جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
تاریخ انتشار :
جمعه ۱۶ تير ۱۳۹۱ / ۱۸:۵۲
کد مطلب: 12439
۰

بچه‌دار شدن پس از 35 سالگی، آری یا نه؟

عرف امروز جامعه، تحصیلات عالیه خانم‌ها و اشتغال موفقیت‌آمیز در پست‌های مهم و حساس است نه فقط رفت و روب خانه، بارگذاشتن غذا، شستن لباس اهل منزل و صد البته‌تر و خشك كردن كوچولوها.  اما ساعت بیولوژیك خانم‌ها با رسیدن به آخرین سال‌های باروری سرانجام به صدا درمی‌آید و حالا بسیار خانم‌هایی دیده می‌شوند كه تازه بعد از 35 سالگی به یاد بچه‌دار شدن می‌افتند.این مسئله فقط در ایران دیده نمی‌شود؛ به‌طور كلی در سال‌های اخیر متوسط سن بارداری در جهان بالا رفته است. در دهه گذشته تعداد زنده‌زایی زنان 40 ساله و بالاتر در انگلستان تقریبا دوبرابر شده است.



حالا  متوسط امید به زندگی در سراسر جهان دوبرابر شده است و این مردم را بیشتر به سaمت تحكیم و تامین شغلی و اقتصادی خود وا می‌دارد تا پدر و مادر شدن. در زمان‌هایی نه‌چندان دور، بچه‌دار شدن بعد از 30 سالگی، ترس از نواقص مادرزادی و پیامدهای بهداشتی آن را به همراه داشت.




واقعا مادران مسن دارای فرزندان ناقص می​شوند؟


یكی از شایع‌ترین نگرانی‌های مادران در سن بالا، تولد بچه‌ مبتلا به سندرم داون است. یك اختلال كروموزومی كه در آن یك كروموزوم اضافه وجود دارد(در واقع حالتی  به نام تریزومی 21)  که موجب تاخیر رشد ذهنی و جسمی كودك می‌شود. درباره علت بروز سندرم داون اطلاع زیادی در دست نیست جز اینكه در زمان لقاح و باروری رخ می‌دهد و ارتباطی به نژاد، مذهب، موقعیت اجتماعی- اقتصادی و حتی سن والدین ندارد. در حقیقت، بیش از 80درصد كودكان مبتلا به سندرم داون از مادرانی متولد شده‌اند كه كمتر از 35 سال داشته‌اند. كودكان داونی در یادگیری دچار اختلال هستند اما شدت اختلال بسته به هر كودك متفاوت است. این بچه‌ها خصوصیات جسمی مشتركی نیز دارند كه درجات مختلفی دارد. در حال حاضر با یك آزمایش پیش از تولد كه تركیبی از غربالگری خون و سونوگرافی است، می‌توان امكان بروز سندرم داون را بررسی كرد. البته آزمایش‌های دیگری مانند آمینوسنتز و chorionic villus sampling) CVs) نیز انجام می‌شود كه با وارد كردن یك سوزن ظریف به داخل رحم و استخراج و نمونه‌برداری از سلول‌ها صورت می‌گیرد. متاسفانه انجام این آزمایش‌ها خطر جزئی عفونت یا سقط جنین را به همراه دارد.

2 ناهنجاری كروموزومی دیگری نیز كه ممكن است رخ دهد، سندرم ادوارد و سندرم Patau است كه میزان شیوع پایینی دارند و درصورت ابتلا به این اختلالات، نوزاد بیش از چند ماه عمر نمی‌كند. (البته اگر اصلا زنده به دنیا بیاید) اسپینا بیفیدا، (حالتی كه ستون مهره‌ها به‌طور كامل بسته نمی‌شوند و طناب نخاعی همچنان بی‌حفاظ باقی می‌ماند) نیز نوعی ناهنجاری كروموزومی است كه البته تنها علت آن سن بالای مادر نیست.


خطرات بارداری در سن بالا


در زمان‌های قدیم، خانم‌های بالای 35‌سالی كه زایمان می‌كردند، نه برای اولین‌بار بلكه معمولا سال‌ها پیش مادر شده بودند. زایمان‌های متعدد موجب فرسودگی بدن می‌شود و همین مسئله است كه در مادرهای سن بالا خطرناك است. بالا رفتن سن به‌طور كل سلامت شخص را تهدید می‌كند و پژوهش‌ها نیز حاكی از بروز اختلالات بارداری مانند دیابت بارداری، قرارگیری پایین جفت و زایمان زودهنگام است. اما امروزه عموما تازه مادران سن بالا از تغذیه بهتر، تحصیلات بالاتر و فضای خانوادگی دلپذیرتر و حمایت اجتماعی مناسب‌تری برخوردارند. در حقیقت به لطف رژیم غذایی بهتر و شیوه زندگی سالم‌تر، این تازه مادرها از نظر بدنی شرایط مطلوبی برای بارداری و زایمان دارند. به جرات می‌توان گفت فاكتور سن، اعتمادبه‌نفس و آرامش بیشتری در ایفای نقش مادری به ارمغان می‌آورد و این همان چیزی است كه كودك به آن نیاز دارد. در نهایت باید گفت آرای مخالف و موافق درباره بچه‌دار شدن بعد از 35 سالگی زیاد است اما اگر قوای جسمی كافی، شرایط ایده‌آل مالی و شغلی دارید با باردار شدن مخالفت كنید، دلیلی ندارد.



رژیم تکمیلی برای تمام زنانی که می​خواهند مادر شوند


سه ماهه اول بارداری (ماه‌های 3-1)

مكمل مولتی‌ویتامین و مواد معدنی تایید شده برای دوران بارداری:
كلسیم (روزانه 300 میلی‌گرم)
منیزیم (روزانه 200 میلی‌گرم)
امگا3 روغن ماهی (پس از شام 2هزار میلی‌گرم)
ویتامین 3 D ( پس از شام 1000 واحد بین‌المللی IU)
فولات طبیعی (روزانه 600 میكروگرم)


سه ماهه دوم بارداری (ماه‌های 6-4)

مكمل مولتی ویتامین و مواد معدنی تایید شده برای دوران بارداری
كلسیم (روزانه 300 میلی‌گرم)
منیزیم (روزانه 200 میلی‌گرم)
امگا3 روغن ماهی ( پس از شام 2هزار میلی گرم)
ویتامین  3 D ( پس از شام 1000 واحد بین‌المللی IU)
فولات طبیعی ( روزانه 600 میكروگرم )
آهن ( پس از شام 20 میلی‌گرم)

سه ماهه سوم بارداری (ماه‌های 9-7 )

مكمل مولتی ویتامین و مواد معدنی تایید شده برای دوران بارداری
كلسیم (روزانه 300 میلی‌گرم)
منیزیم (روزانه 200 میلی‌گرم)
امگا3 روغن ماهی (پس از شام 2هزار میلی‌گرم)
ویتامین  3 D ( پس از شام 1000 واحد بین‌المللی IU)
فولات طبیعی (روزانه 600 میكروگرم)
آهن (پس از شام 20 میلی‌گرم)
    برترین ها
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
کلمات بیش از آنچه که شما تصور می کنید تاثیر گذارند. همیشه پیش از صحبت کردن فکر کنید.