پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۸:۳۴
کد مطلب: 12825
۰
۳

آموزش و پروش: هیچ نیروی حق التدریسی در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد/جدول

هفته پیش ثروتی نماینده مجلس اعلام کرد که وزیر آموزش و پرورش بدون هیچ گونه مجوز و آزمونی 5 هزارمعلم قرآن و 15هزارنیروی خدماتی را استخدام کرده است در پاسخ وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که به غیراز افراد تعیین تکلیف شده مطابق قانون هیچ نیروی حق التدریسی در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد.

ثروتی در گفت و گو با خبرآنلاین اعلام کرد "اگر وزیر تکلیف این نیروها را که گفته می شود برای تبلیغ انتخابات است مشخص نکند استیضاح می شود. " اما حاجی بابایی نسبت به این موضوع عکس العمل نشان داد و وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که به غیر از افراد تعیین تکلیف شده،مطابق قانون تعیین تکلیف مجلس شورای اسلامی هیچ نیروی حق التدریسی در وزارت آموزش و پرورش وجود ندارد."وی همچنین در اجلاس روسای آموزش و پرورش درباره  استخدامهای بدون مجوز  می گوید که" آموزش و پرورش هیچ گونه مجوز استخدام نداشته و مجوز بکارگیری افراد به صورت کار معین برای مدارس قرآنی و برای خدمتگزاری و سرایداری است. تا کنون حتی یک نفر از این افراد بکارگیری نشده اند و مراحل کنترل نهایی در حال انجام است. "


اعتراضها از چه زمانی شروع شد؟

اولین اعتراض جدی معلمان حق التدریس نسبت به وضعیت نامشخص شان در آذرماه سال 1387 به دنبال سخنان تند و صریح علیرضا علی احمدی وزیر آموزش و پرورش مبنی بر اینکه "استخدام معلمان حق التدریس موجب انهدام آموزش و پرورش می شود" شروع شد که پس از یکسال مداوم تجمع و پیگیری از سوی مجلس موجب تصویب قانون استخدام جذب 60 هزار نفر از آنها در مجلس شد.این آزمون برگزار شد اما آنهایی که نتوانستند نمره قبولی بگیرند و جذب شوند، اعتراض کردند و برخی هم اعلام کردند که سوالات این آزمون اصلا در حد استاندارد نبود.
حمیدرضا حاجی بابایی در این باره اعلام کرد که "از تمام نیروهای شرکتی و حق التدریسی مطابق قانون مجلس آزمون گرفته شد و کسانی که نمره حداقل 10 را کسب کرده اند جذب شدند و باقی امکان استخدامشان وجود ندارد."
در همین حال چندی پیش اعلام شد که الان آموزش و پرورش حدود یک میلیون و 200 هزار معلم دارد که نحوه استخدام هر کدامشان با دیگری متفاوت است. برخی در آزمون ورودی شرکت کرده، برخی معلم حق التدریس بوده،‌ تعدادی شرکتی هستند و عده‌ای نیز در تربیت معلم درس خوانده‌اند و این داستان همچنان ادامه دارد.

توپ در زمین مجلس

در حالی که اعتراض های ادامه دارد آموزش و پرورش اعلام کرده است که استخدام نیرو های حق التدریس و آموزشیاران نهصت و دانشجویان ورودی 88 تربیت معلم و شرکتی ها مطابق قانون بوده و البته اگر مجلس قانون جدیدی تصویب کند مطمئنا آموزش وپرورش به آن عمل می کند.و مصوبه قانونی در خصوص به کارگیری نیروها را مرتبط را اجرا می کند.

ازطرفی اعتراض ها در مورد استخدام نیروهای پیش دبستانی هم ادامه دارد که آموزش و پرورش  این را هم به مجلس محول کرده است آموزش و پرورش اعلام کرده است که نیروهای شاغل در پیش دبستانی از نظر قانون غیر دولتی محسوب می شود و آموزش و پرورش برای جذب مربیان آن اختیاری نداردو جذب این افراد نیاز به مجوز قانونی دارد که البته باید آن را هم مجلس تصویب کند .



