پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
تاریخ انتشار :
شنبه ۷ مرداد ۱۳۹۱ / ۰۶:۴۷
کد مطلب: 12884
۰

تعطيلي پنج شنبه‌ها؛ برزخ تصميم‌گيري براي مسئولان آموزش و پرورش

از مدت ها پيش زمزمه تعطيلي مدارس در روز پنج شنبه توسط وزارت آموزش و پرورش شنيده مي شد و برخي از مدارس هم در کلان شهرها اقدام به اين کار کردند چون اين مسئله قطعيت نيافته بود همه مدارس نمي توانستند اقدام به تعطيلي کلاس هاي درس خود کنند، اما به تازگي وزير آموزش و پرورش خبر داد که با تصويب شوراي عالي آموزش و پرورش از سال تحصيلي ۹۲-۹۱ روزهاي پنج شنبه همه مدارس کشور تعطيل خواهند شد.

با اعلام اين خبر اظهارات متفاوتي در مورد تعطيلي پنج شنبه ها توسط مسئولان و کارشناسان مطرح شد که به محاسن و اشکالات اين طرح اشاره دارد.

اظهارات والدين
يکي از والدين نظرش را در اين باره به ما چنين مي گويد: قطعاً اين طرح نمي تواند با موفقيت هاي سازنده اي همراه باشد زيرا يک نوع برگشت به عقب و عمل به روش سنتي است. در حالي که در دنياي پيشرفته آموزش ها با پيشرفت علم و فناوري هماهنگ است و ساعت هاي آموزشي با واقعيت هاي اجتماعي تعريف مي شود. آيا تعطيلي مدارس در روز پنج شنبه  با واقعيت هاي کشوري که مي خواهد به سمت توسعه حرکت کند همخواني دارد؟

سارا ياوري که دو فرزند دبستاني دارد با تعطيلي پنج شنبه مخالف است و مي گويد: اگر مسئولان آموزش و پرورش به فکر استراحت بيشتر دانش آموزان و بودن آن ها در کنار خانواده هستند بايد گفت اين طرح فقط براي خانواده هايي خوب است که فقط يک فرزند دانش آموز داشته باشند اما من که داراي دو فرزند ابتدايي هستم عملاً اين چنين تعطيلي ها برايم مشکل ساز است.

وي که شاغل است يادآور مي شود: زناني که به غير از آموزش و پرورش در جاي ديگر مشغول به کارند ديگر نمي توانند کنترل و نظارت دقيق در اين روز بر فرزند خود داشته باشند و حضور آن ها در مدرسه امنيت خاطر براي چنين خانواده هايي است.

محمديان کارشناس جامعه شناسي هم که خود داراي فرزند محصل است در اين باره به ما مي گويد: بيش از يک سوم زنان و مادران ايراني در کلان شهرها شاغل و بخش عظيمي از آن ها روزهاي پنج شنبه امکان مراقبت از فرزندان خود را ندارند در حالي که هدف از اجراي اين طرح بهره بردن بيشتر دانش آموزان از کانون خانواده است که با اين اوصاف تحقق طرح در اين شرايط مشکل مي شود.


قوت ها و ضعف ها
احمدي عضو کميسيون آموزش  و تحقيقات مجلس براي اين طرح هم مزايا و هم اشکالاتي را عنوان مي کند و به ما مي گويد: ابتدا بايد مزايا و اشکالات طرح را بررسي کنيم که کدام يک بر ديگري برتري دارد اگر مزاياي آن قابل توجه باشد قطعاً مي تواند آن طرح تداوم يابد و اگر با مشکلات همراه باشد گروه هاي مختلفي را درگير مي کند.

وي مي افزايد: ابتدا بايد بررسي شود که اين طرح براي دانش آموزان ابتدايي چگونه جواب مي دهد و براي مقاطع راهنمايي و متوسطه چگونه است که قطعاً متفاوت است.

وي مي افزايد: قطعاً توان حضور دانش آموز در کلاس بسيار اهميت دارد از اين رو بايد ضروريات را در نظر بگيريم و محتواي آموزشي ضروري تر را در کتاب ها و ساعات درسي بگنجانيم تا فضا و زمان براي پژوهش و مطالعه معلم فراهم شود و معلمان بتوانند فرصت بيشتري براي مطالعه داشته باشند زيرا هرچه اطلاعات معلمان به روز باشد به همان ميزان کارآيي آن ها در کلاس ها افزايش خواهد يافت و با يک برنامه ريزي منظم مي توان کار آموزش و پژوهش را به خانه برد.

