شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
تاریخ انتشار :
دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۱ / ۱۵:۰۲
کد مطلب: 12799
۰

نظر مراجع‌تقليد درباره كشيدن سيگار درماه‌رمضان

درحال‌حاضر براساس آمارها 2۵درصد جمعيت ايران سيگار مي‌كشند! بسياري از اين افراد در ماه رمضان، مدعي هستند كه مراجع تقليد كشيدن سيگار را سبب باطل شدن روزه نمي‌دانند! اين افراد براي اينكه بتوانند براي سيگار كشيدن خود در اين ماه بهانه شرعي بتراشند، به هر ريسماني چنگ مي‌اندازند. برخي‌شان معتقدند كه دود سيگار به حلقشان نمي‌رسد، برخي با اشاره به اينكه سيگار جزو خوراكي‌ها نيست، سيگاركشي خود را توجيه مي‌كنند و برخي ديگر هم عادت و حتي سرد درد خود را عاملي براي سيگار كشيدن قلمداد مي‌كنند.



به گزارش ايسنا، جوان‌آن‌لاين ضمن اشاره به مطلب فوق آورده است: از آنجا كه براي آگاهي از بايد و نبايد‌هاي احكام ديني، بايد به مراجع تقليد رجوع كرد، پاسخ اين سؤال را كه آيا سيگار كشيدن روزه را باطل مي‌كند يا نه، در رساله‌ها و استفتائات اين علماي ديني جست‌وجو كرديم.


در اين رابطه، در پايگاه اطلاع‌رساني دفتر مقام معظم رهبري در بخش استفتائات جديد و در پاسخ به سؤال آيا كسى كه معتاد به سيگار است و بايد در روز حتماً چند سيگار بكشد، مى‌تواند روزه بگيرد و روزه او صحيح است؟ آمده است:«بنابر احتياط واجب روزه‌دار بايد از دود‌هاى انواع دخانيات خوددارى كند و در صورت اضطرار وجوب روزه ساقط نيست.»


آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني در استفتايي در پاسخ به سؤال كشيدن سيگار و استعمال قليان آيا مبطل روزه هست، اظهار كرده است: «بنابر احتياط واجب، روزه‌دار نبايد دود سيگار يا قليان را به حلق برساند» و در پاسخ به اين پرسش كه «آيا كشيدن سيگار، به صورتي كه دود آن را فرو نبرند، روزه را باطل مى‌كند؟» تأكيد دارد:« اگر دود آن را فرو نبرند روزه را باطل نمى‌كند، ولى تظاهر به آن در اين صورت، مناسب نيست و به احترام ماه مبارك ترك شود.»


در رساله آيت‌الله حسين وحيد خراساني نيز آمده است:«بنابر احتياط واجب، سيگار روزه را باطل مي‌كند ولي اگر كسي اين كار را انجام داد واجب است در بقيه روز از مفطرات (چيزهايي كه روزه را باطل مي‌كند) پرهيز كند و قضا و كفاره بنابر احتياط بر او واجب مي‌شود.»


مرحوم آيت‌الله محمدتقي بهجت نيز كشيدن سيگار حتي در حالت عادي را حرام مي‌داند.


آيت‌الله ناصر مكارم شيرازي نيز در رساله خود، احتياط واجب را اين دانسته‌اند كه روزه‌دار از كشيدن سيگار و تنباكو و ساير دخانيات پرهيز كند و بخار غليظ نيز به حلق نرساند.


يكي از بهانه‌هاي سيگاري‌ها براي سيگار كشيدن در ماه مبارك رمضان اين است كه مي‌گويند دود را وارد حلق‌شان نمي‌كنند. اما آيت‌الله نوري همداني در خصوص اين افراد گفته‌است:« اين افراد تنها توجيهي براي خود ساخته‌اند و سيگار كشيدن از مبطلات روزه است.» اين مرجع شيعي همچنين درباره اين موضوع كه آيا روزه فردي كه دركنار كسي كه در حال استعمال دخانيات است نشسته باشد باطل مي‌شود يا نه، حكم داده ‌است: «اگر دود وارد حلق روزه‌دار نشود، روزه وي صحيح است.»



آيت‌الله جعفر سبحاني نيز در خصوص نشستن روزه‌دار كنار فرد سيگاري، تصريح كرده‌است كه اگر دود به حلق روزه‌دار راه نيابد، روزه وي صحيح خواهد بود.

سيگار كشيدن اشكالي ندارد!

در شرايطي كه بسياري از مراجع معتقدند كه سيگار روزه را باطل مي‌كند اما در كمال تعجب برخي سايت‌هاي اطلاع‌رساني با انتشار نظري متفاوت، نوعي دوگانگي و شك را در ميان مردم به وجود آورده‌اند. در اين سايت‌ها و در بخش «پاسخ به پرسش‌هاي ديني» در پاسخ به اين پرسش كه آيا استشمام دود سيگار روزه را باطل مي‌كند، نوشته شده است: «دود سيگار اگر غليظ باشد و انسان آن را فرو ببرد، روزه باطل مي‌شود اما اگر غليظ نباشد، اشكالي ايجاد نمي‌كند!» البته در اين سايت‌ها روشن نشده است كه ميزان غلظت دود با چه دستگاهي قابل اندازه‌گيري است!

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

۱۰ شگرد رسانه‌ای برای اثرگذاری بر باورهای مخاطب
پنج اقدامی که والدین باید در مواجهه با کودکان کابوس زده انجام دهند!
«آلیس در سرزمین عجایب»؛ اختلال روانی عجیب
سندروم مسأله با پدر / آسیب‌های بی‌مهری پدران به دختران
روانشناسی که دنیای سرمایه گذاری را ۱۸۰ درجه تغییر داد
چرا گاهی نمی‌توان بخشید و فراموش کرد؟!
مغز چطور خاطرات ماندگار می‌سازد؟
روانشناسی جمع‌آوری اشیا و یا کلکسیونر شدن
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
اعتماد به نفس ضرورتاً تضمین کننده موفقیت نیست ولی عدم اعتماد به نفس مطمئناً باعث شکست می‌شود./ آلبرت بندورا