پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۹:۴۲
کد مطلب: 12786
۰

محبوب‌ترین‌غذاهای‌افطاری/دستورپخت

انگار صدای اذان درماه مبارک رمضان طنین دیگری دارد. وقتی که با حضور خانواده در کنار سفره افطار نشسته ای و چشم به نعمت های رنگارنگ خدا داری. عطر و بوی سفره افطار حس متفاوتی است، حتی اگر صد بار هم آش و شله زرد خورده باشید.
مشرق: پخت آش شله زرد ، آش رشته و حلیم در ماه مبارک رمضان شاید برای خانواده ها هم لذت دیگری داشته باشد و هم صرفه اقتصادی بیشتر.

شله زرد:

مواد لازم برای چهار نفر:

برنج: 2 لیوان
شکر:4 لیوان
گلاب: یک لیوان
کره: 5 تا 6 قاشق سوپ‌خوری
خلال بادام: سه چهارم لیوان
زعفران و هل: به اندازه ی لازم
دارچين برای تزیین: به اندازه ی لازم
آب سرد:14تا 16 لیوان



طرز تهیه:

برنج را قبل از استفاده حتما خوب با آب گرم شستشو می دهیم و چند بار آب آنرا خالی کرده، پس از آن روی آن آب گرم می ریزیم و برای چهار پنج ساعت میگذاریم خیس بخورد.
آب برنج را خالی کرده بعد آنرا همراه 14 لیوان آب داخل قابلمه می ریزیم و می گذاریم جوش بیاید، پس از جوش آمدن بلافاصله حرارت را کم کرده و می گذاریم به آرامی بپزد. در صورتی که حرارت زیاد باشد برنج به ته قابلمه خواهد چسبید. کافی است برنج و آب به آرامی بجوشد. وسط‌ های کار کمی زعفران به برنج و آب افزوده تا همراه با مرحله آخر بجوشد. مقدار زعفران را خود تصمیم می گیریم. کم کم افزوده و هم می زنیم و می گذاریم چند دقیقه‌ای بجوشد، اگر کم بود مقدار دیگری افزوده به صورتی که رنگ شله زرد (زرد) شود.

اگر احیانا در مدت طبخ آب برنج تمام شد مقداری آب گرم به آن اضافه کرده در این مدت تمام وقت آنرا زیر نظر داشته و مدام بهم بزنید در غیر این صورت برنج به کف قابلمه خواهد چسبید، هرچه به آخر طبخ نزدیک تر بشوید امکان چسبیدن ته قابلمه بیشتر می‌شود در نتیجه در اواخر کار مدام شله زرد را هم زده کمی مانده به آخرهای کار وقتی تقریبا برنج‌ها خوب نرم و له شد شکر ، گلاب، هل و کره را به آن افزوده و هم بزنید معمولا نیازی به افزودن آب نیست چون مقدار آب داده شده کفایت می کند ولی برنج‌های گوناگون مقدار آب بیشتر یا کمتری نیاز دارند.

باید دقت کرد وقتی شله زرد آماده است که زیاد شل نباشد وقتی آنرا در ظرف می‌ریزیم نباید ولو شود و حالت آش داشته باشد البته باید دقت کرد شله زرد وقتی سرد شد هم مقداری سفت‌تر خواهد شد.
آش رشته:

مواد لازم براي ۶ نفر:

نخود: نيم پيمانه
لوبيا قرمز: نيم پيمانه
لوبيا چيتي: نيم پيمانه
عدس: يك پيمانه
سبزي آش خرد شده: نيم‌كيلو
رشته آش: نصف بسته
آرد: دو قاشق غذاخوري
پياز: دو عدد درشت
سير: يك يا دو عدد
پودر نعناع خشك: يك قاشق كوچك
كشك جوشيده: يك پيمانه
روغن و كره: به مقدار لازم
نمك و زردچوبه

طرز تهيه:


يك‌روز قبل حبوبات را خيس كرده و چند بار آب آنها را عوض مي‌كنيم و بعد لوبيا و نخود را با يك قاشق چايخوري نمك با آب زياد يك ساعت مي‌پزيم و سپس در آبكش مي‌ريزيم و سيرداغ و پيازداغ را هم با مخلوط روغن و كره آماده مي‌كنيم. سپس 10 ليوان آب، عدس، زردچوبه، حبوبات، سبزي و نصف پياز داغ را يك ساعت با حرارت معمولي مي‌پزيم بعد يك پيمانه آب سرد مي‌ريزيم و كم‌كم با آرد مخلوط مي‌كنيم و پنج دقيقه هم مي‌زنيم و بعد رشته‌ها را از وسط نصف مي‌كنيم و به همراه نيمي از كشك در آش مي‌ريزيم. اين آش را مي‌توان با نعناع داغ و بقيه مواد تزيين كرد.