اين عضو کميسيون آموزش و تحقيقات همچنين مي گويد: نکته اي که اين طرح را قوت مي بخشد اين است که درصد قابل توجهي از معلمان زنان هستند و مديريت خانواده به عهده آنان است.

وي مي افزايد: يکي از علت هايي که پاشيدگي خانواده ها را به همراه دارد حضور کمرنگ زنان و مادران در خانه است وقتي زني شاغل است و در هفته فقط يک روز را در کنار همسر و فرزندان خود مي گذراند اين حضور کمرنگ در خانه کمبودهايي را به دنبال دارد لذا حضور بيشتر زنان در کنار خانواده مي تواند باعث استحکام خانواده شود و به نفع جامعه باشد. اما صادقي کارشناس مسائل آموزشي نظر ديگري دارد و مي گويد: به نظر مي رسد اين طرح بدون مطالعه و به طور غيرکارشناسي صورت گرفته باشد. در واقع وقتي در تصميم گيري ها عجله کنيم اين شتاب هاي غيرکارشناسي شده ممکن است ما را از مقصد اصلي که از اهداف طرح مي باشد دور کند.

وي مي افزايد: پيش از اجراي اين طرح بايد شهري به عنوان نمونه آزمايشي در نظر گرفته مي شد تا مشکلات و نواقص طرح از بين مي رفت يا اين که بيشتر مورد مطالعه قرار مي گرفت.

شيرزاد عبداللهي کارشناس آموزش وپرورش نيز طرح تعطيلي پنج شنبه ها را مغاير اصل يکسان سازي قوانين مي داند و در اين باره به ايلنا مي گويد اين طرح با اصل يکسان سازي قوانين در نظام آموزشي مغايرت دارد.

وي اظهار مي دارد: ايجاد آشفتگي در محيط هاي آموزشي سراسر کشور نتيجه اجراي اين طرح است و از آن جا که همه مدارس شرايط و امکان تعطيل شدن در روز پنج شنبه را ندارند، اين طرح تبعيض هاي بسياري را در آموزش وپرورش به وجود مي آورد.

اين کارشناس آموزش وپرورش تصريح کرد: به نظر مي رسد طرح تعطيلي پنج شنبه ها با رويکرد جلب نظر معلمان اجرا شده است.

عبداللهي همچنين با انتقاد از کاهش ساعات درسي دانش آموزان و اختلاف رويه در اين راستا افزود: اين بي برنامگي نشان مي دهد که اصلاً طرح تعطيلي پنج شنبه ها طرح نيست.

وي خاطرنشان کرد: با طرح تعطيلي پنج شنبه نه تنها هيچ تحول بنياديني در آموزش وپرورش رخ نمي دهد، بلکه تحول در اين عرصه را هم به عقب مي اندازد.

محمديان کارشناس جامعه شناسي هم بر اين نظر است که يکي از اهداف اين طرح افزايش ميزان تربيت و ارتباطات خانوادگي است و اگر اين مهم بتواند تحقق يابد قطعاً آثار مثبت آن هم براي خانواده ها و هم براي اولياي مدارس و نيز جامعه مشهود خواهد بود.

وي مي افزايد: اگر مسئولان آموزش وپرورش برنامه هايي را تهيه و تدوين کنند که مدارس فعاليت هاي فوق برنامه درسي داشته باشند و برنامه تفريحي و گردش هاي علمي و اردويي تدارک ببينند قطعاً خانواده هاي والديني که شاغل هستند مي توانند از اين برنامه براي پر کردن اوقات فراغت فرزندان خود استفاده کنند و با اطمينان خاطر بر سر کار خود حاضر شوند.


افت تحصيلي
يکي از مواردي که کارشناسان مسائل آموزش وپرورش به آن اذعان دارند، کيفيت دانش آموزان است، اين سوال مطرح مي شود که آيا با اين تعطيلي محصلان دچار افت تحصيلي نمي شوند؟

صادقي کارشناس مسائل آموزشي نيز به ما مي گويد: با تعطيل شدن پنج شنبه ها دانش آموزان دچار افت تحصيلي مي شوند.

