جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
چهارشنبه ۱۴ تير ۱۳۹۱ / ۱۶:۰۸
کد مطلب: 12411
۱

هفت دانشمند ایرانی در بزرگترین كشف قرن شركت كردند

استاد برجسته فیزیك گفت: هفت دانشمند جوان ایرانی در بزرگترین پروژه بین المللی سده گذشته - مشاهده 'بوزون هیگز' -در مركز تحقیقات هسته ای اروپا (سرن) Cern در كنار دانشمندانی از 40 كشور جهان شركت كردند.
به گزارش ایرنا،‌ دكتر 'فرهاد اردلان' روز چهارشنبه در یك نشست خبری كه به مناسبت مشاهده 'بوزون هیگز' در پژوهشگاه دانش های بنیادین برگزار شده بود اظهار داشت: دانشمندان جوان ایرانی موفق شدند تا در بزرگترین كشف قرن گذشته به طور مستقیم مشاركت داشته باشند و این خود بزرگترین افتخار ایرانیان در حال حاضر است.

وی اظهار داشت: در حال حاضر 10 دانشجوی ایران در بخش ذرات و هفت دانشجو در بخش شتابگرها در آزمایشگاه تحقیقات هسته ای اروپا 'سرن' همكاری می كنند كه در این كشف بزرگ بیش از هفت دانشمند جوان ایرانی مشاركت داشته اند.

اردلان گفت:در آزمایش سی.ام.اس در چندین هزار متخصص از كشورهای جهان مشاركت دارند و هر روز بر تعداد آن ها اضافه می شود به طوری كه هر گروه بخشی از این پروژه بزرگ را برعهده دارد و گروه های ایرانی در این پروژه تحقیقاتی همانند دیگر گروه ها از كشورهای مختلف جهان را به عهده دارند.

وی اظهار داشت: ایران در سال 2000 میلادی به طور رسمی به عضویت این آزمایش درآمد و از همان زمان در ساخت تجهیزات آن مشاركت كرد.

وی افزود: براساس یك قرارداد همكاری، ایران مسئولیت ساخت میز بسیار بزرگی را كه باید قدرت تحمل قطعاتی از آشكارساز به وزن 200 تا 300 تن را داشته باشد، برعهده گرفت.

به گفته اردلان نتیجه موفقیت آمیز این پروژه باعث شده تا پژوهشگران ایرانی بتوانند همكاری خود را تاكنون با این مركز ادامه دهند و در پیشبرد فعالیت های علمی خود در سطح جهانی به رقابت بپردازند.

آزمایش 'سی.ام.اس' یكی از 2 آزمایش چند منظوره شتاب دهنده بزرگ هاردونی است كه در عمق 100 متری زمین در تونل مربوط به این این شتاب دهنده قرار دارد.

دكتر بتول صفرزاده، دكتر مریم زینعلی، دكتر مجتبی محمدی، دكتر سعید پاك طینت ، دكتر عبیده جعفری و دكتر حامد بخشیان از اعضای پروژه همكاری سرن هستند كه در این جلسه حضور یافته بودند این درحالی است كه برخی از اعضا چون دكتر خاكزاد در سرن حضور دارند. برخی از دانشجویان ایرانی نیز در این پروژه همكاری داشته اند.

مركز تحقیقات هسته ای اروپا 'سرن'، امروز - چهارشنبه- به طور رسمی از مشاهده شواهد قوی از 'بوزون هیگز' در این مركز خبر داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
موفقیت به سراغ کسانی می آید که آن قدر در تلاشند که وقت نمی کنند دنبال آن بروند.