پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
تاریخ انتشار :
يکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۱ / ۰۵:۴۸
کد مطلب: 11907
۰

راهکارهايي براي رفع بدغذايي کودکان

همان طور که مي دانيم تغذيه نقش مهمي در رشد کودکان ايفا مي کند. گاهي کودکان بي اشتها هستند و گاهي نيز بدغذايي مي کنند که اين موضوع موجب نگراني والدين مي شود، در نتيجه آن ها تصميم مي گيرند به زور به کودک غذا بدهند غافل از اين که با اين کار نتيجه عکس مي گيرند. در اين زمينه لازم است بزرگ ترها راه حل هاي خلاقانه اي را براي تشويق کودک در نظر بگيرند. براي کسب اطلاعات بيشتر در اين زمينه با دکتر عليرضا اکرمي نژاد متخصص اعصاب و روان پزشک و مشاور خانواده گفت وگويي انجام داده ايم. وي با اشاره به اين که بدغذايي و بهانه گيري کودکان 2.5تا ۱۰ ساله معضلي است که در بسياري از خانواده ها ديده مي شود و باعث نگراني والدين مي شود، افزود: تغيير در ميزان اشتهاي کودک طبيعي است و تا زماني که الگوي رشد کودک (يعني قد،وزن و منحني رشد) در حد استاندارد باشد، نبايد نگران عادت غذايي او بود. دستگاه گوارش کودکان قدرت جذب بالايي دارد؛ به طوري که حتي مواد کم کالري هم در دستگاه گوارش کودکان جذب مي شود.بسياري از کودکان با وجود کم خوراکي الگوي رشد کامل و طبيعي دارند. بسياري از مادراني که نسبت به غذا خوردن کودک حساسيت دارند، به دليل نگراني از رشد نکردن کودک، غذا را به زور در حلق کودک مي ريزند اما از اين موضوع غافل اند که اين کار صحيح نيست. آن چه بايد به آن توجه شود، ميان وعده هاي غذايي است که بين غذاهاي اصلي به کودک داده مي شود.

خوراکي هايي مانند ميوه، گردو، هويج، کشمش،پنير و شيريني کالري بالايي دارد و همين امر باعث از بين رفتن اشتهاي کودک مي شود. وي ادامه داد: براي ايجاد اشتها در کودکان بايد چند نکته را رعايت کرد. ابتدا زمان غذا خوردن را نشاط آور کنيم و تمامي اعضاي خانواده را براي صرف وعده هاي اصلي غذا دور هم جمع کنيم. زيرا دور هم بودن تاثير مثبتي بر اشتهاي کودک مي گذارد. مادر بايد خلاقيت به خرج دهد، به عنوان مثال چيدن سبزيجات به شکل جذاب به گونه اي که کودک به خوردن آن رغبت پيدا کند، کمک گرفتن از کودک براي چيدن سفره، پخت غذايي ساده که در افزايش اشتهاي کودک موثر باشد يا استفاده از عکس برگردان هايي که با خورده شدن غذا روي بشقاب ظاهر مي شود از راهکارهاي موثر در اين زمينه است.

از طرفي والدين نبايد بشقاب کودک را پر کنند. بشقاب غذا بايد به گونه اي تزئين شود که کودک اشتها پيدا کند. در صورت مقاومت کودک براي نخوردن غذا، روي او فشار نياوريد، زيرا مقاومت کودک بيشتر خواهد شد. بهترين کاري که والدين مي توانند انجام دهند اين است که به کودک بي توجهي کنند و بگذارند کودک خودش به سمت غذا بيايد و مطمئن باشند در صورت گرسنه بودن، کودک اين کار را خواهد کرد.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا غذا نخوردن کامل کودک براي يک يا ۲ روز جاي نگراني دارد، گفت: نوسان در غذا خوردن در بيشتر کودکان ديده مي شود و در مدت کوتاه هيچ اتفاقي براي کودک نمي افتد. آن چه مهم است رشد قدي و وزني کودک است اما در خصوص کودکاني که از خوردن غذا به مدت طولاني پرهيز مي کنند و خود را به خوردن يک يا ۲ نوع غذا محدود مي کنند بايد گفت بخشي از ويتامين هاي لازم به بدن آن ها نمي رسد،لذا تحت نظر پزشک معالج بايد ويتامين مصرف کنند. والدين بايد بدانند که نمي توان خودسرانه به کودک قرص مولتي ويتامين داد.