وي مي افزايد: اگرچه در اين باره ارزيابي دقيقي انجام نشده است اما مي توان اين موضوع را مطرح کرد که با توجه به خستگي و نداشتن کارآيي لازم دانش آموزان در زنگ آخر، آن ها دچار افت تحصيلي مي شوند.

به گفته اين کارشناس مسائل آموزشي يکي ديگر از عللي که بر افت دانش آموزان تاثيرگذار است اين که وقتي دانش  آموزي بعد از ساعت ۴ بعدازظهر به منزل مي آيد با وجود خستگي و زماني که براي استراحت نياز دارد ديگر فرصت درس خواندن و مطالعه ندارد.

اما احمدي عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس نظرش را چنين بيان مي کند و به ما مي گويد: بايد محتوا و زمان تدريس با هم و همسوي هم کم يا زياد شود و نبايد برنامه ريزي به گونه اي باشد که اين تعطيلات تراکم برنامه هاي درسي را به وجود آورد زيرا دانش آموز ابتدايي که هم اکنون ۴ ساعت در روز در کلاس درس حضور پيدا مي کند اگر بخواهيم به ساعت درسي او اضافه کنيم قطعاً دانش آموز خسته مي شود و اين خستگي افت تحصيلي را به همراه دارد.

ابراهيم سحرخيز معاون آموزش متوسطه وزير آموزش وپرورش نيز در اين باره به ما مي گويد: با برنامه  درسي که در سال تحصيلي جاري اعلام مي شود همه جوانب لازم براي تعطيلي پنج شنبه ها لحاظ شده است و متناسب سازي به طور قطع انجام مي شود و در واقع هدف، ارتقاي کيفي آموزش و تعليم و تربيت است و هرکجا که احساس شود کيفيت آموزشي را خواهيم داشت قطعاً تحولات صورت مي گيرد.


تصويب قانونمند
طرح تعطيلي پنج شنبه ها نياز به مطالعات بيشتر کارشناسان دارد زيرا يک طرح ملي است به طوري که محمد فرشيدي وزير پيشين  آموزش وپرورش، تعطيلي پنج شنبه ها را غيرقابل توجيه دانسته و به مهر گفته است: تحول بنيادين به معناي اجراي نظام ۳-۳-۶ و يا تعطيلي پنج شنبه ها نيست.

وي اعتقاد دارد که تعطيلي پنج شنبه هاي دانش آموزان يک طرح ملي است. حال سوال اين است که آيا يک وزارتخانه مي تواند براي يک طرح ملي تصميم گيري کند؟

فرشيدي افزود: در سند تحول بنيادين قرار بود که نظام آموزشي ميان بر بزند و عقب افتادگي ها را جبران کند، اما به يک باره روزهاي پنج شنبه به صورت فله اي تعطيل مي شود و مباحث درسي نيز تحت تاثير قرار مي گيرد.

وزير سابق آموزش وپرورش همچنين گفت: اگر قرار است پنج شنبه دانش آموزان تعطيل شوند، پس تعطيلي خانواده آن ها چه مي شود و از طرفي اگر قرار است پنج شنبه هاي دانش آموزان تعطيل شود، نياز است که اين طرح به شکل قانون تدوين شود، در غيراين صورت ممکن است وزير آينده اعلام کند که پنج شنبه ها تعطيل نباشد و دوباره دانش آموزان به مدرسه روند.

وزير پيشين آموزش وپرورش با بيان اين که در مجلس هشتم اقدام خاصي براي جلوگيري از برخي اقدامات آموزش و پرورش انجام نشده است گفت: اميدواريم نمايندگان مجلس نهم با بررسي کامل اقدامات صورت گرفته در آموزش وپرورش، بتوانند مانع گرفتن برخي تصميمات عجولانه در وزارتخانه آموزش وپرورش شوند.

وي در ادامه گفت: به عنوان مثال اين نمايندگان مجلس هستند که بايد درباره تعطيلي پنج شنبه هاي دانش آموزان تصميم گيري کنند. قطعاً اگر اين تعطيلي به شکل قانون درآيد، ديگر نگران تغيير وزير و تصميمات وزير جديد آموزش وپرورش نخواهيم بود.

