پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۰:۰۶
کد مطلب: 11737
۰

مثبت بودن تست الكل و اعتياد26‌درصد رانندگان تهراني

37‌درصد تصادفات آمريكا، 11‌درصد تصادفات آلمان و 4‌درصد تصادفات سوئد به دليل تاثير الكل روي راننده گزارش شده است

شرق، مهدي افروز‌منش : جواب آزمايش الكل‌و اعتياد 26‌درصد رانندگان تهراني در ارديبهشت‌ماه مثبت بوده است. پليس راهنمايي و رانندگي تهران بزرگ در ارديبهشت‌ماه از 95 راننده اين آزمايش را به عمل آورد كه مشخص شد 25 نفر از اين افراد تحت‌تاثير الكل رانندگي مي‌كردند. در اين طرح پليس رانندگان مشكوك يا در حال انجام رفتارهاي مخاطره‌آميز را مورد تست قرار داده است. اجراي اين طرح از اواخر آذرماه سال گذشته و در راستاي اجراي قانون جديد راهنمايي و رانندگي در تهران آغاز شد و تا آخر ارديبهشت اين آزمايش روي 665 نفر انجام شده است. آمارهاي تفكيكي نشان مي‌دهد مثبت بودن جواب آزمايش رانندگان تهراني در طول اجراي اين طرح روند صعودي داشته كه به گفته مسوولان راهور تهران ناشي از تخصصي‌تر شدن ماموران در شناسايي اين افراد است. «سرهنگ دوم دكتر حسين قربان‌خاني» در اين‌باره به «شرق» مي‌گويد: «نكته جالب در اين بين، پاسخ صددرصد منفي آزمايش‌هاي انجام‌شده در ايام محرم بود.» رييس بهداري راهور تهران همچنين اضافه مي‌كند: «تجهیزات اين آزمايش استانداردترين تجهيزات موجود در جهان است كه هم‌اكنون در كشور آلمان مورد استفاده قرار مي‌گيرد.» او مي‌گويد به سبب حمايت از توليدات ملي قرار است كه اين تجهيزات با نمونه‌هاي مشابه داخلي جايگزين شوند. هم‌اكنون دو خودرو پليس به اين تجهيزات مجهز هستند اما پليس درصدد افزايش تعداد اين خودروهاست. مطابق قانون در صورت مثبت بودن آزمايش مصرف الكل حين رانندگي پليس راهور با جريمه فرد خاطي به مبلغ دو‌ميليون ريال وي را به جهت شرب‌خمر به دادگاه مي‌فرستد. اما پليس چه كساني را مورد آزمايش قرار مي‌دهد. فرمانده پليس راهنمايي و رانندگي تهران در اين‌باره به «شرق» مي‌گويد: «اين آزمايش با تشخيص ماموران آموزش‌ديده راهور كه در محل حضور دارند انجام مي‌شود.»
«سردار رحيمي» اضافه كرد: «به طور كلي رفتارهاي مخاطره‌آميز مانند سرعت بالا، ورود ممنوع در خيابان‌هاي اصلي و بزرگراه‌ها و حركات مارپيچ بيشترين مواردي بوده‌اند كه شامل انجام اين تست شده‌اند.» مطابق آمارها بيشتر رانندگان تحت‌تاثير الكل و مواد در ساعات پاياني شب مبادرت به رانندگي در سطح شهر و به‌خصوص بزرگراه‌هاي شهر كرده‌اند. سردار رحيمي معتقد است كه پليس هرگز در مقابل اين عده كه جان مردم را با رفتارهاي خود به خطر مي‌اندازند كوتاه نخواهد آمد. تهران هم‌اكنون تنها شهر اجرا‌كننده اين طرح در محدوده خود به شمار مي‌آيد. به نظر مي‌رسد با اجراي چنين طرح‌هايي بوده است كه تهران توانست كاهش 29‌درصدي در ميزان تصادفات و تلفات خود را رقم بزند.
تست الكل و اعتياد
تست الكل و اعتياد يكي از رايج‌ترين اقدامات پيشگيرانه پليس براي ممانعت از تخلفات حادثه‌ساز در دنيا به شمار مي‌آيد. پليس‌ها در تمام دنيا يكي از غيرقابل انعطاف‌ترين رفتارهاي خود را در برابر اين نوع تخلف نشان مي‌دهند. جريمه اين تخلف گاهي تا مرز ممنوعيت دايمي از رانندگي پيش مي‌رود. پليس‌ها براي اين سختگيري نيز دلايل قابل قبول و اثبات‌شده‌اي دارند؛ از جمله تحقيقات فراواني كه نهادهاي دانشگاهي معتبر و جهاني انجام داده‌اند. از جمله نتايج تحقيقاتي با عنوان «الكل و رانندگي» از سوي «آلوارز اف جي» استاد دانشگاه ملي سوييس كه نشان داد: «الكل با برداشتن مهار مغزي، تيره‌سازي قدرت قضاوت و در غلظت‌هاي بالا با كند كردن پاسخ به محرك‌ها و كندي واكنش‌ها خطر تصادفات را افزايش مي‌دهد.» به استناد اين گزارش «جوانان، زنان و كساني كه تجربه كمي در مصرف الكل دارند بيشتر در معرض تصادفات مرتبط با الكل هستند.» جوانان در سنين 18 تا 25سالگي بيشتر در معرض مصرف الكل و خطرات ناشي از رانندگي تحت تاثير اين پديده قرار دارند. همچنين اين نكته تاييد شده كه رانندگي بعد از مصرف الكل با درك كمتري از خطر همراه بوده است. در مجموع تحقيق انجام‌شده بر نتايج حاصل از مرور پژوهش‌هاي انجام‌شده در مورد نقش علوم انساني در تصادفات جاده‌اي ثابت كرده است كه مصرف الكل در بالاترين درجات جدول موارد افزايش «شانس تصادف» قرار دارد. خطر كردن در درازمدت «شانس تصادف» تعريف مي‌شود. 37‌درصد تصادفات آمريكا، 11‌درصد تصادفات در آلمان و چهار‌درصد تصادفات سوئد به دليل تاثير الكل روي راننده گزارش شده است. درباره ايران هنوز گزارش دقيقي ارايه نشده است اما پيش‌بيني مي‌شود با اقدام مثبت پليس در تجهيز گشت‌هاي خود به تست‌هاي مصرف الكل و مواد اطلاعات كافي جهت برنامه‌ريزي و كاهش اين پديده در تصادفات كشور جمع‌آوري شود.   شماره 1549
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مشکل فکر های بسته این است که دهانشان پیوسته باز است...