به عنوان مثال ويتامين هاي محلول در چربي در صورت مصرف طولاني مدت و بدون تجويز پزشک مسموميت ايجاد مي کند و براي کودک خطرناک است. اين متخصص تغذيه در ادامه افزود: هنر و خلاقيت والدين نقش مهمي در تشويق کودک به غذا خوردن دارد. بهتر است در فصل گرم، براي بچه هاي بدغذا از آب ميوه استفاده کرد تا کمبود ويتامين بر اثر نخوردن غذا به گونه اي جبران شود. براي کودکاني که تمايلي به خوردن شير ندارند مي توان از مخلوط شير و ميوه استفاده کرد. دربعضي از موارد نيز لازم است وضعيت جسمي کودک بررسي شود زيرا احتمال دارد که منشاء بي اشتهايي کودک، بروز بيماري ها از جمله عفونت ها، عفونت کليه و بيماري روحي و استرس باشد.

کم تحرکي نيز عامل ديگر بدغذايي کودکان است و براي درمان بايد کودکان را وادار به تحرک کرد. در صورت کوچک بودن فضاي منزل کودک را به پارک نزديک منزل ببريد تا خوب بازي کند. همان گونه که غذا دادن به کودک اهميت خاصي دارد، دادن مايعات و آب به خصوص در فصل گرما که در فضاي باز نيز به بازي مي پردازند، اهميت دارد. در صورتي که کودک آب کافي مصرف کند، وضعيت اشتهاي او نيز بهتر مي شود. برخي از کودکان ترجيح مي دهند ساعت ها با بازي رايانه اي خود را مشغول کنند، بدن اين کودکان به علت کم تحرکي کالري کمتري مي سوزاند لذا نياز به غذا نيز کمتر مي شود.همچنين بايد با مشورت پزشک براي کودکاني که به تازگي از شير مادر گرفته شده اند و برنامه غذايي خاصي ندارند برنامه غذايي کاملي در نظر گرفت.

ذائقه کودکتان را براي مصرف غذاهاي سالم پرورش دهيد
عرفاني- والدين بايد ذائقه فرزندشان را از زمان کودکي براي استفاده از غذاهاي سالم پرورش دهند.دکتر شهريار مالي عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي جندي شاپور اهواز، با بيان اين مطلب به خراسان اظهار داشت: از آن جا که اولين تغييرات گرفتگي عروق قلبي از سنين کودکي شروع مي شود و حتي گفته مي شود تغييرات در عروق قلب از ۳سالگي قابل مشاهده است، والدين براي اين که فرزندشان در بزرگسالي دچار مشکل قلبي نشود بايد ذائقه کودک را براي استفاده از غذاهاي سالم پرورش دهند و از مصرف غذاهاي چرب و شور پرهيز کنند.اين جراح قلب افزود: استفاده از غذاهاي چرب و پرنمک مانند چيپس و پفک، زمينه ساز بروز چاقي در کودکان است.استفاده از تنقلاتي که امروزه در بازار موجود است بدون اين که ارزش غذايي داشته باشد تنها باعث چاقي و فشارخون بالا مي شود.مالي با تاکيد بر مصرف تنقلات سالم و سنتي در کودکان اظهار داشت: تنقلات سالم مغذي تر است البته بايد توجه داشت که مصرف تنقلات سنتي مانند پسته و بادام در حدي باشد که اشتهاي کودک را براي غذاي اصلي از بين نبرد و به شکل ميان وعده و به صورت محدود استفاده شود.وي افزود: علاوه بر تغذيه والدين بايد فرزند خود را به انجام فعاليت هاي ورزشي نيز تشويق و ورزش کردن را در بين جوانان خود نهادينه کنند.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!
مطالعه نشانگر عصبی بالقوه برای آسیب اجتماعی در اختلالات روانی را نشان می دهد!
۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
طوری زندگی كن كه اسمت با جسمت زیر خاك نرود