اما ابراهيم سحرخيز معاون آموزش متوسطه وزير آموزش وپرورش در اين باره به ما مي گويد: اين تصميم گيري توسط شوراي عالي آموزش وپرورش گرفته شد و سند تحول بنيادين به آموزش و پرورش اختياراتي را داده است در اين سند متناسب سازي کار، روز، هفته و .... آمده است که مي توان از محاسن طرح ياد کرد.

وي مي افزايد: اين طرح به دنبال اثر بخش کردن آموزش است و با تعطيلي پنج شنبه ها معلمان فرصتي براي پژوهش و انديشيدن و توانمندسازي خودشان داشته باشند لذا اگر به تعليم و تربيت نگاه وسيع داشته باشيم فعاليت هاي تربيتي در هيچ مقطعي از زمان تعطيل نمي شود و بايد براي اين موضوع در مجلس تصميم گيري و تصويب آن قانوني شود.

مهندس مهدي نويد ادهم دبير کل شوراي عالي آموزش وپرورش ساماندهي زمان آموزش را از اولويت هاي اين طرح عنوان کرد و به کيهان گفت: لزوم مطرح کردن تعطيلي پنج شنبه ها طرح ساماندهي زمان آموزش در دوره ابتدايي است. زمان آموزش به عنوان يک مولفه موثر در فرآيند يادگيري و ياددهي نقش به سزايي در اثربخشي نظام آموزشي دارد و به عنوان يک مولفه مورد بررسي کارشناسان قرار گرفته است.

وي افزود: ميزان طول سال تحصيلي، زمان آموزش در طول هفته و اين که هر هفته چند ساعت بايد به اين امر اختصاص يابد از مهم ترين محورهايي است که تحقيقات گسترده اي در مورد آن ها در آموزش وپرورش انجام گرفته است که اين امر مي تواند از بسياري از نگراني ها بکاهد.

به هر حال اگرچه از مدت ها قبل بحث تعطيلي مدارس در روزهاي پنج شنبه مطرح شده است و تصميم نهايي در سال تحصيلي جديد گرفته مي شود اما نگراني ها در اجرايي شدن اين طرح هم کم نيست.

چکيده گزارش
طرح تعطيلي مدارس در روزهاي پنج شنبه همچنان در کش و قوس ها قرار گرفته است. در اين باره موافقان بر اين نظرند که اگر اين تصميم به صورت قانونمند گرفته شود، معلمان مي توانند از اين فرصت زماني براي مطالعات و پژوهش هاي علمي بيشتري استفاده کنند و خانم هايي که به شغل معلمي اشتغال دارند با اين تعطيلي فرصت بيشتري پيدا مي کنند تا حضور بيشتري در کانون خانواده داشته باشند. از سوي ديگر مخالفان بر اين نظرند که اجرايي شدن اين طرح متناسب با پيشرفت هاي اجتماعي در فرآيند توسعه نيست و نيز با اجرايي شدن اين طرح هيچ تحول بنيادي در آموزش و پرورش رخ نخواهد داد و بهتر است اين طرح ابتدا به صورت آزمايشي در يک استان انجام شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود
  • نظرات پس از تأیید مدير حداكثر ظرف 24 ساعت آينده منتشر می‌شود

دربارۀ تاثیرات عجیب «ترس از پشیمانی»
چگونه با ذهن آگاهی حواس کودکان مان را جمع کنیم؟
تقاضا برای سلب اختیار تشخیص اختلال اسکیزوفرنی توسط روانشناسان بالینی!
چرا نباید برای جلب محبت یا عشق التماس کنیم؟
ویژگی‌های یک اردو مطالعاتی خوب چیست؟
چطور از فکر کردن بیش از حد به یک موضوع جلوگیری کنیم؟
نوجوانان آمریکایی بدون تلفن همراه احساس بهتری دارند
من با دروغ گفتن و آه وناله پول درمیارم
افراد کمال‌گرا چه ویژگی‌هایی دارند؟
كودكان را قرباني حرف مردم نكنيد
خودبیمارانگاری از خود بیماری مرگبارتر است!
راه‌ درمان تب بالای تمایل به عمل‌های زیبایی چیست؟
هیچوقت برای تبدیل شدن به کسی که میخواستین باشین دیر نیست... فقط کافیست اولین قدم را بردارید.