پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۱ / ۰۴:۵۴
کد مطلب: 12382
۰

10 دليل غلط براي انصراف از اهداي خون!

هر يك از شما ممكن است تاكنون با افرادي برخورد كرده باشيد كه به دلايل مختلف تمايل به اهداي خون ندارند يا حتي سعي دارند سايرين را هم از اهداي خون منصرف كنند. اين مساله اغلب ناشي از تصورات و باورهاي غلطي است كه در خصوص اهداي خون در آنها وجود دارد.
ايسنا در اين گزارش به برخي از اين باورهاي غلط و رد آنها از سوي كارشناسان انتقال خون پرداخته است.
*فقط جوانان مي‌توانند خون اهدا كنند! افرادي كه از شرايط لازم براي اهداي خون برخوردارند مي‌توانند تا 60 سالگي اقدام به اهداي خون كنند و در صورت اهداي مستمر (حداقل دو بار در سال) تا 65 سالگي همچنان جزو اهداكنندگان باشند.
*با اهداي خون، كم خون مي‌شوم! در هر نوبت مراجعه براي اهداي خون آزمايش كم‌خوني براي شما انجام شده و در صورتي كه مبتلا به كم‌خوني باشيد يا اين احتمال وجود داشته باشد كه با اهداي خون دچار كم‌خوني شويد در آن نوبت مراجعه از شما خون گرفته نخواهد شد. علاوه بر اين به همه اهداكنندگان خانم حتي اگر كم‌خوني نداشته باشند قرص آهن و بروشوري حاوي دستورات غذايي جهت پيشگيري از كم‌خوني ارائه مي‌شود.
*من بسيار گرفتارم و براي مراجعه به مراكز اهداي خون فرصت ندارم! سازمان انتقال خون همواره سعي كرده است امكانات لازم جهت اهداي خون را در دسترس اهداكنندگان قرار دهد. تيم‌هاي سياري كه به مدارس، كارخانه‌ها و ادارات اعزام مي‌شوند به همين منظور تدارك ديده شده‌اند. اهداي خون كمتر از يك ساعت از وقت شما را مي‌گيرد و اگر اين را به خاطر داشته باشيد كه خون شما چه حد مي‌تواند در نجات زندگي هم‌نوعان‌تان موثر باشد، قطعا اين زمان را در اختيار سازمان انتقال خون قرار خواهيد داد.
*من از سرنگ و آمپول مي‌ترسم! پرسنل خونگير سازمان افراد با تجربه‌اي هستند كه جهت خونگيري آموزش ديده‌اند، لذا از مهارت آنان مطمئن باشيد. به علاوه خونگيري چندان دردناك نبوده، برخي افراد به طور كلي هيچ دردي احساس نمي‌كنند. زماني كه سر سوزن در ناحيه چين آرنج از پوست عبور مي‌كند احتمالا يك درد مختصر احساس مي‌كنيد كه فقط چند ثانيه به طول مي‌انجامد. وقتي سوزن از پوست گذشته و داخل رگ قرار مي‌گيرد ديگر هيچ دردي نخواهيد داشت.
*من خون خودم را زماني كه واقعا ضرورت داشته باشد اهدا مي ‌كنم! موقعيت‌هاي اضطراري غير قابل پيش‌بيني بوده و ممكن است در هر زمان و مكان اتفاق بيفتد. هدف سازمان انتقال خون آن است كه خون را قبل از بروز خطر آماده كند لذا مي‌توانيم از هم‌اكنون به كمك مردم بشتابيم. از طرف ديگر، اگر بخواهيم تا لحظه بروز خطر صبر كنيم ديگر زماني باقي نخواهد ماند كه بتوانيم به ميزان كافي خون جمع‌آوري و آماده مصرف نماييم. نبايد اين مساله را هم فراموش كرد كه ادامه زندگي تعدادي از افراد وابسته به خون است و اين افراد براي زندگي عادي خود نياز به تزريق مكرر خون دارند.
