد برگزار مي‌شود؛ به اين اميد كه يك هفته يا حداقل يك روز مردم استعمال مواد دخاني را كنار بگذارند و با توجه به عوارض و عواقبي كه در انتظارشان است، شيوه زندگي‌شان را تغيير دهند.

اين هفته فرصت خوبي است تا بيشتر درباره مواد دخاني و مضرات آن بدانيم، اگرچه كه پس از اين هفته باز هم خيلي از سيگاري‌ها يادشان مي‌رود كه سيگار عامل بروز ده‌ها بيماري مختلف است و نه‌تنها به خودشان كه به خانواده‌شان هم صدمه مي‌زند.

دكتر عليرضا نوروزي، روانپزشك در اين‌باره به جام‌جم توضيح مي‌دهد: مصرف توتون و تنباكو يكي از مهم‌ترين عوامل خطر براي سلامت انسان‌ها به حساب مي‌آيد و چنين گفته مي‌شود كه در سراسر جهان يكي از 10 عامل اصلي بروز بيماري‌هاست.

وي ضمن بيان اين‌كه مصرف تنباكو موجب وارد شدن سموم مختلف به بدن مي‌شود، مي‌گويد: فردي كه اين مواد را مصرف مي‌كند، به تدريج به آنها وابسته شده و پس از گذشت مدتي، علي‌رغم روبه‌رو شدن با مشكلات ناشي از آن، نمي‌تواند براحتي ميزان مصرف خود را كم كرده يا آن را به طور كلي قطع كند بنابراين گاهي حتي ممكن است اين رفتار علي‌رغم ميل مصرف‌كننده ادامه داشته باشد.

دشمن‌تان را بهتر بشناسيد

اين روزها كمتر كسي است كه از تاثيرات مخرب سيگار آگاه نباشد، اما با اين حال باز هم افرادي كه سيگار مي‌كشند، حاضر نيستند براحتي اين عادت را ترك كنند. بنابراين لازم است باز هم درباره مضرات سيگار و دود آن صحبت شود تا شايد سيگاري‌ها تصميم بگيرند عادت‌شان را براي هميشه كنار بگذارند.

دكتر نوروزي در اين خصوص توضيح مي‌دهد: دود سيگار حاوي چهار تا پنج هزار ماده شيميايي سمي است كه هنگام استعمال سيگار وارد بدن فرد سيگاري مي‌شود و مي‌تواند احتمال بروز بيماري‌هاي قلبي، عروقي، ريوي و انواع سرطان‌ها را افزايش دهد.

به گفته وي، حدود 400 ـ 300 ماده‌ موجود در سيگار، سرطان‌زاست و به همين دليل مصرف سيگار احتمال بروز سرطان‌هاي مختلف را افزايش مي‌دهد، به طوري كه مي‌توان گفت كساني كه اصلا سيگار نمي‌كشند، تقريبا هيچ وقت دچار سرطان حنجره نيز نخواهند شد، در حالي كه احتمال ابتلا به سرطان حنجره ميان افراد سيگاري بسيار بيشتر است.

علاوه بر اين، احتمال بروز سرطان‌هاي ريه، كليه، مثانه و... هم با مصرف سيگار افزايش مي‌يابد.

دكتر نوروزي درباره ساير بيماري‌هايي كه احتمال بروز آن با مصرف سيگار افزايش مي‌يابد، مي‌گويد: مصرف طولاني‌مدت سيگار موجب ايجاد بيماري‌هاي مزمن ريوي مي‌شود و خطر عفونت‌هاي ريه را نيز افزايش مي‌دهد. همچنين خطر ابتلا به عوارض بيماري‌هاي قلبي، عروقي و احتمال افزايش فشار خون و سكته قلبي هم در نتيجه استفاده از سيگار بسيار بيشتر مي‌شود.

خانواده‌ افراد سيگاري هم قرباني مي‌شوند

هر چقدر از مضرات سيگار و بيماري‌هايي كه احتمال روبه‌رو شدن با آن براي افراد سيگاري بيشتر است صحبت كنيم، باز هم كم است، اما اگر افراد سيگاري بدانند با اين كار فقط به خودشان صدمه نمي‌زنند و ديگران را نيز با مشكل روبه‌رو مي‌‌كنند، شايد بيشتر به فكر بيفتند؛ چون طبق نظر متخصصان، سيگار كشيدن فقط به ضرر فرد سيگاري نيست و خانواده و اطرافيان او را هم به طور ناخواسته درگير مي‌كند.

دكتر نوروزي در اين زمينه هشدار مي‌دهد: افرادي كه در معرض دود دست دوم سيگار قرار مي‌گيرند نيز با مشكلات متعددي روبه‌رو خواهند بود، به طوري كه مي‌گويند احتمال بروز عفونت‌هاي ريه، عفونت‌هاي دستگاه تنفسي فوقاني و عفونت گوش ميان بچه‌هايي كه والدين‌شان سيگاري هستند، بسيار بيشتر از ساير كودكان است. همچنين خطر ابتلا به سرطان‌هاي مختلف نيز ميان اين افراد افزايش مي‌يابد.