چند نكته در مورد آش رشته:

مي توان به آش عصاره گوشت اضافه كرد.
زردچوبه‌اش بايد بيشتر از حد معمول ساير غذاها باشد.
از سيرداغ فقط براي تزيين استفاده كنيد.
سبزي آش بهتر است درشت باشد (جعفري، شويد، تره، گشنيز و اسفناج)

كاچي:

مواد لازم:

آرد گندم: يك پيمانه
كره: 100 گرم
شكر: 2 پيمانه
گلاب: يك‌ چهارم پيمانه
زعفران ساييده‌‌شده: به ميزان دلخواه
آب: 3 پيمانه  
طرز تهيه:

ابتدا آب و شكر را در ظرفي ريخته و روي حرارت ملايم اجاق‌گاز بگذاريد تا شكر در آب حل شود. سپس زعفران را به مواد اضافه كنيد تا مخلوط آب و شكر قوام پيدا كند. شيره قوام يافته بايد مانند شيره مربا غليظ و كشدار شود. دقت داشته باشيد گلاب را در مرحله پاياني قوام ‌آمدن شيره اضافه كنيد تا عطر آن از بين نرود.

بعد از اين مرحله كره را در يك ظرف ريخته و روي حرارت ملايم اجاق‌ گاز قرار دهيد. پس از اينكه كره آب شد، آرد گندم را به آن اضافه كنيد و مرتب هم بزنيد تا آرد تغيير رنگ پيدا كرده و طلايي متمايل به قهوه‌اي شود. براي اينكه از كافي‌ بودن ميزان سرخ ‌شدن اين مخلوط آردي مطمئن شويد، با يك قاشق چايخوري كمي از آرد سرخ‌ شده را داخل آب بريزيد اگر حباب از آن خارج شد به معناي سرخ‌ شدن آرد است. پس از آماده ‌شدن آرد، شيره را به آن اضافه كنيد و مرتب آن را روي شعله ملايم اجاق‌ گاز به هم بزنيد. اين مرحله حداقل يك‌ربع به طول مي‌انجامد. در اين مرحله بايد كاچي را دم كنيد. بنابراين قابلمه را روي شعله ‌پخش‌كن قرار داده و روي در آن دم‌كني بگذاريد. اجازه بدهيد تا حدود نيم ساعت تا 45 دقيقه كاچي دم بكشد. بعد از اين مدت آن را در ظرف مورد نظر بريزيد و سرو كنيد. غلظت كاچي بايد مانند فرني نه خيلي سفت و نه خيلي شل باشد.

حليم:
مواد لازم:

گندم پوست‌كنده: 2 پيمانه
گوشت با كمي چربي: 300 گرم
دارچين: مقداري
نمك: يك قاشق چايخوري
شكر: به ميزان لازم
كره: 100 گرم
پياز متوسط: يك عدد
آب گوشت: 5 ليوان


طرز تهيه:

در قابلمه گندم پوست گرفته را با پياز و مقداري آب آبگوشت مي‌پزيم. گوشت و گندم پخته را با هم مخلوط كرده و مي‌كوبيم تا حالت كش‌دار پيدا كند. همچنين مي‌توان گندم پخته و كمي خنك شده را در مخلوط‌كن بريزيم و با گوشت كوبيده‌شده مخلوط كنيم و هم بزنيم. در صورت سفت بودن حليم كمي آب گرم مي‌ريزيم و آرام روي حرارت به هم مي‌زنيم تا ته نگيرد و جا بيفتد. در كاسه‌اي حليم را مي‌كشيم و روي آن را با شكر و دارچين مي‌پوشانيم و كره آب شده را روي آن مي‌ريزيم.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
چرا همیشه بدنبال این هستیم که بدانیم چرا گل خار دارد؟ بیایید گاهی بدنبال آن باشیم که بدانیم چرا خار گل دارد؟