*اهداي خون مرا ضعيف خواهد كرد! معمولا اهداي خون هيچ عارضه‌اي ندارد خصوصا در صورتي كه اهدا‌كننده مستمر خون باشيد. به ندرت بعضي افراد بعد از اولين اهداي خون دچار سرگيجه خفيفي مي‌شوند، اما اين حالت گذرا بوده و پس از مدت كوتاهي بهبود مي‌يابد. پس از اهداي خون از شما پذيرايي مختصري به عمل مي‌آيد و توجه به توصيه‌هاي كارشناسان انتقال خون مي‌تواند به شما كمك كند تا بدون هيچ مشكلي اقدام به اهداي خون نماييد. بدن شما خون از دست رفته را جايگزين مي‌كند. مطمئن باشيد پس از چند ساعت، خون شما به حجم اوليه خود بازمي‌گردد، و در كمتر از 4-3 هفته كليه سلول‌هاي خوني نيز جايگزين مي‌شوند.
*اگر خون من تا اين اندازه ارزشمند است، چرا هيچ پولي در ازاي آن به من پرداخت نمي‌شود؟ در كشور ما ايران، اهداي خون به صورت داوطلبانه انجام مي‌شود و بهاي آن قابل مقايسه با هيچ مبلغي نيست. تجربه ديگر كشورها در خصوص پرداخت پول به اهداكننده نشان مي‌دهد كه اين عمل از سلامت خون و اهدا‌كننده مي‌كاهد. هدف سازمان انتقال خون ايران تهيه سالم‌ترين خون ممكن جهت تامين بالاترين حد سلامتي براي بيماران است. از آنجايي كه هر انساني مستحق برخورداري از نعمت‌ سلامتي است، نمي‌توان بهايي براي خون در نظر گرفت. گذشته از آن سازمان انتقال خون ايران پس از اهداي خون، آزمايش‌ها و فرآوري‌هاي متعددي را بر روي خون انجام مي‌دهد، اما در نهايت خون به صورت رايگان در اختيار بيماران قرار مي‌گيرد. اهداي خون داوطلبانه، سازمان انتقال خون ايران را در تحقق اين هدف ياري مي‌كند.
*اگر يك بار خون اهدا كنم، مجبور خواهم بود اين كار را تكرار كنم! اهداي خون، بدن شما را وادار به توليد خون با سرعت بيش‌تر از حد طبيعي نخواهد كرد. شما مجبور نيستيد براي آنكه خود سالم بمانيد خون اهدا كنيد اما اهداي خون شما، اگر به طور منظم انجام گيرد به ديگران كمك خواهد نمود تا سالم بمانند.
*من ورزشكار هستم و ورزش‌هاي سنگين انجام مي‌دهم! اين مساله نشان مي‌دهد شما كاملا سالم هستيد. اهداي خون هيچ تاثير منفي بر سلامتي يا انجام فعاليت‌هاي ورزشي شما ندارد. در روزي كه مي‌خواهيد خون اهدا كنيد هيچ اضطرابي نداشته باشيد. تنها در مواقعي كه در شرف انجام يك مسابقه مي‌باشيد از اهداي خون خودداري نماييد، اما در ساير مواقع اهداي خون شما مي‌تواند بيماري را از مرگ نجات داده‌، به او زندگي دوباره بخشد. از شما تقاضا مي‌كنيم اين هديه گرانقدر را از او دريغ نكنيد.
*ممكن است با اهداي خون به ايدز يا هپاتيت مبتلا شوم! همه وسايل مورد استفاده در جمع‌آوري خون به صورت استريل و يك بار مصرف بوده و همه موارد لازم رعايت مي‌شود. پس نه تنها ايدز و هپاتيت، بلكه احتمال ابتلا به هيچ‌گونه آلودگي، به هنگام اهداي خون وجود ندارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
سخن گفتن با خدا مانند صحبت کردن با یک دوست پشت تلفن است... ممکن است او را در طرف دیگر نبینیم، اما می دانیم که دارد گوش می دهد...