بنابراين يادتان باشد مصرف سيگار در مكان‌هاي عمومي، داخل خانه، ماشين و... مي‌تواند سبب بروز مشكلات زيادي براي افرادي شود كه در معرض دود آن قرار مي‌گيرند.

گروهي نيز مي‌گويند ميان دوستان يا آشنايان‌شان كساني را مي‌شناسند كه سال‌هاست سيگار مي‌كشند و هيچ مشكلي ندارند و به همين بهانه، مصرف سيگار را مضر نمي‌دانند.

دكتر نوروزي ضمن بيان اين‌كه چنين تصوري به هيچ وجه درست نيست، خاطرنشان مي‌كند: به عنوان مثال ممكن است فردي هميشه بي‌دقت و با سرعت زيادي رانندگي كند، اما با وجود اين بي‌توجهي‌ها هيچ وقت هم تصادف نكند. در اين موارد فقط مي‌توان گفت او راننده خوش‌شانسي است كه تاكنون با نتايج كارش روبه‌رو نشده است، اما همه مي‌دانند هميشه احتمال بروز مشكلات متعددي براي چنين فردي وجود دارد.

به گفته وي، سيگار كشيدن هم همين‌گونه است و بايد اين نكته را در نظر داشته باشيم كه بدن افراد مختلف در رويارويي با سموم واكنش متفاوتي نشان مي‌دهد. به همين دليل نمي‌توان تنها با اشاره به يك فرد خاص، سيگار كشيدن را كاري بي‌ضرر و بدون مشكل دانست.

دكتر نوروزي تاكيد مي‌كند: كيفيت زندگي انسان‌ها در مقايسه با گذشته تغيير كرده است؛ به اين معنا كه ميانگين عمر افراد جامعه افزايش يافته و انتظار مي‌رود آنها پس از دوران ميانسالي و حتي در دوره سالمندي هم زندگي پويا و سلامتي داشته باشند. بنابراين حتي اگر تا سنين ميانسالي و اوايل دوران كهولت هم مشكلي براي فرد سيگاري پيش نيايد، ممكن است در سال‌هاي بعد به دليل عوارض ناشي از مصرف سيگار زندگي سختي در انتظار او باشد.

قليان بهتر از سيگار نيست

خيلي از افراد و بخصوص جوانان براي اين‌كه سيگار نكشند و به آن وابسته نشوند، به قليان روي مي‌آورند و تصور مي‌كنند قليان كشيدن كار بي‌ضرري است.

دكتر نوروزي ضمن اشتباه دانستن اين باور، چنين توضيح مي‌دهد: مقدار توتوني كه در يك نوبت قليان كشيدن مصرف مي‌شود، تقريبا معادل 10 تا 15 نخ سيگار است. از طرف ديگر به علت عبور دود قليان از رطوبت، مواد سمي از طريق قطره‌هاي ريز آب وارد بدن شده و به دليل وزن بيشتر به قسمت‌هاي عمقي‌تر ريه نفوذ كرده و آسيب بيشتري وارد مي‌كند.

به گفته اين پزشك متخصص، براساس بررسي‌هاي انجام شده در برخي موارد توتوني كه در قليان استفاده مي‌شود غيراستاندارد بوده و در نتيجه ممكن است مواد آلوده‌اي مانند قارچ‌هاي بيماري‌زا وارد بدن انسان شود.

تغيير رفتار و ترك سيگار

به گفته دكتر نوروزي، انسان‌ها زماني تصميم مي‌گيرند رفتارشان را تغيير ‌دهند كه آن را كاري مهم بدانند و همچنين انگيزه و آگاهي كافي براي اين تغيير رفتار داشته باشند. علاوه بر اين، آنها بايد مطمئن باشند تغيير رفتارشان كاري ممكن و شدني است و به همين دليل خدمات ترك سيگار بايد مناسب، ارزان و در دسترس همه افراد باشد.

وي مي‌افزايد: انسان‌ها براي تغيير رفتار در مراحل مختلفي قرار مي‌گيرند؛ گروهي در مرحله پيش‌تامل هستند و در اين مرحله هنوز تصميم خاصي براي تغيير رفتارشان نگرفته‌اند بنابراين در اين مرحله لازم است اطلاعات كافي در اختيار اين افراد قرار گيرد. بعضي نيز در مرحله تامل هستند؛ اين گروه به تغيير رفتار فكر مي‌كنند، اما هنوز مردد هستند. در اين موقعيت بايد براي كاهش شك و ترديد و افزايش انگيزه با مشاوره‌هاي مناسب به فرد كمك كنيم. برخي از افراد نيز در مرحله اقدام هستند و كاملا آماده تغيير رفتارند كه براي موفقيت اين افراد دسترسي مناسب به خدمات ترك سيگار اهميت ويژه‌اي دارد.

در مرحله آخر هم بايد به فرد كمك كنيم پس از ترك سيگار دوباره به سمت مصرف آن برنگردد.

نيلوفر اسعدي‌بيگي -‌ گروه سلامت

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
از آدمهای حسود؛ متنفر نباشید، دلیل حسادت آنها این است که فکر می کنند شما از آنها بهتر هستید... پائولو کوئلیو