کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سرسخت‌ترين موجود زمين در آزمون فضايي!

7 تير 1391 ساعت 11:12


نتايج تحقيقات سازمان فضايي اروپا نشان مي‌دهد، گلسنگ 18 ماه شرايط دشوار خارج از ايستگاه فضايي بين‌المللي را تحمل كرده و همچنان به رشد خود ادامه داده است.

به گزارش ايسنا، آزمايشگاه فضايي كلمبوس كه توسط محققان سازمان فضايي اروپا (ESA) ساخته شده است، بخشي از ايستگاه فضايي بين المللي (ISS) محسوب مي شود كه محققان از فضاي داخلي و خارجي آن براي انجام تحقيقات مختلف از جمله بررسي شرايط دشوار فضا بر گونه هاي مختلف موجودات و ارگانيسم ها استفاده مي كنند.

محققان سازمان فضايي اروپا در سال 2008 ميلادي محموله اي در ابعاد يك چمدان كوچك حاوي ارگانيسم هاي زنده و تركيبات آلي را به ايستگاه فضايي ارسال كردند تا نحوه واكنش آنها به شرايط خارج از جو زمين را مورد بررسي قرار دهند.

اين محموله پس از سپري كردن 18 ماه در محيط فضا در سال 2009 به زمين بازگردانده شد و نتايج تحقيقات به تازگي در مجله Astrobiology منتشر شده است.

گونه هاي مختلف باكتري، دانه ها، جلبك و گلسنگ در شرايط سخت محيط خارج از آزمايشگاه فضايي كلمبوس قرار داده شدند.

«رنه دمت» از محققان سازمان فضايي اروپا تأكيد مي كند: جو زمين به گونه اي است كه با جذب حداكثري اشعه مضر فرابنفش (UV) از گونه هاي مختلف حيات محافظت كرده و دما را متعادل نگه مي دارد،‌ اما ارگانيسم هاي زنده در محيط خارج از آزمايشگاه فضايي با حداكثر امواج خورشيد مواجه بوده و تغييرات دمايي منفي 12 تا مثبت 40 درجه سانتيگراد را تحمل كردند.

به گفته «دمت» در بين تمامي ارگانيسم هاي زنده، مقاومت گلسنگ بسيار بيشتر گزارش شده است، بطوريكه برخي گونه هاي گلسنگ توانسته اند 18 ماه نور و گرماي شديد خورشيد در فضا را تحمل كرده و همچنان به حيات خود ادامه دهند.

گلسنگ را مي توان سر سخت ترين و مقاوم ترين نوع زندگي بر روي زمين ناميد كه حتي در شرايط فريز شدن، خشك يا بشدت گرم شدن مي تواند همچنان به حيات خود ادامه دهد؛ اين ارگانيسم زنده در شرايط دشوار به حالت سكون در مي آيد و منتظر بهبود شرايط براي رشد مي شود.

بررسي ادامه حيات ارگانيسم هاي زنده در فضا از فرضيه «پانسپرميا» (Panspermia) يا گسترش حيات از سياره اي به سياره ديگر حمايت مي كند.

نتايج اين تحقيقات براي شركت هاي توليد كننده لوازم آرايشي نيز جالب توجه است و با توجه به مقاومت بالا در برابر نور خورشيد، مي توان از گلسنگ براي توليد كرم هاي ضد آفتاب استفاده كرد.


کد مطلب: 12221

آدرس مطلب :
https://www.migna.ir/news/12221/سرسخت-ترين-موجود-زمين-آزمون-فضايي

میگنا
  https://www.migna.ir