سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 19 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۲ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۸:۳۷
کد مطلب: 11548
۰

بازنگری دروس دانشگاهی با رویکرد کارآفرینی


معاونان آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور بر بازنگری سرفصل های دانشگاهی با رویکرد کارآفرینی، توسعه دانشگاهی مبتنی بر آمایش سرزمین، آمادگی برای ایجاد ظرفیت پذیرش دانشجویان مستعد کشورهای اسلامی و بانک دانش و فناوری تاکید کردند.




به گزارش مهر، چهل و سومین همایش معاونان آموزشی دانشگاه ها و موسسات آموزشی با محوریت آموزش عالی هدفمند، پشتیبان تولید و ثروت ملی در روزهای 10 و 11 خرداد ماه در دانشگاه بوعلی همدان برگزار شد.

معرفت افزایی اعضای هیات علمی و دانشجویان به موازات بازنگری در دروس با رویکرد تفکر اسلامی

معاونان دانشگاهها در بیانیه پایانی این همایش بر احیاء و حفظ هویت اسلامی - ایرانی دانشجویان و اعضای هیات علمی به عنوان عمده ترین هدف نظام آموزش عالی کشور تاکید کردند و یادآور شدند: معرفت افزایی اعضای هیات علمی و دانشجویان به موازات بازنگری مداوم در برنامه های درسی دانشگاهی با رویکرد تفکر اسلامی از اهم وظایف حوزه آموزشی محسوب می شود.

بکارگیری این سرمایه نیروی انسانی دانشگاه در مسائل کشور

معاونان در بند دیگری از این بیانیه اظهار داشتند: با توجه به اهمیت و جایگاه تریبت نیروی انسانی به عنوان مهمترین سرمایه ملی معاونان آموزشی، آمادگی دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی کشور را در تامین نیروی مورد نیاز کشور با استفاده از تمام ظرفیت ها، امکانات و استعدادهای بالقوه و بالفعل اعلام می دارد و بکارگیری این سرمایه های عظیم ملی را در مسائل مبتلا به کشور ضروری می داند.

بازنگری مداوم سرفصل ها با رویکرد کارآفرینی و بازنگری توسعه دانشگاهی مبتنی بر طرح آمایش آموزش عالی


در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: پایبندی به طرح آمایش آموزش عالی در تدوین برنامه های توسعه دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی تضمینی بر خواسته رهبری معظم انقلاب مبنی بر توسعه هدفمند آموزش عالی و استفاده بهینه از سرمایه گذاری ها و امکانات موجود، رشد متوازن و مناطق مختلف کشور و خنثی سازی جریان مهاجرت از شهرستانها به مراکز استانها است. از این نظر معاونان آموزشی شرکت کننده در همایش بر بازنگری مداوم سرفصل ها و محتوای بحث های دانشگاهی با رویکرد کارآفرینی و نیز بازنگری توسعه دانشگاهی مبتنی بر طرح آمایش آموزش عالی تاکید می کند.

آمادگی ایجاد ظرفیت های لازم برای پذیرش دانشجویان مستعد کشورهای اسلامی

معاونان آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی در بیانیه خود اضافه کرده اند: تامین بخشی از نیروی انسانی مورد نیاز جهان اسلام از جمله وظایف آموزش عالی جمهوری اسلامی ایران است. بر این اساس معاونان آموزشی شرکت کننده در همایش آمادگی خود را برای ایجاد ظرفیت های لازم برای پذیرش دانشجویان مستعد کشورهای اسلامی اعلام می دارند.

نظام بودجه ریزی کشور آموزش عالی را به عنوان بخش مولد و نه خدماتی ببیند


در بخش دیگری از این بیانیه آمده است : تحقق خواسته های بحق نظام از دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی کشور و تداوم اقدامات تحول گرایانه در این حوزه ایجاب می کند که نخست نگاه به آموزش عالی کشور در نظام بودجه ریزی کشور متحول شود و آموزش عالی به عنوان بخش مولد و نه خدماتی در نظر گرفته شود.

ایجاد بانک دانش و فناوری به منظور حمایت از فعالیت های نوآورانه


در ادامه این بند یادآور شده است: به منظور حمایت از فعالیت های نوآورانه اقدامات لازم برای ایجاد بانک دانش و فناوری به عمل آید. همچنین نهادهای مسئول و ذیصلاح قانونگذاری و سیاستگذاری از تصویب و اجرایی شدن طرح آمایش آموزش عالی حمایت لازم را به عمل آورد و تصویب سند آمایش آموزش عالی را در اولویت قرار دهند.

اجرای هر چه موثرتر دوره های کارآموزی، کارورزی و همسویی دروس دانشگاهی با نیازهای شغلی و حرفه ای

معاونان آموزشی دانشگاهها تاکید کردند: دستگاه های اجرایی، بنگاه ها، سازمانها و کارخانه ها تعامل و همکاری لازم را با دانشگاه ها و موسسه های آموزش عالی کشور جهت اجرای هر چه موثرتر دوره های کارآموزی، کارورزی و همسویی محتوایی دروس دانشگاهی با نیازهای شغلی و حرفه ای معمول دارند و از این طریق به شناخت نیازها و متناسب سازی آموزش ها همچنین بهره گیری از امکانات طرفین برای تامین نیاز بازارهای محلی، منطقه ای و ملی بیش از پیش کمک کنند.

استقرار نظام صلاحیت حرفه ای به منظور فراهم آوردن توسعه دوره های آموزش فنی حرفه ای و علمی کاربردی

در ادامه این بند آمده است: انعطاف پذیری در دسترس قرار دادن انواع آموزش های مورد نیاز، تحرک و روان سازی در تمام ابعاد آموزشی دانشگاه به اجرا گذاشته شود و ارتباط با جامعه کسب و کار از ضروریات تحصیل آموزش دانشگاه به ویژه در دوره های کاردانی و کارشناسی قرار گیرد. همچنین با استقرار نظام صلاحیت حرفه ای زمینه توسعه دوره های آموزش فنی حرفه ای و علمی کاربردی فراهم آید و اشتغال دانش آموختگان دوره های مهارتی در اولویت قرار گیرد.

گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشگاه "شهید مصطفی احمدی روش"

شرکت کنندگان در همایش معاونان آموزشی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی بر اثربخش بودن برگزاری هفته آموزش در مراکز آموزش عالی کشور تاکید کرده و خواستار ثبت هفته آموزش در تقویم رسمی کشور شدند.

معاونان دانشگاهها همچنین با تشکر از همکاری دانشگاه بوعلی سینا در میزبانی این نشست، یاد و خاطره شهدای گرانقدر استان همدان و یاد و خاطره شهدای دانشگاهی به ویژه شهید گرانقدر مصطفی احمدی روشن را گرامی داشتند و بر تداوم راه این شهیدان تا حصول اهداف والای انقلاب تاکید کردند.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
متوجه رابطه شوهرم با خواهرم شدم. چه کار کنم؟
بیمارستان روانپزشکی امین آباد تهران
سه گام مهم برای تقویت تاب آوری کودکان
صعود به اورست 13 روز به طول مي انجامد، اما سقوط از آن فقط « 8 ثانيه ». ساختن روابط مدتها به طول مي انجامد اما از بين رفتن آن فقط در چند ثانيه!