جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ / ۱۹:۱۶
کد مطلب: 11810
۰

چربی قاتل در رستوران‌های شهر جولان می‌دهد

یوسف نقیایی در گفت‌و‌گو با سینانیوز اظهار کرد: فست‌ فود (Fast Food) یا غذای حاضری غذایی است که از رستوران‌های فست‌ فود تهیه می‌‌شود. انواع ساندویچ، همبرگر، چیزبرگر و دیگر انواع برگر‌ها، ماهی و می‌گوی سوخاری، هات‌داگ، فیلهٔ ‌استیک گوشت یا مرغ، سیب‌زمینی سرخ‌ کرده، مرغ سوخاری، ناگت مرغ، تاکو (نوعی غذای مکزیکی)، انواع پیتزا و انواع سالاد در فهرست‌ غذای رستوران‌های فست‌ فود به چشم می‌‌خورد.

وی ادامه داد: جوانان و نوجوانانی که در یکی از وعده‌های غذایی روزانه خود فست فود می‌خورند، نسبت به سایر همسالان خود کالری، نمک و چربی بیشتر و ویتامین و مواد معدنی کمتری دریافت می‌کنند. نقیایی خاطرنشان کرد: نتایج یک مطالعه ۱۵ ساله روی جوانانی که پا به سن گذاشته‌اند، نشان داد آنهایی که در جوانی فست فود‌ها را به عنوان یکی از وعده‌های غذایی خود قرار داده بودند، چاق‌تر از دیگران هستند. وی ضمن اشاره به معایب وعوارض مصرف طولانی مدت فست فود‌ها تصریح کرد: بیشتر غذاهای حاضر در منوی این رستوران‌ها از نظر محتوای کالری، چربی، قند و نمک بسیار بالا‌تر از حد استاندارد و بهداشتی است. به عبارت دیگر، اکثر این غذا‌ها برای سلامت انسان مضر است، و شانس ابتلاء به چاقی، دیابت و حمله قلبی را به شدت افزایش می‌‌دهد. این کار‌شناس تغذیه ادامه داد: بیشتر غذاهایی که در این رستوران‌ها عرضه می‌‌شود، به شکل سرخ ‌شده است و بد‌تر از آن، اینکه برای سرخ ‌کردن این غذا‌ها از روغن‌های نباتی جامد استفاده می‌‌کنند. اسیدهای چرب اشباع و ایزومرهای ترانس در این روغن‌ها بالاست که به آن چربی قاتل گفته می‌شود چرا که در دیواره سرخرگ‌ها رسوب کرده و آن‌ها را مسدود می‌کند که خود عاملی برای بیماری‌های قلب و عروق، سکته‌های قلبی و مغزی می‌باشد.

بازاریابی رستوران‌های فریبنده
نقیایی در ادامه بیان داشت: نوع تبلیغات و بازاریابی رستوران‌های فست فود فریبنده است و کودکان را دچار عادات غذایی ناسالم می‌‌کند. استفادهٔ زیاد از طعم‌ دهنده‌ها، روغن‌های اشباع، مواد قندی و نمک، طعم خوشمزه‌ای به این نوع غذا‌ها می‌‌دهد و ذائقهٔ بچه‌ها و حتی بزرگسالان را گمراه می‌کند و آن‌ها را به سمت مصرف هر چه بیشتر سوق می‌‌دهد.
وی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان فست فود مناسب تهیه کرد، گفت: استفاده‌ از گوشت‌ مرغ ‌و انواع‌ گوشت‌ سفید به‌ جای سوسیس‌ و کالباس‌ به‌ همراه‌ انواع‌ سبزیجات‌ در تهیه‌ ی این‌ غذا نه‌ تنها ممانعتی در مصرف‌ پیتزا ایجاد نمی‌ کند، بلکه‌ یک‌ غذای اصلی و کامل‌ را برای همه ی‌ گروه‌های سنی به خصوص کودکان فراهم‌ می‌سازد که‌ از مزه ی‌ بی‌همتایی نیز برخوردار است.

مدیر گروه تغذیه حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد با اشاره به مطلب فوق افزود: بهتر است گوشت سفید را از پیش کبابی و یا آب پز کنید. نقیایی به سینانیوز گفـت: پیتزاهای دریایی هم از انواع پیتزا هستند که متخصصان به آن بیشتر روی خوش نشان می‌ دهند. این نوع پیتزا را با افزودن ماهی و میگو به ترکیبات اولیه طبخ می‌کنند.
وی با تاکید بر این مطلب که چاشنی‌های مورد استفاده خود را باز بینی کنید توصیه کرد: استفاده حداقل از سس مایونز و جایگزین نمودن آن با زیتون، آویشن و سس گوجه ‌فرنگی خانگی که از حرارت دادن گوجهٔ تازه رنده شده و کمی سیر به دست آمده، نیز به عنوان چاشنی، ارزش غذایی پیتزا را بالا می‌‌برد.

پیتزای سبزیجات برای بیماران قلبی
این کار‌شناس تغذیه با اشاره به اینکه پیتزا را با ترکیبات گوناگون تهیه کنید یادآورشد: پیتزای سبزیجاتی که از مخلوط بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل دلمه‌ای، هویج، آویشن، رزماری، پیاز، پودر سیر، قارچ، سویا، نخود فرنگی، ذرت و زیتون تهیه شود و خمیر نازک و پنیر کمی داشته باشد، مغذی و مفید است. به خصوص اگر این پیتزا با سالاد اسفناج یا سالاد فصل (سالادهایی که از انواع سبزیجات تازه به اضافه آب لیمو یا آب نارنج تازه درست شده‌اند). مدیر گروه تغذیه حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزدافزود: این مهم حتی برای کسانی هم که از بیماری‌های قلبی- عروقی یا چربی‌ خون بالا رنج می‌‌برند و پیتزا برای همیشه از لیست خوراکی‌های آن‌ها حذف شده، وعدهٔ غذایی مناسبی خواهد بود.. وی توصیه کرد: درکنار پیتزا از نوشیدنی مفیدی مثل شربت آب لیمو یا خاک شیر استفاده کنید.


نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
مردم هرگز خوشبختی خود را نمیشناسند اما خوشبختی دیگران همیشه جلو دیدگان آنهاست به داشته هاي خود عميق تَر نگاه كنيم