سیر استخدام در آموزش و پرورش در هفت سال گذشته سال نوع استخدام اویل سال 83 جذب معلم از بین دانشجویان دانشگاههای برتر کشور در زمان مرتضی حاجی تصویب و فعالیت مراکز تربیت معلم کمرنگ شد. دی ماه 83 مجلس برخلاف نظر دولت، طرح استخدام 40 هزار نیروی حق التدریس از بین 83 هزار نیرو در آموزش و پرورش را تصویب کرد و اجرای تدریجی قانون آغاز شد. شهریور 84 دولت اقدام به استخدام 17 هزار نیرو زد که 6 هزار نفر آنها از بین نیروهای متعهد به خدمت و تربیت معلم و بقیه به شکل آزاد و آگهی روزنامه استخدام شدند. تیر 85 استخدام 9 هزار نیرو در آموزش و پرورش از طریق برگزاری آزمون در دوره فرشیدی و افزوده شدن به تعداد معلمان حق التدریس. مهر 86 استخدام 10 هزار نیرو که پنج هزار نفر حق التدریس و بقیه به شکل آزاد برای فعالیت در امور پرورشی بود. اواخر سال 86 همزمان با وزارت علی احمدی درهای استخدام در این وزارتخانه بسته شد و بدلیل مازاد بودن نیرو و برخی دلایل دیگر زمینه بازنشستگی پیش از موعد و خروج ....از فرهنگیان فراهم شد// وی در برابر استخدام 60 هزار نیروی حق التدریسی مقاومت کرد. دی ماه 87 مجلس بالاخره استخدام 60 هزار نیروی حق التدریسی را در آموزش و پرورش را تصویب کرد، طبق همین قانون به کارگیری دوباره معلمان حق التدریس ممنوع شد. مهر 88 بدلیل کمبود نیروی ناشی از بازنشسته شدن 100 هزار نفر از فرهنگیان برخلاف قانون باردیگر معلمان شرکتی در زمان سرپرستی "رمضان محسن پور" وارد آموزش و پرورش وارد شدند. خرداد 89 حمیدرضا حاجی بابایی اقدام به برگزاری آزمون استخدامی کرد و 40 هزار نفر از این طریق وارد آموزش و پرورش شدند. تیر 90 بدنبال تجمع بیش از 54 هزار معلم شرکتی آزمونی تحت عنوان تعیین تکلیف شدن این نیروها برگزار شد که در نهایت 10 هزار نفر با احتساب کمترین نمره پذیرفته شد. آذر 90 دولت طرح استخدام سه هزار و 900 دانشجوی تربیت معلم را تصویب کرد.     نرخ حق‌التدریس ساعتی آموزش و پرورش (ریال)   مدرک تحصیلی دیپلم فوق دیپلم لیسانس فوق لیسانس دکتری تمام وقت 32924 38479 43470 49266 55062 نیمه وقت 30992 36225 41055 46690 52325
نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

Iran, Islamic Republic of
الان نیروهای خدماتی دارند دوره میبینند و اول مهر میرند سرکار. یعنی ما نیروهای پیش دبستانی که با شیوه های نوین تدریس آشنایی داریم و آن ها را تجربه کردیم از لحاظ کاری در حد نیروی خدماتی هم نیستیم.این 5هزار معلم قرآن هم اکثرشون معلم قران نیستند.با این نام و با پارتی میخواند استخدام بشند. میگید نه برید تحقیق کنید.
انشا الله ما مربیان پیش دبستانی استخدام شویم و عیدی استخدام را با لطف و عنایت خداونداز مسوولان و نمایندگان بزرگوار و محترم بگیریم الهی آمین
سلام اقای حاج بابای وزیر محترم- من 6سال سابقه دارم نیروی خدماتی هستم من کار پزشکی را انجام دادم ولی من ریدف ندارم با دو بچه با کمترین حقوق ممکن زندگی می کنم
دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
قلب فقط کارش خونرسانی نیست؛ رزق و روزیتون رو هم میرسونه! خوش قلب باشید